Este Obama un alt Woodrow Wilson?

John C. Hulsman | 05.05.2015

Pe aceeași temă

Barack Obama și Woodrow Wilson au un numitor comun: amândoi au avut în mod tradițional o relație proastă cu Congresul, o trăsătură care îi poate fi fatală și lui Obama, la fel cum l-a distrus și pe Wilson.

 

A apărut din neant, asemenea unui meteorit, pentru a zgudui politica americană. Este cel mai mare orator al epocii sale, deși mult mai potrivit pentru discursurile prestabilite, în con­trast cu cele spontane, în afa­ra regiei. Inspiră în egală mă­sură devoțiune și dispreț, pe măsură ce inteligența sa de prim rang este egalată doar de credința arogantă că are în­tot­deauna dreptate, iar cei ca­re nu sunt de acord cu el tre­buie să fie orbi sau au o agen­dă ascunsă. În ciuda isteriei care-l înconjoară, este un om re­ce, cerebral, puțin dispus să-și împărtășească gândurile sale interioare. Mai mult, este convins că el singur poate re­fa­ce lumea, rămânând inflexibil față de duș­ma­nii săi. Este foarte greu de spus din descrierea de mai sus dacă vorbesc despre Woodrow Wi­l­son sau despre actualul locatar al Casei Albe. Cei doi au un numitor comun: amândoi au avut în mod tradițional o relație proastă cu Con­gre­sul, o trăsătură care îi poate fi fatală și lui Ba­rack Obama, la fel cum l-a distrus și pe Wilson.

Deja criticii acordului interimar cu Iranul, in­clu­siv o mare parte din Con­gres, sunt tot mai mulți. Mai întâi, acordul interimar păs­trează tehnologia nucleară a Iranului intactă; iar programul nuclear este pus la con­ser­va­re. În schimbul ridicării sanc­țiunilor, Teheranul trebuie doar să aștepte 10-15 ani pen­tru a-și relua în mod legal programul nuclear. În al doi­lea rând, ritmul de ridicare a sancțiunilor este neclar, dar se pare că este mult mai rapid decât s-ar fi așteptat cei mai mulți observatori. S-a estimat că Iranul va avea nevoie de cel puțin șase luni de la sem­na­rea acordului final pentru a îndeplini toate con­­dițiile necesare ridicării sancțiunilor; ceea ce înseamnă că, la sfârșitul acestui an, ma­jo­ri­tatea sancțiunilor ar putea fi de domeniul tre­cutului. În al treilea rând, este neclar cât de du­re vor fi măsurile adiționale ale AIEA me­ni­te să monitorizeze programul nuclear iranian. Acesta este un element esențial, din moment ce, în absența unui proces de verificare ex­trem de riguros, acuzațiile de încălcare a acor­dului vor decredibiliza întregul proces.

Dar dincolo de toate aceste elemente spe­ci­fi­ce, se află spectrul lui Woodrow Wilson și eroa­rea sa colosală în a gestiona Congresul în tim­pul bătăliei pentru Liga Națiunilor în 1919-1920. Pentru că Obama – exact cum s-a în­tâm­plat și cu Wilson și în contrast cu succe­sul ma­ne­vrelor post-1945 ale lui Harry Tru­man - nu a inclus pe nimeni din opoziția re­pu­blicană d­i­rect în procesul diplomatic. Nu și-a trans­format adversarii politici interni în pi­loni ai ne­gocierilor cu Iranul, dându-le o mi­ză per­so­nală în reușita de ansamblu a acordului.

Probabil cel mai rău din punctul de vedere al Casei Albe este faptul că în republicanul Bob Cor­ker, președintele Comisiei pentru Relații Ex­­ter­ne a Senatului, Administrația are un dușman emi­namente rezonabil, a cărui po­zi­ție este îm­părtășită de o largă majoritate a pu­bli­cului ame­rican. Un sondaj Pew Research, din 29 mar­tie 2015, a constatat că 6 din 10 ame­­ri­cani cred că Congresul ar trebui să aibă ul­timul cuvânt într-un acord cu Iranul. Sunt tot mai multe semnale că există o majoritate de legislatori din ambele partide care simte că ar trebui să ai­bă dreptul de a aproba sau res­pin­ge ri­di­carea sanc­țiunilor impuse Iranului pe care tot ei le-au instituit. Pe de altă parte, un even­tual eșec în a ridica sancțiunile ar putea îm­­pinge Iranul să concluzioneze că termenii acor­dului au fost încălcați. Ca atare, indiferent de po­zi­ția Casei Albe, o majoritate bipartizană își do­reș­te de facto dreptul de a determina da­că acor­dul cu Iran reușește sau nu. Iar se­na­to­rul Cor­ker se pregătește să promoveze un pro­iect legislativ în acest sens în Comisia pentru Re­lații Externe a Senatului, la mijlocul lunii aprilie.

Asta înseamnă că o Administrație prea puțin obișnuită să lucreze cu Congresul are aproape două săptămâni la dispoziție pentru a con­vin­ge suficienți democrați să nu susțină proiectul Corker, care are nevoie de o majoritate de do­uă treimi pentru a anula vetoul prezidențial. Însă, atenție, este posibil ca fantoma lui Wil­son să bântuie deja culoarele Casei Albe.

 

Adaptare de OCTAVIAN MANEA după Is Obama another Woodrow Wilson?, publicat în Al Arabiya, 9 aprilie, 2015.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22