Pe aceeași temă
Vizita lui Vladimir Voronin de la Soci, la invitatia presedintelui rus Dmitri Medvedev, indica intentia Kremlinului de a utiliza problema transnistreana pentru a reduce din tensiunile in relatiile cu UE si SUA, în favoarea scenariului rus privind solutionarea conflictului cu Georgia. Accelerarea actiunilor ruse se datoreaza faptului ca Franta si Germania au devenit mai severe în raport cu Rusia, Parisul mutand ziua desfasurarii summit-ului UE pentru a discuta situatia din Caucaz de pe 5 septembrie pe data de 1 septembrie, în timp ce Berlinul a amenintat cu posibila înghetare a relatiilor ruso-germane. Motivatia celor doua state "pilon" ai UE se refera la faptul ca Rusia nu si-a onorat pe deplin angajamentele prevazute în "Planul Medvedev-Sarkozy", privind retragerea trupelor ruse de pe teritoriul georgian. La unison cu acestea se pronunta statele est-europene, precum si Suedia, ceea ce ar putea legitima formularea unei pozitii europene comune în cadrul UE cu ocazia summit-ului din septembrie. Insa, prin reabordarea problemei transnistrene, Moscova tinde sa distraga atentia comunitatii internationale de la recunoasterea independentei Abhaziei si Osetiei de Sud.
Pe lânga aceasta, invitarea lui Voronin poate duce la reanimarea imaginii electorale a PCRM dupa turneul pontic al lui Basescu (în ochii electoratului prorus din Republica Moldova), în cadrul caruia s-au pus în discutie consecintele evenimentelor din Georgia asupra problemei transnistrene, dar si necesitatea implicarii mai active a UE. Or, prin acceptarea ideii participarii exclusive a UE la solutionarea problemei transnistrene, s-a pus în joc imperativul factorului european. În acest context, Bruxellesul este obligat sa depuna eforturi pentru reglementarea conflictului din proximitatea sa directa.
Decizia Rusiei de a se declara pentru activarea procesului de solutionare a conflictului transnistrean se poate datora pozitiei reticente a lui Voronin fata de conflictul din Georgia, precum si faptului ca acesta nu s-a alaturat Declaratiei ministrilor de Externe ai statelor NATO, adoptata la 19 august (care a reprezentat unul dintre obiectivele deplasarii lui Traian Basescu în tarile din spatiul Marii Negre). Atitudinea actuala a tandemului Medvedev-Putin fata de Voronin poate fi legata si de intentia acestuia de a pune pe rol "Planul Kozac II", mai ales dupa ce Smirnov s-a deplasat la Moscova îndata dupa revenirea în tara a lui Voronin (dupa Soci). Astfel, moratoriul impus de regimul lui Smirnov privind relationarea pe marginea solutionarii conflictului transnistrean a fost mai mult un test pentru Voronin vizând verificarea credibilitatii lui fata de Moscova. Aceste rationamente dovedesc ca problema transnistreana este un as rusesc suplimentar în negocierile cu UE si SUA. Or, intrarea SUA în febra electorala ar putea lasa UE singura în fata Rusiei. Prin intermediul divizarii UE în "Vechea Europa" si "Noua Europa", precum si prin presiunile energetice, geopolitice (problema transnistreana etc.), Moscova va încerca sa se impuna în raport cu Bruxellesul în cazul Georgiei (dar si dat fiind faptul ca NATO se pozitioneaza drept un actor mai mult neutru, refuzând sa se implice direct în dosarul georgian).
Afirmatiile facute de Medvedev in cadrul întrevederii de la Soci, despre faptul ca conflictele înghetate si-au dovedit periculozitatea, referindu-se indirect la actiunile Georgiei în Osetia de Sud, constituie o tentativa de a învinui autoritatile legitime ale statelor cu asemenea probleme aparând regimurile separatiste. Prin aceasta manevra, autoritatile ruse intentioneaza sa-si justifice în continuare agresiunea fata de Georgia, precum si necesitatea de a-si mentine trupele militare pe teritoriul georgian (în asa-zisele zone de securitate, inclusiv în orasul port Poti), precum si recunoasterea independentei Abhaziei si Osetiei de Sud.
In concluzie, pasii consecventi ai Chisinaului în directia Rusiei divulga interese "speciale" particulare ale regimului lui Voronin legate de "reintegrarea discutabila a Republicii Moldova" (prin eventuala asimilare iresponsabila a fondurilor europene), atragerea regiunii transnistrene în alegerile parlamentare din 2009, reflectând, de asemenea, o dependenta majora a PCRM fata de Rusia (din punct de vedere economic, energetic, umanitar, informational etc., pe care îl poate produce în orice moment Rusia asupra situatiei electorale favorabile posibilei mentineri la putere a actualei guvernari comuniste).