Pe aceeași temă
Din ce în ce mai izolată pe scena internațională, lansată cu toate forțele într-o spirală naționalistă, Macedonia alunecă într-un autoritarism din ce în ce mai evident.
Rar se întâmplă ca mica republică din fosta Iugoslavie să rețină atenția presei internaționale. De cele mai multe ori, informația se referă la îndârjirea cu care Grecia îi contestă denumirea oficială. În lumea în care trăim, conflictul ar putea trece neobservat, dacă ostilitatea Greciei nu ar compromite viitorul european al Macedoniei. În ultima vreme, însă, sunt semnalate motive mult mai serioase de îngrijorare decât această animozitate cvasicronicizată și insolubilă: cea mai puțin cunoscută dintre republicile ex-iugoslave este pe cale să se angajeze într-o periculoasă derivă naționalistă și autoritară.
Fantasma unei vârste de aur
Țară cu statut de candidată la Uniunea Europeană încă din 2005, Macedonia nu numai că nu face niciun pas spre integrare și se afundă într-o gravă criză economică, dar își concentrează eforturile pe construcția ex nihilo a unei „legende naționale“ conform căreia macedonenii contemporani sunt urmașii direcți ai celor din Antichitate. Aeroportul din Skopje și autostrada care duce spre Grecia se numesc „Alexandru cel Mare“, iar stadionul capitalei a fost rebotezat „Filip al II-lea“. De doi ani, capitala Skopje est un imens șantier pe care statui gigantice - a lui Alexandru cel Mare sau a împăratului Justinian –, alături de clădiri neoclasice construite în mare grabă, cu o imensă cheltuială și fără nicio planificare urbană sau bază istoriografică, desfigurează orașul și exaltă un trecut glorios de fantezie.
Partidul aflat la putere din 2006 este VMRO-DPMNE, ceea ce se traduce prin Organizația Revoluționară Internă din Macedonia (VMRO – vechea organizație teroristă care a luptat împotriva turcilor, dar și a naționaliștilor sârbi) – Mișcarea Democratică pentru Unificarea Națională Macedoneană. Primul ministru, Nikola Gruevski, și echipa sa, animați de idei ultraliberale, și-au făcut intrarea pe scena politico-economică printr-o enormă publicitate în cele mai mari canale media din lume, sperând să atragă investițiile străine prin „poziția centrală a țării în inima Balcanilor“ și prin condiții de dumping fiscal. Speranțe înșelate: criza a măturat și ce mai rămăsese din modestul potențial economic al țării. Ca o ironie, grecii, principalii investitori atrași de mâna de lucru ieftină, au tras obloanele făbricuțelor înființate în regiunea Bitola. Iar chinezii așteptați în „Zona economică macedo-chineză“ de la periferia capitalei nu au mai ajuns aici niciodată. În 2011, rata oficială a șomajului ajungea la 31% din populația activă. Economia la negru reprezintă în jur de 35% din PIB și asigură subzistența a 40% din populație. Aproape 20% dintre locuitori trăiesc sub pragul sărăciei. Statisticile Băncii Macedoniei arată că, în primul trimestru al lui 2012, investițiile străine nu au depășit 73 de miloane de euro, în timp ce, pentru aceeași perioadă, diaspora a injectat în țară 735 de milioane de euro.
Într-o țară pe marginea falimentului, șantierele faraonice ale proiectului Skopje 2014 înghit sume amețitoare, a căror sursă este un adevărat secret de stat. Proiectul urbanistic îi slujește însă Guvernului Gruevski la calmarea nemulțumirii populare. Macedonenii pot fi liniștiți: chiar dacă economia nu are șanse de însănătoșire, puterea le garantează că sunt urmașii tovarășilor de arme ai lui Filip al II-lea și Alexandru cel Mare. Numai că teza „continuității istorice“ plurimilenare a aceluiași popor pe același teritoriu este mai degrabă greu de demonstrat în cazul Macedoniei. Singura certitudine este că limba „macedoneană“ este o limbă slavă și că poporul care revendică azi etnonimul de „macedonean“ este un popor slav. Or, slavii au ajuns în Balcani odată cu marile năvăliri din secolele VI și VII. „Continuitatea genetică“ este deci cât se poate de contestabilă, dar ce importanță are! Conform postulatului ideologic, chiar dacă au adoptat limba invadatorilor slavi, macedonenii ar fi locuitorii autohtoni ai teritoriului și deci urmașii direcți ai macedonenilor antici. Scepticii n-au decât să citească presa de la Skopje, care publică regulat „dovezi“ că „bagajul genetic“ al macedonenilor este foarte diferit de acela al vecinilor bulgari ori sârbi!
Pasko Kuzman, directorul național al săpăturilor arheologice și unul dintre principalii inspiratori ai proiectului Skopje 2014, își argumentează tezele: „Toate capitalele lumii au monumente care amintesc de istoria țării lor; noi nu facem altceva decât să recâștigăm timpul pierdut după ororile perioadei socialiste. Nu este o antichizare a țării, cum afirmă gurile rele, ci o frescă a continuității istoriei milenare a Macedoniei“.
Acest mit național la care se lucrează cu atâta îndârjire riscă însă să învenineze o problemă specifică țării: macedonenii „etnici“ nu reprezintă decât puțin peste 65% din populația totală, care cuprinde și albanezi (25%), romi, turci, sârbi. Autoritățile dau însă asigurări că minoritatea albaneză va fi încântată să vadă ridicându-se în piața mare a orașului statuia Maicii Tereza, mai înaltă chiar decât aceea a lui Alexandru - care măsoară și ea vreo 25 de metri! Într-adevăr, Maica Tereza s-a născut în minuscula comunitate catolică albaneză din Skopje...
Divizări etnice
Titlul de premiant la relații multietnice care i se decernează de multe ori Macedoniei se dovedește a fi, pe teren, o iluzie. Chiar dacă încă de la cucerirea independenței un partid albanez a fost întotdeauna asociat la putere, în realitate în Macedonia trăiesc două societăți paralele, care se ignoră reciproc: societatea macedoneană și societatea albaneză, care include și celelalte minorități musulmane (turci, romi, torbeši sau „macedonenii musulmani“, bosniaci etc.) – care își împart „pe etnii“ spațiile unui oraș, care nutresc, cultivă și prelungesc stereotipuri rasiste, exclud riguros căsătoriile interetnice și disociază sistemele educative de la ciclul primar și până la universitate. Dacă, înainte, întreprinderile de stat angajau deopotrivă salariați macedoneni și albanezi, astăzi micile societăți private au devenit de-a dreptul „monoetnice“. Bilingvismul, și așa o pasăre rară, și-a luat aproape complet zborul spre alte zări...
În plan politic, cele două partide care își dispută de 10 ani controlul asupra comunității albaneze – Partidul Democratic al Albanezilor (PDSH) și Uniunea Democratică pentru Integrare (BDI) - participă „cu rândul“ la putere și se acuză reciproc de „trădarea intereselor naționale albaneze“. Odată ajunsă la putere, fiecare dintre aceste două formațiuni își promovează masiv suporterii, îngroșând rândurile unei birocrații și așa supradimensionate - și ineficace - și blocând șansele de angajare pentru persoanele competente, în general licențiate, dar neînregimentate în sistemul etno-partidar.
Într-o țară în care șomajul afectează peste două treimi din tineretul sub 25 de ani, această „privatizare“ a statului de către micile oligarhii alimentează masiv toate frustrările. Lipsiți de orice șansă de a-și construi un viitor la ei acasă, tinerii – cei care nu au plecat încă sau nu au aderat la unul dintre partidele dominante – sunt din ce în ce mai atenți la cântecul de sirenă al predicatorilor salafiști. Simptom îngrijorător: în această societate, reputată totuși ca tradițională, o mare parte dintre tineri au scăpat complet controlului celor pe care până nu demult îi învesteau cu autoritate – responsabilii albanezi, șefii comunității islamice oficiale, familia.
Macedonia în conflict cu Grecia...
Atena nu-i contestă Macedoniei nici existența, nici independența, dar nu admite ca un stat să ia numele de „Macedonia“, considerat „parte integrantă a patrimoniului elenic“.
Rădăcinile acestei istorii complicate, ca multe dintre istoriile balcanice, au fost sădite de Conferința de la Londra (1913), care a împărțit teritoriul „istoric“ al Macedoniei: Grecia a primit o jumătate din teritoriu (Macedonia egeică), Bulgaria recuperează 10% (Macedonia Pirin), iar Serbia pune mâna pe 40% (Macedonia Vardar), care va deveni în 1945 Republica Federală a Macedoniei și își va câștiga independența în 1991. La sfârșitul războiului civil, sub pretextul unor presupuse simpatii „procomuniste“, Grecia a izgonit din Macedonia egeică zeci de mii de macedoneni – o adevărată purificare etnică, pe care Atena a refuzat întotdeauna să o recunoască. După cucerirea independenței, programul VMRO-DPMNE, care evoca posibilitatea „reunificării“ întregii Macedonii, a dat apă la moara acuzațiilor Greciei în anii 1990. Din cauza problemelor cărora grecii trebuie să le facă față, acestea și-au pierdut momentan din intensitate, dar scandalul utilizării numelui de „Macedonia“ rămâne la fel de acut și de imposibil de aplanat. De 15 ani, sub egida Națiunilor Unite se desfășoară un maraton de negocieri care nu au dus la niciun compromis. Toate sugestiile („Macedonia de Nord“, „Macedonia Superioară“, „Macedonia Vardar“ etc.) au fost respinse când de o parte, când de cealaltă. Țara continuă să trăiască sub o dublă denumire: la ONU și în Consiliul Europei a fost admisă sub numele de Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei și peste o sută de țări au recunoscut-o sub „numele constituțional“ de Republica Macedonia. Grecia însă face în continuare din chestiunea denumirii un obstacol pentru a-i bloca atât intrarea în NATO, cât și procesul de integrare europeană.
...și cu ceilalți vecini
Bulgaria vede în „verii macedoneni“ niște bulgari de vest, în timp ce o veche tradiție a naționalismului sârb nu renunță nici în ruptul capului la pretențiile sale asupra „Serbiei de Sud“, adică asupra Macedoniei.
La începutul secolului XX, în focul luptelor care vizau „definirea“ identității naționale a populațiilor creștine trăitoare în zonă, prinși între revedincările identitare ale bulgarilor, sârbilor și grecilor, macedonenii, mai exact unii militanți din VMRO, au ales „a treia cale“ constând în afirmarea unei identități proprii și specifice a „macedonenilor“. Această identitate a servit ca bază republicii federale a Macedoniei din cadrul Federației Iugoslave, care a favorizat-o prin toate mijloacele. Ea nu a fost însă niciodată acceptată de naționaliștii bulgari sau sârbi. În Bulgaria, partidul care revendică numele și moștenirea VMRO-ului și promovează o linie naționalistă bulgară denunță crearea „artificială“ a unei identități naționale macedonene în Iugoslavia lui Tito. Șeful acestui partid visează la unificarea națională prin alipirea Macedoniei Vardar (și a Macedoniei egeice) la „patria mamă“ bulgară. O identitate negată de vecini și un echilibru intern fragilizat de puternica minoritate albaneză explică îndârjirea cu care Skopje promovează proiectul de rescriere a istoriei pe cale de înfăptuire: macedonenii au nevoie de certitudini în raport cu care imaginea Uniunii Europene pierde masiv din importanță și din prestigiu. Primul ministru Gruevski are asentimentul populației atunci când declară că trebuie să pună „protejarea identității naționale și a numelui țării înaintea mizei integrării“ și când afirmă categoric că niciun compromis legat de numele țării nu justifică reluarea proceselor de integrare euro-atlantică.
O derivă autoritară
Din ce în ce mai izolată pe scena internațională, lansată cu toate forțele într-o spirală naționalistă, Macedonia alunecă într-un autoritarism din ce în ce mai evident. Echipa primului ministru a reușit să pună mâna pe toate pârghiile puterii, să-și anihileze adversarii - de multe ori foști „asociați“ pe care nu ezită să-i condamne la pedespe grele cu închisoarea - și să-și plaseze oamenii de încredere în posturi-cheie. Principalele instrumente prin care echipa la putere își reglează conturile cu „partenerii“ incomozi sunt fiscul și lustrația. Fostul director al celei mai importante televiziuni private a fost condamnat la 14 ani de închisoare pentru „fraudă fiscală“, în momentul când din aliat a devenit un critic al puterii, iar fostul ministrul de Interne, disident din VMRO, mai „norocos“, a primit 7 ani de pușcărie pentru „finanțare ilegală“ (suma incriminată fiind de 30.000 de euro) a ultimei sale campanii electorale. Micile întreprinderi străine care nu au închis încă ușa pe dinafară sunt de cele mai multe ori obligate să angajeze manageri locali membri ai partidului la putere, sub amenințarea temutului control fiscal! Lustrația – sprijinită pe argumente mai degrabă inconsistente – este reglementată de o lege care permite accesul la dosare până în 2006, adică mult după destrămarea fostei Iugoslavii și sfârșitul regimului comunist.
La Skopje, lipsa de reacție a UE și a cancelariilor occidentale față de abuzurile de tot felul care amenință democrația și drepturile cetățenilor din Macedonia exasperează. Această atitudine care ignoră abuzurile puterii pare a fi prețul plătit pentru o stabilitate de fațadă. Singurul lucru care contează pentru occidentali este Kosovo. Odată ce au obținut recunoașterea lui de către Macedonia, obsesia lor pentru stabilitatea regională a fost satisfăcută. Ce mai contează că Macedonia este în plin proces de autodistrugere? În plus, discursul european, care repetă, ca un disc zgâriat, apelul la eforturile de continuare a reformelor conține o doză serioasă de ipocrizie, de vreme ce toată lumea știe că procesul de integrare europeană a Macedoniei rămâne agățat de problematica soluționare a contenciosului care o opune Greciei.
În manualele școlare, istoria lui Alexandru cel Mare ocupă mult mai mult loc decât istoria Iugoslaviei. Bineînțeles, profesorii știu perfect despre ce este vorba, dar predau stupiditățile respective deoarece găsesc că nu e momentul să-și piardă postul. Patronii de întreprinderi confirmă, păstrându-și anonimatul, presiunile constante pe care puterea le exercită asupra mediilor de afaceri pentru a-și păstra controlul asupra lor, iar studenții de la Universitatea din Skopje știu că, dacă vor să aibă o diplomă, e preferabil să se înscrie în partid...
Adaptare după Politique Internationale (nr. 138 – iarna 2012-2013) de LUMINIŢA BRĂILEANU