Pe aceeași temă
La o zi după întâlnirea cu Putin, Viktor Orbán anunță că Budapesta nu va susține așa-numita „uniune energetică“ propusă de Bruxelles.
Sancțiunile impuse de UE Rusiei după anexarea Peninsulei Crimeea în februarie–martie anul trecut încep să expire. Acordul de la Minsk nu este respectat de către partea rusă, iar secretarul de stat american John Kerry anunță de la Londra răspicat că SUA vor continua să impună sancțiuni dure Moscovei. Între timp, Bruxellesul se află într-o nouă etapă a testării solidarității în interiorul UE cu privire la acțiunile rusești.
Scenariile potrivit cărora Rusia va testa solidaritatea UE prind contur și aduc îngrijorări majore legate de ipoteza lansată de un oficial NATO: Moscova va testa și unitatea Alianței Nord-Atlantice prin diferite instrumente, într-unul dintre statele baltice, cel mai probabil Estonia. Așa se conturează scena pașilor pe care Moscova îi va urma în viitorul apropiat, în timp ce Uniunea Europeană va trebui să ia o decizie cu privire la viitoarele sancțiuni. Până atunci însă, influența Kremlinului s-a manifestat în câteva capitale europene, cu mai mult sau mai puțin succes. Care sunt însă „amicii europeni“ ai Moscovei și ce au ei de câștigat sau de pierdut?
Italia a fost prima acuzată că se opune unor sancțiuni mult mai dure Rusiei, încă din vara anului trecut, în timp ce oameni de afaceri din jurul Kremlinului transmiteau cifre alarmante în presa italiană: din cauza sancțiunilor la adresa Federației Ruse, Italia ar putea pierde 10 miliarde de euro. Italia este al doilea partener comercial al Rusiei în UE, după Germania. Ciprul, la rândul său, a fost în centrul atenției pentru câteva săptămâni, după ce ar fi acceptat găzduirea și folosirea porturilor sale în operațiuni militare rusești. Informațiile au fost negate de oficiali din cabinetul de la Nicosia, însă este posibil ca Ciprul să fie mai curând în rândul statelor membre UE care consideră că sancțiuni și mai dure ori prelungite la adresa Rusiei nu dau rezultatele așteptate.
Cazul-școală rămâne însă Ungaria. După ce Bruxellesul nu a reușit, prin instrumentele pe care le are, să aducă regimul lui Viktor Orbán la un comportament în litera și spiritul Tratatului de aderare la UE, liderul de la Budapesta continuă să conteste autoritatea UE și să pună în real pericol unitatea UE în fața agresiunii rusești. O serie de înțelegeri la cel mai înalt nivel asumate de UE au fost reinterpretate de Budapesta, care decide să organizeze o bilaterală Ungaria – Federația Rusă chiar în timpul în care Acordul de încetare a focului de la Minsk era în mod evident încălcat. Consiliul European stabilise în martie 2013, imediat după ce Rusia a decis unilateral anexarea Crimeei, ca statele membre UE să se abțină de la organizarea de summituri bilaterale cu Rusia. „Nu este un summit, ci o necesitate dictată de chestiuni economice“, a explicat Budapesta, care avea să semneze pe 17 februarie, cu Vladimir Putin invitat al premierului maghiar Viktor Orbán, reînnoirea contractului de furnizare de gaz rusesc pentru următorii cinci ani.
Înaintea extrem de controversatei vizite a lui Putin într-un stat membru UE, premierul maghiar a făcut o vizită la Varșovia și o a doua la Kiev, unde a discutat cu Petro Poroșenko. În prealabil, a vizitat și trupele NATO din Lituania. Criticat și avertizat în nenumărate rânduri de Bruxelles și capitalele europene, Orbán continuă să practice dublul limbaj și dă o a treia lovitură Uniunii Europene. La o zi după semnarea contractului pentru gaz rusesc, Viktor Orbán anunță că Budapesta nu va susține planul Bruxellesului de integrare a politicilor energetice, așa-numita „uniune energetică“, o prioritate a Comisiei lui Jean-Claude Juncker care urmează să fie prezentată în cursul acestei săptămâni.
Înaintea vizitei lui Putin de la Budapesta, Orbán a fost vizitat de cancelarul german Angela Merkel, care s-a abținut de la critici deschise la adresa liderului naționalist maghiar. În plan economic însă, jocul lui Orbán s-ar putea să-l coste pe termen mediu, având în vedere că Germania este cel mai important investitor din UE în Ungaria, iar bugetul din fonduri europene alocat pentru 2014–2020 este de aproape 30 de miliarde de euro. Tot mai multe voci îndeamnă la o sancționare mai dură a indisciplinaților UE, însă popularitatea și supermajoritatea parlamentară l-au ajutat pe Orbán să treacă fără probleme legi cheie. O primă fisură a apărut ieri în planul premierului maghiar, după pierderea unui mandat de către FIDESZ, astfel că obținerea a două treimi din voturile parlamentului este, cel puțin temporar, în dificultate.
* Bianca Toma este cercetător al Centrului Român de Politici Europene.