Pe aceeași temă
Presa noastra traieste o perioada ciudata: cam de la inceputul anului trecut, am constatat ca orice ai scrie, azi nu mai esti taxat doar ca dusman al cuiva, ci intotdeauna se va gasi cineva care sa afirme ca nu faci decat sa joci rolul unei anumite formatiuni politice. Asa ca m-am multumit cu articolele mele zilnice dintr-un ziar local: acolo macar se stie ca nu fac parte din nicio tabara.
Am simtit nevoia de a face aceasta precizare, fiindca ma reintorc cu un material despre o tema care - in sfarsit - incepe sa faca valuri si care a fost preluata tot ca arma a partidelor politice. Din pacate, insa, revigorarea fascismului in intreaga Europa, cu accent pe Italia, depaseste cu mult marunta tachinare obisnuita la noi in jocul puterii.
Am scris cateva materiale pe aceasta tema inca din aprilie, atunci cand lumea vedea, insa nimeni dintre decidenti - de la noi sau de aiurea - nu a luat nicio atitudine.
Cred ca problema fascizarii Europei poate fi privita din cel putin trei unghiuri de vedere: dinspre istorie, dinspre Europa si dinspre Romania.
Fascismul, una dintre starile paroxistice ale impulsului gregar
Am sa pornesc de la impulsul gregar, ca parametru al comportamentului in psihologia transversala.1 Nazuinta subiectului de a trai in grup, dependenta sa de societate, reprezinta nu numai o necesitate vitala, ci si un alt raspuns la insuficienta sinelui. Individ inconfundabil si irepetabil, fiecare om se situeaza, prin biografia sa afectiva 2, drept oglinda a altui univers. Si - desi constient ca lumea nu se va opri odata cu sfarsitul lui - subiectul stie, totodata, ca acest univers al sau si numai al sau nu-i va supravietui. Apartenenta de sine il obliga la fidelitatea fata de universul sau personal, iar biografia sa intima, deprinderile, educatia si convingerile sale nu-l lasa sa evadeze de acolo, desi, in afara de grupul de adoptie dat (cel in care te nasti), ramane si grupul de adoptie tintit, grupul socotit ideal, la care multi oameni viseaza.
Pe de alta parte - si in acelasi timp -, individul are nevoie de cei din jur. Indivizii speciilor devin de la inceput cu atat mai dependenti de ceilalti, cu cat specia este mai dezvoltata. Pe scara evolutiei, individul om are nevoie de cea mai lunga asistenta pana sa poata duce o viata autonoma. Cauzele nu sunt numai strict biologice - desi acestea par sa primeze -, dar si de ordin social si informational. Dezvoltarea exponentiala a stiintei a facut ca perioada de pregatire necesara traiului autonom intr-o societate moderna sa fie tot mai lunga, mai ales ca simpla intrebuintare uzuala a obiectelor curente cere identificarea lor corecta si un instructaj special, chiar daca intelegerea mecanismelor de functionare a devenit o cerinta mai putin importanta pentru utilizarea lor specifica. Lasand la o parte analiza problemelor globalizarii tot mai accentuate, care transforma, azi, in mod esential individul om, facandu-ne sa fim atat martorii, cat si subiectii implicati ai modificarilor vechilor caracteristici ale razbunarii esecului, nu putem sa nu luam in considerare ceea ce a fost si ceea ce ramane din acest parametru general uman, parametru care ne aduce mereu aminte ca nici "centrul universului" n-ar putea fi ceea ce este, daca n-ar exista si universul propriu-zis, in care centrul respectiv sa se situeze.
Va trebui sa pornim de la ipoteza nula, dupa care individul om pastreaza, in mod permanent, cele doua tendinte: de a se autoconserva si de a se dizolva in colectivitatea semenilor sai. Cea mai simpla explicatie a acestor tendinte, doar aparent contradictorii, este data de sentimentul de securitate pe care ti-l da grupul. (Grupul te contamineaza, dar te si conserva.) Doar ca nu doar sentimentul de securitate sta la baza impulsului gregar, ci si dulcea comoditate a fagasului, scutirea de obligatia de a lua decizii de unul singur, raspunderea difuza pentru fapta savarsita, educatia, recunoasterea in ceilalti, speranta ca "para malaiata" iti va cadea fara mare efort in gura etc.
Impulsul gregar se manifesta in cadrul grupului, in cadrul neamului, in cadrul societatii. El tine de dorinta de apartenenta, insa, fiindca nu exista numai un singur grup si un singur neam, el se delimiteaza de alt grup, de alt neam.
Am pomenit putin mai devreme de razbunarea esecului. Trebuie amintit ca esecul poate fi asumat sau va trebui cautat un vinovat, spre a te elibera de culpa. Preluarea vinei poate fi, la randul ei, neconditionata, insa, de cele mai mult ori, cheama in ajutor o multime de circumstante atenuante. In primul caz, subiectul va avea tendinta de a se autopedepsi, in cel de al doilea, va insista atata vreme asupra scuzelor, pana ce va gasi pe cineva asupra caruia va putea arunca macar o parte din responsabilitate, iar apoi intreaga culpa (ancestralul tap ispasitor). La care mai trebuie adaugat ceva, ceva ce tine de la fel de ancestrala dorinta de a aplica un stigmat, urmat de o pedeapsa asupra celuilalt, asupra celui care se nimereste ori se incapataneaza sa fie altfel.
Pedeapsa (si in asemenea cazuri) are un impact deosebit asupra apartenentei de sine, asupra locului pe care si-l asuma individul in societate. Palma primita in public doare prin jignire si nu neaparat prin durerea fizica. Suferinta celui ce a primit-o si satisfactia celui ce a dat-o ori a celui ce a fost martorul scenei provin din stirbirea locului social al pedepsitului, din umilirea sa, a vointei sale de putere. Umilirea in sine, chiar fara brutalitate fizica, a fost intotdeauna una dintre cele mai eficace laturi ale pedepsei. Umilirea si durerea fizica merg mana in mana, prima atingand apartenenta de sine, a doua fiziologicul, dar nu doar strict fiziologicul.
Toate aceste elemente ale pedepsei pot fi intalnite atat in nevoia de securitate, cat si in dialogul cu eternitatea si in sex. Cele trei se intrepatrund, iar satisfactia suferintei este una dintre cele mai profunde proprietati ale individului uman, provenita, probabil, inca din starea de animalitate. Vorbim de pedeapsa, si nu de suferinta pura, intrucat aceasta din urma provoaca unui individ om normal mila, si nu satisfactia. Pentru ca sa apara satisfactia este nevoie de umilirea victimei si de intentia pedepsei. Daca victima nu transmite ca resimte umilinta, satisfactia calaului nu va aparea. Cand intentia pedepsei nu poate fi depistata, atunci se vorbeste despre pedeapsa divina. In lipsa decelarii unei pedepse in aparitia suferintei, aceasta da cu totul alte consecinte in comportament: spiritul de solidaritate, compasiunea, spiritul de intrajutorare etc. Brusc, suferinta devine perceputa drept ceva absurd, iar pedeapsa divina ofera singura explicatie logica pentru un lucru altfel profund revoltator.
Cum de mai pot aparea in secolul al XXI-lea fenomene de agresare psihica si fizica asupra celuilalt, numai pentru ca nu face parte dintre noi? Raspunsul provine din faptul ca, din pacate, cruzimea nu tine de o faza timpurie a devenirii si nu dispare odata cu dezvoltarea umana. In istorie, in perioadele cu cele mai rafinate culturi, suveranii se delectau atat cu artele, cat si cu executiile de maxima bestialitate. Ultimii ani ai mileniului al doilea de dupa Hristos n-au fost nici ei mai saraci in exemple "greu de explicat": Srebrenica, Vukovar, Jedwabne au fost printre cele mai mediatizate, insa departe de a constitui exceptii. Lagarele de exterminare naziste ori ororile Gulagului din tarile blocului sovietic, de asemenea.
Pe langa aspectele morale, marele pericol a ceea ce se intampla astazi in Italia este ca, prin legitimarea ca politica de stat a fascismului, se pot repeta ororile din veacul trecut. Si asta in conditiile in care miscarile de extrema sunt tot mai active in aproape intreaga Europa si acceptate tacit. Va mai putea fi anihilat acest pericol doar prin constientizarea aspectului sau profund antimoral, cand lipsa de moralitate a reprezentat, de prea multe ori, motorul istoriei? Ce alte instrumente stau la indemana comunitatilor, indivizilor si factorilor de decizie de a stopa o amenintare din nou tot mai evidenta? Pentru a incerca un raspuns, va trebui sa analizam pretextele "de inteles" ale celor ce s-au petrecut recent in Italia, precum si intregul context politic actual.
Un cazan numit Europa
Inainte de a vorbi despre Europa, sa cautam rationamentele simple, cu ajutorul carora politicienii din Liga Nordului pot apasa mai departe pe arma xenofobiei active.
Odata cu deschiderea granitelor pentru cetatenii din fostul lagar sovietic, un mare numar de cetateni din Est si-au cautat norocul in economiile dezvoltate. Din Romania, dar si din celelalte tari, s-au indreptat spre Occident atat specialisti de inalta si foarte inalta calificare, cat si tineri dornici de a studia si de a-si valorifica diplomele in conditii tehnice superioare, cu o remuneratie incomparabil mai buna si cu mirajul unor posibilitati de afirmare profesionala si sociala mai rapida. Au mai plecat si numerosi oameni simpli doar pentru a face bani mai multi, in conditiile in care nivelul de trai din tara lor de origine este mult inferior. Si, in fine, au plecat si numerosi specialisti in pescuitul in ape tulburi: talhari, hoti, prostituate, cersetori, escroci de tot felul. Daca primii s-au integrat in liniste (sau nu s-au integrat si atunci s-au intors tot fara zgomot), cei din urma au alimentat mass-media cu faptele lor antisociale. In Italia, picatura care a umplut paharul a fost "cazul Mailat". Din clipa aceea, cei asimilati drept "Mailat" au fost resimtiti ca un pericol major la securitatea personala. Incidente provocate de asemenea oameni, cum au fost cu zecile si inainte, au devenit fiecare un argument pentru riposta. Psihologia cetatenilor din tarile de adoptie este intotdeauna aceeasi: celor ce vin li se cere sa se adapteze la legile si la cutumele noastre, sa ne vanda forta lor de munca ieftin ori foarte ieftin si, cel putin pana nu vor fi ca noi, sa-si vada de lungul nasului. Bariera dintre noi si ceilalti a fost si a ramas extrem de greu de depasit. Si ramane fragila, chiar daca, de foarte multe ori, convietuirea timp de veacuri a fost buna3. Pericolul provocat de un strain ii poate culpabiliza pe toti strainii. Acestia devin o entitate in sine, suspecta si, deci, damnata. Raspunsurile la pericolul strain s-au bazat pe traditia locala: sa ne amintim ca, initial, insasi mafia s-a constituit ca o forma de aparare a ordinii siciliene impotriva unor briganzi veniti sa atace mosiile si familiile locului. In 2008, terenul era iarasi pregatit. Grupurile formate cu prilejul diferitelor activitati - cum ar fi apartenenta suporterilor la un anumit club de fotbal4 - si modelul de toleranta europeana au fost cat se poate de fertile pentru incitarea politica.
Din lipsa de spatiu, iata doar cateva exemple privind modul cum au raspuns recent grupurile instigate din Italia la "pericolul strain":
"Sindicatul italian CGIL (Confederazione Generale Italiana del Lavoro) a reclamat politiei din regiunea Treviso un anunt care incurajeaza «vanatoarea de salbaticiuni migratoare» precum romanii, albanezii sau tiganii, anunta Realitatea TV. Mai mult, anuntul rasist informeaza ca vanarea «salbaticiunilor migratoare» poate fi facuta cu arme de foc, grenade, mitraliere automate, arme chimice si caini" (Ziua, 24 mai 08).
sau
"Corriere della Sera se ocupa de un raid nazist care a avut loc la Roma, sambata dupa-amiaza. Un grup de 20 de tineri, cu cagule sau cu fulare legate pana sub ochi, au intrat intr-un magazin gestionat de un imigrant din Bangladesh, agresand-ul si vandalizand magazinul. Dupa ce au «terminat» de devastat magazinul, au trecut la un centru de telefonie si un bar, dupa care au disparut. Agresorii purtau la vedere insemne naziste si pareau condusi de o persoana matura. Imediata reactia politicienilor, care au condamnat gestul" (Adevarul 25 mai 2008). Fara a interveni nici fizic si nici legislativ… (nota mea, G.S.).
sau
"Italia: O romanca a fost incendiata in propria locuinta. O romanca din Italia a ajuns, vineri noapte, la spital cu arsuri grave dupa ce persoane necunoscute au incendiat usa apartamentului in care locuia, relateaza Antena 3. Incidentul a avut loc intr-o localitate din apropiere de Cosenza, in regiunea Calabria. Romanca, in varsta de 28 de ani, locuia impreuna cu prietenul ei, tot de origine romana. Cei doi au incercat sa paraseasca locuinta cand a izbucnit incendiul. Barbatul s-a ales cu arsuri minore, insa tanara este in stare grava si a fost internata intr-un spital de arsi. Carabinierii au exclus ipoteza unui act xenofob (bineinteles! - nota mea, G.S.) si spun ca este vorba despre o razbunare personala." (Ziua Online - Eveniment, sambata, 14 iunie 2008).
Inainte de a vorbi despre modul cum a reactionat Romania, prin reprezentantii ei legitimi, la asemenea manifestari criminale, vadit fasciste si profund ingrijoratoare, sa vedem si cum a gestionat Europa evenimentele si, in special, cum a gestionat Uniunea Europeana masurile fasciste din Italia (membra UE) asupra imigrantilor si, in special, impotriva cetatenilor veniti din Romania (de asemenea stat membru UE5).
Din cate s-a putut afla din presa, pana ce scriu aceste randuri, au fost trei momente distincte: 1) pana la "cazul Mailat", cand si din alte parti au venit nemultumiri in legatura cu cetatenii romani, 2) de la "cazul Mailat" pana la decizia de a se recolta amprente tiganilor romani (deveniti, intre timp, "populatii nomade"), inclusiv copiilor, perioada de vagi discutii lipsite de consistenta si 3) episodul de dupa acea decizie, cand, in sfarsit, UE se pare ca a luat nota de masurile fasciste care au depasit cu mult stadiul sloganurilor si al abuzurilor individuale.
In sfarsit, cu o zi inainte de a scrie eu aceste randuri, la 10 iulie, Parlamentul European a adoptat o rezolutie care recomanda Italiei sa inceteze prelevarea de amprente pe criterii etnice, un demers care "ar constitui in mod clar un act de discriminare directa pe criterii de rasa si origine etnica, interzis de articolul 14 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale" si totodata "un act de discriminare intre cetatenii Uniunii Europene de origine roma sau nomazi si ceilalti cetateni, carora nu li se cere sa se supuna unor astfel de proceduri". De asemenea, se considera "inadmisibil faptul ca se incalca, prin invocarea obiectivului protejarii copiilor, drepturile lor fundamentale si ca acestia sunt tratati drept infractori".
Raspunsul autoritatilor italiene a venit dupa doar cateva ore: "Rezolutia adoptata astazi de Parlamentul European (PE), prin care se cere incetarea amprentarii romilor din Italia este unul dintre cele mai rele aspecte ale institutiilor Uniunii Europene (UE)", a declarat, la Roma, ministrul italian pentru Afaceri europene, Andrea Ronchi; Roberto Maroni, ministrul italian de Interne, a spus la conferinta de presa, organizata in cursul aceleasi dupa-amiezi la Clubul Presei Straine (Stampa Estera) din Roma, ca trebuie sa "se puna capat hidoseniei de tabere de nomazi, care sunt mai rele decat favelas-urile", iar, in La Stampa, ministrul de Externe italian Franco Frattini a subliniat ca Parlamentul European a exprimat, in legatura cu problema nomazilor, "un vot cu prejudecati si politic", indreptand spre guvernul italian o "acuzatie nedemna de rasism". (Franco Frattini ne-a dat lectii de democratie si pe vremea cand era comisar european, inainte de a face parte din guvernul fascist de la Roma. Iar noi i-am multumit spasiti.) In legatura cu atitudinea ministrului de Interne italian, este onest sa facem o precizare: el a anuntat, pe 26 iunie, ca va trimite fortele de ordine in toate "taberele de nomazi", pentru prelevarea amprentelor digitale de la toti ocupantii. "Vom lua si amprentele minorilor, pentru a evita fenomene ca cersetoria", a spus ministrul, vorbind despre necesitatea unui "recensamant". Pana la rezolutia Parlamentului European, unele prefecturi (si la presiunea maselor!) s-au grabit sa indeplineasca ordinul, in vreme ce altele nu s-au supus.
Imi amintesc ca, prin 1992, in jurul Consulatului Roman de la Berlin, aflat intr-un cartier de vile, o multime de indivizi au facut imposibila viata locuitorilor acelui loc. Daca s-ar fi luat masuri asemanatoare cu cele preconizate (si in parte deja aplicate de guvernul italian) este mai mult ca sigur ca populatia le-ar fi acceptat cu multa satisfactie. In momentul acesta, comportamentul unor concetateni de-ai nostri poate exaspera o comunitate care doreste sa traiasca in liniste si curatenie. (Nu stiu, insa, daca este si cazul Italiei sa vorbeasca despre curatenie, dupa ce a asistat de atata vreme la acoperirea orasului Napoli cu tone de gunoi menajer.) Vina "celuilalt" este intotdeauna asezonata cu prejudecati. Prejudecati care trebuie sa intareasca si sa justifice actiunile concrete. Problema fascismului (ca si a nazismului) ramane aceeasi: nu se acuza indivizii, ci intreaga etnie, considerata ab initio vinovata.
Cu atat mai mult, cu cat fenomenul este extins. Cam in aceeasi vreme cu derularea evenimentelor din Italia, in Ungaria, sub titlul Extrema dreapta cauta arme, in Adevarul (27 mai 08) a aparut un material despre radicalizarea organizatiilor de extrema dreapta din tara vecina, organizatii a caror "sfera de activitate se impleteste din ce in ce mai mult cu anumite sfere ale criminalitatii". Totusi, in lipsa unui guvern fascist, Curtea Constitutionala Ungara a respins o lege care sanctioneaza incitarea la ura. (Parlamentul ungar a mai intrat in conflict, in trei randuri, cu Curtea Constitutionala privind discursurile care incita la ura: in 1992, 1999 si in 2004.) In Germania, unde asemenea discursuri sunt sanctionabile cu pedepse privative de libertate, aparitia pe strazi a gruparilor cu insemne hitleriste a devenit un fapt tolerat (pana ce nu se ajunge la distrugeri materiale). Exemplele pot continua.
Pot continua fie pana se va aplica o legislatie uniforma in domeniu in toate statele UE, legislatie care sa sanctioneze din start manifestarile rasiste - ca sa nu mai vorbim de acte normative rasiste, xenofobe, fasciste - sau manifestarile rasiste vor readuce Europa si lumea in catastrofa din deceniul al patrulea al secolului trecut.
Italia reprezinta astazi un test de maturitate pentru Uniunea Europeana, un test daca aceasta constructie are viitor si daca este sau nu capabila sa asigure stabilitatea continentului si drepturi egale pentru toti cetatenii ei.
Romania si Europa
Este un fapt notoriu ca, dupa extraordinara solidaritate cu poporul roman manifestata de intreaga lume in urma evenimentelor din decembrie 1989, Romania a reusit sa transforme acel capital de admiratie cu unul de respingere ingrozita. Evenimentele de la Targu Mures, mineriadele, intarzierea reformelor, coruptia endemica etc. au transformat din nou Romania intr-o tara pitoreasca, capabila sa-i dea pe Nadia si pe Ilie Nastase in aceeasi masura in care se poate exprima si prin "Contele Dracula". Pentru promovare, se ofera albume fade, mititei si calusari. Cei ce au venit in Romania, initial cu ajutoare, apoi cu intentia de a investi ori din dorinta unui turism exotic in Europa Centrala si de Sud-Est, au dat de un teritoriu lipsit de autostrazi, cu preturi exagerate pentru servicii proaste, cu sate din case de chirpici, lipsite de canalizare si, in destule cazuri, chiar si de electricitate. Un amestec intre Orient si Occident, unde pretul locuintelor este mai mare ca in Paris, iar drumurile mizerabile sunt strabatute de cele mai multe masini de lux de pe continent (raportate la numarul populatiei). Unde legile nu sunt decat pe hartie si unde se traieste mult mai bine decat ar permite-o veniturile declarate. Unde taxele sunt mai numeroase ca oriunde, intretinerea locuintei este de departe cea mai mare din lume (comparativ cu veniturile locatarilor) si unde fiecare act normativ este primit de populatie cu intrebarea cum poate fi ocolit.
Imaginea inoculata de mediile occidentale in constiinta populatiei este pe masura. La randul lor, si politicienii stiu ca Romania face parte, prin mentalitate, dintr-o lume diferita de a lor. De ce am fost, totusi acceptati in UE? Dar de ce am fost amanati si primiti taman la 1 ianuarie 2007? De ce nu mai devreme? Pentru ca n-am fost pregatiti, ni s-a raspuns cu un aer intepat. Dar ce - he, he! -, acum suntem mai pregatiti? Sa nu uitam ca, pana in ultima clipa, deasupra capului nostru atarna amenintarea unor clauze de salvgardare, aratandu-ni-se mereu perspectiva de a fi amanati din nou. Ba ca justitia nu functioneaza bine, ba ca avem mari restante in lupta impotriva coruptiei, ba ca agricultura noastra este medievala, ba ca masurile ecologice sunt ca inexistente. Harta tarii era ciuruita de gloantele steguletelor galbene si rosii. "In halul acesta nu putem sa va primim!", ni s-a tot repetat, iar sefii nostri, adunandu-ne in interminabile lectii de dirigentie amplu mediatizate, ne faceau morala pe care o merita copiii rai, cei care chiulesc si de la dojana bine meritata.
Pana la urma, am fost admisi: cu justitia la fel de partinitoare, cu o coruptie la fel de intangibila, cu o agricultura la fel de inapoiata, cu aceleasi mizerii in domeniul ecologic. Ba, mai mult: cu peste o jumatate din localitatile tarii fara apa curenta, cu un nivel de trai ridicol pentru UE, cu un sistem sanitar ucigas, cu situatia retrocedarilor bunurilor imobile confiscate de comunisti in aceeasi stare de rapt, cu o birocratie atotputernica, fara urma de descentralizare reala, cu un amestec permanent intre puterile statului si cu multe, foarte multe alte stigmate evidente. Dar am fost admisi! Sac! Sac! Sac! Morala: faci ori nu faci ce ti se cere, tot aia e! (Tot aia, dar nu si pentru populatie, aceasta intarzie s-o duca mai bine.) Iar pe langa toate relele aratate, stigmatele comuniste au supravietuit vizibile la tot pasul. Stigmate care nici ele nu reusesc sa acopere alte semne urate: nu ne-am delimitat decat propagandistic de comunism, dar nu ne-am delimitat real nici de miscarile de extrema dreapta premergatoare statului socialist. Nedelimitandu-ne de fascismul autohton, revigoram si miscarile xenofobe. Si chiar daca in Romania mozaicul etnic a fost intotdeauna foarte viu, si aici au existat momente paroxistice ale instinctului gregar. Si aici au existat pogromuri, si aici a existat un Ip, si aici au putut avea loc evenimentele de la Targu Mures. Cel mai bun exemplu ca nu se face nimic pentru o reala educatie de convietuire interetnica, in afara unor simpozioane festiviste, o reprezinta situatia romilor. De pilda, mizerabilul ordin italian de a fi amprentati arata macar ca statutul cersetorilor este nedorit si ca se lupta (chiar daca folosindu-se mijloace cu totul inacceptabile) impotriva sa. La noi nu exista nicio strategie pentru a se eradica acest flagel. (Daca vezi un cersetor prin Europa, poti fi 99% sigur ca intalnesti un concetatean. Si Europa vede in acel individ un roman.) Niciunde in UE romii nu mai reprezinta o etnie neasimilata. In schimb, iata cum se scrie in UE, de data asta pe drept, despre situatia tiganilor din Romania: Povestile tiganilor din Vizuresti au facut turul Europei este un articol de Anca Mihai din Adevarul din 09 iulie 2008. "Locuitorii din Vizuresti, localitate aflata la 35 de kilometri de Bucuresti, au ajuns pe paginile ziarelor din Marea Britanie si au fost preluate si de revista Internazionale. Saptamanalul italian dedica patru pagini situatiei tiganilor saraci din Vizuresti. Pe fondul tensiunilor din Italia, jurnalistii puncteaza faptul ca «tiganii traiesc in mizerie de un mileniu, inca din perioada migratiei in masa din Rajastan, din nordul Indiei. In toate tarile unde s-au stabilit, nu au beneficiat de politici de integrare», titreaza Internazionale. Jurnalistii evidentiaza ingrijorarea Uniunii Europene in ceea ce priveste episoadele de xenofobie inregistrate in Italia. Plecand de la situatia tiganilor din Vizuresti, care, in ciuda faptului ca multi nu au buletin de identitate, merg la scoala, saptamanalul indica situatiile in care fondurile europene pot fi investite mai eficient decat in dezbaterile la nivel inalt. In timp ce Bruxelles cheltuieste miliarde de euro, invatatorul inimos din Vizuresti nu are bani sa-i scolarizeze pe copiii de tigani."
Si chiar daca in Romania mozaicul etnic a fost intotdeauna foarte viu, prejudecatile rasiale nu s-au sters nici aici. Casatoriile mixte nu mai sunt o raritate, insa pana la un punct. O ancheta de strada cu mamici cu pruncii alaturi, daca ar avea ca tema Ati dori ca fiul (fiica) dumneavoastra sa devina sotul (sotia) unui rom?, ar da rezultate extrem de incomode. Pe forum, la articolul despre Vizuresti, apar destule pareri in consonanta cu masurile fasciste ale autoritatilor italiene.
Oficialii romani au reactionat cu intarziere la masurile discriminatorii din Italia si au facut-o doar fortati de valul opiniei publice si de mass-media. Initial, au incercat sa ne explice ca Berlusconi, Frattini & co. sunt marii prieteni ai Romaniei. Apoi, au oferit publicului cazuri despre modul minunat in care sunt apreciati concetatenii nostri in Peninsula (de pilda: "David, un copil de etnie roma de 9 ani, a salvat de la inec un copil italian de 12 ani. Episodul s-a petrecut la piscina Chiozzo, din Pavia la 40 de kilometri sud de Milano, unde David se afla cu alti noua copii tigani, in cadrul unui program de integrare organizat de un ONG local, «Fuori Luogo» s«Nepotrivit»t. Responsabilul grupului, Annalena Talema, spune ca l-a auzit pe David cand striga «Se ineaca, ii e rau!», iar cand s-a intors, l-a vazut pe pustiul din Romania cum tinea deasupra apei un copil palid si in stare de soc. David a fost felicitat de reprezentantii ONG-ului si de locuitorii cartierului" (Adevarul, 25 iunie 2008). La fel si faptul ca un muncitor roman a gasit pe strada un portofel cu 1.000 de euro, dupa care l-a inapoiat proprietarului (desigur un pensionar sarac). Nici cand, in sfarsit, s-a ajuns la votul Rezolutiei din 10 iulie din Parlamentul European, aflu din presa ca nu toti reprezentantii nostri ar fi votat pentru acceptarea documentului…
Romanii trebuie sa protesteze neconditionat impotriva oricaror proceduri fasciste. Dar, in acelasi timp, trebuie sa-si faca ordine in propria gospodarie. Altfel, nici protestele nu vor fi reale.
In loc de concluzii
La Campionatul European de Fotbal, am vazut polonezi jucand in echipa Germaniei, turci in echipa Elvetiei, un brazilian in cea a Turciei, jucatori de culoare in numeroase formatii europene. Atunci cand s-au intonat imnurile, toti intonau de zor imnul tarii de adoptie. In sfarsit, exemplul clasic al impulsului gregar, exemplul lui Friedrich Haker, n-a mai functionat. Pentru cat timp?
Nevoia unei iluzii de securitate, dulcea comoditate a fagasului, scutirea de obligatia de a lua decizii de unul singur, raspunderea difuza pentru fapta savarsita, educatia, recunoasterea in ceilalti doar ca fac parte din grup, speranta ca "para malaiata" iti va cadea fara mare efort in gura etc. pot deveni calea cea mai sigura spre o noua catastrofa. Oameni, fiti prudenti si actionati!
1) Vezi Gheorghe Schwartz, Psihologia transversala, Partea generala, Editura Universitatii "Aurel Vlaicu", Arad, 2007.
2) Biografia afectiva este, de multe ori, cu totul diferita de cea oficiala (sau birocratica). X poate avea cu totul alte sentimente fata de liceul absolvit decat Y, desi au fost colegi de clasa si din CV nu rezulta nicio diferenta din acest punct de vedere intre cei doi subiecti.
3) Vezi din nou exemplul Jedwabne.
4) Exemplul devenit clasic pentru simtul gregar: inaintea, in timpul si dupa meciul de fotbal dintre Bayern München si S.V. Hamburg, suporterii celor doua formatii se vor jigni reciproc si se vor incaiera pe strazile orasului si pe stadion, fiind necesara, de multe ori, interventia fortelor de ordine. Daca, insa, echipa reprezentativa a Germaniei va juca impotriva selectionatei similare a Angliei, sustinatorii echipei din Bavaria se vor coaliza cu fanii din Hamburg impotriva suporterilor englezi (Fr. Hacker).
5) In mod normal, cetatenii romani nici n-ar trebui sa fie socotiti imigranti, in calitatea lor de cetateni europeni. Daca totusi sunt numiti in mod oficial imigranti in Italia, iar UE accepta aceasta formula, inseamna ca sintagma n-are nicio valoare practica. Dar niciuna!