Pe aceeași temă
Recentul scandal pornit de la punerea sub ascultare a fostului preşedinte Nicolas Sarkozy şi de la implicarea Executivului socialist în acest caz pot fi un bun prilej pentru a reflecta la problema raportului justiţie-politică dincolo de contextul românesc.
Polemicile româno-române sunt marcate de un maniheism care delegitimează orice încercare de a ieşi din paradigma idealizării „independenţei justiţiei“ vs. negarea cinică a existenţei unei adevărate „lupte împotriva corupţiei“. Rezultatele spectaculoase din ultimii doi ani par să dea dreptate ideii că independenţa justiţiei a făcut posibilă ieşirea dintr-o seculară impunitate a elitelor politico-economice. Dar aceste rezultate nu erau posibile în absenţa voinţei politice, iar apropierea alegerilor prezidenţiale pune acut problema continuării, respectiv a posibilităţii deturnării actualului mod de funcţionare a instituţiilor.
Deşi contextul francez este într-o etapă diferită a raporturilor politică-justiţie, există destule similitudini între cele două regimuri şi între cele două sisteme legale, pentru a ne ajuta să avem o altfel de perspectivă asupra contextului românesc şi a posibilelor sale evoluţii.
Actualul scandal a izbucnit pe 7 martie, când Le Monde a scris despre ancheta pentru trafic de influenţă în care ar fi implicat Sarkozy şi avocatul său, Thierry Herzog. Nu era prima anchetă din ultimii doi ani împotriva fostului preşedinte, particularitatea acesteia venea din faptul că sursa acuzaţiei, care dusese inclusiv la percheziţii şi confiscări de agende şi de telefoane ale lui Herzog, era interceptarea telefoanelor fostului şef de stat. Ulterior, s-a aflat că ascultările durau de opt luni, ceea ce legal este posibil în cazuri grave, de terorism sau mare banditism. Pe 10 martie, într-o mişcare fără precedent, 500 de avocaţi, de stânga şi de dreapta, acuză practica ascultării convorbirilor între avocat şi client, precum şi percheziţionarea considerată abuzivă a lui Herzog. În aceeaşi zi, ministrul Justiţiei, Christine Taubira, declară că nu ştia nimic. În ziua următoare, după ce se aflase că un săptămânal era în posesia dovezii că Executivul era informat, primul ministru Ayrault recunoaşte că el, ca şi ministrul Justiţiei, ştiau. În acel moment, scandalul Sarkozy a devenit scandalul ascultărilor, pentru că se ridica întrebarea legitimă de ce s-a minţit la acest nivel în măsura în care ascultările erau legale. Cazul a fost agravat de Taubira, care va pretinde că a spus numai că nu cunoaşte conţinutul acelor convorbiri. Dar documentele pe care le-a vânturat în faţa presei demonstrau primirea unui rezumat al unor ascultări din dosarul respectiv. Faptul că după acest moment nu a fost demisă a întărit impresia că miniştrii ascund ceva mai grav, iar acesta nu poate fi decât implicarea preşedintelui Hollande, singurul care putea să sprijine în continuare pe un ministru al Justiţiei care a pus întreg guvernul francez într-o poziţie penibilă. Această teorie a fost întărită de Journal du Dimanche, care a dat ştirea unei întâlniri la Palatul Elysée între Hollande şi doi jurnalişti de la Le Monde chiar pe 7 martie.
Al doilea capitol care a agravat acest scandal a fost deschis pe 18 martie, când site-ul Médiapart a făcut publică o parte a discuţiilor telefonice purtate de Sarkozy. Transcrierile, care au fost ulterior preluate de întreaga presă, sunt departe de a-l pune într-o lumină favorabilă pe Sarkozy. Limbajul la adresa unor magistraţi şi mai ales comportamentul său, faptul că avea un telefon pe un nume fals, despre care în mod greşit credea că nu este ascultat, faptul că purta convorbiri pe telefonul iniţial care erau regizate pe numărul celălalt constituie o lovitură ce riscă să fie mortală pentru întoarcerea sa în politică. O întoarcere care era privită cu teamă de puterea de stânga şi mult aşteptată de majoritatea electoratului de centru-dreapta.
Pe de o parte, ascultările arată un fost preşedinte care se apropie mai mult de portretul făcut de antisarkozişti decât de cel idealizat al partizanilor săi. În plus, pare justificată şi ancheta referitoare la un posibil trafic de influenţă. Pe de altă parte, motivul juridic al ascultărilor, care era legat de posibila finanţare a campaniei sale prezidenţiale din 2007 de către Libia, nu îşi găseşte o justificare. Era şi greu, câtă vreme era vorba despre presupuse fapte petrecute cu peste şase ani înainte de interceptări. Ancheta în sine ridică semne de întrebare, câtă vreme Sarkozy a contribuit decisiv la căderea lui Gaddafi, iar acuzaţiile au venit de la un fiu al acestuia şi au fost relansate între cele două tururi ale prezidenţialelor din 2012 tocmai de către Médiapart. Faptul că acelaşi site devine acum beneficiarul unei violări a secretului anchetei este semnificativ. În multe sisteme juridice unde anchetarea oamenilor politici e dificilă, ca Franţa sau Italia în anii 1980, judecătorii de instrucţie şi procurorii utilizează presa pentru a-şi putea continua cele mai delicate anchete. Era o încălcare sistematică a legii care răspunde la o la fel de sistematică încercare a politicului de a limita forţa magistraţilor.
Nicolas Sarkozy |
Situaţia pare radical diferită în cazul Sarkozy, pentru că puterea politică este prima beneficiară a publicării unor date din anchetă. Fapt dublu agravat de aparenta violare a secretului relaţiei avocat-client şi de conţinutul politic al discuţiilor lui Sarkozy, conţinut al cărui rezumat are toate şansele să poposească pe biroul ministrului de Interne sau chiar al preşedintelui Hollande. În plus, nu suntem în faţa primei situaţii în care anchete împotriva lui Sarkozy au fost în timp abandonate din lipsă de probe, dar detalii picante din anchete au inundat presa de stânga. Ce om politic ar deveni mai simpatic din ascultarea convorbirilor sale private? În cazul în care ascultările erau legale, nu era normal ca interceptarea unui fost preşedinte să fie înconjurată de o şi mai mare atenţie faţă de posibilele scurgeri de informaţii? Pare că s-a întâmplat contrariul, iar pasajele din convorbirile lui Sarkozy au apărut chiar în momentul în care guvernul fusese prins cu minciuna. Chiar dacă a fost o formă de (legitimă?) apărare a magistraţilor împotriva atacurilor dreptei, opinia publică franceză şi-a putut aduce aminte că acum un an apăreau imagini filmate de la sediul Sindicatului Magistraturii, unde exista un „mur des cons“ (poze cu „idioţi“), printre „cons“ situându-se fostul preşedinte şi majoritatea personalităţilor de dreapta. Sindicatul respectiv, minoritar, anunţase la alegerile din 2007 şi 2012 că votează împotriva lui Sarkozy şi cel puţin unul dintre membrii săi lucrează în aceste dosare.
Fostul preşedinte a publicat pe 20 martie în Le Figaro un text-contraatac care face mai mult rău decât bine, pentru că ajunge să invoce metodele Stasi, uitând că o parte dintre procedurile care i s-au aplicat, e adevărat, cu un aparent exces de zel, au fost posibile în urma unor propuneri legislative susţinute chiar de el. Dar intervenţia sa a avut meritul de a-l trezi dintr-o tăcere suspectă pe preşedintele Hollande, care a luat apărarea magistraţilor, dar care a dat de înţeles că o nouă reformă a justiţiei este necesară. A surprins însă vehemenţa răspunsului guvernului, unul dintre miniştri acuzându-l pe Sarkozy că prin intervenţia sa a vrut „să dea o lovitură de stat verbală“.
Indiferent cum vor evolua dosarele Sarkozy, raportul justiţie-politică-presă pare mai tulbure ca niciodată. Şi asta cu atât mai mult cu cât în aceste săptămâni guvernul, prin ministrul Arnaud Montebourg, s-a implicat, într-un mod care sfida vădit regulile liberei concurenţe, în vânzarea unuia dintre cei mai mari operatori de telefonie mobilă, SFR, către Bouygues, operaţie discutabilă pentru că ar fi suprimat existenţa unuia dintre cei patru operatori, dar din care ar fi câştigat direct Xavier Niel, patronul Free şi unul dintre noii acţionari ai prestigiosului Le Monde.
Frontiera între politic şi magistraţi nu este una clară. Independența justiţiei nu înseamnă că magistraţii, mai ales cei implicaţi direct în anchete, sunt fără culoare politică, unii îşi folosesc notorietatea pentru a intra în politică. În plus, guvernele continentale au o politică penală, deci au pârghii legale în acest sens. Asta nu înseamnă că oamenii politici vor fi condamnaţi pe motive partizane, dar poate însemna că anumite cariere pot fi ruinate chiar în lipsa unor condamnări. Cazul francez ne spune indirect ceva despre măsura în care clasa noastră politică nu are încredere în retorica independenţei justiţiei. Pentru a contracara acest sentiment, apărătorii luptei reale împotriva corupţiei ar trebui să fie cei mai vigilenţi adversari ai utilizării politice a informaţiilor obţinute ilegal. Indiferent de opinia noastră despre unii ca Sarkozy, aceştia au dreptul de a pretinde „să nu fie deasupra legilor, dar nici sub acestea“.
În acelaşi timp, lupta împotriva corupţiei nu poate fi simplul rod al independenţei justiţiei, fiind şi rezultatului cooperării interinstituţionale care, în sisteme piramidale precum cel francez sau cel românesc, nu este posibilă decât ca rezultat al voinţei politice, începând cu cea a şefului statului. În perspectiva prezidenţialelor din acest an, numai în măsura în care lupta împotriva corupţiei va fi un motor al victoriei viitorului preşedinte putem spera ca actuala tendinţă să fie păstrată. Iar acest lucru nu va fi posibil fără o constantă presiune publică pentru o luptă nepartizană împotriva corupţiei. //