Pe aceeași temă
O perspectivă alternativă asupra eurocrizei
Nu este un accident faptul că Grecia și Italia sunt astăzi avanposturile crizei: statul modern nu a reușit niciodată să îl împingă la o parte pe cel clientelar.
Dezastrul electoral din Grecia era predictibil. Campania partidelor a gravitat în jurul unei teme nucleu: trebuie Grecia să îndeplinească termenii tratatului negociat cu UE și FMI, continuând astfel implementarea regimului de austeritate? Pe fond, niciunul dintre partide nu era, însă, dispus să atace direct sursa problemelor Greciei și, în cele din urmă, motivul pentru care a ajuns să aibă probleme cu datoria sa publică – clientelismul omniprezent al țării.
Au existat nenumărate discuții despre cele două Europe, care au evoluat de la povestea perifericilor PIGS (Portugalia, Irlanda, Grecia și Spania) la una despre clivajul Nord-Sud al UE, pentru că devenise clar că și Italia, și Franța se confruntau cu datorii și probleme bancare. Această din urmă dezbatere este deseori portretizată ca fiind un contrast între un Nord disciplinat, antreprenorial, protestant (Germania, Olanda, plus regiunea Scandinavă) și un Sud catolico-ortodox leneș și cheltuitor. Însă clivajul real nu este unul de natură culturală; este unul dintre o Europă clientelară și una nonclientelară.
Statul ca „monedă“ politică
Clientelismul apare atunci când partidele politice folosesc resursele publice și, în special, birocrațiile guvernamentale, ca mijloace pentru a-și recompensa susținătorii politici. Politicienii nu oferă politici publice pragmatice, ci beneficii individuale, precum o slujbă la poștă, o intervenție în numele unei rude care are probleme cu autoritățile sau chiar o plată directă în bani sau bunuri.
În viziunea mea, clientelismul ar trebui distins de corupția pură din cauza relației de control reciproc existentă între votanți și politicieni. Într-un sistem clientelar există o practică informală de tras la răspundere: politicianul trebuie să dea ceva înapoi susținătorilor săi, dacă vrea să rămână la putere, chiar dacă acesta ar fi un beneficiu pur privat. Adevărata corupție este mult mai rapace, precum politicianul care acceptă o mită ce ajunge direct în contul său elvețian, în beneficiul său unic și al familiei sale. Dar a da slujbe în sectorul public și a direcționa resurse către suporteri politici este legal în multe țări. Una dintre marile tragedii ale războiului civil din Afganistan este că tribalismul (inerent clientelar) a fost distrus și înlocuit de un predatorism pur; reîntoarcerea la clientelism ar fi acolo o formă de progres.
O modalitate alternativă de înțelegere a clientelismului este aceea de formă primară de mobilizare democratică, universal practicată în perioadele electorale din statele sărace. Este omniprezent în India, Mexic, Brazilia, Thailanda, Kenya și Nigeria. Clientelismul nu este consecința unei predispoziții culturale sau a eșecului politicienilor de a înțelege cum ar trebui să funcționeze un sistem politic democratic. Mai degrabă, clientelismul este cea mai eficientă cale de a mobiliza electoratul sărac, needucat și de a-l aduce la urne. Acestui electorat îi pasă mai puțin de politici pragmatice și mai mult de obținerea unui beneficiu personal imediat – o slujbă sau echivalentul unui porc de Crăciun.
Germania, Scandinavia, Marea Britanie și Olanda nu au fost niciodată dominate de partide clientelare, în timp ce Italia, Grecia, Spania și Austria au fost. După cum arăta Martin Shefter (în cartea sa din 1993, Political Parties and the State), motivul acestor diferențe structurale ține de potrivirea, îmbinarea cronologică a doi factori: consolidarea unui stat birocratic weberian de tip modern și debutul democrației. State precum Prusia/Germania, Franța, Suedia sau Japonia au fost implicate în confruntări militare extinse în timpul etapelor autocratice reușind să creeze birocrații moderne meritocratice. Autonomia acestor birocrații era susținută de o coaliție absolutistă care le-a protejat împotriva colonizării lor de către partide, atunci când sistemul politic a fost deschis competiției politice. Partidele politice puteau să distribuie resurse grupurilor de interese, dar nu și slujbe guvernamentale. Este motivul pentru care aceste state continuă să mențină aparate publice eficiente care, printre multe alte lucruri, sunt mai competente în a manageria deficitele fiscale. Prin contrast, în Italia și Grecia, democrația a sosit înainte de consolidarea unui stat modern; în absența unei coaliții (politice) și a unui consens care să protejeze autonomia birocrației, sectoarele publice ale acestor țări erau pregătite pentru a fi braconate de către politicieni democrați, care aveau nevoie de locuri de muncă pentru a mobiliza în masă electoratul.
Grecia - țara relațiilor clientelare
Ca parte a imperiului Otoman, Grecia nu a dezvoltat niciodată un stat puternic în stil prusac. Democraţia s-a instalat relativ repede după eliberarea de turci; sufragiul universal pentru bărbaţi a devenit realitate în 1844, în timp ce parlamentarismul a fost introdus în 1870. Partidele politice au început să-şi mobilizeze electoratul pe criterii de rudenie şi pe baza reţelelor rurale formate între patroni şi clienţi. Capitalismul era slab dezvoltat, ceea ce a împins elitele existente să vadă statul, şi nu sectorul privat, ca rezervor principal de oportunităţi şi resurse. Urbanizarea din secolul XX nu a condus la dezintegrarea reţelelor de rudenie şi a relaţiilor patron-client şi înlocuirea lor cu o diviziune modernă a muncii (precum în Marea Britanie şi Germania), ci pur şi simplu a transferat statu-quo-ul într-un context urban. Desigur, consecinţa a fost supravieţuirea relaţiilor tradiţionale de tip patron-client.
Acest model a continuat în cea mai mare parte a secolului XX, în special după revenirea Greciei la democrație, în 1974. Cele două partide mainstream, PASOK și Noua Democrație, au căutat să câștige puterea, recompensându-și susținătorii politici cu locuri de muncă guvernamentale. La rândul lor, puternicele sindicate din sectorul de stat au reușit să obțină „numiri pe viață“ pentru funcționarii publici. Consecința? Fiecare rocadă periodică de putere între cele două partide rezultă nu în concedierea „lucrătorilor“ celuilalt partid (doar erau protejați de sindicate), ci în expansiunea globală a angajaților din sectorul public. De aici, rădăcinile crizei de astăzi, marcată de un sector public supradimensionat și a unui eșec total al tuturor partidelor de a implementa reformele structurale cerute de Bruxelles și FMI.
Versiunea latină
Povestea Italiei este mai complicată. Nordul Italiei era organizat în jurul puternicelor orașe oligarhice, predispuse spre autoguvernare, precum Veneția, Florența, Torino, Bologna sau Genova. Pe de altă parte, Sudul a făcut parte din Regatul Celor Două Sicilii, condus multă vreme de Habsburgii spanioli, în baza ierarhiei feudale. Sudul Italiei nu avea tradiția locală a unui guvern central puternic. Când Italia s-a unificat, în 1860, a înlănțuit un Nord care economic și social nu era prea diferit de Austria sau sudul Germaniei, de un Sud subdezvoltat.
Când s-a născut democrația italiană postbelică, elita nordică trebuia să răspundă la întrebarea cum să mobilizeze electoratul din Sud, o regiune săracă, unde susținerea pentru comunism era puternică. Pe acest fundal, creștin-democrații au transformat tradiționalele relații de tip patron-client într-unele moderne clientelare, în care angajarea în sectorul public devenise „moneda“ electorală. Acest sistem a reușit să stabilizeze țara, sacrificând, însă, perspectiva instituționalizării unui stat weberian modern puternic. Mare parte din istoria Italiei contemporane este o bătălie între Nordul modern și Sudul clientelar. Italia clientelară, asociată cu fenomene precum Mafia și crima organizată, amenința chiar să copleșească întreaga țară.
Uniunea fiscală: o poveste cu zâne
În Italia și Grecia, statul modern nu a reușit niciodată să îl împingă la o parte pe cel clientelar. Cel puțin, în Italia, a existat o luptă în acest sens. Dar în Grecia nu a existat niciodată vreo coaliție progresistă, în ciuda dezgustului pe care mulți dintre tineri l-au acumulat față de sistemul actual. Impunerea unor guverne tehnocrate, sub Mario Monti și Lucas Papademos, au fost eforturi de a schimba realitatea internă de către puteri din afară. Dar, în timp ce guvernul grec a acceptat să reducă anumite forme de cheltuieli și să majoreze taxele, niciunul dintre partidele tradiționale nu a dorit să-și dinamiteze propria bază de susținere politică atacând sursa răului: clientelismul. Și nici partidele extremiste, acum reprezentate în parlament, nu au făcut din lupta împotriva clientelismului parte din programul lor.
Tocmai de aceea, întregul proiect de a împinge Europa spre o uniune fiscală mi se pare o poveste cu zâne. O presiune externă nu va reuși niciodată să schimbe lucrurile în interior, în absența unei alianțe cu forțe interne care doresc în mod autentic reforma. În Italia, astfel de forțe există, cel puțin potențial, dar în Grecia lipsesc cu desăvârșire. Rezolvarea problemei clientelismului va soluționa una dintre sursele pe termen lung ale crizei actuale. Dar orice astfel de medicament va avea efect doar pe termen lung, nefiind teribil de relevant pentru viitorul pe termen scurt al Greciei sau al UE. Dacă publicul elen alege să respingă programul de austeritate, un aspect deja limpede, atunci țara va intra în incapacitate de plată și se va îndrepta către ieșirea din zona euro.
Întotdeauna am crezut că ieșirea din euro era singura opțiune realistă a Greciei, una care ar fi putut fi realizată într-o manieră relativ ordonată, dacă se întâmpla acum câteva luni. Dar astăzi este fluturată ca preferință a partidelor extremiste și, probabil, se va întâmpla în condiții extrem de anarhice și cu consecințe negative pentru stabilitatea Europei, ca întreg. Așadar, viitorul nu arată prea bine.
Adaptare de OCTAVIAN MANEA după textul Two Europes publicat de Francis Fukuyama la 8 mai 2012 pe blogul său găzduit de revista American Interest.