Pe aceeași temă
Privind retrospectiv la recenta reuniune NATO de la Bruxelles, semnalul pare a fi, din nou, că Alianţa are mai degrabă grijă de sensibilităţile Rusiei decât de ale statelor sale membre.
Deşi, la trei luni după summit-ul din Ţara Galilor, Vladimir Putin continuă să sfideze Occidentul prin operaţiunile din Estul Ucrainei, NATO a înmuiat tonul faţă de Federaţia Rusă.
La reuniunea „de etapă” de la Bruxelles de pe 2 decembrie, NATO ar fi trebuit să ofere garanţii pe două planuri. O dată, să îşi asigure membrele din flancul estic că sunt în siguranţă în faţa unei eventuale agresiuni ruseşti. Apoi, să transmită Ucrainei şi, în acelaşi timp, Moscovei semnale clare şi să oprească o nouă înaintare rusească în interiorul teritoriului ucrainean. Nu a reuşit nici una, nici alta.
La nivel declarativ, toată lumea aştepta acest prim mare eveniment ca să evalueze comportamentul noului secretar general faţă de Rusia, având în vedere că Jens Stoltenberg are (sau avea) relaţii personale cu Vladimir Putin. Norvegianul a abordat, într-adevăr, un ton mult mai puţin virulent decât predecesorul său, Anders Fogh Rasmussen. Jens Stoltenberg a cerut Rusiei să facă „o alegere, să se întoarcă la masa negocierilor şi să respecte suveranitatea tuturor naţiunilor”. Să respecte, de asemenea, domnia legii pe care statele s-au chinuit atât de mult să o impună în Europa. „Şi în funcţia de premier al Norvegiei, am învăţat că nu există nicio contradicţie între o apărare colectivă puternică, o alianţă puternică şi dorinţa de a avea o relaţie constructivă cu Rusia”, a mai spus noul secretar general al NATO. E o diferenţă semnificativă faţă de atitudinea lui Rasmussen, dacă e să ne amintim doar declaraţia acestuia conform căreia „ne confruntăm cu cea mai mare provocare de la sfârşitul Războiului Rece”.
La reuniunea de la Bruxelles, fostul premier norvegian, dar şi ministrul german de Externe au încercat să îi convingă pe oficialii ruşi să participe din nou la Consiliul NATO-Rusia, ale cărui întruniri au fost suspendate după anexarea Crimeei. Nu au reuşit, dar întâlnirea s-a încheiat cu cei 28 de miniştri de Externe ai NATO cerând reluarea contactelor la nivel militar dintre Alianţă şi Rusia. Asta, în ciuda evidenţei că Rusia a renunţat de mult la calea dialogului.
Ce s-a întâmplat însă pe terenul faptelor? Principalul element al Readiness Action Plan (proiectul menit să răspundă ameninţării ruse în primă instanţă), forţa de reacţie rapidă – Spearhead Force –, tot nu este gata de operaţiuni. Va fi, pe hârtie, în 2016. Până atunci, pe durata anului viitor, dacă va exista vreo agresiune (Rusia este de multe ori subînţeleasă, şi nu numită în comunicatele oficiale ale Alianţei post-reuniune), ar trebui să funcţioneze o altă forţă, interimară. Încă nu se ştie cum va funcţiona, dacă va exista un centru comun ori dacă militarii vor rămâne în ţara de origine. Se ştie că Germania, Olanda şi Norvegia s-au oferit să contribuie cu câteva sute de militari. Nu se ştie însă pe ce bani: până acum, dintre toate cele 28 de state membre care şi-au asumat la summit-ul din septembrie promisiunea că vor aloca 2% din PIB pentru apărare, doar patru au onorat-o. România speră să poată face asta undeva prin 2017. Dar până atunci, ameninţarea rusă poate lua amploare. Şi nu ne referim doar la cea militară. Ameninţarea informaţională, propagandistică, este uneori chiar mai eficientă decât calea armelor, după cum a demonstrat-o Crimeea. Iar NATO nu are deocamdată niciun fel de instrument pentru a combate acest gen de ameninţări.
Întrebaţi ce planuri concrete sunt pregătite pentru situaţia în care ar exista provocări la adresa statelor NATO din partea Rusiei, oficiali ai Alianţei din cartierul general au recunoscut că nu există asemenea planuri făcute în avans şi că vor avea răspunsuri doar după ce evenimentele intervin. Or, este exact genul de situaţie pe care a mizat Rusia şi când a început războiul cu Georgia, şi când a anexat Crimeea.
La ministeriala NATO, cele 28 de state membre s-au mulţumit să condamne militarizarea Peninsulei Crimeea şi planurile de consolidare a capacităţilor militare ale Rusiei din Marea Neagră. Sigur, argumentul suprem este că nici nu au cum să facă mai mult, de vreme ce Ucraina nu intră sub umbrela apărării colective. Dar acum, situaţia de la Kiev este radical diferită, iar populaţia, pusă în faţa agresiunii ruseşti, îşi doreşte aderarea la NATO. Şi totuşi, Alianţa nu i-a transmis Ucrainei nicio încurajare politică privind aderarea ori vreun orizont de timp. Nici statele baltice nu se simt tocmai convinse de promisiunile Alianţei: de pildă, fără a mai aştepta „forţa interimară”, Lituania a decis să îşi creeze propria forţă de reacţie rapidă, de 2.500 de militari. Un semn că nu e dispusă să îşi lase suveranitatea la cheremul blocului militar şi al încetinelii cu care se iau deciziile politice.
În cele din urmă, privind retrospectiv la reuniunea de la Bruxelles, semnalul pare a fi, din nou, că Alianţa are mai degrabă grijă de sensibilităţile Rusiei decât de ale statelor sale membre.
* Eliza Frâncu este jurnalist RFI.