Pe aceeași temă
În luna martie 2015, Rusia a sărbătorit un an de la „unirea Crimeei cu Rusia“, propunându-se chiar data de 18 martie drept Ziua Crimeei, a unificării tuturor teritoriilor rusești (fără ca această sintagmă să fie definită). În acelaș timp, Ucraina a comemorat împlinirea unui an de la pierderea Crimeei, prin „anexarea ilegală a acestui teritoriu de către Rusia“. Dincolo de importanța relațiilor bilaterale ruso-ucrainene, este la fel de important să înțelegem unde se află în acest moment relațiile Rusiei cu Occidentul.
Indiferent de ce perspectivă alegem, cea a Moscovei, a Washingtonului, a Bruxellesului sau a Berlinului, este clar că relațiile Rusiei cu Occidentul s-au degradat, involuând de la statutul de competiție la confruntare, iar cauza principală a acestei nedorite situații o reprezintă anexarea Crimeei și rolul pe care Rusia îl joacă în destabilizarea Ucrainei.
Începând cu 2007, retorica rusă la adresa Occidentului, în special a SUA, a devenit tot mai agresivă. La începutul anului, în februarie, la conferința de la München, președintele Putin a transmis o primă avertizare Vestului, insistând pe gradul de pericol pe care Rusia îl asociază extinderii NATO spre Est, solicitând în același timp o nouă ordine internațională. Ulterior acelui discurs, mesajul președintelui rus a fost reiterat în aprilie 2007, în fața Camerelor reunite ale parlamentului rus, când președintele Putin reproșează Occidentului finanțarea protestelor interne de la Moscova. Cu aceeași ocazie, a fost anunțat un moratoriu asupra implementării Tratatului CFE, „prima salvă a noului Război Rece“, cum inspirat spunea analistul rus Pavel Felgenhauer.
În 2008, ulterior deciziei NATO de la București de a oferi o perspectivă atlantică Georgiei și Ucrainei, Rusia se angrenează în războiul împotriva Georgiei, pedepsind-o pentru curajul de a dezvolta cu succes o opțiune politică alternativă.
Chiar și după războiul din Georgia, în ciuda evidenţelor, Occidentul a continuat să nege realitatea, sperând în continuare în posibilitatea dezvoltării unei relații echilibrate cu Rusia, poate chiar a unei relații de parteneriat. În 2009, la mai puțin de un an după războiul din Georgia, SUA introduc politica resetării relațiilor cu Moscova, încercând să depășească impasul. Chiar și cei mai critici la adresa Rusiei o defineau, totuși, prin termenul frenemy, o combinație între friend și enemy, pentru a scoate în evidență faptul că, dincolo de zona de neînțelegeri, de enemy, avem și zone de cooperare între Rusia și Vest, avem și o zonă de friendship. Deși cu fiecare document strategic pe care îl elabora, Rusia definea NATO și SUA drept amenințări la adresa securității naționale, atât Washingtonul, cât și Bruxellesul continuau să spere într-un posibil parteneriat. În 2010, Rusia decide reluarea zborurilor lungi ale aviației strategice de bombardament, o decizie militară de tip Război Rece. În paralel cu deciziile sale militare, dezvoltă o diplomație de confruntare în probleme internaționale importante, precum Siria sau programul nuclear al Iranului.
Cancelarul german Angela Merkel, preşedintele rus Vladimir Putin, premierul britanic David Cameron, preşedintele american Barack Obama şi preşedintele francez François Hollande la Summitul G-8 din Irlanda de Nord (iunie 2013)
Anul 2014, aruncarea în aer a ordinii europene prin anexarea Crimeei și rolul pe care Rusia îl joacă în destabilizarea Ucrainei, prin încurajarea războiului din estul vecinului nostru, conving SUA, Canada și aliații europeni că Rusia nu mai poate fi considerată un partener, nici măcar un frenemy, ea devenind mai degrabă un enemy, un adversar. Retorica agresivă a Moscovei este ridicată la un nivel nemaîntâlnit de la amenințările proferate de Nikita Hrușciov, referindu-mă aici în special la amenințarea nucleară, fluturată de președintele Putin cu ocazia rememorării deciziilor luate la începutul anului 2014, în vederea asigurării succesului operațiunii de anexare a Crimeei. Încurajată de succesul operațiunilor hibride derulate în Ucraina, Moscova afirma tranșant că rușii și ucrainenii sunt unul și același popor (deși dreptul internațional lasă libertate fiecărui popor să se autodefinească). Dincolo de retorică, Rusia apelează insistent la exerciții militare de mare amploare, de la Marea Neagră până în Arctica, cele mai mari din ultimii 25 de ani, pentru a intimida și transmite un semnal de forță. Peninsula Crimeei, transformată într-un portavion rus în Marea Neagră, este militarizată rapid, inclusiv prin dislocarea de bombardiere strategice TU 22M3, capabile să transporte arme nucleare. Iarăși, la fel ca în Războiul Rece, Rusia joacă ambiguitatea strategică, chiar nucleară, pentru a intimida și chiar șantaja. Nu în ultimul rând, asistăm la o intensificare a mesajelor diplomatice și politice, a avertismentelor pe care deja diferiții mesageri ruși își permit să le dea țărilor din regiunea Europei Centrale și de Est, recenta reacție dură, la adresa unor intelectuali români, a ambasadorului rus la București înscriindu-se în același registru.
Confruntat cu această realitate, fără entuziasm, dar cu multă hotărâre, Occidentul a decis să ridice piatra. Primele decizii importante le-au luat americanii. Noua strategie de securitate națională a preşedintelui Obama caracterizează Rusia ca stat agresor. Pentru prima dată după mult timp, în Congres, democrații și republicanii sunt în consens atât asupra nevoii de sancționare a Rusiei, cât și asupra nevoii de ajutorare a Ucrainei, mulți parlamentari insistând pe lângă Administrația SUA asupra ajutorării Kievului cu armament greu. Nu în ultimul rând, americanii au preluat inițiativa în NATO, determinând luarea celor mai importante decizii militare de la desființarea Tratatului de la Varșovia. Amplasarea de comandamente NATO în țările baltice, Polonia sau România reprezintă cel mai important mesaj pe care Vestul îl putea da Rusiei.
Nici Bruxellesul nu a rămas mai prejos. UE, în special în urma asumării unui rol conducător de către Germania, a decis sancționarea economică a Rusiei, decizie ce, combinată cu un preț scăzut al petrolului, a adus grave prejudicii economice Rusiei. De altfel, acordul companiilor germane de a-și asuma costurile sancțiunilor impuse Rusiei arată corecta înțelegere a noii realități geopolitice din Europa atât în mediile politice, cât și în cele economice. Recent, UE a făcut alți pași importanți în a transmite Rusiei mesajul cel mai important, respectiv dorința de a nu lăsa fără răspuns acțiunile rusești de negare a ordinii europene, atât de greu realizată. Am în vedere, în primul rând, realizarea uniunii energetice, care reduce mult posibilitatea Gazprom-ului de a transforma gazul în instrument geopolitic. În egală măsură, este importantă decizia Bruxellesului de a combate dezinformarea și propaganda rusă prin punerea la punct a unei contrastrategii informaționale, sarcină trasată Înaltului Reprezentant pentru Politică Externă de către ultimul Consiliu European.
Spațiul alocat acestui articol nu ne permite să venim și cu alte exemple, dar cele enumerate mai sus credem că sunt suficiente pentru a putea trage o concluzie îngrijorătoare. Rusia și Occidentul se află pe o pantă descendentă a relațiilor lor, involuția de la competiție la confruntare fiind foarte clară. Nu știm dacă s-a trecut de vârful acestei confruntări sau acesta doar urmează. Optimiștii spun că, odată cu Acordul Minsk 2, am intrat într-o fază mai liniștită a crizei de încredere între cei doi mari actori internaționali. Pesimiștii se tem de un accident în tot mai desele interacțiuni militare, după cum a fost cazul vasului american din Marea Neagră, survolat la joasă altitudine de avioane rusești. Tot o formă de pesimism este și monitorizarea diferitelor strategii rusești de diluare a prezenței americane în Europa sau de încurajare a mișcărilor extremiste europene, calea cea mai sigură de anihilare a UE. Dincolo de un accent sau altul, ambele tabere sunt totuși de acord că ne aflăm doar la începutul confruntării cu Rusia.
Dincolo de apartenența sa la Occident, cum și unde se poziționează România în tot acest tablou? În primul rând, România trebuie să accepte noua realitate geopolitică din Estul Europei și să se pregătească pentru ce este mai rău, sperând în ce poate fi mai bine.
A te pregăti pentru ce este mai rău înseamnă câteva lucruri. În politica internă să facem ce trebuie, și nu ce putem. A face ce putem nu mai este suficient. Trebuie, în primul rând, să reafirmăm, intern și internațional, ca vitală apartenența noastră la Vest, unica soluție de securitate, dar și de dezvoltare economică. Ca latini, nu există alt loc mai bun pentru noi. Trebuie să continuăm acțiunea de modernizare a statului, construind o Românie nu numai occidentală, dar și inteligentă. Trebuie să ducem lupta împotriva corupției până la capăt, așa după cum trebuie să relansăm economia, accelerând investițiile europene și americane în România.
În al doilea rând, ne trebuie în sistemul de securitate națională o organizare de război, și nu una de pace. După căderea comunismului, nu am avut niciodată timpul sau inspirația de a face o revizuire strategică a sistemului de securitate națională. Trăind în pace în ultimii 25 de ani, fiind chiar în „vacanță“ o mare parte din timp, nu am avut motivația necesară, preferând să-l cârpim pe ici pe colo, ca să-l putem scoate la vopsea în vederea aderării la NATO și UE cu fruntea sus. Chiar dacă, individual, instituțiile de securitate națională au trecut printr-un serios program de dezvoltare, unele dintre soluțiile folosite sunt depășite de evenimente. Când vine vorba de războiul hibrid sau de războiul informațional, sunt multe lucruri de lămurit și reglementat. Care este până la urmă instituția de securitate națională responsabilă în România de gestionarea războiului informațional? Este CSAT un adevărat consiliu de securitate națională?
Și, în fine, în al treilea rând, avem nevoie de un efort diplomatic inteligent, prin care să putem genera speranța noastră de mai bine. România a mai traversat cu bine perioade dificile între Vest și Est, practicând cu mare abilitate o diplomație inteligentă de pace și bună vecinătate. Câți își mai aduc aminte că al doilea „C“ din CSCE, cel referitor la cooperare, se datorează unei propuneri diplomatice românești, din 1973?