Pe aceeași temă
Armand Goşu |
În 1991, independența Ucrainei a fost o surpriză, atât pentru cancelariile occidentale, cât și pentru lumea academică, universități, centre de expertiză.
Multă vreme Ucraina era considerată un candidat improbabil la statutul de țară-națiune. Un trecut îndepărtat comun și unul recent simbiotic au sporit confuzia privind identitatea națională a ucrainenilor. Cearta ruso-ucraineană nu privește doar chestiuni la zi, ci și, mai ales, capitole comune de istorie mai apropiată sau mai îndepărtată. Sunt ei niște ruși mai bruneți, care vorbesc o rusă cu accent polonez? Sau sunt o națiune diferită de cea rusă? În România, în ciuda apropierii geografice de acest spațiu, confuzia a fost și mai mare, din cauza absenței apetitului pentru cunoașterea slavilor de Est și a concentrării atenției decidenților exclusiv pe Republica Moldova.
Două națiuni, ucraineană și rusă, își revendică prima formă statală, cea de la Kiev. Au existat două Rus’? La Kiev, Rus’ este considerat un stat proto-ucrainean din care se alimentează mitologia statului separat de al celorlalți slavi estici. Traducerea denumirii statului în limba română, Rusia Kieveană, induce în eroare. Și nu doar în română. De fapt, statul se numea Rus’ și desemna un conglomerat etnic, din care mai târziu s-au format trei popoare, ucrainean, rus și bielorus. Manualele de istorie națională tipărite la Moscova și la Kiev încep cu lecția despre Rus’ Kieveană, pe care și-o revendică ambele națiuni. Spre deosebire de manualele rusești, care insistă pe unitatea Rus’, cele ucrainene pun în lumină diferențele, episoadele conflictuale dintre cele trei popoare ale slavilor de Est, accentuând faptul că primul stat kievean a fost ucrainean.
Războaiele fratricide, luptele dintre cnezate au fost generate și de sistemul de succesiune politică. Conflictele nu pot ascunde unitatea acestui spațiu al slavilor de Est. Relativa omogenitate se datorează mai ales absenței frontierelor interne, care să împiedice deplasarea popoarelor și diseminarea influențelor culturale. Râul Nipru, cea mai importantă arteră comercială din Europa de Est, parte a drumului „de la varegi la greci“, a contribuit la unirea diferitelor triburi slave într-un singur stat.
Creștinarea Rus’ la 988, în rit bizantin, ortodox a contribuit la unitatea slavilor de Est. În spațiul public se dezvoltă acum un stil comun; bisericile sunt construite după rețete bizantine de la Kiev, Novgorod până la Vladimir.
Chiar dacă istoricii ucraineni ar avea dreptate când spun că procesul de formare a celor trei popoare ar fi început încă din secolul al VII-lea, decisivă a fost invazia mongolă, căreia Kievul i-a căzut jertfă în 1240. Momentul marchează formal sfârșitul Rus’. Încă înainte de arderea Kievului, sunt consemnate două centre de putere, unul în Vest, Danilo din Halici, care negociază cu polonezii, ungurii și sârbii o cruciadă împotriva mongolilor, alta în Nord, Andrei Bogoliubski, mare cneaz de Vladimir. Cele două centre vor colabora uneori în războaiele împotriva mongolilor. Important de reținut este faptul că erau două centre, nu unul, iar ambele își revendicau moștenirea Kievului. De ce câștigă nordul, Vladimir, competiția cu sudul, cu Halici? Pentru că teritoriul de astăzi al Ucrainei era în bună parte ocupat de mongoli. Iar nucleul de la care s-ar fi putut reface statalitatea, Galiția, a fost ocupat în anii 1340 de Regatul Poloniei. Va urma anexarea Podoliei în anii 1360. Transcarpatia a intrat în stăpânirea coroanei Sf. Ștefan. Kiev și Volînia au fost anexate de Marele Ducat al Lituaniei. Pentru mai bine de două secole, cea mai mare parte a Rus’ de Sud era împărțită între Polonia și Lituania, care s-au asociat prin Uniunea de la Krevo, în 1385.
Vestul Rus’ a păstrat tradiția contactelor cu puterile apusene. Galiția, considerată astăzi de unii istorici ca primul „stat național“ ucrainean, avea legături cu Roma, iar în 1253, reprezentanții cneazului Galiției au primit din partea papei o coroană, care marca recunoașterea lui Danilo drept „rege al Rus’“, ceea ce asigura supremația Haliciului în fața Vladimirului din Nord. Anexarea Galiției de către Polonia taie legăturile cu restul Rus’. Astfel că, refacerea statalității slavilor estici începe de unde poate, din Nord-Estul îndepărtat, practic de la periferia Rus’, de la Vladimir.
Corect ar fi ca doar după invazia mongolă să vorbim despre istoria ucraineană, și nu despre Rus’. Adică, doar de la mijlocul sec. al XIII-lea. Opinia este răspândită grație scrierilor lui Lev Gumiliov (publicate în tiraje de milioane de exemplare în vremea glasnosti), cel mai important teoretician al euro-asianismului, care fixează apariția unui „super ethnos rusesc“ după invazia mongolă, ca o sinteză a rușilor, fino-ugricilor și mongolilor.
Ceva comun rămâne totuși, religia ortodoxă. Ea amintește cel mai bine de vechea unitate a Rus’. Însă nu pentru mult timp. Mitropolitul de Kiev, împreună cu o bună parte a înaltei ierarhii, s-a adăpostit în Est, la Vladimir (1299), apoi la Moscova (1326). Mitropolia și-a schimbat numele, din cea de Kiev, în cea a Moscovei și întregii Rus’ (1328). Abia în jurul anului 1400, mitropolitul de Moscova, de origine etnică bulgară, Kiprian, articulează ideea că Moscova este succesoarea directă a Kievului. Kiprian știa ce vorbește, simțea competiția dintre diversele centre ale vechii Rus’; înainte de a fi ales mitropolit de Moscova, slujise ca mitropolit de Halici și Lituania. Unitatea ortodoxiei slavilor de Răsărit devine istorie în momentul cuceririi Constantinopolului. Încă din 1448 Moscova și-a declarat autocefalia, iar în 1589 va deveni patriarhie. În sud, Grigori este ales mitropolit de Kiev, Halici și toate Rus’-iile în 1458, păstorindu-i pe ortodocșii din Regatul Poloniei și Marele Ducat al Lituaniei.
Nu doar Marele Cnezat al Moscovei pretindea la statutul de succesor al Rus’ Kievene, ci și Polonia, iar din 1569 Rzeczpospolita. Polonezii erau foarte activi în acest spațiu, rezultatele fiind pe măsura resurselor investite. Au integrat nobilimea locală ruteană. Ca întotdeauna, elitele se aclimatizează mai repede, nobilii ucraineni renunțând la ortodoxie. În 1606, din cei 29 de membri ruteni ai Senatului polonez doar unul mai era ortodox, restul: 21 catolici și 7 protestanți. //
Între Polonia, Rusia și Austria
Chiar dacă ucrainenii n-au avut un stat propriu, istoria lor se împletește cu cea a Europei Centrale, marcând-o într-un fel decisiv până astăzi.
Relativa toleranță față de ortodocși n-avea să dureze. Sigismund III de Waza, rege al Poloniei și mare duce al Lituaniei (1587-1632), influențat de Contrareformă, inițiază valuri de persecuții împotriva ortodocșilor ruteni. Aflat sub presiunea polonezilor, clerul rutean a fost forțat să accepte în 1595 Uniunea de la Brest, care a pus bazele Bisericii Greco-Catolice Ucrainene. Ruptura de Patriarhia de la Constantinopol și Unirea cu Roma a avut două consecințe: a oprit persecuțiile lui Sigismund III de Waza împotriva rutenilor; a spart în două – greco-catolică și ortodoxă – unitatea de religie a ucrainenilor, pentru că Unirea cu Roma n-a fost acceptată de către întregul cler rutean. Pe teritoriile ucrainene aflate în stăpânirea Poloniei au fost reluate presiunile împotriva ortodocșilor, care vor înceta doar odată cu dispariția Poloniei, prin succesivele împărțiri între vecinii mai puternici.
În Est, în provinciile anexate de Rusia, începând cu 1654 și până la 1795, populația va reveni la ortodoxie. Nu în totalitate. Catolicii și greco-catolicii nu au fost supuși inițial presiunilor. Atitudinea Rusiei față de greco-catolici s-a schimbat radical odată cu revoluția poloneză din 1831, susținută masiv de către biserică. Din 1833 a început dezmembrarea vechilor parohii greco-catolice. Sinodul de la Poloțk, din 1839, ținut sub conducerea episcopului Semașko, consfințește dizolvarea Bisericii Greco-Catolice din Imperiul rus și transferă toate proprietățile Bisericii Ortodoxe Ruse. Peste 7 milioane de greco-catolici au devenit atunci ortodocși.
În provinciile anexate de Austria, comunitățile ucrainene au cunoscut o dezvoltare fără precedent. Mitropolia din Lviv devine Arhiepiscopie de Kiev, Halici și a tuturor Rus’-iilor. Viena scade influența polonezilor în Biserica Greco-Catolică, pe care aceștia o controlaseră până atunci. La Viena s-a înființat un mare seminar uniat, austriecii au încurajat formarea unei burghezii rutene și au contribuit decisiv la formarea unei elite naționaliste. Socoteala austriecilor era destul de simplă: ridicându-i pe ucraineni, Viena crea o pondere la pretențiile polonezilor.
Istoria ucrainenilor a intrat într-un ciclu dramatic odată cu izbucnirea, acum 100 de ani, a primului război mondial. Împărțite între Rusia și Austro-Ungaria care s-au aflat în tabere opuse, provinciile ucrainene au fost teatru de război, suferind distrugeri materiale și pierderi umane considerabile. Odată cu revoluția din februarie 1917, care a marcat prăbușirea Imperiului rus, începe prima tentativă de formare a unui stat modern ucrainean, denumit Republica Populară Ucraineană. Fondatorii nu se gândeau la independență, ci la formarea unei federații cu noua Rusie, democratică. Slăbiciunile guvernelor succesive Kerenski și mai ales lovitura de stat a bolșevicilor i-au radicalizat pe ucraineni. În iunie 1917, Kievul proclama autonomia și controlul asupra a 5 foste gubernii: Kiev, Chernihiv, Poltava, Podolia și Volînia. Abia la 28 ianuarie 1918, după ce intrase de facto în stare de război cu Rusia bolșevică, Ucraina și-a declarat independența, controlând un teritoriu extins acum la 9 gubernii (la cele menționate se adaugă Harkov, Ekaterinoslav, Herson și Taurida).
Republica Populară era mai degrabă o construcție virtuală, Kievul n-a reușit niciodată s-o consolideze. De altfel, autoritățile nu controlau marile orașe, în care acționau nestingherite bande de bolșevici. Abia ce a fost declarată independența, că bolșevicii au și alungat conducerea republicii din Kiev. Trupele germane, după Brest Litovsk, vor restaura Republica Populară în martie 1918, dar în granițele prevăzute de tratatul de pace. Înființat în aprilie, Hatmanatul, în frunte cu Skoropadski, a supraviețuit doar până în decembrie.
Al treilea stat ucrainean s-a numit Republica Populară Ucraineană de Vest și controla estul Galiției, Transcarpatia și Bucovina. Și această structură a avut o viață foarte scurtă, pierzând teritoriile revendicate. În câteva zile de la înființarea ei, Polonia și-a declarat independența, urmată de Cehoslovacia. Galiția și Volînia au mers la Polonia, Transcarpatia la Cehoslovacia, iar Bucovina la România. Între 1918 și 1922, când se formează URSS, istoricii numără nu mai puțin de 12 războaie pentru Ucraina, de la cel al bolșevicilor împotriva primei Republici Populare (decembrie 1917 - februarie 1918), până la campania generalului Wrangel din Crimeea (martie – noiembrie 1920) și la războiul Poloniei și Ucrainei împotriva Rusiei bolșevice (vara - toamna 1920).
Între 1917 – 1922, Ucraina a fost cel mai important teatru de război. Atât gărzile roșii, cât și cele albe au încercat să refacă vechiul imperiu pornind din Ucraina. Rusia bolșevică a avut câștig de cauză. O mare parte a Ucrainei, pe care a botezat-o republică sovietică, a fost inclusă în Uniunea Sovietică, încă din decembrie 1922, de la înființare. //
De la Războiul Civil la Euro-Maidan
Miza a ce se întâmplă astăzi la Kiev nu e doar Ucraina. E o miză mult mai mare, este chiar Rusia.
Războiul Civil din Rusia bolșevică a lăsat o amprentă de neșters asupra Ucrainei, în special, și asupra întregii Uniuni Sovietice. Violența, suspiciunea, metodele de comandă din armată transferate în administrația civilă, rolul excesiv al serviciilor secrete, până la elita care a condus URSS până în vremea lui Leonid Brejnev, toate provin din vremea Războiului Civil. Din cele șapte milioane de pierderi umane înregistrate, mai mult de jumătate s-au produs pe teritoriul Ucrainei. Aici s-au desfășurat mari lupte, tot aici s-au răspândit cele mai înfiorătoare epidemii, aici violența împotriva populației civile n-a avut nicio limită.
Cele aproape șapte decenii cât Ucraina s-a aflat în granițele Uniunii Sovietice au pus la grea încercare națiunea ucraineană. Foametea din Ucraina, 1932-1933, despre care istoricii ucraineni afirmă că a fost un genocid etnic, care a făcut milioane de victime, este de un deceniu motiv de dispută între Kiev și Moscova.
În plan religios, dacă perioada interbelică s-a remarcat prin presiuni ale polonezilor împotriva rutenilor uniți, soldate cu polonizarea clerului, cu blocarea sau amânarea intrării în Polonia a episcopilor ucraineni din America, după al doilea război mondial, regimul sovietic desființează brutal Biserica Greco-Catolică și-i transferă proprietățile Patriarhiei Moscovei. Mulți preoți greco-catolici au slujit în ilegalitate timp de decenii, Biserica din catacombe fiind susținută activ de diaspora ucraineană creată de emigrațiile în masă de după 1870 și mai ales la sfârșitul celui de-al doilea război mondial. Mai ales în Vestul Ucrainei, care a colaborat cu naziștii, au avut loc deportări în masă în iarna 1944-1945. Într-un lagăr din Siberia este trimis și mitropolitul Iosif Slipîi, împreună cu alți 9 episcopi greco-catolici, ca și alte sute de preoți. Doar în Lviv au fost arestați în câteva zile peste 800 de preoți și trimiși în Siberia. În ciuda presiunilor, greco-catolicii ucraineni au supraviețuit, reapărând la lumină odată cu reformele lui Gorbaciov. Astăzi, uniții reprezintă circa 8% din totalul populației Ucrainei. Nu întâmplător, încă de la începutul Euro-Maidanului, preoții greco-catolici au fost prezenți, exemplul fiind urmat și de reprezentanții altor confesiuni.
Perestroika și glasnosti au oferit naționaliștilor ucraineni prilejul de a relua opera de redeșteptare națională, al cărei centru a devenit Galiția. De altfel, Mișcarea Populară Ucraineană (Narodnîi Ruh Ukrainî), fondată în 1989, în ciuda boicotului la care a fost supusă, a obținut un sfert din locurile Sovietului Suprem la alegerile din martie 1990. I-au înlăturat pe comuniști din administrația locală, au câștigat funcția de primar în orașe importante, inclusiv în capitala Kiev. Totuși, Ruh n-a rivalizat niciodată ca forță și determinare cu mișcările naționale din Țările Baltice sau Caucaz, de pildă. De altfel, blocarea mesajului naționaliștilor ucraineni a fost prioritară pentru puterea sovietică. Secretarul cu ideologia, Leonid Kravciuk, a fost ales președinte al Sovietului Suprem de la Kiev, tocmai pentru că ținea piept deputaților Ruh. De altfel, Kravciuk, după un viraj ideologic spectaculos, a și fost ales primul președinte al Ucrainei, la 1 decembrie 1991, ocazie cu care peste 90% au votat la referendum pentru independența Ucrainei. Câteva zile mai târziu, președinții Rusiei, Belarusului și Ucrainei, cele trei națiuni ale slavilor de Est, au desființat Uniunea Sovietică și au format Comunitatea Statelor Independente.
În cei 22 de ani de independență, relația cu Rusia s-a dovedit a fi unul dintre cele mai complicate examene pe care le are de dat Ucraina. Nici măcar în vremea lui Boris Elțîn, mult mai deschis la minte și înconjurat de reformatori educați în Occident, care gândeau în alte paradigme decât cele de secolul XIX, relațiile dintre Kiev și Moscova n-au fost lipsite de tensiuni. Arsenalul nuclear, flota rusă, Crimeea, drepturile consistentei minorități ruse din Ucraina, retransmiterea posturilor rusești de televiziune și radio, toate acestea și multe altele au fost dosare sensibile, unele nici până astăzi definitiv rezolvate. După venirea lui Putin la Kremlin, în anii 2000, tonul Rusiei la adresa Ucrainei s-a înăsprit considerabil. Tensiunea s-a simțit mai întâi în rescrierea istoriei. De acolo s-a extins pe teren, ducând la grave crize europene în aprovizionarea cu gaz a unor țări UE.
Printre geopoliticieni există convingerea că viitorul Euro-Asiei se decide acum, în Ucraina. Rusia nu va putea reface imperiul fără Ucraina, spun mulți. Cu atât mai bine, atunci va fi obligată să facă reforme. Cu actualul lider de la Kremlin reformele vor întârzia. Din păcate, Rusia nu are prea mult timp la dispoziție. Virajul Ucrainei spre Occident ar putea trezi Rusia din visurile euro-asiatice. Miza a ce se întâmplă astăzi la Kiev nu e doar Ucraina. E o miză mult mai mare, este chiar Rusia. //