Pe aceeași temă
Dezbaterile publice între candidaţii la preşedinţia Americii, organizate începând cu o lună înaintea alegerilor, se bucură peste Ocean de o largă audienţă (în urmă cu patru ani, nu mai puţin de 52,4 milioane de alegători vizionaseră confruntările dintre Barack Obama şi John Mc Cain). Tradiţia acestor dezbateri este, totuşi, una relativ nouă. Prima astfel de confruntare publică a avut loc la 26 septembrie 1960, când vicepreşedintele Richard Nixon s-a întâlnit faţă în faţă cu senatorul de Massachusetts, John F. Kennedy. Contrastul dintre un vicepreşedinte agitat, transpirat şi aflat într-un vizibil disconfort fizic şi un senator calm şi sigur pe sine a convins o bună parte a electoratului să voteze cu cel care avea să devină primul preşedinte catolic al Americii. Şaisprezece ani mai târziu, preşedintele Gerald Ford a pierdut fotoliul de la Casa Albă în urma unei afirmaţii imprudente şi inexacte făcute în confruntarea cu Jimmy Carter: „Nu există astăzi nicio dominaţe sovietică asupra Europei de Est şi nu va exista niciodată în timpul administraţiei Ford“. În 1984, Ronald Reagan, aflat la capătul unui mandat nepopular marcat de recesiune şi drastice reduceri bugetare, a câştigat simpatia audienţei proclamând solemn, în cea de-a doua dezbatere televizată (după ce o pierduse pe prima), că nu intenţiona să facă din vârstă – devenise preşedinte la 69 ani şi avea atunci nu mai puţin de 73 ani! – un subiect central al campaniei sale, fiind decis să nu „exploateze“ în scop politic lipsa de experienţă şi tinereţea adversarului său, Walter Mondale. Acesta din urmă nu s-a putut reţine să nu zâmbească şi el împreună cu audienţa la auzul glumei lui Reagan, pe seama căruia circulau încă la vremea aceea zvonuri despre o presupusă senilitate (a fost în cele din urmă diagnosticat cu boala Alzheimer abia 10 ani mai târziu). Rezultatul a fost o victorie zdrobitoare a lui Reagan, care a câştigat încrederea a nu mai puţin de 58,8% din totalul alegătorilor. Opt ani mai târziu, în 1992, George H. Bush şi-a manifestat inelegant nerăbdarea şi iritarea faţă de contracandidaţii săi, Bill Clinton şi Ross Perot, sculându-se de pe scaun şi uitându-se agitat la ceas în timpul dezbaterilor. În sfârşit, în 2000, Al Gore a oftat arogant (şi apăsat) de mai multe ori în timpul dialogului cu George W. Bush, pierzând în cele din urmă preşedinţia, după ce condusese cu cel puţin 5% în sondajele de opinie dinaintea dezbaterilor.
Nicio astfel de gafă de proporţii nu s-a produs în timpul primei dezbateri televizate de miercurea trecută în Denver dintre preşedintele Barack Obama şi candidatul republican Mitt Romney, urmărită de 67 de milioane de telespectatori. Miza confruntării a fost indiscutabil mai mare pentru Romney, aflat cu 6-10% în urma preşedintelui în sondajele de opinie din state-cheie precum Ohio şi Florida (America votează după sistemul colegiului electoral ce face ca soarta alegerilor să fie decisă de obicei în câteva state). Misiunea lui Mitt Romney era una extrem de complexă şi dificilă, din cauza poziţiei sale în sondaje, a imaginii sale de moderat în anumite cercuri conservatoare şi de plutocrat insensibil faţă de problemele electoratului şi, mai ales, din cauza gafelor sale trecute. Cea mai celebră fusese afirmaţia făcută în luna mai, la o reuniune cu uşile închise în Florida, referitoare la lipsa sa de interes faţă de 47% dintre alegători, care sunt săraci şi dependenţi de asistenţa guvernului federal, ei urmând să voteze oricum cu preşedintele Obama (Romney s-a dezis de această declaraţie abia în urmă cu câteva zile, recunoscând că a fost incorectă şi inoportună). Întârzierea cu care Romney a făcut publice declaraţiile sale de taxe în ultimii ani nu a făcut decât să alimenteze speculaţiile referitoare la averea sa fabuloasă şi controversatele strategii folosite de fostul director al companiei Bain Capital. În aceste condiţii, pentru a avea o şansă reală de a reveni în sondaje, era imperativ ca Mitt Romney să dovedească că este prezidenţiabil şi apropiat de electorat. Pe de-o parte, el trebuia să convingă alegătorii încă indecişi că posedă o agendă economică superioară celei propuse de preşedintele Obama şi că deţine soluţii concrete pentru relansarea creşterii economice şi reducerea deficitului bugetar federal (ce riscă să devină necontrolabil în viitorul apropriat). Pe de altă parte, el trebuia să-şi convingă propriii alegători, după ce fusese atacat în alegerile primare pentru moderaţia sa şi schimbările sale de opinie, că are o adevărată agendă republicană ce urmăreşte reducerea intervenţiei statului în economie şi refacerea prestigiului Americii în lume.
Ziua de 3 octombrie a fost, cu o singură excepţie – a se vedea remarca legată de eliminarea subvenţiilor pentru televiziunea publică şi Big Bird, unul dintre personajele celebrului serial pentru copii Sesame Street – una fastă pentru fostul guvernator al statului Massachusetts. Romney s-a achitat bine de dificila sa sarcină, câştigând (în opinia majorităţii comentatorilor) dezbaterea de la Denver. Aceasta din urmă a avut ca punct de referinţă agenda economică, în principal sistemul de taxe, reforma sistemului de asigurări sociale şi reducerea deficitului bugetar (politica externă, politica de imigrare şi apărarea vor fi abordate pe larg în următoarele dezbateri). Au fost vehiculate multe cifre şi statistici, mai ales în privinţa creării de noi slujbe sau a reducerii taxelor, unele dintre ele dovedindu-se ulterior a fi incorecte. Sigur pe sine şi pregătit să abordeze fără rezerve orice chestiune, Romney a prezentat o agendă simplă în cinci puncte, care a urmărit să dovedească că bilanţul primului mandat al preşedintelui Obama a fost unul negativ. Romney s-a exprimat clar (mai ales în privinţa necesităţii reducerii taxelor pe toată linia), a controlat formatul dezbaterii şi a fost agresiv în punctele esenţiale, precum creşterea astronomică a deficitului bugetar sau anemica creştere economică. Apariţia lui relaxată şi confortabilă i-a permis să facă promisiuni ambiţioase, precum crearea a 12 milioane de noi locuri de muncă în primul mandat (o cifră depăşită în trecut doar de Ronald Reagan şi Bill Clinton), şi i-a permis, de asemenea, să lanseze câteva atacuri retorice (şi neîntemeiate) la adresa Administraţiei Obama, precum faptul că planul economic al preşedintelui ar duce la reducerea programului Medicare cu 716 miliarde dolari sau la micşorarea drastică a bugetului apărării. Nu au lipsit din arsenalul lui Romney nici faimoasa acuzaţie potrivit căreia noul plan de reformă a asigurărilor medicale (Obamacare) ar transfera puterea de decizie în mâinile unor comisii de specialişti iresponsabili şi rupţi de realitate.
Spre surprinderea tuturor, preşedintelui Obama i-a lipsit o bună parte din aplombul pe care-l arătase în trecut, el mulţumindu-se doar să sugereze câteva incoerenţe în agenda economică a contracandidatului său (precum faptul că eliminarea subvenţiilor la taxe va duce inevitabil la creşterea ratei de impozitare pentru clasa mijlocie) şi să insiste că reducerea deficitului bugetar va trebui să implice creşterea taxelor pentru cei al căror venit anual este mai mare de 250.000 dolari. Deşi a vorbit cu patru minute în plus faţă de Romney, preşedintele Obama a apărut pe alocuri distras şi obosit, mesajului său lipsindu-i incisivitatea pe care a arătat-o din plin oponentul său republican. În mod surprinzător, preşedintele Obama nu a menţionat deloc celebra afirmaţie a lui Mitt Romney referitoare la cei 47% dintre alegători care nu plătesc taxe şi sunt dependenţi de asistenţa socială a guvernului federal. El nu a atacat palmaresul în afaceri al contracandidatului său şi nu a exploatat eficient schimbările de poziţie ale lui Romney în raport cu afirmaţiile făcute în cursul alegerilor primare.
Urmează acum dezbaterea de joia viitoare între candidaţii la funcţia de vicepreşedinte (Joe Biden şi Paul Ryan), după care vor mai fi organizate încă alte două confruntări directe (în formate diferite) între Barack Obama şi Mitt Romney, pe 16 şi 22 octombrie. Întrucât cursa electorală rămâne în continuare extrem de strânsă, orice pronostic este prematur şi nejustificat, chiar dacă preşedintele Obama continuă să conducă în sondajele de opinie (e drept, avantajul lui a scăzut în ultimele zile de la 6 la 2 procente). Prestaţia bună a candidatului republican i-a adus în zilele ce au urmat dezbaterii din Denver un surplus de 12 miliarde dolari din partea sponsorilor şi un număr sporit de voluntari. Dincolo de retorica electorală, însă, cifrele şi statisticile oficiale nu vor putea fi ignorate de nici unul dintre cei doi candidaţi. Ameninţarea reprezentată de ceea ce specialiştii numesc prăpastia fiscală (the fiscal cliff) este mai mult decât reală în clipa de faţă. În cazul în care Congresul american nu va ajunge la un compromis până la sfârşitul anului, taxele urmează să crească automat de la 1 ianuarie cu aproape 536 miliarde dolari, odată cu reducerile bugetare automate, care se vor ridica la 600 miliarde dolari. Această combinaţie letală va ameninţa să arunce Statele Unite într-o nouă recesiune şi va putea afecta 90% dintre familii, ale căror taxe vor creşte cu aproape 5% (aproximativ 3.500 dolari) şi ale căror venituri reale vor scădea cu 6,2% în 2013, dacă nu se va ajunge la un compromis în timp util între liderii celor două partide.
Pentru Mitt Romney, marea provocare o reprezintă câştigarea alegătorilor independenţi. Două noi sondaje de opinie, făcute publice săptămâna trecută de CNN şi NBC/Wall Street, arată că Romney nu este nici în clipa de faţă un candidat viabil în rândul a două categorii importante de alegători: cei de origine hispanică (unde Obama conduce 70-26%) şi populaţia feminină, extrem de importantă în state-cheie precum Virginia (unde preşedintele se află de asemenea în faţa lui Romney cu 19 procente). Marea problemă a preşedintelui Obama rămâne starea economiei. Peste 23 milioane de americani sunt în continuare şomeri (deşi rata şomajului a scăzut la 7,8% în septembrie, pentru prima dată sub cifra de 8%, din ianuarie 2009) şi ritmul de creare de noi locuri de muncă rămâne în continuare unul extrem de redus. Chiar dacă e greu de crezut că dezbaterile televizate vor aduce mari schimbări în sondajele de opinie, cursa rămâne deschisă şi merită a fi urmărită cu atenţie până la scrutinul din 6 noiembrie. //