Pe aceeași temă
Luna septembrie, situată strategic înainte de alegerile din Statele Unite şi înainte ca programul nuclear al mullahilor să intre în zona de imunitate, oferă Israelului oportunitatea ideală pentru a încerca să rezolve, pe cont propriu, criza nucleară din Golful Persic. Cu ce costuri, însă?
De obicei, pentru orice analist serios de politică externă, colectarea de informaţii este mai mult o artă decât o ştiinţă. Doar după ce vorbeşti literalmente cu zeci de factori de decizie de toate culorile politice, din întreaga lume, abia atunci începe adevărata muncă: mai întâi, filtrarea evaluărilor contradictorii, pentru ca, ulterior, să faci o serie de presupuneri şi corelări bazate pe capacitatea, simţul, experienţa, legăturile de lungă durată cu cei de la putere, sperând să intuieşti adevărul. Şi dacă eşti bun, în 7 din 10 cazuri ai dreptate. Este motivul pentru care toate nuanţele întâlnirilor din martie dintre premierul Netanyahu şi preşedintele Obama sunt atât de îngrijorătoare. Indiferent de viziunile politice ale zecilor de persoane din Washington cu care am vorbit despre criza iraniană, toţi au creionat versiuni similare. Rareori, informaţia brută despre ceea ce s-a petrecut, de fapt, a mai fost unanimă.
Deşi, personal, nu se înţeleg foarte bine, întâlnirile dintre cei doi şefi de stat sunt cordiale, chiar dacă nu ajung la o perspectivă comună. Netanyahu a reiterat preşedintelui că nu a fost luată nicio decizie fermă privind un eventual atac israelian asupra Iranului. Dar a subliniat că nu doar Israelul va avea de suferit dacă Iranul va dezvolta o armă nucleară. Proliferarea nucleară într-una dintre cele mai volatile regiuni ale lumii (în Egipt, Turcia şi Arabia Saudită) ar fi aproape o certitudine.
Problema de fond nu ţine de faptul că cei doi aliaţi nu se pun de acord asupra faptelor, ci că se află în dezacord faţă de ceea ce trebuie să facă în legătură cu ele. Este o divergenţă care face aproape imposibilă creionarea unui consens americano-israelian. Purtătorul de cuvânt al premierului Netanyahu a spus clar că Obama nu a dat Israelului undă verde, punctând că Washingtonul nu va susţine un atac aerian israelian în orice condiţii. Şi nici nu i-ar fi oferit lui Netanyahu asigurări că, în mod automat, Statele Unite vor ataca Iranul în cazul în care cea mai recentă rundă de sancţiuni va eşua.
Subtextul politic este limpede. În ciuda zâmbetelor, pur şi simplu nu există niciun acord politic asupra a ceea ce este de făcut în continuare. Cele două state au praguri de toleranţă foarte diferite, atunci când vine vorba de până unde trebuie să meargă Iranul. America vrea să împiedice Iranul să dezvolte arme nucleare. Israelul vrea să împiedice Iranul să-şi dezvolte capacitatea de a crea arme nucleare. America îşi permite luxul de a ataca în valuri succesive, oricând. Israelul, nu. Aşadar, calendarul şi marja opţiunilor posibile tind să fie foarte diferite datorită acestor capacităţi militare.
Luna pivot
Din cauza unor raţiuni politice decisive, septembrie ar fi luna în care traiectoria crizei poate deveni limpede. Începutul toamnei poate fi momentul adevărului pentru Israel. Netanyahu are încă probleme în a obţine susţinerea politică decisivă a Cabinetului său pentru o eventuală lovitură aeriană asupra Iranului. Chiar şi „neoconservatorii“ văd războiul ca pe o soluţie de ultimă instanţă. Până atunci, Netanyahu trebuie să acţioneze prudent, să pară că este dispus să evite războiul, oferind o ultimă şansă sancţiunilor (chiar dacă el personal crede că acestea nu au nicio şansă în a schimba calculele mullahilor). Dar numai aşa poate obţine susţinerea Cabinetului său. Şi, din moment ce fereastra unei opţiuni militare se închide vertiginos (programul iranian ar putea intra într-o veritabilă zonă de imunitate), este foarte probabil ca, în septembrie, să obţină acest sprijin. Până atunci, tactica sa cea mai bună este să pară că susţine noua rundă de sancţiuni a preşedintelui Obama.
Calendarul alegerilor americane are şi el un rol în calculele premierului israelian. În general, Administraţia Obama a condus politica externă americană ca pe o bancă deţinătoare de active toxice, restructurând dezastruoasele excese ale Administraţiei Bush, fără a pune mare lucru în loc. A retras trupele americane din Irak şi se pregăteşte să facă acelaşi lucru în Afganistan. A susţinut timid o aventură libiană, enunţând foarte clar, din primul moment, că, spre deosebire de George W. Bush, nu se va implica într-o nouă campanie foarte costisitoare de nation-building, după căderea lui Gaddafi. Şi a fost o politică de succes, populară. Ultimele sondaje arată că Obama este perceput ca fiind un custode mult mai abil al politicii externe americane decât contracandidatul său. Politic, prudenţa preşedintelui s-a transformat din slăbiciune într-un atu.
Dar Iranul poate strica totul. Decizii luate departe de Washington pot desfiinţa toată strategia electorală a lui Obama. O ameninţare iraniană serioasă ar putea trimite preţul petrolului la 200 de dolari, ceea ce ar devasta şi aşa foarte fragilele economii europene (superdependente de petrolul din Orientul Mijlociu). În acel moment, unda de şoc ar putea lovi decisiv economia americană, suficient pentru a-i arunca în aer şansele lui Obama de a fi reales. Economia rămâne pentru el călcâiul lui Ahile. Ca atare, Tel Avivul şi Teheranul îl pot scufunda pe preşedintele Obama în septembrie, fără ca administraţia sa să poată face ceva.
Dimpotrivă, un Obama reales va avea libertatea şi flexibilitatea de a fi mult mai dur cu Netanyahu, decât un preşedinte care se bate să supravieţuiască politic şi să obţină voturile comunităţii evreieşti din Statele Unite. Campania odată trecută, Obama va putea formula o politică bazată pe propriile sale cartonaşe roşii, şi nu pe cele ale Tel Avivului. Dacă Netanyahu este serios în legătură cu menţinerea independenţei strategice a Israelului, atunci totul se reduce la lovituri aeriene sau la nimic.
Cum ar putea arăta toamna
În ciuda apelor tulburi, există câteva lucruri pe care le putem anticipa despre consecinţele unui atac israelian asupra facilităţilor nucleare iraniene. Preţul petrolului va creşte inevitabil, lovind şi aşa fragilele economii din spaţiul euroatlantic. Piaţa globală a petrolului este deja destul de restrânsă, pe fondul convulsiilor din Libia, Irak, Sudanul de Sud şi Yemen. Iar Arabia Saudită pompează la un nivel record pentru a menţine echilibrul ofertei. Preţul petrolului a crescut cu 80% după primul război din Golf şi nu există absolut niciun motiv să credem că acest lucru nu se va repeta, mai ales dacă iranienii vor încerca să închidă Strâmtoarea Hormuz.
Totodată, un atac ar putea elimina clivajele din societatea iraniană expuse de Revoluţia Verde, iar naţiunea persană se va aduna, din nou, în jurul mullahilor. Nu se ştie dacă sancţiunile vor mai putea fi menţinute în perspectiva unui atac israelian. Foarte probabil, pentru majoritatea Europei şi a lumii, Iranul va arăta ca o victimă, şi nu ca o ameninţare. Este greu de crezut că acest consens asupra sancţiunilor va putea supravieţui unui atac. În plus, ura străzii arabe va diminua, cu siguranţă, influenţa americană din regiune şi ar putea pune sub semnul întrebării supravieţuirea regimurilor proamericane din Egipt, Iordania şi Arabia Saudită.
Câteva alte calamităţi geostrategice pot fi adăugate ecuaţiei post-atac. Acesta din urmă ar putea crea o fractură strategică permanentă între puterile în ascensiune, precum China şi India, şi marile puteri în declin ale Vestului. Mai mult, o simulare clasificată a Pentagonului, din martie 2012, a ajuns la concluzia că un război regional ar putea urma unui atac israelian asupra Iranului. Iar America ar fi inevitabil atrasă într-un conflict care s-ar răspândi în Orientul Mijlociu. Hezbollahul ar putea lansa salve succesive de rachete asupra Tel Avivului. Ambasada SUA şi trupele americane din Afganistan vor deveni ţinte naturale.
Dar care ar fi beneficiile pentru care merită să rişti atât de mult? În cel mai bun caz, estimează serviciile secrete israeliene, un atac ar întârzia programul nuclear iranian cu 3 până la 5 ani. Sau doar cu 2, în evaluarea celor americane. O singură lovitură nu ar rezolva dosarul nuclear iranian, dar ar agita cuibul de viespi fără niciun câştig decisiv.
Totul depinde de septembrie
Pe tot parcursul acestei „crize a rachetelor“ în slow motion, a existat mereu ameninţarea a două rele distincte: aceea a unei bombe iraniene sau a unui bombardament israelian. Pentru că, dacă trebuie să alegem răul cel mai mic, pare că o bombă iraniană este o opţiune mult mai puţin dezastruoasă.
Preşedintele greşeşte atunci când nu ia în calcul virtuţile descurajării nucleare, care a funcţionat atât de bine în timpul Războiului Rece. În cele din urmă, aceasta a avut efect în faţa unor sociopaţi ca Stalin şi Mao şi are sens să credem că va funcţiona şi împotriva unui leadership iranian mândru de cultura sa şi decis să nu se sinucidă. Pentru că, aşa cum Eisenhower a înţeles instinctiv, atâta timp cât oponentul tău nu are dorinţa de a-şi lua viaţa, calculul sumbru al descurajării nucleare dă rezultate. Nu există niciun indiciu că Teheranul s-ar expune unui contraatac nuclear israelian.
Septembrie 2012 este, aşadar, punctul de răscruce. Dacă lumea ajunge în 30 septembrie fără ca un atac israelian să se fi întâmplat, atunci va urma o anumită traiectorie. Dacă, însă, va exista un atac israelian, un cu totul alt drum ni se va deschide. Retrospectiv, luna septembrie poate fi asemeni momentului din august 1914 sau decembrie 1941, o scurtătură către zorii lumii multipolare şi către ceea ce noi, bieţii oameni, facem din aceasta.
Traducere de OCTAVIAN MANEA