Pe aceeași temă
Actuala strategie de securitate națională, asumată de președintele Klaus Iohannis, e importantă pentru că trebuie să ne explice cum va garanta președintele securitatea națională a României, într-un context strategic marcat de instabilitate geopolitică și incertitudini.
Pe 22 iunie 2015, președintele României, domnul Klaus Iohannis, se va adresa Camerelor reunite ale Parlamentului României, pentru a le prezenta Strategia Națională de Apărare a Țării pentru perioada 2015-2019. Constituțional, președintele României nu este numai șeful statului, dar este și principalul responsabil de gestionarea problemelor de securitate națională, atât în calitatea domniei sale sa de șef al CSAT, cât și în cea de comandant al Armatei Române. Documentul a fost deja publicat pe pagina de web a Administrației Prezidențiale, unde poate fi consultat de opinia publică din România.
Buna gestionare a problemelor de securitate națională reprezintă responsabilitatea de care un președinte al României trebuie să se achite, iar pentru președintele Iohannis, din cauza contextului regional și internațional din ce în ce mai complicat, îndeplinirea acestei sarcini devine și principala sa provocare.
Strategia Națională de Apărare a Ţării în perioada 2015-2019 este o strategie de securitate națională, în ordine cronologică fiind al cincilea astfel de document. Toate au avut importanța lor politică. Prima a fost realizată în 1999 și asumată de către președintele Emil Constantinescu, marea valoare a acelui document constând în afirmarea fără echivoc a drumului occidental al României. Aderarea la NATO și UE erau definite ca obiective strategice, iar problematica securității naționale, pentru prima dată din 1990, era concepută într-un format occidental. A doua strategie, din 2001, asumată de președintele Ion Iliescu, a fost importantă pentru că reconfirma drumul occidental al României și diminua semnificativ bănuielile de autarhism ce au planat asupra lui Ion Iliescu în primele două mandate (1990-1996). Față de primele două președinții, când antioccidentalii din PRM sau PUNR fuseseră aliații puterii, în alegerile din 2000 președintele Iliescu candidase împotriva lui Corneliu Vadim Tudor, de această dată optând clar pentru o apropiere de Occident. Strategia din 2001 a fost, de altfel, cea care a reconfirmat candidatura României la NATO și UE.
În fine, ultimele două strategii, din 2007 și 2010, asumate de președintele Traian Băsescu, au fost importante pentru că, fiind primele astfel de documente ale unei țări deja membră a NATO și UE, au conturat profilul unei Românii occidentale, ambele având ca fundament doctrinar atât conceptul occidental, multidimensional de securitate, cât și nevoia de modernizare instituțională, de confirmare a loialității noastre față de Occident și de demonstrare a profesionalismului sistemului de securitate națională. Trebuia să fie clar pentru toată lumea că România nu este o povară, ci un real contributor de securitate, rămânând alături de aliații săi până la îndeplinirea misiunii. Nu în ultimul rând, președintele Traian Băsescu s-a străduit să păstreze un echilibru între efortul depus în misiunile internaționale, sub egida NATO, UE, OSCE sau ONU, și nevoile de modernizare instituțională. În cele două mandate ale sale, s-au pus fundamentele unor subsisteme extrem de importante pentru buna funcționare a sistemului de securitate națională. S-a schimbat structura serviciilor de informații, vechea organizare sovietică fiind înlocuită cu una de tip Vest. Printre altele, a fost luată decizia înființării Comunității de Informații, organ necesar coordonării efortului de intelligence, s-au pus bazele politicilor de securitate energetică, cibernetică și de protecție a infrastructurilor critice. Cel puțin în zona de cyber, organizarea actuală a subsistemului de securitate cibernetică este superioară multor alte state din Europa. Nu în ultimul rând, instituțiile majore din sistemul de securitate națională au fost încurajate să-și dezvolte strategii sectoriale și doctrine proprii.
Imagine de la cea mai recentă şedinţă a CSAT pe marginea Strategiei Naţionale de Apărare
(Cotroceni, 9 iunie 2015)
Actuala strategie de securitate națională, asumată de președintele Klaus Iohannis, este importantă pentru că ea trebuie să ne explice cum va garanta președintele securitatea națională a României, într-un context strategic mult diferit, marcat de instabilitate geopolitică și multiple incertitudini. Actuala strategie este adoptată de CSAT și prezentată parlamentului la un an dupa ce Rusia, folosind forța militară, a aruncat în aer vechea ordine europeană, anexând Crimeea.
Strategia Națională de Apărare a Țării în intervalul 2015-2019 este adoptată pentru a răspunde provocărilor de securitate pe care un nou context internațional le pune în calea României. Ne confruntăm cu o revenire în forță la o interpretare clasică a conceptului de securitate, factorul militar fiind cel care contează cel mai mult. Securitatea națională înseamnă, din nou, în primul rând, capacitatea de a descuraja o agresiune sau, dacă această agresiune s-a produs, capacitatea de a o respinge, fără a-ți sacrifica teritoriul sau valorile definitorii pentru tine, ca societate. De altfel, dacă președintele Traian Băsescu a fost ultimul președinte de pace, este posibil ca președintele Klaus Iohannis să fie primul președinte de război.