Pe aceeași temă
Povestea politică a lui Silvio Berlusconi se apropie de final. Dar nu şi declinul politic, economic şi social al Italiei.
Să nu-şi facă nimeni iluzii: criza politicii italiene şi declinul celei de-a treia mari economii a zonei euro nu vor lua sfârşit odată cu lunga şi atât de controversata carieră publică a lui Silvio Berlusconi. Impasul Italiei va continua şi în anii următori, probabil până la realizarea unor reforme substanţiale la nivel naţional sau chiar european. Cauzele declinului politico-economic din peninsulă sunt, cred, mai profunde decât le place multora să creadă; sunt cauze structurale, legate de acumulări de probleme nerezolvate şi, de ce nu?, de o anumită cultură politică specifică Sudului Europei.
Competitivitatea, calitatea muncii, rigoarea, creativitatea şi performanţele sistemului trebuie serios reexaminate. Asta în timp ce interminabilul şi obositorul „scandal Berlusconi“ a devenit mai degrabă reprezentarea simbolică a frustrărilor vechi şi noi ale italienilor, dar şi, indiscutabil, un mare spectacol mediatic, un show care se vinde bine. Nu este greu de observat că războiul comun al stângii italiene, al centrului moderat, al majorităţii intelectualilor şi parcă al întregului establishment al Uniunii Europene contra lui Il Cavaliere s-a transformat treptat în imaginea neputinţei sistemului actual de a găsi soluţii serioase la probleme serioase. Energiile atât de mari consumate de partide, presă, sindicate, mediile intelectuale etc. în lupta pentru eliminarea acestuia din politică pot fi înţelese doar ca o expresie a crizei de idei şi a lipsei dezolante de lideri politici din generaţia de mijloc, capabili până la urmă să se impună în competiţii electorale autentice. Simplu spus, Italia trebuie să se înnoiască. Să se reinventeze. Să-şi facă necesarul aggiornamento.
Concentrarea tuturor criticilor interne şi internaţionale asupra celui care, se ştie, a sfidat ani la rând justiţia, statul de drept şi uneori bunul simţ sau pe liderii politici europeni, pe lângă faptul că a devenit un clişeu al presei occidentale sau, în particular, al celei locale (evident, cea care nu este în proprietatea sa) reflectă totodată un „wishful thinking“ cu privire la Italia de astăzi, respectiv ideea că lucrurile se vor îmbunătăţi sensibil, imediat ce italienii vor fi scăpat de marele lor aventurier politic. Nu va fi aşa.
În august 2013, Silvio Berlusconi a fost condamnat definitiv la un an de închisoare pentru fraudă fiscală. |
Obsesiva cruciadă anti-Berlusconi trădează în fapt negarea realităţilor complexe ale unui sistem politico-economic învechit, nereformat, marcat de o gerontocraţie politică unică pe continent, de datorii care au depăşit 2.000 de miliarde de euro (121% din PIB) şi de un şomaj la nivelul tinerilor care ajunge în unele regiuni ale ţării la 50%. Unele dintre aceste probleme pot fi legate, direct sau indirect, de funcţionarea deficitară a Uniunii Europene, dar la fel de adevărat este că majoritatea cauzelor declinului îşi au originea în Italia. De pildă, nu este de mirare că precedentul guvern de la Roma, cel mai vârstnic din Uniunea Europeană, cu o medie de 67,25 de ani (!) la momentul învestirii, condus de tehnocratul Mario Monti (70 de ani) şi având cel mai tânăr ministru de 57 de ani, a avut nevoie de sprijinul insistent al „ceva mai experimentatului“ preşedinte comunist al republicii, Giorgio Napolitano (88 de ani), pentru a rezista. Au încercat relativ recent, în luna mai, parlamentarii italieni să voteze un preşedinte de „doar“ 74 de ani (Romano Prodi), dar n-au reuşit şi l-au rechemat cu disperare pe Napolitano de acasă pentru un nou mandat, punându-şi în acesta „ultima speranţă“ pentru evitarea unei noi crize de sistem. Dar iată şi revelaţia alegerilor parlamentare din iarnă, new-entry-ul în politica italiană: comicul Beppe Grillo, şi el în vârstă de aproape 65 de ani, devenit brusc, cu 25%, liderul opoziţiei. Ce poate ieşi din această combinaţie tragi-comică? Într-o formulare deloc diplomatică, politicianul german Peer Steinbrück îşi exprima acum câteva luni exasperarea faţă de politica populistă de la Roma, spunând că este „îngrozit că în Italia doi clovni au câştigat alegerile“, desigur, cu referire la liderii partidelor aflate pe locurile doi şi trei în opţiunile alegătorilor, respectiv Grillo şi Berlusconi.
Cum şi de ce s-a ratat aşa-zisa „generaţie pierdută“ a Italiei, unde sunt liderii de 40-50 de ani, care dau de regulă energia, entuziasmul, creativitatea şi avansul oricărei societăţi? În business? În cariere profesionale? În alte forme de expresie societală, nonpolitice? Explicaţiile pot fi multiple şi nu neapărat exhaustive. Îndepărtarea partidelor italiene de societatea reală, monopolizarea politicii de către grupuri mici, închise, care s-au perpetuat în parlament şi au blocat poziţii cheie din cadrul partidelor şi al sistemului de guvernământ, o anumită frivolitate a modelului educaţional al generaţiilor mai tinere, puţin interesate de politică, toate acestea au făcut ca, la fiecare rând de alegeri, „oferta de cadre“ să fie în linii mari aceeaşi, de mai bine de 20 de ani.
După eşecul partidelor tradiţionale (istorice) de a rezista competiţiei electorale şi asaltului Grupului Mediaset, practic de la începutul anilor ’90 şi după ieşirea din scenă a lui Giulio Andreotti în urma scandalului Mani Pulite, sistemul politic italian nu a mai produs sau selectat lideri de anvergură, cu vocaţie europeană, de tipul, să zicem, al lui Alcide de Gasperi. Formulele guvernamentale găsite au fost conjuncturale şi au avut mai mereu aerul unor improvizaţii care stau să cadă în orice moment.
Ajuns la 77 de ani, desemnat de patru ori în carieră premier (totalizând nouă ani ca preşedinte al Consiliului de Miniştri), prima dată în 1994, ulterior în 2001 şi 2005, ultima oară în 2008, condamnat definitiv de Curtea de Casaţie şi aproape hulit de o mare parte a naţiunii italiene, Berlusconi iese urât din scenă. Spumosului magnat media, patron de club de fotbal, organizator de petreceri deocheate şi în timpul liber politician de succes i se aşteaptă şi prezice ieşirea definitivă din viaţa politică. Surprizele nu sunt excluse, dar şansele de a supravieţui politic şi de data aceasta sunt tot mai mici. La sfârşitul lunii octombrie, plenul Senatului va vota probabil excluderea liderului şi fondatorului PdL (Il Popolo della Libertá) din parlament, după ce votul preliminar din Comisie a fost semnalul că legea va fi aplicată şi nu mai e nimic de făcut pentru tergiversarea cazului sau pentru salvarea politică a lui Berlusconi, condamnat la un an de închisoare (cu suspendarea executării sentinţei privative de libertate) pentru evaziune fiscală. Mai mult decât atât, dacă nu se schimbă legislaţia actuală, de altfel abia adoptată în 2012, Berlusconi nu va mai avea nici dreptul să candideze la următoarele alegeri. Povestea lui politică se apropie aşadar de final. Dar nu şi declinul politic, economic şi social al Italiei.
Fireşte, nu putem şti astăzi cu precizie cum va arăta Italia de mâine, dacă îşi vor compensa deficitele, cine va fi the rising star în politica ţării, după plecarea lui Berlusconi şi inevitabila retragere a generaţiei actuale, sau cum va reuşi Bruxellesul să depăşească starea de malaise în care s-a scufundat proiectul european, după eşecul Tratatului Constituţional din 2005. Ceea ce ştim însă cu certitudine este că nici criza, nici soluţiile nu depind de prezenţa sau de eliminarea unui om din viaţa politică, oricât de benefic sau de malefic ar fi, ci de un set de diagnoze şi de politici care să (re)capaciteze entuziasmul, speranţele şi energiile individuale dintr-o societate, deci de un proiect credibil. Poate sună cam moralizator, dar fiecare generaţie trebuie să vină cu propriul ei proiect, fie el politic, economic sau socio-cultural. Mi-e greu să cred că Italia mai poate aştepta un (alt) proiect de la o generaţie politică născută literalmente înaintea sau în timpul celui de-al doilea război mondial.
Nici prima republică italiană (1946-1992), nici a doua (1992-prezent) nu au excelat prin stabilitate guvernamentală şi satisfacţie populară faţă de leadershipul politic al ţării, cu câteva excepţii. Cei 26 de premieri care au condus 62 de cabinete, în 67 de ani de democraţie postbelică, sunt semnul unei fragilităţi cronice a regimului parlamentar de la Roma. Mulţi spun că, la urma urmei, o economie sănătoasă poate să funcţioneze bine şi fără politică (vezi Belgia, care a stat aproape doi ani cu guvern interimar), dar atunci când nici una, nici alta nu mai merg cum trebuie, apar semne legitime de îngrijorare.
Curând, pe 22 octombrie, se vor împlini 91 de ani de la Marşul asupra Romei, prin care viitorul dictator Benito Mussolini şi Partidul Naţional Fascist preluau puterea asupra unei ţări epuizate şi exasperate de declin economic, şomaj, corupţie şi crize politice. Votul masiv de pe 24-25 februarie a.c. pentru comediantul antisistem Beppe Grillo şi „Mişcarea de 5 Stele“ nu e de bun augur. Lumea s-a schimbat, fără îndoială, dar e bine din când în când să ne amintim lecţiile trecutului.
* Valentin Naumescu este conf. univ. dr. la Facultatea de Studii Europene a Univesităţii „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca şi fost secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe.