Pe aceeași temă
Dacă Vestul rămâne cu totul pe margine, fără să dea o mână de ajutor revoluţiei, capacitatea sa de a juca un rol activ în modelarea Siriei post-Assad ar putea fi minimă.
Într-un moment în care regimul Assad pare tot mai şubred, sub impactul hemoragiei de înalţi demnitari care au întors armele (inclusiv primul ministru), dar şi datorită asaltului tot mai profesionist din partea rebelilor, comunitatea internaţională încă se află la stadiul în care dezbate natura ajutorului pe care să îl dea opoziţiei. În curând, s-ar putea să fie prea târziu, iar Vestul se prea poate să se trezească în postura că nu a făcut nimic decisiv pentru a apăra un principiu pe care el însuşi l-a creionat – responsabilitatea de a-i proteja pe cetăţenii sirieni împotriva maşinăriei de război a propriului lor guvern. Iar lista motivelor este foarte lungă. America se află în plin sezon electoral, iar perspectiva afundării într-un alt Irak sau Afganistan are şanse minime să fie sprijinită de opinia publică. În plus, un nou război opţional ar putea fi văzut ca o veritabilă deturnare a atenţiei de la lucrurile cu adevărat importante – repararea fundamentelor economice. Totodată, ar fi un pas contrar spiritului restructurării strategice asumat de Administraţia Obama, care a promis terminarea costisitoarelor războaie ce au marcat deceniul de după 11 septembrie.
No-fly zone |
---|
Abdelbaset Sieda, preşedintele celui mai important grup de opoziţie din exil, a cerut comunităţii internaţionale impunerea unei zone de carantină aeriană, în apropierea frontierelor cu Iordania şi Turcia. „Acum, că aviaţia militară participă la bombardarea oraşelor, trebuie să existe o protecţie pentru poporul sirian. Trebuie să fie impusă o zonă de interdicţie aeriană pentru a se forma zone sigure pentru refugiaţi“, a declarat el. |
Este, desigur, şi starea de spirit a Europei: nu doar că preocuparea sa principală este canalizată spre gestionarea crizei Greciei şi a Spaniei, dar o parte dintre state au început să prioritizeze mai degrabă investiţiile în capacităţi de apărare teritorială, semnalând intenţia de a nu mai participa la expediţii militare în afara Europei. În plus, elitele de pe ambele maluri ale Atlanticului par să excludă aprioric intervenţiile terestre prea ambiţioase, care durează ani şi care îşi propun să reconstruiască state eşuate. Dimpotrivă, preferă loviturile cu efecte chirurgicale: „Nu sunt deloc împăcat cu războaiele în care trebuie să luptăm cu o ţară sau cu o naţiune doar pentru a scăpa de liderul său, ca în Irak sau Libia. Sau cum pare să se prezinte cazul Siriei. De aceea, cred că noua metodă americană, de a lovi direct, folosind drone sau rachete cu rază lungă de acţiune, eliminând ţintele care ne ameninţă, este o reţetă extrem de eficientă, din perspectiva costurilor. Dar pentru asta trebuie să dezvoltăm o doctrină legală. Am sentimentul că vom face multe din astea în viitor“, spunea Radosław Sikorski, ministrul de Externe polonez, în iunie.
Problema este că, dacă Vestul rămâne cu totul pe margine, fără să dea o mână de ajutor revoluţiei, capacitatea sa de a juca un rol activ în modelarea Siriei post-Assad va fi minimală. „Când vom controla Siria, nu vom uita că ne-aţi uitat“, este avertismentul opoziţiei preluat într-un articol semnat de Anne Marie Slaughter, un fost înalt oficial al Administraţiei Obama. Între timp, influenţa militanţilor Al-Qaeda în rândul rebeliunii sunite se consolidează. Seth Jones, un cercetător de la RAND Corporation, arată că, din decembrie până astăzi, operatorii Al-Qaeda din Siria (în majoritate veterani jihadişti) au organizat mai bine de 20 de atentate (atacuri sinucigaşe şi cu maşini capcană) împotriva oficialilor structurilor de securitate ale regimului Assad.
Anarhie regională |
---|
Tot mai mulţi observatori avertizează că prelungirea războiului civil dintre aleviţi şi majoritatea sunită ar putea degenera într-un conflict sectar regional. Unul dintre efectele colaterale ar fi numărul mare de refugiaţi care ameninţă să tulbure fragilele echilibre sectare din Liban (unde Hezbollahul şiit îi domină pe suniţi şi creştini), Irak şi chiar Bahrain (unde elitele sunite guvernează o majoritate şiită tot mai revoltată). |
Totodată, implicarea Vestului, inclusiv prin intermediul unor canale precum Arabia Saudită, Qatar şi Turcia, ar putea ajuta la moderarea exceselor pe care viitoarea ordine politică post-Assad le-ar putea formaliza faţă de minorităţile care astăzi formează coloana vertebrală a regimului (aleviţii şi creştinii). Refuzul de a le acorda şi lor beneficiile puterii ar fi cea mai sigură cale de perpetuare a războiului civil şi a insurgenţei. Altfel, să nu uităm că Siria este predispusă, prin fisurile sectare şi etnice pe care le conţine, „să semene mai degrabă cu Irakul şi fosta Iugoslavie decât cu Libia: la fel cum majoritatea şiită persecutată din Irak, odată eliberată, s-a întors împotriva opresorilor suniţi şi cum majoritatea musulmană persecutată din Kosovo, odată eliberată, s-a întors împotriva opresorilor sârbi ortodocşi, în Siria este foarte probabil ca extremiştii suniţi să se răzbune pe minoritatea alevită“, spune James Dobbins de la RAND Corporation. În cele din urmă, compromisul politic şi partajarea puterii, iar nu victoria militară totală reprezintă secretul unui aranjament postconflict stabil. O arată şi istoria multor campanii de contrainsurgenţă mai vechi sau mai noi. Este inclusiv cazul Irakului din 2006-2007, când insurgenţa sunită a acceptat să renunţe temporar la calea armelor, în schimbul garantării supravieţuirii fizice şi a implicării lor în ordinea politică post-Saddam. „Atât timp cât creştinii şi aleviţii se tem pentru viaţa lor, aceste comunităţi vor rămâne alături de regim. Ele trebuie să primească garanţii credibile că vieţile şi interesele lor vor fi respectate într-o Sirie post-Assad dominată de şiiţi“, spune Martin Indyk, vicepreşedintele centrului Brookings Institution. Dar este puţin probabil ca marii beneficiari de astăzi ai regimului să aibă încredere în promisiunile rebelilor. De aceea, este nevoie de un garant neutru care să supravegheze implementarea unui aranjament cuprinzător, deschis şi minorităţilor. Pentru o vreme, în Irak, acest rol l-au jucat americanii. În Siria, „aceste garanţii vor trebui susţinute de trupe ONU. O forţă reunind căşti albastre ar trebui să fie pregătită din timp ca să intervină atunci când Assad se va retrage sau va fi răsturnat. Dar nu poate fi vorba despre o astfel de forţă fără cooperarea Rusiei“, avertizează Martin Indyk.
Şi totuşi, cum poate Vestul să îi ajute acum pe sirieni, fără însă a repeta mult prea costisitoarele intervenţii din Irak şi Afganistan? Un răspuns la această întrebare ne-a fost dat chiar la Bucureşti de Roger Carstens, un fost ofiţer al trupelor speciale americane cu o amplă experienţă în contrainsurgenţa afgană şi abia întors din Somalia. Modelul său trimite la Afganistanul anului 2001, când trupele speciale americane (în număr de numai câteva sute) sprijinite de triburi locale (Alianţa Nordului) au răsturnat regimul taliban, în numai câteva săptămâni. Sfatul său: o mică investiţie terestră, sprijinită de o umbrelă aeriană tactică, ar putea constitui ajutorul decisiv pentru ca opoziţia anti-Assad să câştige războiul. //