Pe aceeași temă
„Sfârșitul vacanței“, anii scurși începând cu 2008, ne-au adus multiple dovezi ale revenirii în forță a politicii de mare putere în paralel cu marginalizarea formatelor multilaterale de decizie.
„Sfârșitul vacanței“1, dincolo de intensificarea competiției internaționale și tot mai periculoasa dezordine mondială, marchează și o revenire la politica de mare putere. Aflat în vizită în Scoția, Donald Trump, posibil candidat la președinţia SUA, rugat să comenteze actuala politică externă americană, s-a lansat într-un șir de critici la adresa Casei Albe. În principalul său reproș, magnatul american atrage atenția asupra pericolului ca SUA să fie prinse în cleștele unei relații tot mai strânse între Rusia și China, situație ce trebuie evitată.
Știm din teoria relațiilor internaționale că cea mai periculoasă și instabilă multipolaritate este aceea a celor trei poli de putere, tripolaritatea. Șansele de conflict sunt semnificativ mai mari decât la bipolaritate sau unipolaritate, pentru că, într-o relație triunghiulară, neîncrederea este mai mare. Fiecare pol de putere, la rândul său, se teme că ceilalți doi s-ar putea înțelege bilateral pe seama sa.
Asta este una dintre marile probleme actuale. Din cauza incapacității UE de a deveni un actor strategic global, în ciuda potenței sale economice, relația globală de putere se dezvoltă doar în jurul a trei poli: SUA, China și Rusia. În plus, ca urmare a ascensiunii „Restului“, în special în urma creșterii economice a Asiei sau ca rezultat al războaielor Rusiei împotriva Georgiei sau Ucrainei, vechea ordine internațională este din ce în ce mai irelevantă, sistemul internațional în mod vizibil fiind angrenat într-un proces de tranziție spre o nouă ordine.
Aceste două aspecte, tripolaritatea și contestarea vechii ordini, obligă marile puteri să iasă la scenă, marginalizând abordările multilaterale, de tip NATO, UE, ONU sau WTO. Probabil că profesorul John Mearsheimer, autorul în anul 2001 al unei superbe cărți despre Tragedia politicii de mare putere, se simte răzbunat. În plină epocă a relaxării internaționale, a „sfârșitului istoriei“, profesorul american ne avertiza că aspirația kantiană spre „pacea eternă“ este o iluzie. Marile puteri vor continua să se teamă unele de altele, să se privească cu suspiciune, politica internațională continuând să fie o afacere „nemiloasă și periculoasă“. Același intelectual american avertiza și asupra pericolului continuu al revizionismului, generat de frustrarea sau nemulțumirea uneia sau a mai multor mari puteri. La doar șapte ani de la apariția cărții, prin războiul din Georgia, Rusia flutura din nou steagul revizionismului de mare putere, contestând atât principalele politici ale ordinii europene, cât și politica Georgiei de apropiere de Occident.
Coloană blindată rusă în Munţii Caucaz, în timpul conflictului cu Georgia (august 2008)
„Sfârșitul vacanței“, anii scurși începând cu 2008, ne-au adus multiple dovezi ale revenirii în forță a politicii de mare putere în paralel cu marginalizarea formatelor multilaterale de decizie. Sunt convins că cititorii revistei 22 își aduc aminte cum, ulterior agresiunii Rusiei împotriva Georgiei, UE a încercat să gestioneze complicata situație creată. Cehia avea președinția Consiliului și demonstra deja că o țară mică a UE stăpânește tehnica delicată a negocierilor internaționale. Ce s-a întâmplat ulterior? Franța, una dintre din marile puteri europene sau, mai exact, președintele Franței de la acea vreme, în pofida regulilor Uniunii, a creat un canal direct și paralel de negocieri cu Kremlinul, generând o modalitate de „calmare a situației“ favorabilă în primul rând Rusiei (șantaj reușit), dar și Franței. Se rata astfel o șansă importantă de consolidare a politicii externe și de securitate comună a UE. De altfel, în 2008 avem manifestări clare ale revenirii la politica de mare putere atât de partea Rusiei, cât și a Occidentului, Georgia fiind doar un prim caz.
Gestionarea agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei este și ea un exemplu al primatului politicii de mare putere. Negocierile principale sunt purtate fie pe linia Washington-Moscova, fie în formatul Normandia, ambele, situații simbolice pentru politica de mare putere. Ambele formate sunt netransparente și pot presupune înțelegeri între marile puteri. În ambele formate au loc negocieri pe baza unor mandate naționale, fără niciun fel de control din partea unor organizații precum ONU sau UE. Niciodată în UE nu s-a discutat mandatul după care Franța și mai ales Germania negociază cu Rusia în formatul normand.
Negocierile cu Iran au fost duse după aceeași schemă, tot într-un format de mare putere. Canalul principal de negociere a fost între SUA și Iran, dar la realizarea acordului final au contribuit atât Germania, cât și Rusia. Cooptarea Germaniei în formatul de negocieri P5+1 a fost de altfel tot o confirmare a statutului de mare putere al Germaniei, mai ales că repetatele cereri ale celei mai puternice țări a UE de a deveni membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU nu putuseră fi satisfăcute. Ce diferență este între această formulă și cea mult mai cunoscută a Cvartetului, soluția de la mijlocul anilor 2000 a Comunității internaţionale, creată cu scopul de a face front comun în gestionarea complicatului conflict dintre Israel și palestinieni? Cvartetul este format atât din reprezentanţii unor mari puteri, SUA și Rusia, dar și ai unor organizații internaționale, precum Uniunea Europeană și Organizația Naţiunilor Unite. Organizațiile internaționale încă aveau un rol de prim rang. //
Nota
1. Sintagma „sfârșitul vacanței“, inventată de autorul acestui articol în 2009, se referă la sfârșitul anilor de stabilitate și pace , dintre 1990-2008, și trecerea, începând cu 2008 (războiul din Georgia și criza economică), la o perioadă marcată de crescuta competiție internațională, dezordine și incertitudine.