Pe aceeași temă
În cazul unui eșec la Vilnius,Ucraina s-ar confrunta cu proteste și o divizare și mai adâncă a societății.
Cu mai puțin de două săptămâni până la summit-ul Parteneriatului Estic, este încă neclar dacă la Vilnius Uniunea Europeană și Ucraina vor semna Acordul de asociere. Documentul este esențial pentru integrarea europeană a acestei țări și pentru succesul Parteneriatului Estic al UE. Acordul de asociere, având în componență și un ambițios acord de liber schimb, ar duce la adoptarea standardelor europene de către Ucraina, cel mai mare dintre cele șase state ale Parteneriatului Estic, și ar spori schimburile comerciale dintre cele două părți.
Lucrurile păreau să meargă pe traiectoria dorită. Ucraina a adoptat în ultimele luni o serie de legi cerute de UE, iar liderii ucraineni și-au declarat chiar disponibilitatea de a o elibera din închisoare pe Iulia Timoșenko, fostul premier aflat în închisoare pentru abuz de putere. UE vede în Timoșenko o victimă politică a „justiției selective“ din Ucraina și a impus eliberarea ei ca o condiție a semnării acordului. Cu toate acestea, liderii ucraineni ezită și nu par a fi pregătiți să treacă acest prag. Parlamentul ucrainean a eșuat în 13 noiembrie să adopte un pachet de legi privind sistemul electoral și justiția, care i-ar fi permis Iuliei Timoșenko să plece în Germania pentru tratament medical (o soluție temporară propusă de UE). Cum s-a ajuns la acest blocaj?
Trebuie spus că susținerea de către președintele Ianukovici a parcursului european al țării este doar una pragmatică, semnarea acordului fiind sprijinită de o majoritate a votanților ucraineni și de cea mai mare parte a oligarhilor. De fapt, Ianukovici a beneficiat de sprijinul Rusiei la alegerile prezidențiale din 2010, pe care le-a câștigat în fața Iuliei Timoșenko, fiind votat în special în regiunile rusofone și rusofile din estul și sudul țării. Dacă majorități solide din rândul votanților opoziției sprijină integrarea europeană a țării, doar aproximativ jumătate dintre votanții partidului președintelui sprijină această orientare. La acest fundal se adaugă rivalitatea puternică dintre cei doi politicieni, Ianukovici și Timoșenko. Președintele, tot mai nepopular, se teme de o revenire a Iuliei Timoșenko, aceasta având șanse reale să îi dejoace planul de a fi reales în 2015. Astfel, președintele a declarat că nu o va grația pe Iulia Timoșenko și a preferat să paseze această sarcină în cârca Parlamentului.
La aceste motive de politică internă se adaugă presiunile Rusiei. Moscova încearcă să convingă Ucraina să adere la Uniunea Vamală formată din Rusia, Belarus, Kazahstan și, în curând, Armenia. Pe măsură ce Ucraina a dat semne că va reuși să semneze acordul cu UE, Rusia și forțele proruse din Ucraina și-au intensificat ofensiva de a opri acest curs. Pentru aceasta, Rusia folosește un amestec de măsuri dure, promisiuni și măsuri de tip soft-power.
Rusia a impus un cvasiembargou importurilor ucrainene, iar alți demnitari ruși au amenințat cu destabilizarea țării, inclusiv ruperea estului rusofon, și afectarea gravă a relațiilor bilaterale. Uniunea Europeană este cel mai mare partener comercial al Ucrainei, dar, în ce privește strict exporturile, Ucraina exportă mai mult în țările Uniunii Vamale decât în UE, astfel că presiunile economice ale Rusiei afectează economia țării, deja slăbită de criza economică. Ucraina datorează de asemenea Rusiei aproape un miliard de euro pentru gazul livrat anul acesta și are dificultăți în a-i plăti această sumă.
Pe fondul acestor presiuni, președintele Ianukovici a încercat să ofere concesii Rusiei în cazul în care va semna Acordul de asociere cu UE și să obțină un preț mai bun din partea Kremlinului în varianta în care ar renunța la acord. Președintele Putin i-ar fi promis, se pare, celui ucrainean finanțări importante pentru Ucraina, prețuri la gaz reduse și continuarea cooperării în domeniul energiei nucleare și industrie.
Pe lângă amenințări și promisiuni, emisarii (pro)ruși folosesc și argumente de ordin emoțional. Ucraina este prezentată ca aparținând, împreună cu Rusia, unei alte civilizații, ortodoxe, superioare celei europene, decadente. Pentru Serghei Glaziev, consilier al Kremlinului, preferința liderilor ucraineni pentru Uniunea Europeană ar fi chiar „anticreștină“. Oponenții parcursului european al țării instrumentalizează și conservatorismul social al societății, Ucraina fiind împânzită de afișe anti-UE, prin care locuitorii sunt avertizați că semnarea acordului cu UE le va aduce homosexualitate, prețuri mari și șomaj.
Astfel, pierderile economice cauzate de Rusia, precum și situația economică dificilă a Ucrainei îl fac pe președintele Ianukovici să ezite să înainteze în dosarul european. Eliberarea Iuliei Timoșenko îi displace profund, iar presiunile Rusiei nu fac decât să îi întărească ezitările. În același timp, liderii ucraineni nu par convinși că UE va rata semnarea acordului cu Ucraina din cauza soartei unei persoane și joacă tare, sperând că UE va semna acordul fără ca Timoșenko să fie eliberată. În aceste condiții, șansele ca acest acord să fie semnat scad pe zi ce trece.
Parlamentul ucrainean va mai avea o șansă să adopte legile cerute de UE și astfel să faciliteze semnarea acordului la Vilnius, la sesiunea din săptămâna aceasta. Altfel, un eșec la Vilnius va fi un eșec al UE, dar mai ales al Ucrainei, care s-ar vedea confruntată cu proteste și o divizare și mai adâncă a societății. Eșecul semnării acordului ar întări, de asemenea, poziția Rusiei și logica ei binară („dacă alegeți UE sunteți împotriva noastră“) și ar fragiliza parcursul european al altor state din regiune, precum Republica Moldova și Georgia.
* Paul Ivan este analist la European Policy Centre (EPC), un think tank independent din Bruxelles, și expert afiliat Centrului Român de Polici Europene (CRPE).
CORESPONDENŢĂ DE LA BRUXELLES