Pe aceeași temă
Maturitatea clasei politice poloneze mă face să cred că viitorul președinte și guvern de la Varșovia nu vor schimba datele relației cu Berlinul și nici nu vor inflama inutil relația cu Moscova. La fel de încrezător sunt în capacitatea Administrației de la București de a pune interesul național deasupra sensibilităților personale.
Victoria candidatului partidului Lege și Dreptate (PiS) în alegerile prezidențiale din Polonia a fost primită cu uimire și rezervă. Uimirea vine din faptul că președintele Bronisław Komorowski a intrat favorit în cursă, în luna martie punându-se doar problema victoriei într-un tur sau în două tururi. Însă, cu două săptămâni înainte de primul tur, sondajele de opinie publicate de TNS confirmau o scădere de popularitate a președintelui, într-o jumătate de an, de la 56 la 39%, oricum peste Andrzej Duda, principalul său contracandidat, care avea în sondaje o popularitate de doar 26%. Rezerva cu care a fost întâmpinată victoria tânărului de 43 de ani, A. Duda, are două cauze: este un politician prea puțin cunoscut; este considerat o „păpușă“ de unii comentatori sau „marionetă“ de către alții în mâna liderului PiS, Jarosław Kaczyński. „Little-known“, pentru New York Times și alte publicații anglo-saxone, sau „un inconnu grandi dans l’ombre des frères Kaczyński“, pentru Le Monde și restul presei franceze, A. Duda marchează schimbarea de generații pe scena poloneză, el devenind primul președinte care nu și-a făcut ucenicia politică în conflictul dintre Solidaritatea și puterea comunistă.
Andrzej Duda, catolic practicant, s-a născut într-o familie de profesori universitari de la Cracovia, el însuși fiind lector la Uniwersytet Jagielloński, Catedra de drept administrativ, însă din cauza politicii și-a suspendat activitatea academică. A fost secretar de stat la Ministerul Justiției în guvernul condus de Jarosław Kaczyński, apoi a lucrat la Cancelaria Președintelui Republicii, până la tragedia de la Smolensk, în care a murit președintele Lech Kaczyński. Parlamentar, din 2011, europarlamentar din 2014, A. Duda este încă un mister care rămâne să fie deslușit.
O victorie de context
Victoria lui Andrzej Duda e mai degrabă rodul unui context favorabil. Coaliția de centru-dreapta, dominată de Platforma Civică (PO), se află la guvernare de opt ani. Plecarea liderului necontestat al acesteia, Donald Tusk, la Bruxelles, în postul de președinte al Consiliului European, a slăbit forța PO care, odată cu venirea Ewei Kopacz în fruntea guvernului, a intrat într-un proces de redefinire. În ciuda creșterii macroeconomice constante în toată perioada crizei financiare, guvernul a fost nevoit să ia mai multe măsuri nepopulare. Creșterea în 2012 a vârstei de pensionare la 67 de ani, șomajul ridicat, mai ales în rândul tinerilor, exodul lor către Marea Britanie și Germania în căutare de locuri de muncă au generat o stare de nemulțumire în Polonia, bine speculată de PiS. În campania electorală, alți trei factori au asigurat victoria lui A. Duda. În primul rând, strategia de campanie a lui Komorowski a fost dezastruoasă. A candidat independent, iar PO s-a limitat la o campanie neconvingătoare în marile orașe. Practic, președintele n-a făcut campanie decât între cele două tururi, când era deja prea târziu. N-a ieșit din palat, n-a participat la dezbaterile televizate, iar atunci când a făcut-o, în ultimele zile de campanie, a fost stângaci și neconvingător. A. Duda a avut o campanie foarte bună, în stil american, străbătând țara într-un autobuz și reușind să mobilizeze electoratul de la sate, catolic și conservator. În turul al doilea, decisive au fost voturile starului rock Paweł Kukiz, care s-a situat pe locul al treilea, cu peste 20%, în primul tur. El mai este cunoscut pentru cântecele sale naționaliste și patriotice și pentru participarea la Maidanul de la Kiev. P. Kukiz a adunat voturile de protest, mai ales ale tinerilor cu lozinci antisistem, a criticat PO și pe președintele Komorowski, astfel încât nu-i de mirare că peste 60% din cei care l-au votat în primul tur pe starul rock în cel de-al doilea i-au dat voturile lui Duda.
PO contra PiS sau liberali vs. conservatori
Scena politică poloneză este de peste un deceniu teatrul unei competiții între cele două aripi ale fostului sindicat Solidaritatea grupate în PO, condusă până nu de mult de fostul premier Tusk, și PiS, gruparea înființată de frații gemeni Kaczyński, în 2001. Conflictul dintre cele două partide s-a acutizat odată cu aderarea Poloniei la UE și nici măcar moartea tragică a președintelui Lech Kaczyński la Smolensk, la 10 aprilie 2010, n-a reparat ruptura dreptei poloneze. PO are o ideologie liberală, încurajează investițiile străine, iar baza sa electorală se află în marile orașe, fiind votat de cei care au avut de câștigat de pe urma tranziției la economia de piață și a aderării Poloniei la UE. PiS, prin liderul său Jarosław Kaczyński, cere consolidarea „suveranității naționale“, critică adesea UE, pe care o acuză de birocratizare excesivă, promite măsuri împotriva rețelelor străine de distribuitori care sunt acuzate că falimentează micii comercianți polonezi, măsuri împotriva băncilor străine, a contractelor de stat încheiate cu marile concerne străine. Unele dintre măsurile propuse de Duda, cum este cea privind anularea creșterii vârstei de pensionare, sunt calificate drept populiste, iar economiștii afirmă că ea necesită peste 4 miliarde de euro pe an, în condițiile în care deficitul Poloniei din acest an se ridică la 11 miliarde. Majoritatea analiștilor afirmă că, în politica economică și socială, PiS este de fapt la stânga, militând pentru creșterea rolului statului și protejarea celor care au avut de pierdut de pe urma tranziției și aderării la UE. Asta și explică scăderea până la dispariție a ponderii social-democraților polonezi, al căror candidat la prezidențiale, Magdalena Ogórek, abia dacă a depășit 2%.
Inaugurarea la 6 august a mandatului prezidențial al lui A. Duda va fi urmată de începerea campaniei electorale pentru parlamentarele din octombrie. Cei mai mulți observatori afirmă că PiS, condus de Kaczyński, are mari șanse să formeze înainte de Crăciun viitorul guvern, alături de mișcarea lui Kukiz, care s-ar putea clasa pe locul al treilea. Asta va da coerență guvernării și va feri Polonia de tensiunile competiției dintre președinte și premier. Însă revenirea lui Jarosław Kaczyński în fotoliul de premier stârnește frisoane în unele capitale.
Washington, Berlin, Moscova, București
Cele mai puține îngrijorări sunt la Washington. Practic, SUA vor putea conta pe Varșovia, ca și până acum. Viitorul președinte este un proamerican ferm.
Cele mai mari emoții, judecând după tonul presei germane, sunt la Berlin și Bruxelles. Angela Merkel n-a uitat dificultățile din relația cu guvernul Jarosław Kaczyński, din perioada 2005-2007, când, practic, relațiile germano-poloneze au fost la cel mai scăzut nivel din istoria recentă. PO și premierul Tusk au început, după câștigarea alegerilor în 2007, o politică de apropiere de Berlin, ceea ce a adus dividende Varșoviei: creșterea vizibilității Poloniei în interiorul UE, o influență mai mare în politica externă a UE, mai ales în politica față de Rusia. Însă o revenire la linia politică a lui Kaczyński, în condițiile în care ar deveni în toamnă premier, s-ar putea solda cu scăderea profilului Poloniei în UE și pierderea capacității de a influența evoluțiile din Ucraina vecină.
Deși PiS este cunoscut pentru atitudinea foarte critică față de Moscova, A. Duda a fost prudent în dezbaterile televizate. De altfel, V.V. Putin l-a și felicitat pe Duda și a exprimat speranța dezvoltării relațiilor bilaterale, cu „respectul reciproc al intereselor, ceea ce va consolida securitatea și stabilitatea în Europa“. Aleksei Pușkov, președintele Comitetului Dumei pentru relații externe, a salutat în felul său victoria lui Duda, postând pe Twitter: „Polonezii au scăpat de Komorowski. Ura față de Rusia s-a dovedit insuficientă pentru a învinge în alegeri. Este o lecție pentru colegii lui din țările vecine“. Însă Konstantin Kosaciov, omologul lui Pușkov de la Consiliul Federației, Camera superioară a Parlamentului, a fost mai rezervat, notând pe Facebook că „alegerea lui Duda nu promite nimic bun“, dar el rămâne optimist, date fiind declarațiile pozitive privind disponibilitatea colaborării.
Andrzej Duda, victorios în alegerile prezidenţiale din Polonia
Experți ruși intervievați de postul american de radio Svoboda au afirmat că revenirea la linia politică din 2005-2007 va pune Kremlinul „într-o situație ideală“. Pe de o parte, Polonia „va genera o seamă de probleme în interiorul UE din cauza politicii antigermane pe care PiS o duce tradițional“, iar, pe de altă parte, „va produce mult zgomot în relația cu Rusia, ceea ce va permite Moscovei să blocheze orice contact cu Polonia“, cum a fost în vremea Guvernului Jarosław Kaczyński. Kremlinul va putea atunci „să refuze să discute cu Varșovia, invocând atitudinea neadecvată a acesteia“.
Parteneriatul stategic România-Polonia a fost relansat de Rusia, odată cu ocuparea și anexarea Crimeei. Una dintre primele vizite ale noului președinte Klaus Iohannis a fost la Varșovia, ceea ce subliniază importanța relației României cu Polonia, mai ales în domeniul securității și apărării. Întâlnirea președinților Komorowski și Iohannis a inspirat optimism. Acum, însă, trebuie răspuns la întrebarea cum ar putea influența noul președinte polonez soarta parteneriatului strategic? Într-un scenariu pozitiv, alegerea lui A. Duda, proamerican, critic al Moscovei în tradiția PiS, cu disponibilitatea anunțată în campania electorală pentru o implicare și mai mare a Poloniei în Ucraina, ar putea conduce la consolidarea parteneriatului cu România, sub umbrela Washingtonului. Într-un scenariu negativ, la fel de plauzibil, venirea la guvernare după alegerile parlamentare a lui Jarosław Kaczyński și reluarea liniei politice din 2005-2007 ar putea înrăutăți relațiile Poloniei cu Germania, context în care, cunoscute fiind sensibilitățile progermane ale președintelui Iohannis, Bucureștiul s-ar putea îndepărta de Varșovia. Maturitatea clasei politice poloneze mă face să cred că viitorul președinte și guvern de la Varșovia nu vor schimba datele relației cu Berlinul și nici nu vor inflama inutil relația cu Moscova. La fel de încrezător sunt în capacitatea Administrației de la București de a pune interesul național deasupra sensibilităților personale.