Pe aceeași temă
În funcţia de şef al diplomaţiei europene va fi ales cel mai probabil un politician „fără dinţi“ şi fără strategie, cu ajutorul căruia să fie perpetuat modelul de până acum - al statelor mari care adoptă deciziile de politică externă de la caz la caz şi în funcţie de interesele lor naţionale, fără a avea în mod real o politică externă unitară.
Nimeni nu a descris eşecul summit-ului european mai bine decât Matteo Renzi, premierul italian: „Trebuiau doar să trimită un SMS şi am fi putut economisi costul zborului oficial. În orice caz, a fost o ocazie drăguţă să ne întâlnim şi să-i spunem «La mulţi ani!» Angelei Merkel“.
Cei 28 de lideri europeni aveau o sarcină destul de simplă: să aleagă un şef al diplomaţiei europene. Abia apoi ar fi trebuit pornite discuţiile despre preşedintele Consiliului European şi despre cum să fie împărţite funcţiile de comisari.
Anticipând tensiunile şi divergenţele, liderii deja îşi luaseră distanţă şi trimiseseră semnale dinainte că discuţiile despre şeful Consiliului European vor fi amânate şi că se vor concentra pe postul Înaltului Reprezentant. Numai că, la sfârşitul unei nopţi de tocmeală, discuţiile erau exact de unde plecaseră.
De această dată, jocurile nici măcar nu au fost făcute de cei 28, ci de un terţ, şi asta în absenţă. De Rusia. Opoziţia care a dus la blocajul summit-ului a fost cea faţă de alegerea ministrului de Externe din Italia ca şef al diplomaţiei europene. Motivul? Federica Mogherini ar fi prea favorabilă Rusiei, iar grupul statelor din estul Europei şi-au făcut cunoscut veto-ul cu mult înainte de reuniune. În special Lituania.
Invers, ministrul polonez Radosław Sikorski, deşi poate cel mai potrivit pentru job, e văzut în schimb de unele cancelarii din Vest drept prea „tranşant“ faţă de Rusia.
Ministrul de Externe polonez a fost extrem de activ şi de virulent pe tot parcursul crizei din Ucraina. Dar nici nu mai era nevoie de opoziţia Vestului, pentru că numele lui a ieşit din joc odată cu publicarea unei înregistrări (făcută nu se ştie cum şi, mai ales, nu se ştie de către cine), în care ministrul se revoltă că Statele Unite fac prea puţin pentru securitatea Poloniei, în ciuda eforturilor Varşoviei de a-i fi pe plac aliatului american. Limbajul în care îşi expune frustrarea e departe de a fi unul diplomatic.
În ciuda loviturii, Polonia şi statele baltice au continuat să ceară acest post pentru cineva din grupul lor. Din simplul motiv că acum aceste state consideră că e nevoie de o linie mai dură în diplomaţia europeană faţă de Rusia. De la bun început, Balticele şi Polonia au avut cele mai mari temeri faţă de criza declanşată de Rusia în Ucraina. Au cerut foarte vocal ajutorul Occidentului pentru a-şi proteja frontierele cu marele vecin de la Est.
O altă variantă ar fi fost bulgăroaica Gheorghieva, economist la Banca Mondială timp de 17 ani, care are prea puţini inamici politici, dar care ar avea prea puţină experienţă diplomatică şi ar proveni dintr-o ţară mică cu o politică de asemenea prea favorabilă Moscovei. Mai mult, şi Kristalina Gheorghieva, şi Radosław Sikorski ar fi excluşi de „algoritm“, cel care spune, aşa cum insistă şi liderul de la Elysée, că în fruntea diplomaţiei trebuie pus un socialist, de vreme ce în fruntea Comisiei a fost pus un conservator. Angela Merkel îi dă dreptate francezului, măcar la nivel public.
Dar summit-ul a bătut pasul pe loc şi în ce priveşte alocarea altor posturi, inclusiv cel de succesor pentru Herman van Rompuy. Şi, în ciuda convingerii multora că e vorba doar de o funcţie onorifică, şeful Consiliului va trebui să pună umărul pentru a depăşi stagnarea economică a UE, criza din Ucraina şi pentru se confrunta cu intenţiile Marii Britanii de îndepărtare de UE.
La fel cum Mogherini venise la summit ca favorită şi a plecat aşa cum a venit, acelaşi lucru i s-a întâmplat şi unei alte doamne politician, premierul danez. Helle Thorning-Schmidt a venit având sprijin din partea majorităţii „greilor“ Europei pentru a-i succede lui Herman van Rompuy. A insistat tot timpul că nu este candidat, pentru a-şi proteja imaginea în caz de eşec. Ceea ce s-a şi întâmplat. De data aceasta, s-a opus Franţa, sub obiecţia că ţara din care provine, Danemarca, nu e în zona euro, aşadar că nu poate gestiona aceste probleme.
Se pare, din ce spun anumiţi diplomaţi, că preşedintele François Hollande ar putea fi de acord totuşi cu daneza, cu condiţia ca Franţa să primească portofoliul comisarului pentru Economie şi Afaceri Monetare, respectiv cel care supervizează bugetele naţionale. Postul e vizat însă şi de Marea Britanie. Şi nu doar atât. Mai important, Germania nu doreşte deloc să-l vadă pe Pierre Moscovici în această funcţie, de vreme ce Parisul încă nu a reuşit să respecte ţinta de deficit de 3%. E un enorm lanţ al intereselor (slăbiciunilor?) naţionale care nu funcţionează deloc în favoarea Europei.
În cele din urmă, pentru a respecta toate criteriile şi toate sensibilităţile naţionale, în funcţia de şef al diplomaţiei europene va fi ales cel mai probabil un politician „fără dinţi“ şi fără strategie, cu ajutorul căruia să fie perpetuat modelul de până acum - al statelor mari care adoptă deciziile de politică externă de la caz la caz şi în funcţie de interesele lor naţionale, fără a avea în mod real o politică externă unitară. Or, exact pe lipsa de unitate şi de reacţie rapidă a mizat şi va continua să mizeze Vladimir Putin în ceea ce priveşte acţiunile din Ucraina. //