Pe aceeași temă
Europa Centrală se detaşează drept marea câştigătoare a primului turneu extern al candidatului republican pentru Casa Albă.
În ciuda gafelor care au ţinut prima pagină a ziarelor (prin criticile aduse autorităţilor britanice faţă de precaritatea măsurilor de securitate din timpul Jocurilor Olimpice sau comentariile privind superioritatea culturii israeliene), primul turneu internaţional al lui Mitt Romney, candidatul republican pentru Casa Albă, a urmărit contestarea la scenă deschisă a principalelor direcţii de politică externă asumate de Obama, precum şi recuperarea unor aliaţi, aparent alienaţi de iniţiativele sale. În sine, misiunea pare aproape imposibilă, fiind recunoscut faptul că pentru Obama politica externă este un punct forte. Dimpotrivă, el este vulnerabil intern, în spaţiul politicilor economice. De aici nevoia de a îngroşa şi exagera anumite teme şi chiar de a le prezenta fragmentar.
După Marea Britanie, a doua oprire a candidatului republican a fost în Israel. Cunoscute fiind nenumăratele ciocniri dintre Administraţia Obama şi premierul Netanyahu (pe tema dosarului iranian sau a extinderii coloniilor din teritoriile ocupate), Romney a ţinut să arate că este un susţinător necondiţionat al securităţii statului evreu şi că nu intenţionează să dea lecţii Israelului despre cum să-şi proiecteze propria politică externă. Prima jumătate a acestui an a expus o serie de presiuni americane pentru a încerca să convingă Israelul de consecinţele dezastruoase pe care le-ar avea pentru stabilitatea regională un atac israelian asupra programului nuclear iranian. Spre deosebire de Obama, care vede în regimul iranian un actor raţional care acţionează în baza unor calcule de tip cost/beneficiu şi al cărui comportament poate fi modificat printr-o combinaţie de măsuri coercitive şi recompense, Romney percepe Teheranul ca fiind controlat de o teocraţie radicală, cu care este imposibil de negociat: „Când liderii Iranului neagă Holocaustul şi vorbesc despre ştergerea de pe faţa pământului a Israelului, doar naivii pot considera acest lucru un exces retoric. De fapt, regimul ayatollahilor ne testează rezistenţa morală. Ei vor să ştie cine se va opune şi cine se va uita în altă parte. Eu nu voi privi în altă parte şi nici poporul meu. Dacă un inamic spune că vrea să distrugă poporul evreu, trebuie să îl credem. Am văzut ororile istoriei. Şi nu vom sta să ne uităm repetându-se. Ar fi o prostie să nu îi credem pe cuvânt pe liderii iranieni. Ei sunt, în cele din urmă, produsul unei teocraţii radicale“. Astfel, nuclearizarea Iranului este de neconceput: „Istoria ne învaţă că, atunci când cele mai despotice regimuri pun mâna pe cele mai distrugătoare arme, pacea degenerează în oprimare, violenţă şi războaie devastatoare“.
Obama – un preşedinte postatlantist?
Nu este deloc întâmplător faptul că turneul internaţional al candidatului republican s-a încheiat în inima Europei Centrale, la Varşovia. Totul se înscrie într-o coregrafie atent calculată pe care o putem distinge în spatele acestei iniţiative gândite să reamintească tuturor de „sprijinul oferit de Statele Unite unei naţiuni captive în vremea Războiului Rece“ (Ian Brzezinski). Într-un fel, este o misiune de recuperare a unui simbolism oarecum pierdut pentru Administraţia Obama. Astfel, Războiul Rece (din perspectiva legăturii simbiotice dintre America şi Europa), precum şi sensibilităţile euroatlantice, au fost pentru Obama repere mai puţin relevante. Dimpotrivă, Asia şi Pacificul au luat faţa Europei şi a atlantismului. Mulţi dintre observatori chiar au conchis că, spre deosebire de predecesorii săi, Obama nu doar că nu este un atlantist din convingere, ci mai degrabă primul „preşedinte postatlantist şi postoccidental“ (Tomas Valasek). În cele din urmă, Pacificul s-a dovedit a fi un reper geopolitic şi biografic mult mai natural pentru el decât comunitatea euroatlantică. Oricum, interacţiunea cu Europa Centrală şi de Est a pornit încă de la început cu stângul. Să ne amintim doar scrisoarea foştilor lideri central şi est-europeni (inclusiv nume grele ale regiunii - Havel, Wałęsa, Kwaśniewski, Schwarzenberg), care în iulie 2009 îi reproşau lui Obama abandonarea acestui teritoriu în numele resetării cu Rusia. Era momentul anulării scutului antirachetă în versiunea Bush, context în care Administraţia Obama era avertizată că, „indiferent de virtuţile sale militare, scutul antirachetă devenise - cel puţin pentru anumite state - un simbol al credibilităţii Americii şi al angajamentului faţă de regiune“. O realitate punctată retroactiv de Romney, într-un discurs în faţa veteranilor americani: „Principiul operaţional al politicii externe americane a fost să lucreze cu aliaţii noştri pentru a putea descuraja agresiunea înainte ca aceasta să explodeze într-un conflict deschis. Această politică depinde de cultivarea relaţiilor noastre şi de apărarea valorilor noastre comune. Şi, totuşi, preşedinele s-a mişcat într-o direcţie opusă. A început prin abandonarea bruscă a prietenilor din Polonia şi Republica Cehă. Ei au acceptat curajos să furnizeze poziţii pentru sistemul nostru antirachetă, doar pentru a li se spune, în ultimul moment, că acordul nu mai este actual. Ca parte din aşa-numita politică de resetare, apărarea antirachetă a fost sacrificată ca o concesie unilaterală făcută guvernului rus“. Ceea ce „uită“ Romney să spună este că, la presiunea Administraţiei Obama, NATO a instituţionalizat pentru prima dată în istoria sa planuri de apărare teritorială pentru Polonia şi statele baltice. Iar SUA a decis desfăşurarea pe teritoriul polonez a unei baterii de rachete Patriot şi a unei escadrile de F-16. Scutul antirachetă nu a fost abandonat, ci amplasat ferm sub egida NATO şi modificat pentru a răspunde pericolului rachetelor balistice cu rază intermediară de acţiune. În noua schemă americană, Polonia rămâne parte a proiectului, alături de România şi Turcia. Deci nici pe departe nu putem să vorbim de o abandonare a scutului.
Consecinţele secolului pacific
Pe fond, însă, echipa lui Romney încearcă să marcheze şi să câştige puncte electorale, speculând o parte dintre erorile de comunicare făcute de Administraţia Obama faţă de aliaţii cu suflet şi convingeri atlantiste. Astfel, una dintre semnăturile distincte ale politicii externe a Administraţiei Obama, cu impact direct asupra aliaţilor euroatlantişti ai SUA, este rebalansarea vizibilă, programatică a Washingtonului către Asia şi Vestul Pacificului, ceea ce impune o regândire a prezenţei americane din Europa. Două sunt momentele care au anunţat această reorientare de azimut a politicii externe americane. Astfel, în octombrie 2011, Hillary Clinton vorbea de începutul secolului Pacific al Americii, o investiţie de importantă strategică similară celei de după 1945, făcută în arhitectura transatlantică - „a venit momentul ca Statele Unite să facă investiţii similare ca putere pacifică“. Într-un fel, pentru Obama, ancorarea fermă a proiectului pacific este la fel de importantă şi de urgentă pe cât era pentru administraţiile Truman şi Eisenhower configurarea proiectului euroatlantic. În ianuarie 2012, a fost rândul Pentagonului să valideze, din perspectiva amprentei regionale defensive, filosofia recalibrării către Asia: „În timp ce Statele Unite vor continua să contribuie militar la securitatea globală, ne vom reorienta din necesitate către regiunea Asia-Pacific“. Totodată, pornind de la constatarea simplă că majoritatea statelor europene sunt astăzi producători de securitate, Pentagonul identifică oportunitatea de a-şi rebalansa investiţiile militare americane din Europa, mutând accentul dinspre „conflictele actuale (precum Afganistan), spre capacităţile viitoare“. Iar pentru a rămâne în pas cu datele noului peisaj strategic (precum terminarea campaniilor din Irak şi Afganistan), „prezenţa noastră în Europa trebuie să evolueze“. Pentru o bună parte dintre liderii flancului estic al NATO, anunţul Pentagonului este îngrijorător, mai ales pentru că are loc într-un moment de maximă volatilitate politică pentru întreaga construcţie europeană. „Decizia reducerii forţelor militare ridică întrebări asupra angajamentului Statelor Unite în raport cu responsabilităţile asumate prin articolul 5 al NATO“, constata Ian Brzezinski, unul dintre consilierii lui Mitt Romney, chiar înaintea summitului NATO de la Chicago.
America rămâne o putere în Europa Centrală
Citite în această cheie, nuanţele discursului ţinut de Romney la Varşovia promit să inverseze multe dintre priorităţile politicii externe americane, reancorându-le ferm în solul euroatlantic. Se conturează o antiteză la pivotul asiatic asumat de Administraţia Obama şi o revenire la simbolismul Noii Europe: „Am început această călătorie în Marea Britanie şi o finalizez în Polonia - cele două flancuri ale NATO, cea mai mare alianţă militară din istorie. În timp ce mă aflam pe Downing Street, la numărul 10, mi-am amintit de epoca lui Winston Churchill, omul care a vorbit pentru prima dată de Cortina de Fier care coborâse asupra Europei. Ce onoare să mă aflu acum în Polonia, printre cei care au ajutat la ridicarea acestei cortine“. În cuvintele lui Romney, Polonia este celebrată ca un miracol al libertăţii garantate de Statele Unite („într-o lume tulbure, Polonia este nu numai un exemplu, ci şi un apărător al libertăţii“), un model al statului minimal, dar şi ca reţetă de ieşire din actuala criză fiscală (pe principiul „nu împrumuta ceea ce nu poţi să plăteşti înapoi“). Pentru a se conecta cu audienţa central-europeană, Romney recuperează tactic două dintre simbolurile centrale ale lumii libere, fiecare dintre ele decisive în demantelarea Cortinei de Fier. Unul polonez, altul american: Papa Ioan Paul al II-lea şi Ronald Reagan. De-altfel, rolul lor este recunoscut şi în imaginarul polonez printr-un monument inaugurat luna trecută pe străzile Gdanskului. La fel cum Ronald Reagan aprindea la Casa Albă lumânări în semn de solidaritate cu valorile unui întemniţat de comunişti, un Romney viitor lider al lumii libere promite să fie mereu alături de polonezi: „Polonia nu are un aliat mai mare decât poporul Statelor Unite. Ne-aţi ajutat să ne câştigăm independenţa; eroismul vostru i-a inspirat pe aliaţi în cel de-al doilea război mondial; ne-aţi ajutat să distrugem Cortina de Fier; soldaţii polonezi au luptat cot la cot cu cei americani în Irak şi Afganistan. Am luptat şi am murit împreună. Împărtăşim o cauză comună, testată de timp, imposibil de rupt. În vremuri tulburi, ca şi în cele paşnice, mărşăluim împreună“. Nu în ultimul rând, turneul realizat de Romney şi-a propus să reasigure securitatea aliaţilor săi tradiţionali: „asemenea unui paznic de noapte, trebuie să rămânem la postul nostru pentru a veghea asupra libertăţii care ne defineşte pe noi şi pe aliaţii noştri“.
În general, candidatul republicanilor tinde să propună politici de semn contrar celor promovate de Obama: secolului pacific, Romney îi opune utopia neoconservatoare a secolului american; diminuării bugetului militar, Romney îi propune o suplimentare semnificativă a resurselor Pentagonului; dacă democraţii au iniţiat recalibrarea spre Asia, republicanii vorbesc de redescoperirea Europei Centrale. //