Pe aceeași temă
Dezlănţuirea contraatacurilor republicane pe fronturi cheie ale Administraţiei Obama transmite un mesaj limpede: luna de miere a luat sfârşit. Între timp, problema sechestrului bugetar ameninţă să coboare popularitatea preşedintelui sub 50%.
Scutul antirachetă, una dintre victimele colaterale ale reducerii deficitului
Săptămâna trecută, republicanii au lansat o adevărată ofensivă politică împotriva câtorva iniţiative centrale ale Administraţiei Obama.
Pe de o parte, senatorul Rand Paul a atacat dur, într-un discurs-maraton de 13 ore, practicile Administraţiei, care s-au transformat într-o veritabilă doctrină informală de utilizare a dronelor în războiul împotriva terorii, considerând că aceasta se află în afara viziunii părinţilor fondatori. Pe de altă parte, la rampă a ieşit şi secundul lui Romney din campanie, congresmanul Paul Ryan. El a propus în paginile Wall Street Journal o terapie de şoc pentru a obţine reechilibrarea bugetară până în 2023. Filosofia sa este simplă: guvernul trebuie să cheltuie cât colectează (în jur de 19,1% din PIB). În consecinţă, republicanii propun o diminuare a cheltuielilor cu 4,6 trilioane de dolari în următorul deceniu, pas care va fi însoţit de ajustări profunde la nivelul programelor Medicare şi Medicaid, dar şi în reforma impozitării.
Nu a durat mult până au apărut şi criticii. David Rothkopf, un observator avizat al lumii corporatiste, crede că prioritatea Americii trebuie să fie mai puţin scăderea cheltuielilor cât identificarea unui model de a face business care să compenseze şi să producă resurse pentru deficitul existent. Pentru el miza stă în găsirea industriilor care pot crea locurile de muncă ale viitorului, în investiţiile în infrastructură, care vor atrage investiţii.
Un lucru este cert. Pentru Obama, luna de miere a luat sfârşit. Deja popularitatea sa este într-o scădere dramatică. Cele mai recente sondaje relevă faptul că jumătate din electoratul independent este nemulţumit de politicile sale economice. Mai mult, pentru democraţi, scăderea popularităţii preşedintelui nu este de bun augur. Experienţele trecute arată că o rată de sub 50% popularitate prezidenţială echivalează cu pierderea a 30-40 de locuri în Congres.
Una dintre cele mai importante victime colaterale ale dezbaterii bugetare din ultimul timp a fost scutul antirachetă. Pe fond, însă, arhitectura asumată de Administraţia Obama în 2008 şi programată să fie desfăşurată în Europa nu suferă schimbări radicale. Din cele 4 stadii ale sistemului antirachetă, doar ultima a fost amânată, pe fondul tăierilor efectuate de Congres. Anunţul a fost făcut chiar de noul secretar al Apărării, Chuck Hagel. Pe de altă parte, acesta a ţinut să confirme angajamentul financiar al Administraţiei pentru celelalte secvenţe: pilonul românesc şi cel polonez. „Permiteți-mi să subliniez angajamentul puternic și continuu al Statelor Unite faţă de scutul NATO de apărare antirachetă. Acest angajament rămâne de fier. Prin EPAA, inclusiv prin site-urile din Polonia și România, va fi în continuare în măsură să acopere întreg teritoriul european al NATO cum a fost planificat până în 2018“, a spus Hagel.
Şi totuşi, era de aşteptat ca angajamentul Administraţiei pentru fazele 2 şi 3 ale scutului să continue. O reafirmase cu subiect şi predicat vicepreşedintele SUA, Joe Biden, pe scena unuia dintre cele mai importante forumuri de securitate din Europa – Conferinţa de la München. Astfel, la 2 februarie, Biden reafirma angajamentul Administraţiei Obama pentru securitatea Europei: „Europa rămâne partenerul indispensabil al Americii. Colaborarea noastră pe chestiunea scutului antirachetă protejează ambele noastre populaţii - iar angajamentele cu România, Spania şi Turcia oferă o dovadă tangibilă a acestei colaborări“, a spus Biden.
Desigur, reacţiile critice nu s-au lăsat aşteptate. Polonezii, în special, devin nervoşi ori de câte ori Obama tinde să amâne un proiect din care fac parte. Şi asta mai ales în condiţiile în care scena discuţiei dintre Obama şi Medvedev din campanie este încă vie în memoria tuturor: „după alegeri o să am mai multă flexibilitate“. Coincidenţă sau nu, a fost amânată tocmai etapa în care scutul ar fi putut elimina rachete intercontinentale cu rază lungă de acţiune şi care se pare că i-ar fi deranjat cel mai tare pe ruşi. Pentru polonezi, subiectul este întotdeauna sensibil, deoarece sistemul antibalistic este văzut ca făcând parte din sistemul de descurajare al NATO. Este o modalitate directă de reasigurare strategică a angajamentului american faţă de apărarea colectivă a Europei. //
Un plan pentru Pentagon
În marginea dezbaterilor privind efectele sechestrării asupra politicilor de apărare ale Administraţiei Obama, un raport al Rand Corporation a propus 3 soluţii posibile. Toate pornesc de la premisa că este nevoie de clarificarea unei direcţii strategice, în funcţie de care se vor stabili cele mai importante priorităţi operaţionale. Întrebarea cheie devine aşadar: la ce este America pregătită să renuţe, ce riscuri este dispusă să accepte şi cum se va ajusta rolul său în lume?
Primul scenariu propune tăieri de 488-523 miliarde de dolari între 2014-2023, însă asumă ideea că ameninţările viitorului vor fi similare celor din deceniul trecut. Cu alte cuvinte, mai mult Afganistan şi Irak şi implică un Pentagon configurat să desfăşoare operaţiuni de stabilizare postconflict şi misiuni complexe de contrainsurgenţă. În esenţă, efectivele şi capacităţile terestre vor rămâne în mare parte neatinse de restructurări. Marii perdanţi vor fi însă aviaţia şi marina militară.
Al doilea scenariu presupune reduceri de 496-504 miliarde de dolari şi implică externalizarea angajamentelor de securitate regionale aliaţilor locali. Cu alte cuvinte, europenii vor fi responsabili de securizarea Mediteranei sau de descurajarea Rusiei în proximitatea Europei Centrale şi de Est. În esenţă, este un scenariu care vede intervenţiile similar celor din Libia şi Mali, în care Europa şi-a asumat partea leului, drept noua normalitate. Armata terestră va fi serios diminuată.
Al treilea scenariu propune o reorientare exclusivă pe ameninţările emergente din Pacificul de Vest. Este un scenariu foarte asemănător politicii Administraţiei de rebalansare spre Asia. Marele rol va reveni flotei navale. //
Lecţiile Irakului
Săptămâna trecută s-au împlinit 10 ani de la lansarea războiului din Irak. Discuţia este importantă, mai ales din perspectiva implicaţiilor pe care le are asupra adaptării armatei după Afganistan. Rar mai găseşti astăzi câte un susţinător cu credibilitate, care să vorbească la superlativ de această aventură. Pentru opinia publică, Irakul este un caz deja clasat, o eroare care nu ar fi trebuit să aibă loc. Foarte probabil. Până şi succesul relativ al celebrei „surge“ sub conducerea generalului Petraeus este contestat şi filtrat prin lentile afgane. Pentru mulţi, Afganistanul (altfel un experiment vândut public tot pe reţeta succesului irakian) a devenit astăzi echivalentul bătăliei de la Waterloo pentru contrainsurgenţă (Fred Kaplan).
Pe fond, însă, se impun o serie de observaţii, mai ales în contextul în care este destul de probabil să ne mai confruntăm cu operaţiuni similare de stabilizare. Sigur, nu neapărat pe formatul irakian, unde Statele Unite au trebuit să îşi asume partea leului. Dar exemplul columbian şi filipinez (formule de susţinere suple) ar putea reprezenta eşantioane ale unui viitor nu prea îndepărtat. Iar atunci vor conta din nou aptitudinile de a opera în mijlocul unor comunităţi suprapopulate.
Şi totuşi, este o eroare să credem că succesul relativ din Irak s-a datorat unei simple suplimentări de trupe. Resetarea culturii operaţionale spre a asigura protecţia civililor a fost esenţială, dar nu suficientă. Cercetări recente arată că decisiv a fost procesul de sinergie dintre revolta triburilor din Anbar şi campania de contrainsurgenţă a generalului Petraeus. Poate cea mai importantă lecţie a fost necesitatea de a pătrunde în lumea triburilor locale pentru a le înţelege interesele, resorturile motivaţionale cele mai intime, ce le face să ticăie. Doar astfel puteai spera să ai o şansă să le influenţezi calculele şi deciziile. „Trebuie să avem întotdeauna o înţelegere fundamentală asupra texturii sociale în care operăm. Am petrecut mult timp studiind triburile. Nu cred că cineva a petrecut mai mult timp cu şeicii decât mine. Aş putea să le spun până şi poveştile despre bunicii lor. Învăţând triburile, am fost în stare să operăm în mijlocul lor“, declara săptămâna trecută generalul John Allen, reamintindu-şi de zilele petrecute în Anbar în 2006.
Totodată, în absenţa unor birocraţii administrative funcţionale, aflate în serviciul comunităţilor locale, este puţin probabil ca un efort extern de stabilizare să fie făcut sustenabil. În cele din urmă, contrainsurgenţa rămâne 80% o problemă administrativă şi doar 20% o problemă militară.
Experienţa irakiană mai sugerează că, mai devreme sau mai târziu, reconcilierea politică cu fostul insurgent şi cooptarea sa în noua ordine constituţională este imperativă. Altfel nu impui decât o pace punitivă, oricând gata să explodeze. De-baathificarea a fost una dintre cele mai dezastruoase iniţiative, motorul care a creat rebeliunea antiamericană, un mesaj care transmitea fostelor elite loiale lui Saddam hotărârea că nu au niciun loc în noul Irak.