Pe aceeași temă
Marți dimineață, s-a anunțat că UE a „elaborat un plan care să permită vânzarea de mașini noi cu motoare cu ardere internă care funcționează numai cu combustibili sintetici neutri din punct de vedere climatic”, potrivit Reuters. Planul vine ca parte a unei propuneri de compromis cu Germania care s-a opus planului Comisiei Europene de a interzice total comercializarea în UE a autovehiculelor cu motoare termice din anul 2035.
Conform planului, mașinile care funcționează cu combustibili neutri din carbon ar fi plasate într-un nou tip de categorie de vehicule.
Combustibilii „eco” sunt combustibili fabricați sintetic care pot fi fabricați din hidrogen în combinație cu dioxid de carbon sau monoxid de carbon captat. Sursa pentru componentele combustibililor trebuie, în general, să fie de natură regenerabilă, cum ar fi energia eoliană sau solară.
Planul propune includerea unui „sistem de stimulare a alimentării cu combustibil”, care ar împiedica pornirea vehiculelor dacă nu funcționează cu combustibili neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon. Costurile unui asemenea sistem ar putea fi prohitibive.
Dar, cel mai important, legislația ar permite producătorilor auto tradționali să continue să vândă motoare cu ardere după 2035, data propusă de interzicere a lor, oferind probabil un ajutor companiilor care trebuie să-și modifice modelul de afacere.
„După luni de negocieri, țările membre UE și Parlamentul European au convenit anul trecut să adopte legea. Însă Ministerul Transporturilor din Germania a surprins celelalte țări membre în această lună, depunând obiecții de ultim moment la această inițiativă legislativă, doar cu câteva zile înainte de votul final în Consiliul European de joi pentru a fi promulgată.
Cererea principală a Germaniei este ca UE să permită vânzările de mașini noi care funcționează cu combustibili sintetici și după 2035.
Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a refuzat să comenteze proiectul de document, dar s-a referit la comentariile șefului UE pentru politica climatică, Frans Timmermans, care a spus săptămâna trecută că orice soluție trebuie să respecte legea de eliminare totală începând cu anul 2035 convenită anul trecut”, scrie Reuters
Companii precum Porsche și Honda lucrează deja la vehicule care folosesc combustibili sintetici.
Și Le Monde acordă spații largi temei, aratând că schimbarea orientării Germaniei în ceea ce privește motoarele cu ardere internă, opoziția din ce în ce mai mare față de zonele cu emisii reduse din Franța și prețul ridicat al modelelor electrice sunt factori care împiedică tranziția sectorului auto.
Pentru România, tema este una de maximă importanță, dată fiind dependența ridicată a economiei de industria auto (prin cele două uzine de la Mioveni și Craiova, dar și prin miile de firme care furnizează servicii și componente industriei auto), dar și puterii scăzute de cumpărare a mașinilor electrice, mult mai scumpe decât cele clasice.
Oficial, cei 27 de șefi de stat și de guvern din UE se reunesc joi pentru a discuta despre războiul din Ucraina, despre competitivitatea Uniunii în fața Statelor Unite și a Chinei, despre comerț, energie și imigrație.
Dar subiectul cu o mare încărcătură politică e viitorul industriei auto și al energiei nucleare. Pe fiecare dintre aceste două teme, Parisul și Berlinul sunt în dezacord. Iar succesul tranziției spre vehicule electrice depinde de ele.
De altfel, o întâlnire bilaterală este prevăzută între Emmanuel Macron și cancelarul Olaf Scholz, probabil vineri dimineață. În timp ce Berlinul a subliniat miercuri că motorul cu combustie nu se află pe agenda summitului, Palatul Élysée a avut grijă să nu pună gaz pe foc. „Suntem pe deplin conștienți de dificultățile care pot apărea din cauza situației coaliției germane”, a declarat un consilier al președintelui.
Totuși, Emmanuel Macron vrea să meargă mai departe. El intenționează să lanseze o dezbatere cu omologii săi despre locul energiei nucleare, bazându-se în special pe cei zece parteneri pe care i-a reunit pentru a apăra această energie, printre care și România. „Trebuie să avem o discuție strategică în cadrul Consiliului European pentru a decide o dată pentru totdeauna dacă noi credem în mod colectiv că energia nucleară joacă un rol în decarbonizare sau nu. Fie spunem da, iar aceasta trebuie să fie inclusă în toate textele în care este relevantă. Ori spunem nu”, a explicat Elysée, unde se cere o „poziție fermă și coerentă” și respectarea neutralității tehnologice.
Giorgia Meloni, care susține puternic constructorul Ferrari, consideră că sfârșitul planificat al motorului cu combustie până în 2035 este „prea ideologic”. În sens mai larg, ea consideră că tranziția ecologică reprezintă un risc de dezindustrializare pentru țara sa. Oricum ar fi, Parisul și alte capitale vor fi inflexibile. În timp ce China este deja cu zece ani înaintea europenilor în domeniul mașinilor electrice, nu se pune problema redeschiderii textului sau a amânării termenului 2035. „Trebuie să ne ținem de ceea ce s-a convenit”, a avertizat Laurence