Pe aceeași temă
Pentru România, chestiunea Kosovo a fost și este una complicată, tocmai pentru că contrapune cele două principii de politică externă extrem de importante pentru români: inviolabilitatea granițelor și dreptul la autodeterminare.
Începând cu 1918, ca o țară a cărei istorie este mai mult o geografie, după cum spunea Simion Mehedinți, România a fost întotdeauna împotriva modificărilor granițelor prin mijloace violente, mai ales când una din părțile ce reclamă independența unui teritoriu este o mișcare secesionistă. Această atitudine sugerează teama constantă de propriile teritorii sau frica de război în regiune. Așa se explică implicarea activă a României în procesul CSCE din anii ’70. Chiar dacă drepturile omului au fost pe agenda conferinței, chestiunea jenantă pentru regimul Ceaușescu a fost mult mai important faptul că, prin semnarea documentului final, țările semnatare recunoșteau granițele statelor europene în forma lor de la acea vreme, păstrată până astăzi. Pe de altă parte, România este o țară care a beneficiat enorm din punerea în practică a dreptului la autodeterminare, afirmat de președintele american Woodrow Wilson și exersat în 1918, într-o manieră remarcabilă, de către românii din Transilvania și Basarabia. Tocmai în acest aspect stă legitimitatea și legalitatea internațională a Marii Uniri, a unirii celor două provincii românești cu țara mamă. Fără niciun fel de constrângeri, copleșitor majoritari în cele două regiuni, ambele cu distinctă individualitate geografică, recunoscută și ea internațional, românii din Transilvania și Basarabia, prin adunări naționale, au hotărât unirea cu Bucureștiul.
Pentru România, chestiunea Kosovo a fost și este una complicată, tocmai pentru că contrapune cele două principii de politică externă extrem de importante pentru români: inviolabilitatea granițelor și dreptul la autodeterminare. Pe care să-l considerăm mai important, să-l punem la baza formulării unei poziții internaționale a României, atunci când ele se exclud reciproc? În plus, pentru a înțelege de ce România a adoptat în final poziția nerecunoașterii independenței provinciei Kosovo, mai trebuie aduse în discuție două aspecte. În primul rând, sistemul diplomatic și de securitate românesc a traversat turbulenții ani de după încheierea Războiului Rece cu teama disoluției statelor din Europa Centrală, fie ea pașnică sau violentă. În 1991, s-a destrămat URSS și a început disoluția fostei republici a Iugoslaviei, ambele generând multiple modificări de granițe și apariția de noi state, proces violent, însoțit de multiple conflicte locale sau regionale. Chiar dacă destrămarea Cehoslovaciei a fost pașnică, Bucureștiul a fost în egală măsură îngrijorat de acest proces, ca și România, această țară fiind un rezultat al primului război mondial.
Al doilea aspect important este legat de neîncrederea cu care factorii de decizie de la București au abordat relațiile cu marile puteri după 1990. Fie că vorbim de URSS sau ulterior de Rusia sau de Occident, cancelaria de la București a fost mult timp suspicioasă asupra intențiilor ascunse ale marilor puteri, asupra lipsei lor de transparență. Fiind marginali în marile decizii internaționale ale primilor ani de după 1989, inclusiv din cauza unor grave erori interne, precum venirea minerilor la București în iunie 1990, teama că se pot face din nou înțelegeri pe seama teritoriilor românești a determinat mai toate deciziile importante de politică externă, inclusiv semnarea tratatului cu URSS, din primăvara lui 1991.
Pe măsură ce încrederea noastră în marile puteri, în special în SUA, a crescut și ne-am familiarizat cu poziția noastră în NATO și UE, România și-a flexibilizat poziția față de Kosovo. Este adevărat că a contat și declanșarea unui proces de negocieri și ulterior de cooperare între Belgrad și Priština. Așa se explică de ce, chiar dacă doar la nivelul guvernului, la București, începând cu 2013, a început să se vorbească de posibila recunoaștere a independenței republicii Kosovo. Asta nu înseamnă că această chestiune este mai simplă ca altădată și drumul de urmat este mai bine conturat.
Situația internațională s-a complicat foarte mult în ultimii ani, sistemul internațional fiind deja angrenat într-un proces de tranziție către o nouă ordine internațională, fără ca să știe cineva sigur cum va arăta aceasta. Vechea ordine internațională, liberală și occidentală, a fost diluată de globalizare sau aruncată în aer, în anumite regiuni, de Rusia prin folosirea forței armate, inclusiv pentru modificarea de granițe. Politica de mare putere, din nou, este cea care generează marile decizii. Garanțiile de securitate pe care le avem prin apartenența noastră la NATO și UE sunt puternice, dar nu ne vor scuti de responsabilitatea unor proaste sau catastrofale greșeli interne, inclusiv în politica noastră externă.
Toate aspectele astea fac ca orice decizie legată de viitorul politicii de nerecunoaștere a independenței republicii Kosovo să devină extrem de importantă. Va trebui să măsurăm de șapte ori înainte de a tăia o dată. Va trebui să știm ce vrem, ca țară și popor, pentru a nu ne trage singuri un glonț în picior. Va trebui să ne bazăm decizia, într-un fel sau altul, pe coeziune politică internă, ceea ce, în condițiile actuale, nu este chiar ușor de obținut. Dacă procesul de revizuire a politicii noastre pe Kosovo, care s-ar putea să fie necesar, va fi prost gestionat, ne poate crea o problemă de credibilitate și încredere, în special pe relația noastră cu Occidentul. Ceea ce, în actualul context internațional, este ultimul lucru de care am mai avea nevoie.