Pe aceeași temă
South Stream a fost încă de la început o încercare de a păstra poziția dominantă a Gazprom în statele membre din Est și de a opri Europa să-și facă într-adevăr o piață unică pentru gaz, interconectată fizic și comercial.
Aflat în vizita în Turcia, Vladimir Putin a anunțat lunea trecută că Gazprom renunță la controversatul proiect South Stream și că se va orienta în schimb către construcția unei conducte cu aceeași capacitate (63 de miliarde de metri cubi - adică circa 10% din tot consumul european) prin care să exporte gaz către Turcia. Dacă această conductă s-ar construi într-adevăr, Turcia ar putea importa de patru ori mai mult gaz de la ruși decât azi și și-ar putea împlini un vis mai vechi: acela de a construi un hub regional de gaz prin care să aprovizioneze tot sud-estul Europei. Deocamdată, discuțiile sunt la început; ministrul turc al Energiei notează discuțiile ca fiind doar un prim pas pentru extinderea relațiilor comerciale cu Rusia în domeniul energiei.
Ce trebuie înțeles din această schimbare de direcție? S-ar putea spune că Putin își recunoaște în sfârșit înfrângerea în fața presiunilor europene. În ultimii doi ani, Comisia Europeană a dus o luptă dură pentru limitarea abuzului de poziție dominantă a Gazprom: a declanșat o investigație în practicile concurențiale ale Gazprom în câteva state din estul și centrul Europei și a cerut insistent ca South Stream să respecte regulile pieței europene, adică să asigure accesul și altor furnizori de gaze pe piața europeană, nu doar lui Gazprom. Nerespectarea regulilor europene era o amenințare serioasă pentru partenerii europeni ai Gazprom (BASF, EON, Ruhrgas, ENI, EDF, OMV etc.), în ciuda foarte probabilului lobby pe care toți aceștia îl fac la Comisie contra sancționării Gazprom. E adevărat că South Stream nici nu avea sens economic de la bun început. Pe lângă faptul că investiția de 40 de miliarde de dolari nu se poate recupera decât dacă prețurile gazului ar fi cu cel puțin 50% peste prețurile de azi pe piețele europene, acum Gazprom nici nu-și mai poate permite să se împrumute sau să pună bani proprii pentru construcție. Veniturile Gazprom s-au prăbușit în ultimele luni: prețul petrolului a scăzut cu 40% față de astă-vară, iar cererea de gaz pe piața europeană s-a redus cu 10% față de 2010 și nici nu se întrevede o creștere în următorii ani. În aceste condiții, renunțarea la South Stream poate fi și o încercare disperată de a ține pe plus cash-flow-ul companiei în 2014-2017; în cele din urmă, economia bate geopolitica.
Dar South Stream a fost încă de la început și un instrument de șantaj și de divizare a Europei mai curând decât un proiect viabil, o încercare de a păstra poziția dominantă a Gazprom în statele membre din Est și de a opri Europa să-și facă într-adevăr o piață unică pentru gaz, interconectată fizic și comercial. Într-o piață unică, Gazprom n-ar mai putea opri complet furnizarea de gaz către o țară anume sau șantaja cu un preț prea mare, deoarece acea țară ar avea alternative, cumpărând din alte state membre unde prețurile sunt mai mici. În esență, dacă piața unică europeană de gaz ar începe să funcționeze pe deplin, UE ar deveni de facto un singur cumpărător, ceea ce ar face Rusia și Gazprom mai dependente de UE decât UE de Gazprom: UE înseamnă azi 80% din exporturile de gaz ale Rusiei, în timp ce Gazprom mai reprezintă doar 30% din importurile europene. Tocmai de aceea, Gazprom a încercat din răsputeri să blocheze o poziție comună a Europei, oferind deal-uri speciale unor țări mai prietenoase din UE (Austria, Bulgaria, Germania etc.) contra regulilor europene. Acest lucru începe însă să nu mai funcționeze.
Astfel, Gazprom a mai primit o lovitură serioasă în anul acesta: Lituania, care era 100% dependentă de Gazprom, printr-o politică energetică consecventă și curajoasă, și-a construit un terminal de gaz lichefiat prin care nu doar că-și va putea înlocui integral consumul de gaz rusesc, dar chiar va putea, în decurs de unul-doi ani, să diversifice sursele de gaz și pentru celelalte țări baltice. Acest lucru nu înseamnă că țările baltice vor renunța de tot la gazul rusesc, ci pur și simplu Gazprom trebuie să concureze cu alții. Beneficiile s-au văzut imediat: dacă până anul trecut Gazprom dădea gaz Lituaniei la preț cu 15% peste cel dat Germaniei, din 2014 au fost obligați să reducă prețul cu 20%.
Ca urmare, anunțul lui Putin poate fi interpretat și ca o ultimă amenințare, disperată, la adresa UE, în condițiile în care Gazprom pierde teren pe zi ce trece: „veți avea probleme cu furnizarea de gaz din cauza tranzitului prin Ucraina, deși noi v-am oferit o alternativă, și negociem în schimb cu Turcia. Bulgaria (100% dependentă de gazul rusesc) a renunțat la înțelegerea pe care i-am oferit-o, din cauză că a renunțat la suveranitate în favoarea UE și atunci trebuie să plătească, nu va mai beneficia de discounturile pe care puteam să i le oferim. Rusia se poate reorienta către piețele asiatice și către Turcia, nu are nevoie de Europa”.
Cu toate acestea, povestea de succes a Lituaniei ne arată că pentru Europa drumul corect este cel al pieței europene concurențiale. Europa trebuie să meargă înainte cu interconectarea și construcția pieței unice și cu reducerea dependenței de gazul rusesc, fără să cedeze la șantaj. Pentru România, devine deja o obligație și mai serioasă să accelerăm proiectul interconectorului cu Bulgaria, oferind bulgarilor o alternativă la gazul rusesc, tocmai pentru a face Bulgaria o dată pentru totdeauna mai puțin vulnerabilă la șantajul rușilor.
Pe 1 decembrie, aflat în vizită în Turcia, Vladimir Putin a anunţat că Rusia renunţă la proiectul South Stream.