Pe aceeași temă
Entuziasmate de revoluția arabă din 2011, multe voci s-au grăbit să prezică decăderea monarhiilor din Golf. Cu toate acestea, Arabia Saudită şi Qatarul, rivali pentru poziţia de lider al lumii arabe, nu au fost afectate, numărându-se printre cei mai mari susţinători ai revoluţionarilor. Dacă în 2011 cele două monarhii erau considerate de populaţia din statele care au trecut prin episodul „Primăvara Arabă“ drept forţe eliberatoare, după aproximativ trei ani apreciata implicare a generat indignare, nemulţumire populară şi chiar scandal diplomatic.
Curentul revoluționar care a debutat în Nordul Africii nu a avut un impact profund în regiunea Golfului. Situaţia din Qatar şi Arabia Saudită a fost repede controlată şi direcţionată spre ceea ce s-a transformat într-o saturare rapidă a supuşilor cu promisiuni privind programe pentru crearea de locuri de muncă, construcţii de noi locuinţe, burse sociale, ajutoare economice pentru cei care iniţiau propriile afaceri etc. Exceptând Bahreinul, care s-a confruntat cu mişcări stradale de amploare, autorităţile din Arabia Saudită au reuşit rapid să calmeze spiritele, în special în regiunea estică predominant şiită, şi au alocat un buget de aproximativ 70 de miliarde de dolari pentru programele iniţiate, mulţumind astfel o populaţie frustrată în principal de modul în care uriaşele rente provenite din petrol sunt împărţite dincolo de Casa Regală. Măsuri politice nesemnificative, precum alegeri municipale, au fost de asemenea asumate, acestea neavând însă capacitatea de a demara reforme majore. În Qatar, s-a mers mai departe uimind comunitatea internaţională când Şeicul Hamad bin Khalifa Al-Thani (61 de ani) şi-a anunţat, în iunie 2013, abdicarea în favoarea fiului său, Şeicul Tamim bin Hamad bin Khalifa al-Thani (33 de ani).
Apatia proverbială a populaţiei din Golf faţă de schimbare a fost un motiv în plus de linişte pentru liderii de la Doha şi Riad, care au devenit extrem de vocali împotriva regimurilor contestate în Tunisia, Libia, Egipt, Yemen sau Siria şi s-au transformat în principalii susţinători ai revoltelor. Suportul acestora a mers dincolo de discursurile televizate, destinate mai mult uzului intern pentru a demonstra deschiderea faţă de reformă. Acţiunile celor două monarhii nu au fost consecinţa unei apropieri ideologice, ci mai degrabă rezultatul unui calcul extrem de pragmatic şi strategic.
Într-o primă etapă a revoltelor arabe, în contextul impredictibilității noului fenomen şi al lipsei unor prognoze privind viitorul şi capacitatea acestuia de a se extinde din plan local în cel regional, Qatarul şi Arabia Saudită au adoptat o atitudine mai rezervată, în special în cazul Tunisiei. Ulterior, pe măsură ce „Primăvara Arabă“ a cuprins şi alte state, medierea saudită sau qatareză, miliardele de dolari transmise de la Doha sau Riad pentru procesul de tranziţie, ajutorul militar acordat rebelilor împotriva armatelor şi iniţiative precum cea a Qatarului, care s-a alăturat campaniei NATO împotriva colonelului Gaddafi punând la dispoziţie chiar şase avioane de luptă, au atras admiraţia revoluţionarilor, care scandau numele acestor state la fiecare demonstraţie. De asemenea, implicarea Arabiei Saudite în procesul de negociere care a vizat cedarea puterii de către regimul condus de Al-Saleh în Yemen a fost considerată decisivă pentru modul în care etapa confruntărilor directe dintre autorităţi şi revoluţionari s-a finalizat. Aprecierea populară de care s-au bucurat cele două capitale nu a fost însă de lungă durată. Acuzaţiile referitoare la amestecarea Qatarului şi a Arabiei Saudite în afacerile interne şi suspiciunile privind susţinerea unor anumite grupări au stârnit nemulţumire.
Şeicul Qatarului, Hamad bin Khalifa Al-Thani (61 de ani) şi-a anunţat, în iunie 2013, abdicarea în favoarea fiului său, Şeicul Tamim bin Hamad bin Khalifa al-Thani (33 de ani). |
Influenţa Qatarului asupra regimului islamist de la Tunis a indignat populaţia, care consideră micul emirat din Golf principala cauză a succesului de care se bucură islamismul radical în Tunisia. Deşi Doha a investit sute de milioane de dolari în Tunisia, inclusiv în locuinţe sociale, iar succesul recuperării fondurilor ascunse de fostul dictator a fost atribuit unui avocat qatarez care a condus grupul ONU însărcinat cu această chestiune, Qatarul este privit drept principalul actor extern vinovat pentru deraierea „Revoluţiei de Iasomie“. În luna aprilie a acestui an, intervenţiile publice ale preşedintelui Marzouki prin care i-a „certat“ pe tunisienii care insultă Qatarul au făcut deliciul presei locale, amintind de fostul ministru de Externe tunisian, Rafik Abdessalem, „acuzat“ că va muta capitala ţării la Doha.
Dacă în Tunisia reticienţa faţă de influenţa crescândă a Qatarului se manifestă în special la nivelul populaţiei, în Libia şi Egipt autorităţile au devenit foarte vocale împotriva emiratului. Chiar dacă Doha a fost printre primele capitale care au recunoscut în 2011 Consiliul Naţional Interimar de Tranziţie de la Benghazi şi a vândut petrol libian când războiul civil din această ţară făcea practic imposibile astfel de tranzacţii, noile autorităţi de la Tripoli consideră că emiratul din Golf contribuie activ la perpetuarea stării de instabilitate din Libia. „Pigmeul cu pumn de gigant“, după cum a fost descris Qatarul de către The Economist, este acuzat că furnizează în continuare armament diverselor grupări de rebeli. În plus, o serie de disidenți islamişti libieni refugiaţi în Qatar în timpul lui Gaddafi s-au folosit de schimbarea regimului de la Tripoli pentru a se întoarce în Libia, redevenind activi cu susţinerea emiratului. În Egipt, Qatarul a fost principalul susţinător al Fraţilor Musulmani, oferindu-le un ajutor financiar de peste 8 miliarde de dolari SUA. Schimbarea de regim din vară şi preluarea puterii de către generalul Al-Sissi au dovedit că pariul Qatarului a fost unul necâştigător. În plus, canalul qatarez Al-Jazeera a fost închis din dispoziţia noilor autorităţi de la Cairo, iar corespondenţii postului au fost expulzaţi.
Strategia agresivă adoptată de fostul emir al Qatarului în ceea ce priveşte acapararea noilor regimuri postrevoluţionare nu a fost împărtăşită şi de Arabia Saudită, mai rezervată în demersurile sale internaţionale. Opozant declarat al mişcărilor islamiste precum Fraţii Musulmani, monarhia saudită a favorizat regimul militar de la Cairo instalat în vară. Pe măsură ce UE sau SUA anunţau că vor suspenda asistenţa financiară acordată Egiptului în urma crizei din august 2013, Riadul a acordat regimului militar peste 5 miliarde de dolari. Preocupată de modul în care populaţia Regatului ar putea reacţiona la mişcările populare din Nordul Africii, Riadul a încercat să tempereze efectul de domino al „Revoluţiei de Iasomie“ din Tunisia, acordând azil fostului preşedinte tunisian Ben Ali. De asemenea, a intervenit în Yemen pentru medierea conflictuluil încercând menţinerea la putere a fostului preşedinte Al-Saleh, în timp ce în Bahrain a trimis aproximativ 1.000 de soldaţi din Garda Naţională, armata care se ocupă strict de protecţia familiei regale.
Pe de altă parte, chiar dacă dezamăgit de modul în care Hosni Mubarak a fost abandonat de Washington, Riadul a profitat de oportunitatea oferită de „Primăvara Arabă“ pentru a-i înlătura pe acei lideri arabi incomozi. Animozităţile dintre Casa Regală saudită şi colonelul Gaddafi sunt cunoscute, eforturile Riadului pentru schimbarea regimului de la Tripoli fiind pe măsură. Aceeași tactică se remarcă şi în Siria, unde schimbarea regimului este principala prioritate a Arabiei Saudite, care încearcă scoaterea Damascului de sub influenţa Iranului. În Siria, Doha şi Riadul au acelaşi scop, singura diferenţă fiind mijloacele folosite pentru a-l atinge. Dacă la început a existat o tentativă de colaborare între cele două capitale, se pare că Doha îşi menţine preferinţa pentru grupările islamiste, fiind unul dintre finanţatorii principali ai ramurii siriene a Fraţilor Musulmani, în timp ce Riadul ar susţine Armata Liberă Siriană sau chiar o armată islamică care nu include Al-Qaeda. Fluiditatea situaţiei din această ţară se transmite şi asupra modului în care cele două monarhii se raportează la opoziţia siriană, preferinţele variind în funcție de interesele momentului şi perspective.
După aproximativ trei ani de la debutul mişcărilor populare arabe, câştigătorii şi învinşii sunt încă greu de identificat. Din punctul de vedere al marilor actori politici externi, situaţia este extrem de neclară, pariurile făcute de Qatar şi Arabia Saudită fiind încă în curs de derulare. În timp ce Qatarul riscă, jucând rolul copilului rebel care are resurse pentru fiecare mişcare, Arabia Saudită a acţionat în concordanţă cu maturitatea liderilor săi. Poate cel mai riscant pariu pe care cele două capitale şi l-au asumat a fost să aplaude şi să susţină „Primăvara Arabă“ a altor state, cu riscul ca acest fenomen să se extindă rapid şi la propriii cetăţeni. Pentru moment, pare pariul din care au avut cel mai mult de câştigat.
* Mihai Pătru este doctorand al Facultăţii de Ştiinţe Politice, Universitatea din Bucureşti, şi cercetător asociat la Institutul Diplomatic Român.