Sondaj - Bieții polonezi contra ucigașilor lui Hristos

Fara Autor | 28.01.2014

Pe aceeași temă

Mai mult de o cincime dintre polonezi consideră că evreii au comis crime rituale – rezultă din Sondajul prejudecăților polonezilor realizat anul trecut, prezentat de Gazeta Wyborcza în numărul din 18-19 ianuarie 2014.

Analiza Dinamica și condiționarea psi­ho­logică a antisemitismului. Sondaj po­lo­nez al prejudecăților a fost realizată în va­ra anului trecut de CBOS (Centrul pentru Analiza Opiniei Publice) pe un eșantion de 1.000 de persoane, ulterior comparată cu o analiză similară din 2009. Autorii ei sunt dr. doc. Michał Bilewicz și dr. Mi­ko­łaj Winiewski.

Psihologii de la Centrul pentru Analiza Prejudecăților au cercetat trei categorii de antisemitism. În primul rând, an­ti­se­mitismul tradițional, mai precis atitudinile rezultate în principal pe filieră religioasă, miturile antisemite (de pildă, cel al răpirii copiilor și al folosirii sângelui lor în ri­tua­lurile evreiești). În al doilea rând, an­ti­se­mitismul „conspirativ“, respectiv con­vin­gerea că evreii joacă un rol deosebit în con­ducerea statului și a lumii. În final, antisemitismul secundar, care îi acuză pe evrei că se folosesc de evenimentele din pe­­rioada ultimului război în configurarea politicii.

Modul de adresare a întrebărilor a fost di­ferit de analizele sociologice, unde sunt cer­cetate opiniile. „Noi am dorit în pri­mul rând să analizăm stereotipurile și sis­temele de funcționare a imaginației, care pot, dar nu este neapărat necesar să conducă la anumite acțiuni“, spune Mi­chał Bilewicz. Cineva poate împărtăși ste­reotipuri antisemite, fiind în același timp un adversar al discriminării evreilor.

Cercetând antisemitismul tradițional, an­chetatorii au adresat următoarea în­tre­ba­re: „Răpirile copiilor creștini au avut loc în trecut?“. „Da“ și „Mai degrabă, da“ au răspuns 23% din respondenți. La a do­ua întrebare: „Evreii din ziua de astăzi sunt responsabili de moartea lui Hris­tos?“, „Da“ au răspuns 22%.

„Pentru mine este o surpriză. Ani de-a rândul, a părut că antisemitismul tra­dițional devine un aspect al trecutului și că e complet marginal. Acum se do­ve­deș­te că revine“, spune Bilewicz, în opinia căruia nu există o explicație bună pentru acest fenomen. Numeroase persoane au re­fuzat să răspundă la a doua întrebare, lu­cru care poate însemna că unele dintre ele doresc să-și ascundă părerile.

Timp de mai mulți ani, antisemitismul tra­dițional a fost strict legat de intensitatea practicilor religioase. Credința în crima rituală era împărtășită de persoane care mer­geau des la biserică. „De data aceas­ta, nu mai există o asemenea corelație“, subliniază Bilewicz. Situația este de în­țe­les, căci Biserica are în prezent un alt duș­man: laicizarea progresivă, liberalizarea obi­ceiurilor, mediul homosexual și LGBT.

La un nivel constant se mențin anti­se­mi­tismul „conspirativ“ și cel secundar. Con­vingerea generală că există o „conspirație evreiască“ a fost exprimată anul trecut de 63% din respondenți (în urmă cu patru ani erau 65%). Rezultatul este suma răs­pun­surilor la mai multe întrebări: 67% con­sideră că „evreii tind să-și extindă in­fluența asupra lumii“, 44% sunt de pă­re­re că „evreii conduc lumea“, iar jumătate dintre respondenți cred că evreii își ating „scopurile de grup datorită societăților se­crete“.

Categoria antisemitismului secundar arată si­milar. Cum au răspuns aici polonezii la în­trebări? Două treimi consideră că evreii doresc de la polonezi daune pentru fapte săvârșite în realitate de germani. Apro­xi­mativ 40% cred că evreii profită de mus­trările de conștiință ale polonezilor. 44% îi învinuiesc pe evrei de răspândirea în lu­me a convingerii că polonezii sunt an­ti­semiți.

Când aceste analize au fost prezentate, în urmă cu o săptămână, la ședința comisiei pentru minorități naționale din Sejm, mai mulți deputați i-au învinuit pe re­pre­zen­tanții organizațiilor minorității evreiești din Polonia că nu îi apără pe polonezi în străinătate. Această atitudine se înscrie per­fect în definiția antisemitismului se­cundar.

Potrivit lui Bilewicz, un simptom al an­ti­semitismului secundar este „rivalizarea pentru suferință“ dintre polonezi și evrei, un exemplu fiind lupta înverșunată dusă de mass-media și diplomația poloneză îm­potriva termenului „lagăr de concentrare polonez“. „Am analizat frecvența uti­li­ză­rii acestui termen în motoarele de cău­tare pe Internet. S-a dovedit că termenul «Polish Death Camp» apare extrem de rar. Cel mai des sunt căutate «german» și «nazi».“

Cercetarea indică, totodată, o scădere evi­dentă a numărului persoanelor cu pre­ju­decăți antisemite în rândul celor care se declară „patrioți mândri de patria lor“, a polonezilor mulțumiți de modul de trai sau instruiți. Concluzia tristă a sondajului este că antisemitismul în Polonia „este un fenomen durabil“.

Traducere şi adaptare de T.P.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22