Pe aceeași temă
Mulți observatori ai spațiului central-est-european își pun adesea întrebarea: când, cum și de ce Polonia a devenit statul UE cel mai competent în relația cu Ucraina? În egală măsură, se impune întrebarea de ce este necesară această relație specială cu Ucraina și de ce politica estică a Poloniei a contribuit atât de mult la capacitatea celei din urmă de a-și spori securitatea și rolul de stakeholder al politicilor externe UE în Vecinătatea Estică.
Începuturile relației bilaterale între Polonia și Ucraina se regăsesc în scrierile lui Jerzy Giedroyć, Juliusz Mieroszewski și revista expaților polonezi, Kultura, care pe parcursul a patru decenii de Război Rece au desfășurat un lobby intelectual intens pentru acceptarea granițelor Poloniei, conform Conferinței de la Ialta (1945) și a existenței Ucrainei ca baraj în fața expansionismului rusesc. Astfel, încă din anii ’50 ai secolului XX, intelectualii polonezi din diaspora încercau deja să integreze unele idei din reconcilierea germano-franceză în gândirea politică poloneză.
În egală măsură, o interpretare realistă a potențialului Ucrainei ca stat pivot a fost formată atât prin valorificarea experienței istorice a Poloniei ca fostă mare putere, care a împărtășit pentru mai mult de 600 de ani istoria în comun cu ucrainenii, cât și prin pierderea suveranității atunci când Polonia a fost eliminată de către Rusia de pe harta politică a Europei pentru 123 de ani. În mod cât se poate de profund, în cultura strategică a Poloniei, cele două experiențe istorice au contribuit la conturarea Ucrainei ca un necesar absolut pe harta geopolitică a Europei Estice și au motivat Polonia să-și atribuie în mod legitim rolul de locomotivă europeană a Ucrainei, ceea ce a crescut neîntârziat statura Poloniei ca actor de primă ligă pe harta UE.
Totuși, ar fi greșit să credem că relațiile au devenit excelente peste noapte. În trecutul celor două țări și mai ales în prima parte a secolului XX, au existat multiple tragedii generate de incapacitatea elitelor de a-și înțelege dezideratele strategice reciproce sau amenințările pe termen lung. Tristele episoade dintre cele două războaie mondiale, cum ar fi războiul polono-ucrainean din 1918-1919, masacrele polonezilor din Galiția și Volhynia (1942-1943) sau Operațiunea Vistula din 1947 (expulzarea în URSS sau dispersarea și deportarea ucrainenilor în fostele teritorii aparținând Germaniei) au otrăvit pentru decenii relațiile între cele două națiuni.
Cu toate acestea, imediat după căderea Cortinei de Fier și a instituirii celei de-a Treia Republici Polone, relația cu Ucraina a reprezentat una dintre prioritățile politicii externe a Varșoviei. Chiar dacă, în relația cu Ucraina, Polonia a trebuit să ia în considerare prezența „neutralizantă“ a Rusiei în mentalul și retorica strategică ucraineană, gradul de apropiere a celor două națiuni a devenit o certitudine până la mijlocul anilor 2000. Polonia a profitat începând cu mijlocul anilor ’90 și de modificarea opticii SUA asupra Ucrainei, ca rezultat al aderării Ucrainei la Tratatul de Neproliferare și renunțarea la statutul de putere nucleară. În același timp, personalitatea președintelui Kwaśniewski a contribuit la dinamica constructivă a relațiilor cu Ucraina datorită unor politici externe de angajare activă atât pe direcția Kievului, cât și pe cea a Moscovei. Practic, pentru a se apropia de Kiev, Kwaśniewski a știut mai întâi să asigure și să ajungă la reconciliere cu Moscova, fluturând intenții binevoitoare și antamând un dialog politic constructiv cu Elțîn. Pe de altă parte, relațiile strânse cu Ucraina nu au permis Rusiei să joace cartea divizării celor două state vecine, lipsind Kremlinul de unul dintre instrumentele preferate de manipulare a fostelor periferii imperiale. În mai 1997 Polonia și Ucraina semnează o Declarație Comună asupra Acordului de Reconciliere, care, chiar dacă nu a avut nicio obligație juridică, a reprezentat o afirmare morală puternică în sensul apropierii, condamnând tragediile umane pe care și le-au cauzat ambele țări în trecut și punând punct oricărei speculații despre presupuse revendicări teritoriale reciproce.
Ministrul de Externe polonez Radosław Sikorski şi premierul ucrainean Arseni Iaţeniuk la Kiev, martie 2014 |
Polonia nu și-a uitat niciodată lecțiile istoriei, în special după integrarea euro-atlantică, și a învățat să privească Ucraina ca pe una dintre garanțiile esențiale de securitate. Astfel, cei care au îndrăznit să pună la îndoială probitatea europeană a Poloniei au fost rapid surprinși de proactivismul Poloniei pe dosarul ucrainean al UE, chiar dacă Varșovia nu s-a bucurat întotdeauna de cea mai binevoitoare primire la Kiev. Prima dintre lecțiile învățate de Polonia a fost minimizarea traumelor istorice în relația cu Ucraina. A doua lecție ține de capacitatea de a crea interdependență la toate nivelurile, în baza legăturilor istorice și mai ales în pofida tendințelor antireformiste sponsorizate atât de oligarhii ucraineni, cât și de schemele bizantine susținute de Kremlin. De la legăturile directe între administrații locale la construcția de poduri și puncte de trecere a frontierei sau intense schimburi turistice până la un intens dialog la cel mai înalt nivel, aproape orice ocazie de a relaționa constructiv cu Ucraina a fost utilizată eficient. Axa „invizibilă“ și aparent ignorată de ceilalți vecini, Polonia-Ucraina, a fost la baza unuia dintre preceptele fundamentale de securitate ale Poloniei: independența și integritatea Poloniei depinde direct de independența și integritatea Ucrainei. Urmând aceeași logică, independența și prosperitatea Poloniei contribuie la consolidarea Ucrainei ca stat și o plasează pe cea dintâi ca cel mai elocvent avocat pentru integrarea transatlantică. Cel puțin în acești termeni se purtau discuțiile la nivel geo-strategic la sfârșitul anilor 1990, dar și pe parcursul anilor 2000, atunci când Polonia devenea membru în NATO și UE și își definea un rol în familia euro-atlantică.
Ce a urmat odată cu Revoluția Portocalie din 2004 este bine cunoscut, dar și foarte elocvent pentru rolul Poloniei, acolo unde liderii polonezi făceau echipă cu cei mai înalți demnitari UE și SUA în procesul negocierii pentru soluționarea unui conflict intern cu mare potențial exploziv. Unul dintre atuurile pe care le are Polonia este cunoașterea profundă a elitelor ucrainene și capacitatea de a purta un dialog pe o limbă mai accesibilă cu ele. Ulterior, însă, parteneriatul strategic polono-ucrainean a avut de suferit din cauza incapacității Ucrainei de a crea mai multă coeziune între obiectivele declarate și acțiunile concrete, ajungându-se ca, spre sfârșitul anilor 2000, Ukraïne fatigue, dar și războiul ruso-georgian din 2008 să pună Varșovia în fața unor noi dileme cu privire la insecuritatea potențială ce venea dinspre spațiul postsovietic. Pe de o parte, Polonia începea să cunoască un grad de dezvoltare economic și social nemaiîntâlnit în ultimii 500 de ani (în 2012, Polonia a devenit al doilea exportator UE în Ucraina cu bunuri exportate în valoare de 4,1 miliarde de euro), demonstrând capacitate sporită de a atrage Ucraina în UE. Pe de altă parte, Varșovia trebuia să reconcilieze atât răceala marilor capitale UE față de spațiul postsovietic, cât și neoimperialismul Moscovei.
Diferențele de cultură și regim politic au continuat să plaseze Ucraina în afara grupului statelor central-europene (din care Polonia făcea parte) sau baltice, la care aceasta aderase valoric, golind de conținut parteneriatul la care Varșovia sperase. Soluția la care a apelat Polonia nu a fost doar una declarată politic și individual, ci și dezvoltată prin intermediul UE și al marilor capitale interesate să pună cauza ucraineană în topul priorităților de politică externă ale Bruxellesului. Plasarea Parteneriatului Estic (PaE) pe agenda UE a fost un mare succes al politicii estice a Varșoviei: fără Ucraina nu ar fi existat PaE, iar fără PaE celelalte state beneficiare – în primul rând Republica Moldova și Georgia (dar și state UE ca România, Ungaria, Slovacia) – nu ar fi cunoscut acel grad de europenizare și potențială integrare în UE de care se bucură în prezent.
Lecția ucraineană a Poloniei implică o serie de consecințe în planul interacțiunii cu Rusia. Practic, Ucraina și PaE au servit și drept barometru pentru relația cu Kremlinul. Iar dacă, în cazul Ucrainei, Polonia a acționat atât dintr-un sentiment al înrudirii cu spațiul și poporul ucrainean, atunci în cazul Rusiei a făcut-o aplicând vechea înțelepciune chinezească: țineți prietenii aproape, iar dușmanii și mai aproape. Eșecul aparent al Parteneriatului Estic în Ucraina, așa cum se prezintă el în ochii unor lideri europeni, nu se datorează Varșoviei și nici Kievului (care a corectat „greșeala Ianukovici“ prin Euromaidan), ci caracterului antioccidental, dictatorial și imperial al liderilor de la Moscova. Or, la „capitolul rusesc“, testul de maturitate a fost picat nu de Varșovia, ci de Berlin, Londra, Paris și, de ce să nu o spunem direct, chiar de Washington. //