Pe aceeași temă
Chiar în momentul în care premierul chinez era primit triumfalist la București, Beijingul pregătea lansarea unei operațiuni de revizionism low-cost împotriva unui teritoriu japonez.
La 23 noiembrie, orele 10 dimineață, Ministerul Apărării de la Beijing a anunțat activarea unei zone de identificare aeriană deasupra Mării Chinei de Est. Noul perimetru se exinde și asupra insulelor Senkaku, revendicate de China, dar care din punct de vedere legal aparțin Japoniei. Astfel, aeronavele care zboară în această zonă sunt obligate să depună anticipat planurile de zbor și să se identifice la autoritățile chineze. În cazul unui refuz, Beijingul urmând să trimită avioane de luptă pentru a le intercepta. Peste noapte și din câteva mișcări pe hartă, Beijingul retușase statutul unui teritoriu suveran. Oare urmează Marea Chinei de Sud?
Probabil că sunt puțini oamenii care pot spune că înțeleg comportamentul Chinei. Dar cu siguranță pe orice listă scurtă se află Lee Kwan Yew, fondatorul statului Singapore. Așadar, să încercăm să vedem regiunea prin ochii săi. Ar putea fi un exercițiu care să facă un pic de lumină în disputa privind insulele Senkaku.
Ceea ce îl îngrijorează pe Lee Kwan Yew este concepția despre lume a noilor generații de lideri chinezi care se pregătesc să intre în scenă, formați în spiritul istoriei „Regatului de Mijloc“, al unui naționalism deseori militant, o lume în care China era puterea dominantă în regiune, iar celelalte state erau percepute ca vasale. În plus, găsește cultivarea „mândriei nemăsurate și a patriotismului într-o Chină restaurată“, ca fiind o combinație potențial volatilă. El vede politica internațională ca pe o competiție unde una dintre constante este dată de convingerea că „natura umană, oricât de regretabil ar fi, este inerent vicioasă“ și trebuie să avem permanent în vedere moderarea tentațiilor, a predispozițiilor vicioase. Un exemplu local îl oferă pretențiile teritoriale pe care Beijingul le asumă în Marea Chinei de Est, dar și în Marea Chinei de Sud. În acest context, este convins că prudența și mai ales pacea și stabilitatea în regiune „dictează existența unui echilibru de putere în Asia-Pacific“, mai ales sub forma menținerii prezenței militare americane în regiune. Astfel se explică de ce Singapore a devenit între timp o piesă esențială în puzzle-ul rebalansării spre Pacific a Administrației Obama.
Bombardierul american B-52. Două astfel de aeronave ale SUA au survolat, pe 25 noiembrie, controversatul spaţiu disputat de China şi Japonia. |
Dar dacă mișcarea Beijingului împotriva insulelor Senkaku este menită să testeze limitele până unde își poate împinge perimetrul pretențiilor sale regionale? Sau credibilitatea garanțiilor de securitate și a reacțiilor americane în cazul unui teritoriu cu importanță în cele din urmă marginală? De la Washington, comportamentul Chinei este văzut ca fiind o secvență dintr-un tipar mai extins, al cărui scop este „evitarea unei confruntări militare directe, prin testarea a ceva ce nu contează foarte mult pentru noi, dar tinde să fie foarte important pentru un aliat. În cele din urmă, este un test de voință. Ceea ce contează este răspunsul, slab sau ferm, care îi va transmite inițiatorului cât de mult poate să preseze data viitoare, în altă parte“, spune profesorul Jakub Grygiel de la Universitatea Johns Hopkins. Probabil că nu este deloc întâmplător faptul că acțiunea Chinei vine într-un moment de slăbiciune a Statelor Unite în regiune. Iar în relațiile internaționale, percepția contează. În ciuda discursului rebalansării, mesajul pe care Washingtonul îl transmite astăzi este unul de blocaj instituțional, consensul bipartizan de politică externă articulat după 1945 se clatină serios, susținerea publică pentru o politică externă intervenționistă este tot mai redus, iar sechestrul bugetar al Pentagonului are deja un impact imediat asupra gradului de pregătire operațională a forțelor americane. Toate aceste ingrediente alimentează percepția și teza declinului SUA. Putem să contăm pe SUA? Vor veni SUA în ajutorul nostru? Mai are Washingtonul banii necesari pentru a rămâne o superputere militară high-tech? Sunt întrebările articulate formal și informal de aliații din Pacific. Tocmai de aceea, răspunsul Washingtonului a fost unul pe măsură: ferm și atent calibrat. Pentru John Kerry, întreaga mișcare reprezintă o „încercare unilaterală de a schimba statu-quo-ul în Marea Chinei de Est“. De departe cea mai interesantă a fost reacția șefului Pentagonului, Chuck Hagel: vorbim de o „acțiune unilaterală gândită să schimbe statu-quo-ul în regiune“, reamintind însă de faptul că articolul 5 al Tratatului Reciproc de Apărare dintre Japonia și SUA se aplică și insulelor Senkaku. Ulterior anunțului chinez din 23 noiembrie, două bombardiere americane de tip B-52 au survolat controversatul spațiu, ignorând pretențiile chinezilor.
Episodul de săptămâna trecută ar putea să constituie doar o mostră într-un efort complex de socializare, în care puterea dominantă (SUA) și cea aflată în ascensiune (China) conturează un nou modus operandi testând și învățând limitele a ceea ce este permis. Pe termen lung, miza celor doi actori este evitarea a ceea ce în relațiile internaționale se numește „capcana lui Tucidide“. Metafora amintește de resorturile structurale ale conflictului peloponeziac unde, în cele din urmă, „ascensiunea Atenei și teama Spartei au făcut războiul inevitabil“.
* Octavian Manea este masterand Fulbright în studii de securitate la Maxwell School of Citizenship and Public Affairs.