Pe aceeași temă
Deși intervenția franceză în Mali are toate aparențele unui succes – și încă unul obținut rapid – nu se poate spune că ea a stabilizat țara sau că a soluționat criza. Cu toate acestea, meritul ei major este de a fi pus în evidență slăbiciunile tactice și strategice ale grupărilor teroriste, deciziile lor eronate și o încredere excesivă autorizată de aparenta slăbiciune a adversarului, care s-au soldat cu consecințe dezastruoase pentru islamiști.
Percepția generală, greșită, despre nordul Mali este că regiunea este populată exclusiv de tuaregi, deși, alături de aceștia, alte etnii (songhai, peuli, arabi) sunt prezente în zonă, chiar mai numeroase. Toate aceste populații se revoltă periodic împotriva unei subdezvoltări cât se poate de reale, la care tuaregii - mai precis șefii de clan, mai deloc urmați de majoritatea tuaregilor – adaugă revendicări identitare sporadice cu care șantajează autoritățile de la Bamako.
Originile crizei maliene
Începând de prin anii 1990, grupările teroriste islamiste algeriene, urmărite de armata regulată, s-au retras spre Sahara, iar din 2007 au îmbrățișat cauza jihadului mondializat predicat de Bin Laden. Deja fragilizat de o insecuritate crescândă pe care autoritățile au fost incapabile să o controleze, Mali, la fel ca tot Sahelul și Africa de Nord, a fost destabilizat de explozia de violență care a însemnat intervenția NATO în Libia și răsturnarea regimului gaddafist. Sute de soldați tuaregi din armata lui Gaddafi care dispun de arme și bani revin în țară, recrutează combatanți și atrag unități de elită de tuaregi din armata maliană care se pun în slujba Mișcării Naționale de Eliberare din Azawad (MNLA), o mișcare separatistă tuaregă laică.
Pentru a combate armata maliană, MNLA se aliază cu un rival local, Ansar ed-Dine, grup islamist majoritar tuareg aliat cu Al-Qaeda din Maghrebul islamic (AQMI). Împreună cu jihadiștii algerieni, MNLA reușește să cucerească Azawad, un teritoriu care ocupă două treimi din nordul țării, și să-i proclame unilateral independența. Ororile – zeci de execuții sumare comise asupra soldaților malieni – la care au fost martori îi decid pe mulți membri MNLA să părăsească grupul, slăbindu-l într-o oarecare măsură, și să se refugieze – fără prea multă imaginație – în rândurile altui grup terorist, Mișcarea pentru Unicitate și Jihad din Africa de Vest (MUJAO).
Puri și duri, după ce au cucerit frățește nordul Maliului, islamiștii (Ansar ed-Dine, AQMI și MUJAO) îi alungă pe tuaregii din MNLA sub acuzația de a fi prea „laici“ și îi scot din orașele Kidal, Tombouctou și Gao. Debusolați, divizați, la sfârșitul primăverii 2012 aceștia fie se retrag lângă frontiera algeriană, fie se întorc la islamiștii care se dispensaseră de ei – îngroșând mai ales rândurile grupării Ansar ed-Dine. Fără îndoială, în virtutea unei baze comune, islamiste, islamiștii împărtășesc aceeași hotărâre de a-și impune legea arbitrară în nordul Maliului, unde aplică sharia și terorizează populația. Numai că, de multe ori, configurația acestor grupări și grupuscule nu este ușor de determinat: tinerii songhai și peuli din MUJAO, conduși de arabi malieni, dezaprobă violențele tuaregilor din MNLA și sunt sătui până peste cap de revendicările lor independentiste; la rândul lui, MUJAO - ale cărei tendințe criminale sunt din ce în ce mai evidente - este extrem de preocupată de traficul cu narcotice și răpirea de ostatici, activități lucrative care îi asigură veniturile necesare atragerii de noi combatanți devotați cauzei islamului; Ansar ed-Dine raliază, cum s-a văzut, combatanți plecați din MNLA, dar și foarte mulți tineri șomeri în căutarea unui rost în viață... De altfel, mișcarea este solid sprijinită de cetățeni bogați din Qatar.
Serviciile algeriene care au avantajul de a cunoaște bine zona estimează numărul adevăraților combatanți islamiști la 1.500–2.000 de oameni. Că aceștia se bucură de sprijinul diverselor grupări criminale și al unor mercenari este foarte adevărat, tot așa de adevărat cum este că aceștia din urmă nu au nicio intenție să-și riște pielea într-o luptă adevărată. Singurul motiv care justifică înrolarea lor în grupările narco-islamiste este de natură financiară. Recrutarea forțată nu trebuie nici ea exclusă.
În ce privește armele de care dispun jihadiștii, ele provin fie din arsenalele libiene, fie de la traficanții plătiți cu banii rezultați din traficul cu narcotice sau cu ființe umane. Nu sunt însă „arme grele“, cum a scris presa. Cele câteva obuziere descoperite în ascunzătorile din masivul Iforas nu fuseseră niciodată întrebuințate, jihadiștii neavând probabil prea multe cunoștințe în materie de artilerie.
Imobilismul comunității internaționale
Multă vreme, din octombrie 2011 și până în ianuarie 2013, toate aceste grupuri și-au văzut liniștite de treabă, la adăpostul lipsei de reacție a unei comunității internaționale divizate și nehotărâte. Algeria, confruntată cu terorismul încă de la sfârșitul anilor 1980, se temea că o intervenție occidentală ar putea coagula aceste grupări dispersate într-un front comun. Cum nici consecințele acțiunii lor în Libia nu erau de natură să-i întărească încrederea în occidentali, Algeria a privilegiat soluția dialogului cu grupurile de tuaregi (Ansar ed-Dine, MNLA), încercând să-i scoată pe aceștia de sub influența islamo-teroriștilor (AQMI) și a grupărilor criminale (MUJAO). Washingtonul nu avea intenția să mai deschidă un teatru de operațiuni, iar Comunitatea Economică a Statelor din Africa de Vest era prea slabă, militar vorbind, ca să acționeze fără o puternică participare occidentală.
Încurajați de această acalmie de pe „frontul de vest“, ba chiar convinși că occidentalii se temeau de ei, jihadiștii au început să acumuleze greșeală după greșeală:
– Ansar ed-Dine a întrerupt discuțiile cu Algerul și a reluat lupta;
– AQMI s-a năpustit și el asupra Algerului, planificând capturi masive de ostatici, ca la In Amenas;
– Toate grupările islamiste, cărora li s-a alăturat MUJAO, au plănuit să cucerească sudul țării pentru a evita orice operație de eliberare a nordului, neluând în seamă faptul că o bună parte din trupele franceze, degajate din Afganistan, erau disponibile și că Parisul avea solide motive umanitare, strategice și politice pentru a nu-i lăsa pe jihadiști să pună mâna pe Bamako și pe Mali;
– Jihadiștii au subestimat iritarea Algerului față de întreruperea dialogului, o strategie pentru care depusese mari eforturi.
În plan tactic, jihadiștii, luptători de gherilă, au comis o eroare impardonabilă: s-au angajat în luptă pe un teren a cărui configurație geografică le era mai puțin favorabilă. În acțiunile militare ofensive clasice, ei sunt mai ușor de distrus, deoarece pierd avantajul tacticii asimetrice. Fără a mai pune la socoteală că, în fața unei armate moderne, mijloacele lor sunt derizorii. Pentru a rezuma: și-au ales prost și momentul, și modul de luptă.
Intervenția armatei franceze
Direct amenințat în însăși existența sa, statul Mali cere ajutorul Parisului pentru a-l salva și a-i ajuta armata. Deși acțiunea forțelor franceze – lansată la 11 ianuarie 2013 - a fost făcută în urgență, ea s-a bazat pe premise solide: pe informațiile și planificarea efectuate de mai bine de un an de Franța și de țările din zonă favorabile smulgerii nordului țării din mâinile teroriștilor. Grație diferitelor sale servicii și mijloace de supraveghere, Statul Major francez dispunea de o bună cunoaștere a acestui imens teatru de operații, precum și a actorilor care evoluau în el. Ministerul Apărării, care prevăzuse încă din noiembrie 2012 evoluția evenimentelor, ceruse serviciilor de informații să-i furnizeze „dosare obiectve“. Ca urmare, sateliții de imagistică au localizat centrele de comandă și depozitele de carburanți și de muniții ale grupărilor teroriste. Informațiile furnizate de americani și de britanici au completat sau coroborat observațiile francezilor. Este de la sine înțeles că o lectură atât de limpede a situației din teren a permis o intervenție eficace și rapidă.
După o primă fază, în care, după anumite estimări, au pierdut între 300 și 400 de oameni, ceea ce i-a convins de inutilitatea continuării luptelor, luptătorii islamiști au ales să rupă rândurile și să se disperseze: o parte s-au retras în masivul Iforas, alții au trecut în sudul Sudanului, iar alții, se pare, au fugit și mai spre sud, în Guineea. Unii șefi jihadiști au beneficiat de ajutorul Qatarului, susținătorul din totdeauna al salafiștilor, care i-a transferat în Libia spre a nu fi capturați sau eliminați de francezi.
Ca și cum pierderile suferite și deruta consecutivă n-ar fi fost de-ajuns, islamiștii s-au confruntat și cu o, previzibilă, diviziune internă. MNLA, care nu a uitat că fusese îndepărtat de la controlul nordului țării de celelalte grupări – deși se aflase la originea ofensivei din primăvara lui 2012 -, și-a părăsit foștii aliați, alăturându-se forțelor franceze. Care i-au primit fără să se gândească prea mult cum va fi privită această nouă „frăție de arme“ la Bamako, dat fiind că tuaregii din MNLA, care cunosc ca-n palmă masivul Iforas, le pot fi extrem de utili pentru prinderea jihadiștilor refugiați în munți. Deocamdată, MNLA și-a dovedit buna-credință prin capturarea a doi șefi teroriști care încercau să fugă în Algeria.
La rândul său, o parte din gruparea Ansar ed-Dine, serios zdruncinată de neînțelegerile dintre șefi, a înființat un nou grup (Mișcarea islamică din Azawad) și a lansat un apel la „o soluție pacifică“ pentru reglementarea conflictului.
În cursul lunii martie, departe de camerele de luat vederi ale presei internaționale, trupele franceze și ciadiene, ajutate de tuaregii din MNLA, au luat cu asalt masivul Iforas. Luptele, de o mare intensitate, s-au soldat din nou cu o ireparabilă înfrângere pentru teroriști: numeroși morți, pierderea celei mai mari părți din armament, muniții, hrană și carburant.
Cum se explică succesul intervenției franceze?
Destule voci au prezis că eliberarea regiunii de nord a Maliului va fi „un nou Afganistan“. A fost o eroare de apreciere. Chiar dacă frontierele Maliului sunt destul de permeabile, teroriștii nu sunt bineveniți în statele respective, iar Algeria și-a închis granițele încă de la începutul operațiunii, pe când Pakistanul și Iranul au fost întotdeauna refugii sigure pentru talibani. Altă diferență semnificativă privește populațiile locale, profund ostile jihadiștilor și nerăbdătoare să fie eliberate. Circumstanță favorizantă: o mare parte din operațiuni s-au desfășurat în zone goale de populație, în care teroriștii au fost cu atât mai ușor de depistat, iar armata a fost obligată într-o mai mică măsură să se preocupe de efecte colaterale. De asemenea, singura zonă din nord-estul malian care prezintă siguranță pentru teroriști este masivul Iforas, care nu suportă nicio comparație cu munții Afganistanului. În fine, nu trebuie uitat că armata franceză are o solidă experiență în mediul deșertului și semideșertului african, pe care cei zece ani de operații în Afganistan nu au făcut decât să o întărească.
Toate aceste circumstanțe favorabile nu trebuie să inducă ideea unui război ușor. Noțiunea este un nonsens. Trebuie însă recunoscut că șansele de reușită au fost mai mari decât în Afganistan, Irak sau Somalia. De altfel, Statul Major francez nici nu vorbește de victorie. Deocamdată, intervenția a zdrobit grupările teroriste care în ultimul deceniu instalaseră în Sahel domnia bunului plac și, tangențial, a perturbat activitatea rețelelor criminale din Africa de Vest. Rămân marile dificultăți din teren: relațiile dificile dintre tuaregi și Bamako, spinoasele probleme de reconstrucție și dezvoltare, care ar trebui să ducă la securizarea și stabilizarea durabilă a nordului țării (administrație, școli, structuri sanitare, activități economice etc.). Una dintre preocupările majore este marea slăbiciune a armatei maliene, care a fost complet absentă în operațiunea de eliberare a nordului și care, în momentul de față, este incapabilă să asigure securitatea țării. Viitorul țării depinde de asistența militară internațională, de ajutoarele economice pentru reconstrucție și de capacitatea malienilor de a se dota cu un guvern stabil, dispus să redeschidă negocierile cu tuaregii.
Solidaritatea internațională
Modestul sprijin de care s-a bucurat intervenția franceză a fost o ilustrare cum nu se poate mai clară a faptului că „Europa Apărării“ nu există, în ciuda creării, în 2002, a unor capacități comune de intervenție rapidă (așa numitele Battle Groups). Secretarul general al NATO, Anders Fogh Rasmussen, a răspuns cererii de asistență formulată de președinele în exercițiu al Uniunii Africane, Thomas Boni Yayi, că „NATO nu se va amesteca în criza din Mali“ și că nu are de gând să participe la operația internațională. Barack Obama și anturajul său au fost deosebit de reticenți la ideea de a angaja armata americană într-un nou conflict, tocmai când își începea al doilea mandat. La 3 februarie, Joe Biden a reafirmat sprijinul logistic al Statelor Unite pentru acțiunea militară purtată de Franța în Mali. Numai că, la acea dată, toate operațiunile de recucerire a nordului țării erau încheiate... Belgia, Canada și Danemarca au venit în ajutorul Franței cu câteva aparate de transport, iar Statele Unite și Marea Britanie au furnizat mijoace de informare și aeronave de aprovizionare în zbor, fără să ia nicio clipă în calcul desfășurarea de trupe la sol.
Singură Algeria, conștientă de amenințarea teroristă la frontierele ei, a autorizat survolarea teritoriului său de către aeronavele franceze angajate în operație.
Trebuie să ne temem de o contraofensivă teroristă?
La o lună după declanșarea operației Serval (cum a fost denumită intervenția franceză), islamiștii s-au manifestat în felul lor (mașini-capcană, minarea drumurilor etc.) și au anunțat că sunt hotărâți „să organizeze atacuri de convoaie și de kamikaze“. Contraofensiva lor este aproape inevitabilă. Și greu de parat pe un teritoriu atât de vast și cu atât de puține mijloace. Pentru moment însă, înconjurați de o populație profund ostilă și, mai cu seamă, pândiți de menghina franco-ciadiană care se strânge inexorabil în jurul lor, ei se gândesc mai degrabă să se apere decât să contraatace. Cu atât mai mult, cu cât ajutoarele umane promise de secțiunile yemenită și saudită a Al-Qaeda nu și-au făcut încă apariția, pentru simplul motiv că, în momentul de față, Siria este mult mai importantă pentru elementele radicale decât Sahelul.
Se mai pune problema ostaticilor francezi: pe de o parte, viața lor este încontinuu amenințată, dar pe de altă parte, ei reprezintă o „asigurare de viață“ pentru teroriștii încercuiți. Cât privește eventualitatea unor atentate pe teritoriul Franței, amenințarea e reală și serioasă. Dar ea plutește, la joasă altitudine, încă din 2002. Spre deosebiere de Al-Qaeda, care avea o structură centrală, grupurile din Sahel nu au capacitatea de a acționa în afara teatrului lor de acțiune. Este deci o amenințare indirectă, venind din partea unor exaltați doritori să-și manifeste solidaritatea cu jihadiștii din Sahel.
Și concluziile...
Fără îndoială, Franța are meritul de a fi răsturnat o situație care ar fi dus la dispariția statului Mali și de a fi impus jihadiștilor o înfrângere cu grele consecințe pentru viitor. Dar, în același timp, Franța poartă o parte din răspundere pentru situația actuală din Sahel. Pozițiile franceze se dovedesc contradictorii: Parisul îi combate pe jihadiști în Mali și în Somalia, dar i-a ajutat să ia puterea în Libia și continuă să-i susțină în Siria, în pofida oricărei logici; continuă să fie aliatul Arabiei Saudite și al Qatarului, două state care nu-și ascund sprijinul pentru grupările salafiste peste tot în lume, inclusiv în Sahel și în periferiile marilor orașe din Franța.
E timpul ca Franța să-și facă un examen serios de conștiință în ce privește politica sa externă...
Eric Denece este director al Centrului Francez de Cercetare a Informațiilor (CF2R)
Adaptare după Politique Internationale nr. 139 (primăvară 2013) de LUMINŢA BRĂILEANU