Pe aceeași temă
Nimeni nu vrea să audă de imigranții disperării. Pentru moment, Uniunea Europeană a ales cea mai proastă soluție dintre toate: păstrarea actualului statu quo.
Tragediile din Mediterana, în care mii de imigranți ilegali - „desperados“ cum îi numesc unii - se îneacă în drum spre coastele europene, nu au nicio șansă să se împuțineze în viitorul imediat. Din contră, pe măsură ce vremea se va încălzi, la fel și apele Mării Mediterane, vom asista la tot mai multe drame. Explicația este una dublă: cât timp va fi haos în țara de unde pleacă, traficanții vor continua să profite, iar Europa a demonstrat încă o dată că nu e capabilă să găsească nici în interiorul propriilor granițe o soluție care să funcționeze politic și umanitar.
Acești disperați vor face orice ca să fugă de războaiele și sărăcia extremă din propriile țări. Între o moarte lentă și riscul unei morți rapide prin înec, o vor alege mereu pe cea din urmă. Oamenii își vând tot ce au, iau toți banii pe care îi pot lua de la rude pentru a plăti până la 10.000 de euro unui traficant, în speranța că vor ajunge cândva în „Europa Făgăduinței“.
Deși Europa reacționează ca și când s-ar confrunta pentru prima dată cu asemenea drame, problema nu e deloc una nouă. Regimurile răsturnate de Primăverile Arabe au lăsat în urmă haos în Africa de Nord. Cât timp țările în cauză au fost practic neguvernate, nimeni nu a putut controla ce se întâmpla în porturile de pe coastele lor. Comerțul cu disperarea a înflorit rapid. Tragediile au început încă din 2011, imediat după cea dintâi Primăvară Arabă, cea din Tunisia. Imediat după aceea, mii de tunisieni au încercat să ajungă pe ambarcațiuni improvizate în Europa. De atunci, situația politică, economică, socială din Tunisia s-a îmbunătățit. Tranziția e lentă, dar oamenii contribuie la reconstrucție, iar autoritățile reușesc chiar să anihileze rețelele străine de traficanți care folosesc Tunisia ca punct de tranzit. Egiptul, al doilea stat trecut prin Primăvara Arabă, se bucură și el de o oarecare stabilitate, chiar dacă asta înseamnă că în bună parte s-a întors de unde plecase: dictatura militară. Algeria și Maroc, deși nu au experimentat acest tip de mișcări, se luptă cu o rată enormă a șomajului în rândul tinerilor. Libia însă e un stat eșuat: două guverne, două parlamente, nenumărate triburi care se luptă între ele, porturi care nu sunt controlate, arme care sunt trimise în toate direcțiile, populație sărăcită și prinsă în acest conflict civil. După ce, în 2011, europenii i-au ajutat pe rebeli să răstoarne regimul lui Gaddafi, la inițiativa președintelui francez de atunci, Nicolas Sarkozy, acum Libia a devenit coșmarul Europei. Este cel mai important punct de plecare pentru vasele cu imigranți ilegali, iar traficul ilegal de toate felurile prosperă, în special cel cu disperarea acestor oameni.
Chiar dacă a intervenit în 2011, Europa a eșuat după aceea în a stabiliza Africa de Nord. În Libia, autoritățile apreciază că sunt alți 6.000 care așteaptă să se îmbarce cu destinația Europa. Și este o estimare, pentru că nimeni nu știe în fapt care este numărul real. Pentru o parte dintre ei, Libia e doar un punct intermediar - mulți vin din Africa Subsahariană, iar dacă au fost atât de disperați încât să traverseze deșertul, nu se vor opri ajunși în fața Mediteranei.
Dintre cei 219.000 de refugiați care au încercat să ajungă în Europa anul trecut, 3.500 și-au pierdut viața. Anul acesta pare a fi unul și mai tragic. Până acum, în doar patru luni, au murit 1.600, iar 35.000 au reușit să ajungă în Europa.
Dincolo de urgența umanitară, Europa ar fi trebuit să fie sub presiune politică și să se mobilizeze demult pentru a găsi câteva soluții concrete. În schimb, a fost nevoie de luni bune și de o catastrofă ultramediatizată (moartea a 700 de oameni într-o singură tragedie) pentru a organiza o reuniune a miniștrilor de Interne și de Externe.
De la începutul anului, aproximativ 1.600 de imigranţi au murit încercând să traverseze Mediterana cu ambarcaţiuni supraîncărcate.
Soluția găsită de liderii europeni este, în cel mai bun caz, una minimalistă. Piesa de rezistență este triplarea bugetului misiunii Frontex de patrulare a apelor italiene, Triton. Soluția e aproape cinică. Frontex nu are nicidecum misiunea de a căuta și de a salva imigranți aflați la ananghie pe mare, ci de a proteja granițele externe ale Uniunii Europene, în acest caz apele teritoriale. Într-adevăr, statele europene au promis că vor trimite mai multe nave, mai mulți experți, mai mulți bani, dar asta nu înseamnă deloc că vor fi mai puțini oameni care se vor îneca. Pentru că Frontex nu poate părăsi deocamdată apele teritoriale, pentru a depista și salva acești desperados în apele internaționale. Or, navele mari, navele-mamă ale traficanților, acolo îi debarcă pe disperați, în ambarcațiuni mai mici, improvizate.
Spre deosebire de Triton, misiunea italiană încheiată anul trecut din lipsă de fonduri, Mare Nostrum, avea o misiune mult mai complexă, inclusiv să salveze imigranții, să caute navele-mamă și să depisteze rețelele de traficanți. În decurs de un an, forțele marinei și cele ale pazei de coastă au salvat 150.000 de imigranți și au ajutat la prinderea a 330 de traficanți. Asta deoarece poliția stătea pe coastă și intercepta convorbirile făcute de traficanți de pe nave.
Cu o mare doză de indiferență, UE a refuzat finanțarea pe mai departe a misiunii Mare Nostrum. Pentru statele din Vest care nu sunt porți de intrare pentru imigranți și care se consideră protejate de faptul că se învecinează cu alte state Schengen, cel mai important scop pare a fi să păstreze actuala stare de fapt. Iar asta nu include salvarea unor imigranți care în cele din urmă să ajungă pe teritoriul lor. Frontex îi poate ține departe (sau poate încerca să o facă) pe cei care nu se îneacă (pe care, de altfel, nu are nicio obligație legală să îi salveze). Îi poate ține departe, păstrând și așa-numitul regulament Dublin 2. Regulamentul cere ca statul pe teritoriul căruia a intrat imigrantul să se descurce cu el și să nu îl lase să plece mai departe în Europa. Ceea ce înseamnă că tot greul este lăsat pe Grecia, Spania, Italia și Malta. Iar când s-a pus problema modificării lui, în așa fel încât împărțirea să fie mai echitabilă, 24 de state din 28 au votat împotrivă. Acum, „soluția“ pe care au găsit-o la acest capitol liderii europeni la summit a fost o cotă de 5.000 de imigranți. Mai puțin decât o picătură într-un ocean.
Germania, care anul trecut a avut parte de 200.000 de cereri de azil, a propus o împărțire mai echitabilă a „poverii“. Și această propunere s-a lovit de refuzul celorlalte state membre.
În fine, deși ar fi fost cel mai bun moment pentru a lansa măcar o dezbatere amplă despre imigrație și, poate, a concepe un nucleu al unei politici de imigrație și de azil comune, liderii UE au reușit să evite discuția și de data asta. Există 28 de sisteme de imigrație diferite în UE și așa vor rămâne încă multă vreme. Liberalii europeni au fost singurii care au spus-o foarte clar după summit: triplarea bugetului misiunii Triton e inutilă, în absența unei politici armonizate a imigrației și poate a unei alte soluții, precum crearea vizei umanitare.
Nici vorbă de așa ceva, pentru că niciun lider vest-european nu a dorit să confrunte direct partidele populiste, cu poziții antiimigrație, din propriile țări. Multe se luptă și cu economii în stagnare și cu niveluri record ale șomajului. Așa că nimeni nu vrea să audă de acești imigranți ai disperării. Pentru moment, Uniunea Europeană a ales cea mai proastă soluție dintre toate: păstrarea actualului statu quo.