Obama şi semnificaţiile noii sale echipe

Octavian Manea | 11.06.2013

Pe aceeași temă

Prin nominalizarea lui Susan Rice şi a Samanthei Power, preşedintele american modifică balanţa de putere în interiorul echipei de siguranţă naţională.

În plin asalt împotriva Ad­mi­nis­traţiei sale, preşedintele Obama a surprins prin anunţul făcut săp­tă­mâna trecută privind no­mi­na­li­za­rea în poziţii che­ie a două veterane ale doctrinei in­tervenţiei uma­ni­tare: Susan Rice (pentru postul de consilier pe pro­bleme de se­cu­ri­tate naţională) şi Samantha Power (în poziţia de am­basador la ONU).

 

O schimbare de generaţii

Simplificând lucrurile, până la un punct, atât Susan Rice, cât şi Sa­mantha Power au experienţe for­mative similare. Privesc lumea prin aceeaşi lentilă. Ambele s-au format sub presiunea eşecurilor comunităţii internaţionale de a preveni masacrele anilor ‘90 din Ruanda sau Bosnia (Srebrenica). Prima ca parte a establish­men­tu­lui, din interiorul Administraţiei Clinton, cealaltă ca jurnalistă la­u­reată a Premiului Pulitzer. Mai mult, atât Rice, cât şi Power sunt adeptele doctrinei intervenţiei uma­nitare care presupune o re­definire a suveranităţii tra­diţio­na­le westfaliene: nu doar ca drept, cât mai ales ca responsabilitate a statului de a-şi proteja cetăţenii în faţa crimelor împotriva uma­ni­tăţii şi a genocidului. Atunci când statul eşuează în această res­pon­sabilitate primară, este datoria co­munităţii internaţionale să in­ter­vină. Putem puncta astfel o schimbare de generaţii. Rice şi Power contrastează profund cu şe­fii de la Departamentul de Stat şi Pentagon. Aceştia din urmă s-au format în umbra Vietnamului, nu a Balcanilor. Este un clivaj pro­fund. Rice spunea la un moment dat că „Vietnamul nu este cadrul de referinţă pentru orice de­ci­zie. Sunt sătulă şi obosită de re­luarea traumelor, a bătăliilor şi a psihozelor anilor ’60“.

În viitor, este de aşteptat o ali­anţă naturală între noul consilier pe probleme de securitate na­ţio­nală şi viitorul ambasador SUA la ONU. Această formulă a mai func­ţionat conjunctural în timpul dez­baterilor privind in­tervenţia îm­po­triva colonelului Gaddafi, când s-a dovedit decisivă. La acel moment, Rice a coagulat în Consiliul de Se­cu­ritate sprijin pen­tru o rezoluţie sub Capitolul VII din Cartă, invocând doctrina responsabilităţii de a pro­teja şi mandatând o coaliţie in­ternaţională să folosească „toate mijloacele necesare“ pentru a-i proteja pe locuitorii Benghaziului. Între timp, la Casa Albă, în in­te­riorul Consiliului Naţional de Se­curitate, Samantha Power ducea propria sa bătălie de convingere a scepticilor Administraţiei (pre­cum Robert Gates) că utilizarea for­ţei militare americane era de­zirabilă în acest caz. „Era acest grup bântuit de Ruanda. Intrau în toate întâlnirile decişi să nu mai repete aceeaşi greşeală şi a doua oară“, a declarat unul din­tre participanţii la dezbateri, zia­ristului David E. Sanger.

 

Performanţa lui Rice
Cu excepţia dosarului sirian, ca ambasador la Naţiunile Unite, Susan Rice a câştigat mai toate bătăliile importante. Regimul de sancţiuni împotriva Iranului, intervenţia în Libia, embargoul împotriva Phenianului, medierea tensiunilor dintre Sudanul de Sud şi Sudanul de Nord, securizarea consensului pentru desfăşurarea unei forţe de menţinere a păcii în Coasta de Fildeş fac parte toate din palmaresul consilierului pe probleme de securitate naţională.

Resetare de agendă?

Demisia lui Tom Donilon, fostul con­silier pe probleme de se­cu­ritate, ar putea să anunţe un nou centru de interes pentru Ad­mi­nistraţia Obama. În primul man­dat, atenţia predilectă a pre­şe­dintelui s-a concentrat pe reba­lansarea spre regiunea Asia-Pa­cific. A fost proiectul de suflet al lui Donilon. Însă nominalizarea celor două veterane ale doctrinei responsabilităţii de a proteja pare să semnaleze convingerea pr­e­şe­dintelui că problema siriană ar putea să devină provocarea cen­trală de politică internaţională a celui de-al doilea mandat Oba­ma. La aceasta se pot adăuga do­sarele iranian şi nord-coreean, în gestiunea cărora Rice are o ex­pe­rienţă solidă. Să nu uităm că, sub managementul său, au fost asu­mate cele mai dure regimuri de sancţiuni împotriva Teheranului şi Phenianului de până astăzi.

 

Un altfel de echilibru

Nu putem să nu observăm şi o altă tendinţă. Se modifică balanţa de putere în interiorul echipei de securitate naţională. Generic, se conturează două tabere: un pol intervenţionist (reprezentat de Rice şi Power), pe de o parte, şi un nucleu „realist“ prudent faţă de orice aventură externă care pre­supune utilizarea forţei mi­li­tare dincolo de apărarea strictă a intereselor naţionale vitale (re­pre­zentat de Biden, Hagel, Ker­ry), pe de alta. Aparenta slăbiciune a po­lului intervenţionist în faţa gre­i­lor de la Departamentul de Stat şi Pentagon este suplinită chiar de preşedinte. Rice şi Power sunt oamenii preşedintelui. Pare că is­toria se repetă, reamintind de dez­baterile anilor ’90 dintre Ma­de­lei­ne Albright şi Colin Powell. Însă, în perspectivă, vedem o schim­bare profundă. Nu mai avem o echipă a rivalilor, ca în primul man­dat, când Hillary Clinton şi Robert Gates au fost cooptaţi pen­tru că aveau legitimitate în seg­mente cheie (Hillary în rândul de­mocraţilor, iar Gates în cercuri republicane) pe care Obama le dorea mobilizate în sprijinul său. În cele din urmă, ponderea avută de Clinton şi Gates s-a dovedit de­cisivă în decizii pe care Obama le-a asumat cu reticenţă, precum campania de contrainsurgenţă şi suplimentarea de trupe din Afga­nistan. Dimpotrivă, astăzi avem o echipă care reflectă fidel instinc­tele şi convingerile preşedintelui: atât un Obama care, asemenea lui Eisenhower, este interesat pre­ponderent de nation building aca­să, de o politică externă pru­dentă şi o postură militară glo­bală solvabilă economic, cât şi un Obama angajat faţă de agenda pro­movată în discursul de accep­tare a Premiului Nobel pentru Pa­ce. Uneori, „scopul acţiunilor mi­litare merge dincolo de auto­apărare sau apărarea unei na­ţiuni împotriva unui agresor. Din ce în ce mai mult, ne con­fruntăm cu întrebări dificile le­gate de cum să prevenim ma­sa­crarea civililor de către propriul guvern sau oprirea unui război civil a cărui violenţă şi suferinţă pot cuprinde o întreagă regiune. Cred că forţa poate fi justificată de raţiuni umanitare, precum în Balcani. Inacţiunea ne distruge conştiinţa şi poate conduce la o intervenţie mult mai costisitoare mai târziu“, spunea Obama în de­cembrie 2009 la Oslo. Este un frag­ment care rezumă fidel con­vingerile lui Susan Rice şi ale Sa­manthei Power. De fapt, Power es­te în mare parte sursa dis­cur­sului de atunci al preşedintelui.

 

Bilanţul lui Donilon
Cea mai importantă contribuție a lui Tom Donilon a fost schimbarea de azimut a politicii externe americane dinspre mărcile consacrate de George W. Bush, precum războiul împotriva terorii (cu replicile sale irakiene şi afgane) spre agenda deceniului următor: ascensiunea Chinei, ameninţările cibernetice, consecinţele strategice ale revoluţiei energetice din SUA, introducerea de noi iniţiative economice în Atlantic şi Pacific, rebalansarea spre Asia.

Noul ambasador la ONU

Am cunoscut-o pe Samantha Po­wer în prima parte a lunii mai, când a ţinut discursul ceremoniei de absolvire de la Maxwell School of Citizenship and Public Affairs. Am înţeles atunci etosul care o ghidează. Pentru ea lumea nu se împarte între bogaţi şi săraci, în­tre nord şi sud. Dimpotrivă, cli­vajul fundamental este între cei care aleg să se concentreze doar pe propriile lor destine şi cei ca­re-şi văd destinul ca fiind legat de soarta tuturor. Aceştia din ur­mă sunt cei care înţeleg ce în­seamnă datoria publică, „cei ca­re refuză să lase destinul cetăţii metaforice - fie că vorbim de o şcoală, de un cartier, de un ONG, de guvern, de planetă - în voia şansei“. Samantha Power are astăzi o misiune aproape im­posibilă, într-un moment în care tendinţele izolaţioniste capătă am­ploare şi neîncrederea în Ad­mi­nistraţia Obama este tot mai ma­re. Şi totuşi, are datoria să în­cerce. Este jobul care îi dă şansa să corecteze multe dintre relele pe care le-a documentat în car­tea sa - A Problem from Hell - şi care i-a adus în cele din urmă un Premiu Pulitzer. De atunci este în căutarea unor soluţii. Pentru gustul multora pare a fi mult prea înclinată spre inter­ven­ţio­nism, ba chiar a fost catalogată ca fiind militantă. În acelaşi timp, însă, este întotdeauna foarte di­rectă. Nu se sfieşte să atace su­biecte toxice pentru credibilitatea Americii, precum loviturile de stat sprijinite de CIA în Gua­te­mala, Chile şi Congo sau pro­ble­ma închisorii de la Guantanamo. Şi totuşi, spune James Mann, da­că vrem să o înţelegem pe Sa­mantha Power şi ce vrea să facă la Naţiunile Unite, cartea sa de Pulitzer nu este cel mai potrivit loc. Răspunsurile le putem afla dintr-o altă carte a sa, mult mai pu­ţin celebră, Chasing the Flame, unde sunt relatate experienţele unui oficial al Naţiunilor Unite în Liban, Cambodgia, Ruanda, Sudan, Afganistan, Irak. Cartea descrie traseul acestuia de la ide­alismul de început la conş­tien­ti­zarea limitelor pe care le implică soluţionarea crizelor din lumea reală. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22