Pe aceeași temă
O actualizare asupra situației socio-culturale din Egipt, cu nelipsitele prezențe românești de ieri și azi.
În timp ce la Festivalul Internațional de Film din Cairo se proiectau filme despre revoluţia din ianuarie, în piaţa Tahrir din apropiere începea ceea ce poate să devină revoluţia din decembrie.
Întotdeauna a fost oarecum dificil să tragi linie între curaj și nebunie. Dar organizatorii Festivalului Internațional de Film din Cairo de anul acesta nu pot fi caracterizați decât ca fiind extrem de curajoși. CIFF (Cairo International Film Festival), cu startul în 1976, este la a 35-a ediție, având frumoasa reputație de a fi cel mai vechi și, fără îndoială, unul dintre cele mai liberale evenimente culturale din lumea arabă. Dar ediția de anul acesta va rămâne cu siguranță în istorie mai mult decât altele pentru cel puțin două motive. În primul rând, aceasta este prima ediție care a avut loc după căderea lui Mubarak. Festivalul care tocmai s-a terminat reprezintă plăcuta reluare a acestuia după doi ani de absență, ediția 2011 fiind suspendată pe motive de instabilitate politică. Dar și mai memorabil decât acest fapt (dacă nu și mai drăguț) este că, în timp ce sălile de cinema proiectau filme despre revoluția din ianuarie, pe străzi se auzeau lozincile care ar putea foarte bine să reprezinte începutul revoluției din decembrie.
Egiptul a fost proiectat într-un haos politic de proporții cu doar câteva zile înainte de anunțata deschidere a festivalului, din cauza declarației lui Morsi, noul președinte democratic ales în vara acestui an, de a poziționa toate hotărârile sale deasupra legii din cauza, chipurile, unei stări de instabilitate (sună familiar?). Și, ca și cum aceasta nu ar fi fost de ajuns, în momentul respectiv, parlamentul se afla în plină dezbatere pentru promulgarea Constituției (deci, dacă mai există dubii cu privire la motivul lui Morsi, poate că ar trebui lepădate aici). Această nefericită combinație de anturaj și decizii n-a făcut decât să arunce pur și simplu butoiul cu pulbere în aer și să determine sutele de mii de manifestanți care nici nu se potoliseră bine după demonstrațiile care au urmat detronării lui Mubarak să se posteze din nou în simbolica piață Tahrir (aflată la nici un kilometru distanță de complexul Operei, unde s-a ținut festivalul) și să ceară demisia președintelui. Peste câteva zile, în semn de susținere pentru președintele Morsi, cealaltă tabără politică dominantă, și anume reprezentanții mișcării islamiste cvasiradicale Frăția Musulmană, al cărei șef de partid Morsi continuă să fie, a ieșit și ea în stradă (cu unii dintre membri proaspăt transportați în autobuze din localitățile înconjurătoare) să își apere și să își susțină președintele (din nou, sună familiar?). Nu mai menționez că, la vederea corturilor amplasate în piața Tahrir de opozanții regimului, care cântau cântece folk pe o platformă improvizată, în timp ce Frăția amenința, dintr-un amplasament apropiat, să îi atace pentru a elibera piața, am avut un déjà vu însoțit de un puternic gust amar care începe să se intensifice tot mai mult, pe măsură ce confruntările continuă. (Cred că nu mai are rost să întreb retoric dacă sună familar...)
Tot ce îmi doresc pentru egipteni, în schimb, este ca povestea noastră să nu se repete și aici, acum, la mai bine de 20 de ani după a noastră frumoasă revoluție. Pentru că asemănările se țin lanț: context politic și nivel de trai similar (să ne amintim că Mubarak nu era doar un dictator, ca și Ceaușescu, era chiar prieten cu Ceaușescu – un șofer de taxi din Cairo a ținut să îmi povestească zilele acestea cum, în preajma revoluției din ‘89, Mubarak l-a sfătuit pe Ceaușescu să stea în compania lui până se potolesc lucrurile), temperament sangvinic, lozinci care nu pot decât să ne pună pe gânduri (cât de departe, ca bătaie politică, sunt „Iliescu vinovat pentru sângele vărsat“ sau „Ultima soluție, înc-o revoluție“ de pancartele și sloganurile de genul „Frăția a furat revoluția“ și „Revoluția egipteană nu s-a terminat aici!“?). Nu mi-am putut abține un surâs când s-a declarat chiar zilele trecute că opoziția se organizează în, nici mai mult, nici mai puțin, decât un Front al Salvării Naționale pentru a angaja președintele la dialog... În fine, singurul motiv pentru care sunt cu ceva mai optimist în privința Egiptului decât a României este că egiptenii, din câte pot vedea în viața de zi cu zi, nu se dau bătuți cu una, cu două. Un popor luptător, poate și sub influența unei religii militante, dar, mai cu seamă, zic eu, din cauza unui înnăscut temperament oriental, vulcanic, certăreț și nestatornic, egiptenii nu au neapărat răbdare, ceea ce în acest caz poate reprezenta un atu, și nu se dau înapoi de la nimic până nu socotesc că li s-a făcut dreptate (ceea ce, în cazuri de conflict interpersonal, degenerează adesea în frecvente îmbrânceli și altercații neașteptat de sonore, care fac parte integrantă din peisajul cultural cotidian). Dacă egiptenii vor reuși însă acolo unde românii au eșuat lamentabil, cu urmări care, din păcate, ne bântuie și după 20 de ani, aceasta rămâne de văzut.
Cert este că, pentru moment, egiptenii sunt, nici mai mult, nici mai puțin, decât obsedați de ideea de schimbare politică și îmbibați până la piele de spirit revoluționar și militantism. Și aici nu mă refer doar la discuțiile care se poartă în stradă, în moschei, la magazin sau la serviciu. (Un coleg egiptean s-a arătat surprins când l-am întrebat dacă merge în Tahrir după anunțarea unui protest mai periculos decât de obicei: „Bine-nțeles că mă duc. Sunt aici să îmi apăr țara. Ce să fac? Să o las pe mâna altora?“. Nu l-am întrebat de partea cui se ducea să protesteze.)
Controversele s-au ținut lanț, ca într-o parodică oglindire a situației din exterior, până în culisele festivalului, la care, în sfârșit, revin după această lungă paranteză. După ce au amânat cu o zi deschiderea din cauza protestelor care au imobilizat zona, organizatorii s-au decis in extremis să dea drumul festivalului, în ciuda demonstrațiilor, neascunzându-și însă simpatia pentru opozanții lui Morsi și declarându-și fățiș dezacordul față de Ministerul Culturii, aflat momentan sub patronajul Frăției Musulmane (care, în schimb, a fost singurul finanțator al festivalului...). Inadvertențele și contrastele nu s-au oprit aici. Deși organizatorii au dedicat ediția martirilor din ianuarie, iar starurile invitate la deschidere au purtat doliu și machiaj minim din respect pentru cei morți peste tot în revoluțiile care au avut loc de-a lungul Primăverii Arabe, sfârșitul festivalului a fost din nou plonjat în haos în momentul în care voci din conducere au ridicat tonul împotriva fastului prezent la festivitatea de închidere, în timpul căreia câțiva invitați nu s-au putut abține de la a etala niște garderobe, pe ici, pe colo. În concluzie, președintele juriului, regizorul italian Marco Mueller, a trunchiat ceremonia de decernare a premiilor, fiind forțat, a declarat acesta, să nu acorde trofee nici pentru cel mai bun scenariu, nici pentru cel mai bun regizor de către grupul de boicotatori care s-au opus atât ideii de festivitate, în timp ce afară se dădeau lupte pentru înlăturarea guvernului, cât și pentru nereprezentarea tinerilor regizori independeți la festival. Într-o confuzie cum numai... (pentru o secundă, am vrut să zic la noi) în Egipt se mai poate vedea, Mueller, în timpul unei festivități transformate în conferință de presă, a ales drept câștigătoare la celelalte categorii rămase neatinse de protestatarii cinefili filme nonarabe, care să nu creeze nicio disensiune politică, după care, la repezeală, festivalul a fost declarat încheiat. O poveste, iată, la fel de palpitantă, poate, ca și drama plină de adrenalină care se desfășura afară și care, deși festivalul luase deja sfârșit între timp, continuă să se desfășoare cu suspansul demn doar de un thriller politic de proporții. Cu alte cuvinte, vechiul clișeu în care lumea imită filmul și viceversa rămâne în continuare perfect valabil.
Casa cu siguranță arde, dar baba nu se mai piaptănă. Dimpotrivă, tocmai a luat decizia să mai pună niște benzină pe foc. Spuneam că spiritul revoluționar nu a lipsit din peisajul socio-cultural al Cairoului din săptămâna festivalului. Ei bine, nu doar din peisaj. Agitația revoluționară și setea de schimbare au fost la fel de vizibile și în selecția de filme care a fost prezentată în acest an la CIFF și care descrie poate cel mai bine starea de spirit a intelectualului și a omului de cultură egiptean. Am reușit să văd în jur de 10 filme, din cele 176 care au rulat între 28 noiembrie și 6 decembrie în Cairo. Dintre acestea, pot declara cu mâna pe inimă că cel puțin jumătate au avut ca subiect ori o revoluție sau un război în sine, ori au fost cumva legate de unul sau de celălalt la un nivel, să îi spunem, ideologic.
Fără a menționa câteva selecții mai puțin fericite, cum ar fi nigerianul Last Flight to Abudja, am fost foarte plăcut surprins de parabola lui Luo Jiayong, un debutant care a ales filmul după o carieră de 20 de ani în forțele armate chineze. Dar, după tonul poetic și blând al peliculei, n-ai fi zis nici că acest regizor se află la primul său film, nici că și-ar fi petrecut cea mai mare parte din viață în armată. Într-o comunitate montană izolată mai mult de sărăcie decât de distanțe, un nou profesor al școlii sătești reușește, printr-un measaj postat pe Internet, să atragă atenția lumii despre condițiile precare în care instituția își duce existența. Un număr de pachete, ce conțin – noi le-am zice – ajutoare, încep să sosească din toate colțurile țării, ceea ce implicit schimbă relațiile până atunci necomplicate dintre săteni și dă peste cap echilibrul ancestral. The Package este un film despre sărăcie și despre cum acest virus al lumii industrializate se poate răspândi de la o persoană la alta, ștergând calități și dezvelind defecte ca zgârcenia și perfidia în toată frumusețea lor. Cei ce au puțin au mai mult de apărat. Iar când cei ce au puțin descoperă lăcomia, doar o lume condusă de lideri puternici mai poate salva rasa umană de la degringolada spre care se îndreaptă. Fără a fi pedant, Jiayong reușește să ne învețe o lecție despre schimbarea socială, redistribuția bogăției și consecințele naturale pe care acestea le-ar avea asupra omenirii, rămânând însă tot timpul puternic atașat de minuscula comunitate față de care nutrește, fără îndoială, simpatii puternice.
Tot în preajma unui fenomen politic, și anume conflictele armate dintre stânga și dreapta în Turcia anilor ‘70, este amplasată și povestea de dragoste dintre un anarhist și o tămăduitoare cu plante, Love in the Secret Garden, a lui Zeynep Ustunipek. Indecis dacă să fie o declarație politică sau un simplu film de dragoste, scenariul regizorului turc, aflat la al doilea lung-metraj, se pierde printre plantele pe care tămăduitoarea nu contenește să le culeagă din grădina fermecată pentru a-și vindeca neconvingătorul și semiemasculatul partener rănit de gloanțele celor care nu văd lucrurile la fel ca el. Momente de rară intensitate emoțională între cei doi protagoniști alternează cu scene ridicole, în care jandarmii regimului la putere par a fi porniți în plimbarea de după siestă, și nu în căutarea unui criminal feroce. Atât de stearpă este tensiunea dintre bine și rău, încât Ustunipek reușește să creeze mai mult suspans etalând frumusețea naturală a nu puțin atractivului torso al actriței principale, în timpul frecventelor ei parade prin pădurea secretă. Cu toate acestea, atmosfera lirică și cinematografia superbă a filmului reușesc să păstreze culorile vii ale peisajului dureros de romantic până târziu, după ce story-ul s-a șters din memorie.
Rusia, nedezmințindu-și nici experiența în cinematografie, nici aparenta sete pentru război și revoluție (care, de astă dată, pare a fi un numitor comun între cei doi coloși, cel din Est și cel din Orientul Apropiat), vine în forță cu White Tiger, un semi-thriller bine condus despre evenimente bizare care însoțesc Armata Roșie în marșul spre Berlin la sfârșitul celui de-al doilea război mondial. Un tanc nemțesc supranumit „tigrul alb“ reușește să-i terorizeze pe tanchiștii sovietici prin manevrele și precizia uluitoare cu care distruge escadrile întregi. Ei bine, dacă intriga stă în picioare prin joc actoricesc, ca de obicei realizat la nivel profesionist, și printr-o premisă la fel de solidă ca materialul folosit pentru fabricarea tancurilor, sfârșitul reușește să dea peste cap o poveste care ar fi putut să rămână doar poveste și să politizeze nemotivat întregul „mesaj“. Printr-o suspectă apariție a lui Hitler însuși, care ridică nenecesare întrebări despre identitatea misteriosului tigru, Shaknavarov, care până la final și-a regizat povestea fără incidente demne de semnalat, pare ori a o lua razna într-o manieră nesperat de dură, ori a-și dezveli adevărata față în al unsprezecelea ceas. Și această față șochează prin puternicul mesaj militarist care, mai ales la această târzie cotitură, nu-și mai avea locul.
După o parte de mijloc care începea să facă puțină burtă, filmul italianului Giuliano Montaldo, L’industriale, reușește până la urmă să convingă, mai ales printr-un final surpriză. Cu o întreprindere în plin asediu financiar din cauza crizei și o căsnicie care nu peste mult timp o va lua pe urmele acesteia, încăpățânatul proprietar al uzinelor înglodate în datorii (dacă până acum nu ați înțeles ce înseamnă criza, acest film vă va lămuri pe îndelete) găsește vinovatul tuturor relelor în persoana unui spălător de mașini român, care îi face nițel de curte nevestei acestuia. Chiar dacă mica lor idilă nu trece de bariera platonicului din cauza fidelității nesperate a Laurei, printr-o manevră nevrednică de statutul unui patron ajuns însă pe culmile disperării din cauza geloziei, pe care el însuși are curajul să o recunoască în fața soției, Nicola încearcă să îl corupă pe insignifiantul român să o abandoneze pe Laura. Incoruptibil însă, românul nostru luptă până la capăt, ceea ce, deși nu servește mult realitatea, îl servește pe Montaldo în livrarea unei lovituri de grație în scenariu. Deși imaginea românilor ca personaje de culise nu gâdilă orgoliul național la nivelul așteptărilor, egalizând oarecum imaginea muncitorului român cu cea, să zicem, a imigrantului mexican din filmele americane, personajului conaționalului nostru din L’industriale i se permite o personalitate proprie și chiar un mic rol, care, până la urmă, nici măcar nu jignește, ci dimpotrivă. Poate cele mai frumoase cuvinte care ne încredințează de adevărul acestui fapt sunt cele ale Laurei, care, după ce descoperă fapta soțului, îi spune acestuia printre lacrimi: „Ai pornit război împotriva întregii lumi, dar până la urmă tot pe cei mai slabi ai ajuns să te răzbuni“. L’industriale a fost răsplătit cu o mențiune pentru regizorul Montaldo.
În afară de prezențele episodice din filmele prietenilor noștri din Vest, românii au fost prezenți la Cairo cu propriile lor producții, mult mai solide decât rolurile secundare cu care ne-au procopsit totuși alții. De fapt, cel mai bun film pe care l-am văzut în acest an la CIFF (și spun asta dintr-o perspectivă pur obiectivă) este pelicula lui Cristian Mungiu, După dealuri. Deși, pe lângă filmul lui Mungiu, a mai fost prezent la Cairo și Dan Chișu cu Și caii sunt verzi pe pereți, o poveste la fel de credibilă și de bine jucată ca și proverbialii cai din titlu, Mungiu a ținut cei peste 100 de spectatori din sala mică a Operei cu sufletul la gură pentru fiecare minut din cele 2 ore și jumătate de proiecție. În ciuda ritmului lent, caracteristic noului val, și în ciuda faptului că acesta a fost unul dintre puținele filme care nu au avut absolut nimic de a face nici cu prezentul, nici cu conceptul de război, criză sau revoluție, datorită tensiunii subtile pe care jocul actoricesc al protagonistelor reușește să îl injecteze narațiunii și datorită bunului simț cu care regizorul s-a apropiat delicat de subiectul cvasitabu (prietenia sau relația dintre două tinere în contextul arhaico-monahic tipic însă mediului religios românesc), filmul a reușit să conducă detașat la capitolul intrigă, joc și realizare în fața tuturor celorlalte prezențe din Orientul Mijlociu și Europa, care au dominat scena festivalului egiptean din acest an. După dealuri a fost proiectat în afara competiției.
Poate că, din punct de vedere politic, nu am câștigat bătălia pe care egiptenii tocmai se pregătesc să o dea - dovadă faptul că după 20 de ani ne aflăm în continuare într-o la fel de sângeroasă luptă pentru putere. Poate că cei ce trebuiau să dea această luptă au renunțat prea repede sau poate... asta ne-a fost hărăzit. Și poate (de ce nu?) că încăpățânarea egiptenilor îi va cruța de experiența a 20 de ani de tergiversări și somnolență și nestatornicul spirit revoluționar al culturii arabe va reuși să stârpească mai repede decât la noi virusul corupției și setea de putere, ajungând mai direct totuși la o democrație, dacă nu perfectă, cel puțin acceptabilă. Dar noi, românii, mai avem și alte atuuri. Unul nou, care este, iată, pretutindeni recunoscut, de la cele mai redutabile festivaluri europene până în lumea arabă, este noul val al filmului românesc, care continuă să încânte spectatori pe toate meridianele și să aducă acasă trofeu după trofeu. Vom reuși oare să ne menținem măcar acest avantaj cultural de care ne bucurăm acum și să proiectăm în continuare imaginea României sensibile, talentate și inteligente care ne mulțumește? Sau vom da iarăși cu piciorul momentelor prielnice (de care nu putem spune că nu am avut parte) și ne vom scufunda din nou în mocirla anonimității și a urii de sine, care începe din ce în ce mai mult să ne caracterizeze pe fondul instabilității și a apatiei?
* Lucian Ţion este regizor, critic şi jurnalist independent. A absolvit cursurile Middlebury College din Statele Unite.
A lucrat ca profesor în Camerun, Bangladesh, Ungaria şi Tadjikistan. Momentan, locuieşte în Egipt.