Pe aceeași temă
Mai mult de o cincime dintre polonezi consideră că evreii au comis crime rituale – rezultă din Sondajul prejudecăților polonezilor realizat anul trecut, prezentat de Gazeta Wyborcza în numărul din 18-19 ianuarie 2014.
Analiza Dinamica și condiționarea psihologică a antisemitismului. Sondaj polonez al prejudecăților a fost realizată în vara anului trecut de CBOS (Centrul pentru Analiza Opiniei Publice) pe un eșantion de 1.000 de persoane, ulterior comparată cu o analiză similară din 2009. Autorii ei sunt dr. doc. Michał Bilewicz și dr. Mikołaj Winiewski.
Psihologii de la Centrul pentru Analiza Prejudecăților au cercetat trei categorii de antisemitism. În primul rând, antisemitismul tradițional, mai precis atitudinile rezultate în principal pe filieră religioasă, miturile antisemite (de pildă, cel al răpirii copiilor și al folosirii sângelui lor în ritualurile evreiești). În al doilea rând, antisemitismul „conspirativ“, respectiv convingerea că evreii joacă un rol deosebit în conducerea statului și a lumii. În final, antisemitismul secundar, care îi acuză pe evrei că se folosesc de evenimentele din perioada ultimului război în configurarea politicii.
Modul de adresare a întrebărilor a fost diferit de analizele sociologice, unde sunt cercetate opiniile. „Noi am dorit în primul rând să analizăm stereotipurile și sistemele de funcționare a imaginației, care pot, dar nu este neapărat necesar să conducă la anumite acțiuni“, spune Michał Bilewicz. Cineva poate împărtăși stereotipuri antisemite, fiind în același timp un adversar al discriminării evreilor.
Cercetând antisemitismul tradițional, anchetatorii au adresat următoarea întrebare: „Răpirile copiilor creștini au avut loc în trecut?“. „Da“ și „Mai degrabă, da“ au răspuns 23% din respondenți. La a doua întrebare: „Evreii din ziua de astăzi sunt responsabili de moartea lui Hristos?“, „Da“ au răspuns 22%.
„Pentru mine este o surpriză. Ani de-a rândul, a părut că antisemitismul tradițional devine un aspect al trecutului și că e complet marginal. Acum se dovedește că revine“, spune Bilewicz, în opinia căruia nu există o explicație bună pentru acest fenomen. Numeroase persoane au refuzat să răspundă la a doua întrebare, lucru care poate însemna că unele dintre ele doresc să-și ascundă părerile.
Timp de mai mulți ani, antisemitismul tradițional a fost strict legat de intensitatea practicilor religioase. Credința în crima rituală era împărtășită de persoane care mergeau des la biserică. „De data aceasta, nu mai există o asemenea corelație“, subliniază Bilewicz. Situația este de înțeles, căci Biserica are în prezent un alt dușman: laicizarea progresivă, liberalizarea obiceiurilor, mediul homosexual și LGBT.
La un nivel constant se mențin antisemitismul „conspirativ“ și cel secundar. Convingerea generală că există o „conspirație evreiască“ a fost exprimată anul trecut de 63% din respondenți (în urmă cu patru ani erau 65%). Rezultatul este suma răspunsurilor la mai multe întrebări: 67% consideră că „evreii tind să-și extindă influența asupra lumii“, 44% sunt de părere că „evreii conduc lumea“, iar jumătate dintre respondenți cred că evreii își ating „scopurile de grup datorită societăților secrete“.
Categoria antisemitismului secundar arată similar. Cum au răspuns aici polonezii la întrebări? Două treimi consideră că evreii doresc de la polonezi daune pentru fapte săvârșite în realitate de germani. Aproximativ 40% cred că evreii profită de mustrările de conștiință ale polonezilor. 44% îi învinuiesc pe evrei de răspândirea în lume a convingerii că polonezii sunt antisemiți.
Când aceste analize au fost prezentate, în urmă cu o săptămână, la ședința comisiei pentru minorități naționale din Sejm, mai mulți deputați i-au învinuit pe reprezentanții organizațiilor minorității evreiești din Polonia că nu îi apără pe polonezi în străinătate. Această atitudine se înscrie perfect în definiția antisemitismului secundar.
Potrivit lui Bilewicz, un simptom al antisemitismului secundar este „rivalizarea pentru suferință“ dintre polonezi și evrei, un exemplu fiind lupta înverșunată dusă de mass-media și diplomația poloneză împotriva termenului „lagăr de concentrare polonez“. „Am analizat frecvența utilizării acestui termen în motoarele de căutare pe Internet. S-a dovedit că termenul «Polish Death Camp» apare extrem de rar. Cel mai des sunt căutate «german» și «nazi».“
Cercetarea indică, totodată, o scădere evidentă a numărului persoanelor cu prejudecăți antisemite în rândul celor care se declară „patrioți mândri de patria lor“, a polonezilor mulțumiți de modul de trai sau instruiți. Concluzia tristă a sondajului este că antisemitismul în Polonia „este un fenomen durabil“.
Traducere şi adaptare de T.P.