Pe aceeași temă
Care sunt principalele provocări interne şi externe cu care se va confrunta Barack Obama în cel de-al doilea mandat de preşedinte al SUA?
În discursul din seara victoriei în alegerile prezidenţiale din 6 noiembrie 2012, Barack Obama a definit priorităţile politicii sale interne din cel de-al doilea mandat: reducerea deficitului bugetar, reforma sistemului de taxe, reforma sistemului de imigrare şi reducerea dependenţei Americii faţă de importul de petrol. Preşedintele va trebui, de asemenea, să continue reforma sistemului de sănătate adoptată în timpul primului său mandat.
Comparativ cu agenda sa de acum patru ani, actualele obiective ale preşedintelui sunt mai moderate. Ele reflectă o recunoaştere a constrângerilor la care va fi supus. Ca şi în primul mandat, Obama va trebui să lucreze cu o majoritate republicană în Camera Reprezentanţilor, ceea ce va face dificilă adoptarea reformelor iniţiate de către preşedinte. Succesul agendei prezidenţiale va depinde de abilitatea sa de a găsi o cale de mijloc între compromisurile pe care i le va cere majoritatea republicană, pe de o parte, şi tentaţia de a guverna prin decret prezidenţial, pe de altă parte, aşa cum a făcut-o George W. Bush înaintea sa. Strategia preşedintelui de a angaja în negociere majoritatea republicană din Camera Reprezentanţilor va fi influenţată şi de modul în care Partidul Republican va răspunde înfrângerii suferite în alegerile prezidenţiale. Dacă Partidul Republican îşi va modera mesajul şi se va adresa întregului electorat american, nu numai celui predominant alb, atunci există şanse de colaborare. Dacă însă Partidul Republican îşi va menţine poziţiile rigide, obiectivele preşedintelui vor putea fi realizate numai prin decret executiv sau prin schimbarea majorităţii în Camera Reprezentanţilor în urma alegerilor din 2014.
Primul test important privind colaborarea dintre preşedinte şi majoritatea republicană va avea loc în următoarele săptămâni, când Congresul American va trebui să adopte o legislaţie care să evite aşa-numita prăpastie fiscală (the fiscal cliff). Prăpastia fiscală reprezintă o creştere automată a taxelor începând cu 1 ianuarie 2013, însoţită de o reducere a cheltuielilor de apărare şi de sănătate. Prăpastia fiscală este rezultatul unor legi adoptate în 2010 şi 2011 cu scopul de a reduce deficitul bugetar, dar se estimează că economia nu este încă suficient de puternică pentru a face faţă acestei combinaţii de creştere a taxelor şi de reducere a cheltuielilor bugetare. Economiştii avertizează că o nouă recesiune ar putea avea loc. Preşedintele Obama a început negocierile cu John Boehner, preşedintele Camerei Reprezentanţilor, şi cu Mitch McConnell, liderul republicanilor din Senat. Preşedintele a propus o extindere a reducerilor de taxe pentru majoritatea populaţiei, cu excepţia celor cu venituri peste 250.000 de dolari anual. Republicanii susţin, ca şi înaintea alegerilor, o reducere a taxelor pentru întreaga populaţie. Pentru moment, nici unii, nici ceilalţi nu cedează. Analiştii politici întrevăd posibilitatea unui compromis care ar include modificări ale sistemului de taxare, precum eliminarea unor scutiri de taxe, care în final ar duce la creşterea veniturilor provenite din taxare, fără a creşte rata de taxare.
Politica privind imigrarea a fost una dintre cele mai controversate. Obama şi-a început primul mandat cu dorinţa de a realiza o reformă exhaustivă a sistemului de imigrare, ceea ce nu a reuşit. Preşedintele are scopuri ambiţioase şi pentru cel de-al doilea mandat. El ar dori să ofere o cale către cetăţenie celor 11 milioane de imigranţi ilegali care trăiesc în America. Din cauza diferenţelor de opinie cu republicanii, cel mai probabil este să realizeze numai reforma care va oferi obţinerea cetăţeniei tinerilor care au intrat în SUA ca minori.
Criza energetică mondială, preţurile ridicate la petrol şi dependenţa Americii de surse străine de energie sunt probleme cu care SUA s-a confruntat încă de pe vremea lui Nixon. Preşedintele Obama va continua în cel de-al doilea mandat politicile în domeniul energiei începute în timpul primului mandat. Astfel, între 2008 şi 2011, importurile de petrol au scăzut de la 57% la 45% din totalul consumului de energie, prin creşterea producţiei interne de petrol şi gaze naturale. Preşedintele va continua investiţiile în vehicule cu consum redus de benzină, a căror performanţă va ajunge în medie la 4 litri la 100 de km până în anul 2025. Investiţiile vor continua şi în energia solară, eoliană şi geotermală.
În politica externă, analiştii politici apreciază că preşedintele Obama se va confrunta în principal cu patru situaţii de criză. Pe termen scurt, va trebui să răspundă crizelor din Siria şi Iran. Pe termen lung, transformarea Chinei într-o mare putere economică şi militară, precum şi conflictul israeliano-palestinian vor reprezenta principalele situaţii cu care se va confrunta. În Siria, politica indecisă din primul său mandat a stârnit multe nemulţumiri, fiind văzută drept una dintre cauzele care au împiedicat soluţionarea crizei. Motivele acestei indecizii sunt multiple, de la faptul că regimul lui Bashar al-Assad este susţinut de Rusia şi China, ţări cu care America nu vrea să intre în conflict, până la faptul că opoziţia siriană include grupuri de fundamentalişti islamici. A susţine aceste grupuri ar risca repetarea situaţiei din Afganistan, unde America i-a susţinut pe talibani în timpul invaziei sovietice. Aşteptarea este ca preşedintele să acţioneze mai decisiv în cel de-al doilea mandat. Principala problemă în Siria nu este însă răsturnarea de la putere a lui Assad, ci găsirea unui succesor. Opoziţia siriană este extrem de divizată. Sub presiune internaţională, în data de 11 noiembrie o parte din grupurile din opoziţie au format Coaliţia Naţională Siriană pentru Opoziţie şi Forţe Revoluţionare, condusă de un cleric islamic moderat, Maath al-Khatib. Rămâne de văzut în ce măsură această coaliţie va reuşi să adune în jurul său variatele forţe de opoziţie şi să ofere o alternativă viabilă regimului lui Assad.
Pentru Iran, preşedintele Obama a aplicat severe sancţiuni economice în primul său mandat, care au un efect devastator asupra economiei iraniene. Din cauza sancţiunilor, Iranul nu îşi poate exporta petrolul, ceea ce a dus la declin economic, inflaţie şi o creştere a ratei şomajului. Comentatorii estimează că, dintre toate conflictele, Iranul prezintă cel mai mare risc de război, nu numai din cauza propriilor lideri, ci şi a Israelului, care a ameninţat în repetate rânduri cu un atac asupra instalaţiilor nucleare iraniene. Atacul unei aeronave americane fără pilot, în data de 1 noiembrie 2012, de către Iran în spaţiul aerian internaţional, la 16 mile de coasta iraniană, sugerează că tensiunile cresc. Pe de altă parte, oficiali din guvernul iranian, precum ministrul de Externe Ali Akbar Salehi, trimit semnale că Iranul ar fi dispus la negocieri şi chiar la o întâlnire bilaterală cu reprezentanţii americani. O asemenea întâlnire ar constitui un important pas înainte, deoarece SUA şi Iranul nu au mai avut relaţii diplomatice bilaterale de la criza iraniană a ostaticilor din 1979.
China rămâne, pe termen lung, principala problemă externă a lui Obama. Până de curând, îngrijorarea Americii era centrată asupra rapidei creşteri economice a Chinei, care ar putea deveni în curând cea mai largă economie din lume. Schimbarea liderilor în China ridică însă noi întrebări. Deşi nu este de aşteptat ca noul lider Xi Jinping să modifice major cursul politicii chineze, teama este ca schimbarea la vârf să nu ducă la instabilitate. În ultimul timp, economia chineză şi-a încetinit ritmul, izbucniri de protest au avut loc în mai multe locuri din China, fie inspirate de Primăvara Arabă, precum demonstraţiile prodemocratice din 2011, fie de condiţiile de muncă, precum greva de la fabrica Foxconn din Zhengzhou, din octombrie 2012. Corupţia a devenit o problemă importantă în China şi, dacă noua conducere nu va lua măsuri pentru confruntarea cu ea, există riscul ca nemulţumirile populaţiei să se extindă. Totodată, China şi-a afirmat mult mai puternic prezenţa în Marea Chinei de Sud, ceea ce a creat nelinişte în zonă. Vizita din această săptămână a preşedintelui Obama în Thailanda, Myanmar şi Cambodgia arată importanţa pe care această regiune o are în politica externă americană. Această vizită face parte din noua strategie americană de a crea o coaliţie de securitate în regiune care să contrabalanseze China.
Conflictul israeliano-palestinian se va afla, de asemenea, pe agenda preşedintelui. Unii comentatori politici văd rezolvarea acestui conflict ca fiind marea ambiţie pe plan extern a lui Obama. Deşi dezamăgit de lipsa de progres din timpul primului său mandat, el va continua să facă presiuni asupra ambelor părţi pentru avansarea procesului de pace. Şansele de reuşită se estimează a fi mici, deoarece nici una dintre părţi nu este pregătită pentru a face concesii. Situaţia se poate schimba ca urmare a alegerilor din februarie anul viitor în Israel, care ar putea duce la înlocuirea lui Beniamin Netanyahu.
Preşedintele Obama şi-a propus, de asemenea, retragerea trupelor americane din Afganistan până în 2014. Acest lucru este însă condiţionat de dezvoltarea forţelor de securitate afgane care să preia controlul operaţiunilor de securitate, pentru a evita un conflict precum cel din Irak. Forţele afgane nu sunt însă pregătite, ceea ce va întârzia foarte probabil retragerea trupelor americane dincolo de anul 2014. Deşi obiectivele celui de-al doilea mandat sunt mai modeste, speranţa este ca mai multe dintre ele să fie împlinite. //