Pe aceeași temă
Carlos Ghosn, presedintele Aliantei Nissan-Renault, a apreciat ca fiecare producator auto din Marea Britanie are dreptul la despagubiri in cazul impunerii unor taxe pentru exporturile in UE dupa iesirea tarii din blocul comunitar, informeaza business24.ro.
Investitia Nissan din Sunderland asigura o treime din productia de automobile a Marii Britanii, iar relatia cu piata europeana este vitala pentru producator.
Marea Britanie exporta peste 500.000 de automobile anual in UE, reprezentand o treime din productia auto a tarii, iar reprezentantii industriei avertizeaza ca orice soc transmis in acest sector poate aduce pierderi economice serioase.
Sunderland reprezinta si cea mai mare capacitate de productie deschisa de Nissan in Europa, dar planurile de extindere ale companiei sunt puse acum sub semnul intrebarii.
"In cazul in care ar trebui sa fac o investitie in cursul lunilor urmatoare si nu pot astepta pana la finalizarea procesului Brexit, atunci am nevoie de o intelegere ferma cu guvernul britanic. Daca vor fi taxe vamale adaugate exporturilor de masini catre UE, atunci trebuie sa primim asigurari ca vor exista si despagubiri pentru producatorii auto afectati de acestea", a explicat Ghosn.
Analistii sustin ca un esec in negocierile purtate intre Londra si Bruxelles pe tema Brexit ar putea avea ca rezultat cresterea pretului automobilelor de fabricatie britanice cu 10 procente pe piata unica europeana.
Pentru moment, premierul Theresa May a anuntat ca va declansa procedura de iesire a tarii din blocul comunitar in maxim 6 luni, dar toate indiciile arata ca relatia dintre Marea Britanie si UE nu va fi una simpla.
Temeri majore
Solicitarea lui Ghosn vine la doar cateva zile dupa ce Hanno Kirner, directorul executiv al Jaguar Land Rover, a indicat ca un esec in negocierile dintre Marea Britanie si UE ar fi "un dezastru" pentru industria auto din regat.
In acelasi timp, nelinistea privind rezultatul discutiilor continua sa framante intreg mediul de afaceri din Regatul Unit, in ciuda eliminarii uneia dintre necunoscute: termenul de declansare a procedurilor de iesire din UE.
"Premierul a raspuns la o intebare importanta, cea legata de perioada ramasa pana la iesirea din UE, dar acest lucru a accentuat nevoia de a raspunde si la celelalte intrebari.
Mediul de afaceri nu poate lucra tinut in bezna cu privire la celelate chestiuni legate de Brexit", a comentat Carolyn Fairbairn, directorul general al Confederatiei din Industria Britanica, citata de Bloomberg.
Angajamentul Theresei May de a obtine cel mai bun acord comercial in relatia cu UE este serios pus la incercare de angajamentul actualului guvern de a limita accesul pe piata muncii pentru europeni si de implicatiile politice aparute dupa votul pro-Brexit de la sfarsitul lunii iunie.
Pe de alta parte, reprezentanti ai unor companii de top din Regatul Unit se tem de faptul ca limitarea liberei circulatii a persoanelor intre UE si Marea Britanie va duce la scaderea productivitatii.
In plus, pericolul impunerii unor taxe vamale covarsitoare pentru marfurile venite din Marea Britanie ar afecta si mai mult profitabilitatea acestor afaceri.
Liam Fox, consilierul premierului britanic pe chestiuni de comert, crede insa ca iesirea tarii din sistemul comun de granite al UE nu va afecta cu nimic performantele economiei Marii Britanii.
"Cele mai mari afaceri in lume sunt plasate in afara granitelor UE. Statele Unite este in afara sistemului vamal din Uniunea Europeana si nu se cramponeaza de acest lucru in relatia comerciala cu Europa. Trebuie sa gandim logic im privinta aceasta", a specificat Fox.
In acelasi timp, consilierul Theresei May lasa un semn de intrebare in ceea ce priveste calendarul abandonului britanic, care ar trebui finalizat pana in primavara anului 2019.
"Ne dorim cea mai avantoajoasa forma de iesire din UE, nu pe cea mai rapida. Nu as fixa un termen limita pentru asta", a mai spus Liam Fox.