Pe aceeași temă
Care este mesajul pe care Moscova a dorit sa il transmita Occidentului prin reactia disproportionata impotriva Georgiei?
Miza conflictului din Caucaz este de fapt geopolitica si vizeaza mentinerea spatiului dominat pana nu de mult de URSS in afara influentei puterii Statelor Unite. De fapt, prin actiunile sale, Moscova a trimis un mesaj foarte clar Americii si NATO de a nu trece aceasta granita virtuala, de a extinde Alianta in ceea Moscova numeste "strainatatea apropiata". In plus, destinatarul real al mesajului este Ucraina. Acesta este numele jocului, fie ca le face sau nu placere idealistilor wilsonieni si elitelor neoconservatoare din Washington D.C. sau de pretutindeni. Tragedia politicii de putere nu a incetat niciun moment sa existe. Elitele wilsoniene si neoconservatoare repeta in mod constant aceasta eroare istorica fundamentala. Politica de putere a fost cu noi inca de pe vremea Greciei antice. Ca atare, puterea este si va continua sa ramana un fapt esential al sistemului international. Aceasta a fost natura umanitatii si este si ceea ce isi propune sa ofere filozofia "realista" - o tragica intelegere a acestei realitati. In logica politicii de mare putere trebuie sa interpretam si actiunile de astazi ale Rusiei. Rusia revine in forta. Nu mai este puterea ingenuncheata si invinsa a anilor ’90, care a privit neputincioasa extinderea in trepte a NATO, fara a fi capabila sa o opreasca, sau care nu a putut face nimic atunci cand Occidentul a plasat Kosovo definitiv pe un curs cu o finalitate previzibila - independenta statala. Astazi, Moscova reactioneaza in forta pentru ca in lumea geopoliticii si a politicii de putere, pozitia (dispunerea strategica) este cruciala. Iar realitatea geopolitica ne arata pur si simplu ca Georgia si Ucraina sunt imposibil de aparat. Daca NATO si Statele Unite ar furniza acestor state garantii de aparare colectiva, ele nu ar putea fi onorate. Consecinta, pe termen lung, ar fi diluarea angajamentelor de aparare colectiva furnizate unor state precum Polonia sau Romania. Motivul pentru care acestea din urma au aderat la Alianta a fost acela ca articolul 5 ("toti pentru unul, unul pentru toti") arata real.
Cum poate totusi raspunde cea mai de succes alianta politico-militara din istorie in fata agresiunii Rusiei asupra Georgiei?
Problema principala pe care o au atat America, cat si Europa ramane aceea a intelegerii ca retorica nu poate inlocui realitatea fizica, bruta a politicii de putere. Conflictul din Caucazul de Sud a evidentiat din plin acest lucru. A extinde NATO cu state imposibil de aparat militar inseamna practic a submina intreaga rationalitate a unei aliante politico-militare care a functionat magnific in ultimii 60 de ani. Dar asta nu inseamna a accepta in mod fatalist infrangerea, ci de a constientiza ca puterea noastra (a comunitatii euroatlantice) are limite obiective. Dar ceea ce putem si trebuie sa facem este sa renuntam la un tabu al anilor ‘90 si care priveste angajamentul Aliantei de a nu desfasura infrastructura NATO pe teritoriul fostelor state comuniste (in Europa Centrala si de Est, in statele baltice). In acest mod le vom expune clar rusilor limitele a ceea ce pot face, in aceeasi maniera in care si ei ne-au expus propriile noastre limite. Orice stat care a primit o garantie de aparare colectiva trebuie sa fie sigur ca Statele Unite il vor apara, indiferent de situatie, indiferent de circumstante. Iar acest lucru nu poate fi realizat decat prin reasigurarea strategica a statelor NATO din Est, pentru a descuraja o eventuala credinta a Moscovei in lipsa de forta, de consecinte a articolului 5. Moscova trebuie sa realizeze ca in spatele articolului 5 se afla puterea Americii si vointa politica de a onora garantia de aparare colectiva. Tocmai din acest motiv nu putem acorda garantii de securitate in toate directiile, iar Alianta va trebui limitata geopolitic la acele state care pot fi aparate din punct de vedere militar. De altfel, singura misiune de aparare colectiva din istoria Aliantei a aratat din plin refuzul si chiar lipsa de disponibilitate a europenilor de a muri/de a se sacrifica pentru Afganistan (o campanie raspuns la un atac direct asupra teritoriului Statelor Unite). Este oare Europa pregatita sa moara pentru Tbilisi? Sincer, nu cred asta. Europa nu are capacitatea expeditionara necesara pentru a-si desfasura trupele intr-un teatru de operatiuni atat de indepartat; nu exista un curent in randul opiniei publice care sa sprijine un demers de o asemenea magnitudine; mai mult, nu exista efective suficiente. In plus, armata americana lupta pe doua fronturi, efectivele Garzii Nationale au fost distruse in Irak si atat Europa, cat si America vor fi nevoite sa modereze tentatia antisistem a puterilor emergente (grupul statelor BRIC - Brazilia, Rusia, India, China). Atat Europa, cat si America sunt supraextinse.
Care sunt consecintele evenimentelor din Caucaz asupra securitatii energetice europene? Vor influenta acestea proiectul Nabucco? Se va trezi Europa in sfarsit si va actiona unitar in sensul asigurarii securitatii sale energetice?
Europa ar trebui sa se trezeasca in acest al 12-lea ceas, insa in mod traditional ea se caracterizeaza printr-o stare de inertie si de somnolenta strategica. Realitatea este ca Europa depinde din ce in ce mai mult de petrolul si gazul natural rusesc si, atata timp cat aceasta realitate va persista, ea va afecta decisiv libertatea de manevra diplomatica de care dispun state ca Franta si Germania. Rezultatul? O capacitate europeana foarte redusa de constrangere a optiunilor Rusiei in spatiul politicii internationale. In relatia sa cu Europa, Putin, un fost ofiter KGB, a urmarit cu precadere doua obiective: divizarea Aliantei folosind, pe de o parte, dependenta energetica a europenilor de gazul rusesc si, pe de alta parte, scutul antiracheta. Ce face Putin astazi? Divizeaza Alianta prin incheierea unor intelegeri energetice bilaterale si prin manipularea dezbaterii privind scutul antiracheta. In acest context, Nabucco este un proiect fundamental pentru Europa. Pentru ca Europa sa devina o putere geopolitica autentica, ea va trebui sa-si diversifice resursele energetice. Diversificarea furnizorilor de energie va conduce la o maximizare a spatiului de manevra diplomatica si a capitalului sau de presiune asupra Moscovei. In caz contrar, Europa se va afla din ce in ce mai mult in buzunarul si sub controlul rusilor.
Ce ar trebui Occidentul sa faca pentru a gestiona o Rusie in ascensiune, nationalista, agresiva si potential revizionista?
Trebuie sa fim constienti de ceea ce putem face, de limitele noastre in acest sens. Nu vom merge la razboi pentru Georgia, nici Europa, nici Statele Unite nu vor face asta. Si trebuie sa intelegem asta foarte bine. Provocarea strategica fundamentala a timpului nostru ramane aceea a integrarii grupului puterilor emergente (statele BRIC) intr-un sistem de norme si reguli guvernat de catre comunitatea euroatlantica. Din punct de vedere strategic, aceasta este singura problema.
Iar raspunsul in ceea ce priveste Rusia il ofera doctrina "realismului etic": integrarea sa in marea pace capitalista. Miza consta in acordarea pe termen lung a unor beneficii economice care sa ii modereze tentatia de a se comporta ca o putere revizionista si care sa o transforme intr-un actor cu interese in conservarea si consolidarea statu-quo-ului. Pe masura ce Rusia va fi din ce in ce mai absorbita in acest sistem, ea va deveni din ce in ce mai dependenta de un nivel de bunastare economica care, la randul sau, este interdependent de conservarea statu-quo-ului. Cu alte cuvinte, Rusia va avea un interes fundamental in mentinerea sistemului care ii asigura prosperitatea economica, astfel ca nu va fi tentata sa provoace o criza internationala (care sa distruga statu-quo-ul) fara a risca propria sinucidere economica. Pe de alta parte, este imperativ sa ne concentram pe interesele care ne leaga (maximizarea nivelului de bunastare economica) si pe amenintarile comune (precum proliferarea armelor de distrugere in masa sau radicalismul islamic) care ar putea evolua in timp intr-o ordine acceptabila tuturor marilor puteri. Este o viziune cat se poate de putin sexy si frustranta, dar nu avem alta solutie. Este o perspectiva care combina beneficiile integrarii cu elemente de constrangere (un sistem de beneficii si constrangeri "sticks and carrots"), dar care, in acelasi timp, promite acomodarea intereselor vitale ale statelor potential revizioniste. Problema Europei este ca ofera doar beneficii, doar "carrots" (morcovi), ceea ce ar fi OK daca lumea ar fi plina de iepuri, insa Vladimir Putin nu este un iepure. Pe fond, avem nevoie de o politica duala, care sa combine puterea soft cu o componenta hard. Este ceea ce ii lipseste Europei.
* expert in probleme transatlantice la German Council on Foreign Relations, Berlin
Interviu realizat de Octavian Manea
29 august 2008