Pe aceeași temă
Avem de acum o imagine relativ clara a rezultatelor testului dat de criza din Georgia. Stim acum cu precizie ce este, ce vrea si ce inseamna "noua Rusie". Si am inteles mai bine cu aceasta ocazie cateva lucruri despre securitatea noastra nationala pe care poate nu le intelesesem asa bine inainte. Pe scurt, un test folositor. Dar acestea sunt chestiuni deja insusite. Este vremea sa ne desprindem pentru o clipa de registrul orientat analitic asupra prezentului si sa ne intoarcem catre viitor pentru a-l privi dintr-o perspectiva strategica. Care sunt modalitatile prin care instinctul hegemonic, ce pare sa fie o constanta a oricarei puteri moscovite, ar putea fi materializat si exercitat asupra Romaniei? Putem sa anticipam care sunt instrumentele de presiune si control pe care puterea rusa le va mobiliza in viitor? Care sunt semnificatiile si implicatiile tuturor celor de mai sus? Sa incercam sa construim un inventar speculativ in jurul acestor intrebari.
Instrumentul militar
Un astfel de inventar nu poate incepe altfel decat cu factorul militar. Din acest punct de vedere, avem de a face cu o veche reteta ruseasca ce presupune crearea in jur a unei atmosfere in care nevoia de interventie militara rusa pare iminenta si a unei impresii generale ca Moscova are nu numai capacitatea, dar si vointa de a interveni. Vorbim despre un militarism demonstrativ, dublat de alimentarea unor conflicte etnice, religioase, economice oriunde posibil in sfera sa de influenta. Nu este nimic altceva decat traditionala strategie taristo-sovietica, in care pretextul umanitaro-ideologic si forta bruta se impletesc, sustinandu-se reciproc.
In ceea ce ne priveste, situatia din Basarabia si Transnistria pune Romania intr-o postura de vulnerabilitate fata de malaxorul acestei strategii. Scenariul este transparent: intretinerea potentialului de conflict in zona Republicii Moldova si incercarea de a atrage Romania in turbionul astfel creat. Pana la urma, interventia in forta nu conteza in sine atat de mult. Ceea ce conteaza este amenintarea si santajul cu ea. Odata prinsi in turbion, aplicarea celorlalte angrenaje de influenta si presiune asupra noastra se declanseaza automat, iar impactul lor creste exponential. Sa privim mai departe la aceste instrumente.
Instrumentul economic
Instrumentele geoeconomiei ruse nu sunt foarte sofisticate. Neavand un sistem economic cu o structura complexa si moderna, totul se concentreaza in jurul obiectivului de a le crea altora dependenta de resursele naturale pe care Moscova le controleaza. Nu este clar daca decidentii rusi isi dau seama ca pe termen lung acest tip de joc geoeconomic nu duce prea departe. Este clar insa ca au ajuns la concluzia ca, pe termen scurt, ii poate pune in pozitii de forta in relatiile internationale. Si, cum in mod traditional politica rusa nu este una inspirata de principiul constructiei institutionale, ci de cel al fortei pure, optiunea lor nu trebuie sa fie o surpriza.
Nu are rost sa zabovim prea mult asupra acestei strategii. Principiile ei au fost expuse de nenumarate ori in ultima vreme si sunt bine cunoscute. Sa mentionam numai cateva aspecte specifice aplicate la cazul Romaniei: Rusia va continua sa investeasca masiv in oligarhia romaneasca, oferindu-i accesul la resursele naturale din spatiul ex-sovietic, protectie politica si beneficiile sustinerii date de network-ul subteran al agentilor de influenta si informatie rusi. Folosind influenta si profiturile obtinute din exploatarea resurselor naturale pe piata internationala, va continua infiltrarea economiilor din jur, precum cea romaneasca, prin investitii directe si mascate si prin achizitii strategice in diferite sectoare industriale. Mai mult, Moscova va face tot posibilul pentru a-si plasa agenti in punctele cheie ale economiei nationale. In paralel, va incerca sa creeze dependenta si interes financiar in randul a cat mai multi decidenti politici, implicandu-i ca beneficiari directi sau reziduali ai afacerilor ruse. In toate cele de mai sus, prioritatea si varful de lance va fi insa la nivelul oligarhiei pentru ca, dupa toate aparentele, din perspectiva intereselor Moscovei, aceasta este zona cea mai mai usor de controlat si cu cea mai mare putere de tractiune. Ca paranteza, sa notam ca printre marii perdanti sunt miile de oameni de afaceri rusi obisnuiti, care nu au nimic de a face cu aceste strategii si care nu numai ca se vad pusi in pozitii de concurenta asimetrica cu reteaua de agenti economici acoperiti si descoperiti ai Moscovei, dar se mai si vad nevoiti sa functioneze peste tot sub semnul suspiciunii partenerilor din tara gazda.
Instrumentul politic
Date fiind circumstantele Romaniei (lipsa unei minoritati rusofone, puternicul sentiment inertial antirus al populatiei, absenta unei "partide ruse" bine inchegate in cercurile militare si ale serviciilor secrete etc.), manevrele Moscovei vizand politica interna romaneasca vor fi obligate sa se miste pe niste directii mai sinuoase decat in cazul altor tari din spatiul ex-sovietic. Prioritar in cazul nostru va fi crearea in jurul oligarhilor dependenti de resursele si protectia rusa si a celorlalti agenti economici tributari intr-un fel sau altul Moscovei a unui nucleu informal menit sa devina un vector de influenta politica. In functie de evolutiile si cerintele viitoare si in masura in care conditiile o permit, ar urma transformarea acestui nucleu intr-o "partida politica rusa" in adevaratul sens al cuvantului, folosind ca vehicul fie un partid existent, fie unul nou creat. Evident ca, in paralel, va continua procesul de infiltrare a partidelor si organizatiilor ce reprezinta valorile, principiile si interesele occidentale in Romania si sabotarea din interior a actiunii acestora.
In sfarsit, dar foarte important, este incurajarea regulata a unor crize politice de genul "mineriada" sau "suspendarea presedintelui". Aceste crize au un obiectiv dublu. Primul este testarea rezistentei si slabirea mecanismelor democratice constitutionale ale sistemului politic roman. Al doilea este utilizarea efectului de revelator pe care il au. Modul in care se pozitioneaza si se polarizeaza opinia publica, formatorii de opinie si decidentii politici in cursul crizei permite Moscovei sa testeze vulnerabilitatile si potentialul de a se insera in dinamica pusa in miscare de clivajul in cauza, sustinand o grupare sau alta.
Instrumentul propagandistic
Toate cele de mai sus au, evident, nevoie de o sustinere propagandistica. Este adevarat ca purtatorii de mesaj ai Moscovei au avut o prezenta continua in Romania, chiar si in momentele de relativa slabiciune rusa, de dupa colapsul imperiului, in anii ‘90. Este totodata adevarat insa ca natura national-comunista a regimului romanesc de dinainte de 1989 a facut ca numarul acestor agenti de opinie sa fie relativ mic in comparatie cu alte tari din zona. Totusi, toate momentele de rascruce si toate deciziile majore de politica externa romaneasca au functionat ca un turnesol si i-au revelat destul de exact pe cei din redactii sau organizatii care, dintr-un motiv sau altul, spontan sau dirijat, s-au manifestat ca agenti si apologeti ai alternativelor favorabile Moscovei. Mai mult, in ciuda faptului ca, nici economic, nici politic, nici civilizational-cultural, Romania ultimelor doua decenii nu a suferit cu nimic din cauza gradului limitat de cooperare cu Rusia (din contra, s-ar putea spune ca o oarecare distantare si indiferenta fata de Moscova pare sa-i priasca Romaniei), ideea ca Romania trebuie neaparat sa "dezghete", "incalzeasca" sau "relanseze" relatiile cu marele "vecin de la Rasarit" a devenit un refren al discursului de politica externa. Este acest refren doar un simptom al cronicului deficit analitic al comentatorilor care gasesc instinctiv in el o modalitate expedienta de a-si camufla vidul de idei cand vine vorba de a imagina directii de politica externa? Sau trebuie sa citim mai mult printre randuri? Cum trebuie sa interpretam evidenta recenta ca nu ne merge deloc rau cand nu ne incurcam cu "vecinul de la Rasarit" sau evidenta istorica sugerand ca cele mai bune momente ale istoriei romanesti coincid cu distantarea fata de puterea moscovita? Aceasta este insa o alta discutie.
Una peste alta, este de asteptat ca in Romania sa vedem o intensificare a eforturilor de a influenta opinia publica atat direct - prin crearea si promovarea de noi figuri publice pe langa cele deja cunoscute si active in publicistica si mass-media romanesti -, cat si indirect - prin control institutional si influenta organizationala. Neavand nimic de oferit politic, ca securitate si cultural-civilizational Romaniei - actualele noastre formule si aranjamente in aceste privinte fiind infinit superioare -, punctul forte va fi evident argumentul economic: ce bine ar duce-o romanii daca liderii lor ar accepta parteneriatul cu Moscova.
Este deci usor anticipabil scenariul unui proces in care prima etapa presupune solidificarea si mentinerea unui curent de fundal, coroziv antioccidental, antidemocratic si anticapitalist, folosind influenta institutionala si a unor figuri publice care, la momentele oportune, marcheaza, dirijeaza sau speculeaza acest curent. Pe fundalul acestui continuu zgomot de fond, ce bruiaza eforturile de asanare si occidentalizare a discursului si opiniei publice romanesti, are loc incercarea de convertire treptata, in masura in care conditiile economice, politice sau militare o permit, a discursului negativ intr-unul pozitiv, de simpatie pentru cauza rusa a momentului. Bineinteles ca, in paralel, se va reitera pana la satietate ce oferta economica extraordinara are Moscova pentru Romania. Dar, la un moment dat, s-ar putea sa apara un element nou. Sa vedem despre ce ar putea fi vorba.
Un instrument lipsa
Instrumentarul Moscovei are o problema: lipsa de legitimitate ideologica a Rusiei in lume si, mai ales, in Estul Europei. Altfel spus, ambitiilor geopolitice rusesti le lipseste exact elementul cheie: capacitatea de a capta mintile si inimile, intelegerea si simpatia popoarelor vizate. Est-europenii imbratiseaza in mod spontan valorile si principiile democratiei, libertatii si capitalismului. Iar Rusia nu are o contraoferta viabila. In trecut, cand Sovietele nu se compromisesera inca, Moscova si-a vazut ambitiile hegemonice purtate de valul global al entuziasmului pentru socialism si comunism. Proiectul rus era imbratisat pentru ca materializa speranta miscarii mondiale de stanga. Azi, peisajul ideologic arata cu totul altfel. Iar Rusia se afa in total dezavantaj fata de Occident.
Si aici am atins un punct cu adevarat delicat. Este evident ca Moscova va fi incapabila sa produca o oferta ideologica de anvergura similara proiectului comunist prin care si-a rationalizat si alimentat ambitiile hegemonice globale in secolul XX. Este deci de vazut cum va incerca sa se confrunte cu acest handicap. Stim cu certitudine ca va continua sa investeasca efort si resurse, sponsorizand miscarile si ideologiile antioccidentale, antiamericane si anticapitaliste. Cand vine vorba insa nu de a demola, ci de a propune ceva constructiv ca alternativa, va fi obligata sa treaca insa in registrul unei strategii particularizante. De exemplu, nu este greu de ghicit ca in spatiul sud-est-european va alimenta un curent reflectand contextul specific, mai precis, un discurs panortodox, o formula folosita si in trecut. In absenta unei alternative mai bune, acesta poate fi incercat pe principiul "daca nu ajuta, nici nu strica". Astfel, in tari ca Romania, evolutiile din zona discursului religios, miscarile de idei din zona laicatului si dinamica politicii ecleziastice pot capata semnificatii geopolitice foarte acute.
O paranteza importanta
Ajunsi in acest punct, sa deschidem o paranteza importanta. Discutiile despre Rusia si religie tind de multe ori sa se piarda in exegeze ale "enigmaticului suflet slav" si evocari ale "spiritului religios dostoievskian", pierzand din vedere dimensiunea pur politica a ortodoxismului rus, o dimensiune ce il patrunde de jos pana sus si il defineste mai pregnant decat orice efuziuni mistico-existentiale inspirate de romantismul german sau doctrinele etno-nationaliste de secol XIX. Realitatea istorica este lipsita de echivoc: statul si Biserica Rusa sunt fete ale unui corp politic care de sute de ani imprima traiectoria civilizatiei ruse. La loc de cinste sau persecutata, Biserica Rusa nu si-a depasit aproape niciodata functia de anexa a statului.
In literatura de specialitate exista un acord cvasi-unanim ca, inca din zorii absolutismului rus, Biserica Rusa si-a pus autoritatea in mainile monarhiei, arogandu-si insa astfel in mod insidios ambitii seculare majore. "Intreaga ideologie a absolutismului monarhic, scrie Richard Pipes, a fost elaborata de oameni ai Bisericii care simteau ca interesele Bisericii si ale religiei sunt servite cel mai bine de o monarhie cu puteri nelimitate. Punandu-si autoritatea in slujba absolutismului monarhic, Biserica Rusa si-a atins obiectivele sale imediate: a scapat de reformistii periculosi si si-a salvat proprietatile." Dar civilizatia rusa a platit un pret foarte scump. "Refuzul de a adopta reformele a osificat treptat Biserica in interior si i-a crescut dependenta de stat. Plasandu-se deliberat sub tutela autoritatii seculare in prima jumatate a secolului al XVI-lea, administratia bisericeasca a alunecat treptat sub controlul total al organelor statului. (...) Ce ar fi trebuit sa faca, realist vorbind, Biserica Rusa? (...) Este clar ca n-ar fi putut actiona ca o forta eliberatoare. Totusi, ea ar fi putut realiza doua lucruri. Ar fi putut mentine principiul evanghelic al dualitatii autoritate temporala-autoritate spirituala, principiu elaborat de Biserica Bizantina. Daca ar fi facut asta, ar fi castigat suveranitatea domeniului spiritual al tarii si prin asta ar fi impus anumite limite autoritatii statului. Nefacand-o, a permis statului sa emita pretentii de control nu doar asupra domeniului material, ci si asupra mintilor, fapt care a contribuit la evolutia monstruoasa a puterii statal-seculare in Rusia. In al doilea rand, ar fi putut lupta pentru valori crestine elementare. Ar fi trebuit sa condamne masacrele lui Ivan al IV-lea si mai tarziu pe cele ale lui Stalin. Dar nu a facut asta (cu exceptia catorva cazuri izolate), comportandu-se ca si cum victimele n-ar fi fost tot credinciosi aflati in grija ei. Privind comparativ si general, nicio alta Biserica crestina nu a aratat atata indiferenta fata de nedreptatea sociala si politica." Asa ca afirmatiile lui Soljenitin potrivit carora istoria Rusiei ar fi fost alta, mult mai umana, daca Biserica sa nu si-ar fi cedat independenta si daca ar fi continuat sa-si faca auzita vocea, sintetizeaza perfect o realitate istorica. Iar faptul ca discursul acestei Biserici este structuralmente calibrat la nevoile statului este parte intrinseca a acestei realitati.
Ce semnificatie au toate cele de mai sus pentru Romania? Una simpla: cei ce se vor simti atrasi de glasul de sirena al panortodoxismului promovat de la Rasarit, cu chemarile sale la "soborniceasca politica" transnationala si cu intonatiile sale ce derad "materialismul occidental" in numele "spiritualitatii", ar trebui sa aiba in vedere ca poate ca ceea ce aud nu este mult visata alternativa la capitalismul democrat liberal occidental, ci este, mai probabil, expresia unei doctrine care, in timp, a ajuns sa fie perfect calibrata autoritarianismului politic traditional moscovit.
Intrebari finale
Am facut un inventar speculativ al instrumentarului actualelor ambitii hegemonice rusesti. Care va fi pana la urma modul lor concret de operare in Romania si daca sistemul creat de ele va avea vreun suces notabil este o alta discutie. O discutie separata este si cea implicata de intrebarea daca impactul actualului puseu hegemonic rus asupra tarii noastre va avea timp sa se materializeze inaintea urmatoarei crize sistemice ce pandeste Rusia. Sa nu uitam ca ea traieste sub tripla presiune a volatilitatilor pietei internationale a resurselor naturale, a deficitului demografic si in asteptarea urmatorului blocaj al sistemului autoritar ce va avea loc inevitabil in virtutea legilor de functionare ale traditiei politice ruse. Nu putem insa sa evitam confruntarea cu alte intrebari cheie.
Cititorul se va intreba: nu este teama de aceste scenarii totusi exagerata? Sigur ca, va spune el, fidela traditiei si impulsurilor sale, Moscova va incerca sa cuprinda Romania in plasa influentei sale. Dar are ea resursele si capacitatea sa dezvolte o strategie sistematica pe directiile enuntate mai sus? Si, mai ales, chiar presupunand ca va incerca sa o faca, se vor gasi in Romania oameni de afaceri gata sa accepte sa fie pionii jocului geopolitic rusesc? Se vor gasi politicieni romani care sa se autoconvinga de legitimitatea si necesitatea crearii unei "partide ruse"? Se vor gasi formatori de opinie, publicisti si oameni din mass-media care sa pregateasca terenul pentru un curent filorus subminand occidentalismul, valorile democratiei si ale lumii libere? Se vor gasi intre ei unii carora constiinta le va permite sa atace si sa demoleze figuri publice si institutii ce reprezinta legatura dintre Occident si Romania? Se vor gasi voci care vor raspunde chemarii panortodoxismului si vor promova antioccidentalismul, camuflat in mantia acestuia?
Daca la intrebarea privind capacitatile Moscovei reactia normala este un onest "nu stim inca", la cel de-al doilea set de intrebari raspunsul este sigur: da. Categoric, da. Pana la urma, trebuie sa ne obisnuim cu ideea ca marja de influenta si control al instrumentelor politicii ruse fata de Romania este determinata, in primul rand, nu atat de puterea Moscovei, cat de slabiciunea clasei politice, a formatorilor de opinie si a intregii elite romanesti.