UE a ajuns la un acord: reducerea consumului de gaze naturale cu 15%

L. G. | 26.07.2022

Statele membre ale UE au aprobat marți planul de urgență privind reducerea consumului de gaze în perioada următoare după ce s-au făcut compromisuri pentru ca unele țări să poată să beneficieze de reduceri

Pe aceeași temă

Europa se confruntă cu o criză în asigurarea stocurilor de gaze pentru iarnă după ce Gazprom a anunțat că reducede miercuri tranzitul de gaze la doar 20% din capacitatea totală a gazoductului Nord Stream 1 către Germania.

Având în vedere că 12 state UE se confruntă deja cu reducerea livrărilor de gaze rusești, Bruxelles-ul îndeamnă statele membre să se pregătească reducând consumul gaze și depozitându-l pentru la iarnă, de teamă că Rusia va opri complet tranzitul ca răspuns la sancțiunile occidentale din cauza războiului cu Ucraina, transmite Reuters

Miniștrii Energiei ai statelor UE au aprobat o propunere pentru toate țările UE să reducă voluntar consumul de gaze cu 15% din august până în martie comparativ cu consumul mediu din aceeași perioadă în perioada 2016-2021. Reducerile ar putea fi obligatorii într-o situație de urgență a aprovizionării, dar conducerea de la Bruxelles a acceptat să scutească mai multe state și unele industrii de această obligație, după ce unele guverne au respins propunerea inițiala a UE de a impune o reducere obligatorie de 15% pentru fiecare țară.

Cehia, care deține în prezent președinția rotativă a UE, a confirmat după-masă că statele membre au ajuns la un acord, fără a preciza prevederile acestuia.

„Este un scenariu probabil acela că ar putea avea loc o întrerupere totală a furnizării de gaz rusesc, ceea ce ar afecta întreaga Uniune Europeană”, a avertizat săptămâna trecută președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Ea a avertizat și mai devreme în cursul lunii iulie statele membre ale UE să se pregătească pentru oprirea totală a exporturilor de gaze naturale din partea Gazprom.

Temerile că Rusia ar putea sista complet exporturile de gaze către Uniunea Europeană s-au accentuat luna aceasta după ce Gazprom a anunțat pe 11 iulie că oprește gazoductul Nord Stream 1 folosit pentru aprovizionarea Germaniei pentru lucrări de mentenanță.

Gazoductul Nord Stream 1 are capacitatea de 55 de miliarde de metri cubi (bcm) de gaze pe an din Rusia către Germania pe sub Marea Baltică. Lucrările de întreținere s-au desfășurat între 11 și 21 iulie. Deși Gazprom a reluat livrările prin Nord Stream 1 după 10 zile, ele sunt doar la o cincime din capacitatea gazoductului.

Mai mult, compania energetică rusă a anunțat luni, 25 iulie, că a oprit o altă turbină a gazoductului Nord Stream 1 și că fluxurile de gaz vor scădea la o cincime din capacitatea normală.

Kremlinul susține că Gazprom nu este de vină pentru riscurile de stocare, reiterând că europenii suferă consecințele sancțiunilor pe care ei înșiși le-au impus împotriva Rusiei.

Prevederi ale acordului:

  • Statele membre au convenit să își reducă cererea de gaze cu 15% față de consumul mediu din ultimii cinci ani, între 1 august 2022 și 31 martie 2023, cu măsuri la alegerea fiecăruia.

  • Întrucât toate țările UE vor depune toate eforturile pentru a îndeplini reducerile, Consiliul UE a specificat câteva scutiri și posibilități de a solicita o derogare de la obiectivul de reducere obligatoriu, pentru a reflecta situațiile particulare ale statelor membre și pentru a se asigura că reducerile de gaze sunt eficiente în creșterea securității aprovizionării în UE.

  • Consiliul a convenit că statele membre care nu sunt interconectate la rețelele de gaze ale altor state membre sunt scutite de reduceri obligatorii de gaz, deoarece nu ar putea elibera volume semnificative de gaze prin conducte în beneficiul altor state membre. 

  • Statele membre ale căror rețele de electricitate nu sunt sincronizate cu sistemul electric european și depind în mare măsură de gaze pentru producerea de energie electrică sunt, de asemenea, exceptate, pentru a evita riscul unei crize de alimentare cu energie electrică.

  • Statele membre pot solicita o derogare pentru a-și adapta obligațiile de reducere a cererii dacă au interconexiuni limitate cu alte state membre și pot demonstra că capacitățile lor de export de interconexiuni sau infrastructura lor internă Gaz Natural Lichefiat (GNL) sunt utilizate pentru a redirecționa la maximum gazul către alte state membre.

  • Statele membre pot solicita, de asemenea, o derogare în cazul în care și-au depășit obiectivele de umplere a stocării gazelor naturale, dacă acestea depind în mare măsură de gaz ca materie primă pentru industriile critice sau dacă consumul lor de gaze a crescut cu cel puțin 8% în ultimul an, comparativ cu media ultimilor cinci ani.

  • Statele membre au convenit să sporească rolul Consiliului în declanșarea unei „alerte la nivelul Uniunii”.

  • Alertarea ar fi activată printr-o decizie de punere în aplicare a Consiliului, hotărând la propunerea Comisiei.

  • Comisia prezintă o propunere de declanșare a unei „alerte la nivelul Uniunii” în cazul unui risc substanțial de lipsă gravă de gaze sau a unei cereri excepțional de mare de gaze sau dacă cinci sau mai multe state membre care au declarat o alertă la nivel național solicită Comisiei să face acest lucru.

  • Atunci când au ales măsuri de reducere a cererii, statele membre au convenit că ar trebui să acorde prioritate măsurilor care nu afectează clienții protejați, cum ar fi gospodăriile și serviciile esențiale pentru funcționarea societății, cum ar fi entitățile critice, asistența medicală și apărarea.

  • Măsurile posibile includ reducerea gazului consumat în sectorul electric, măsuri de încurajare a schimbului de combustibil în industrie, campanii naționale de conștientizare, obligații specifice de reducere a încălzirii și răcirii și măsuri bazate pe piață, cum ar fi licitația între companii.

  • Statele membre își vor actualiza planurile naționale de urgență care stabilesc măsurile de reducere a cererii pe care le planifică și vor raporta în mod regulat Comisiei cu privire la progresul planurilor lor.

  • Regulamentul este o măsură excepțională și extraordinară, prevăzută pentru o perioadă limitată de timp.

  • Regulamentul se va aplica timp de un an, iar Comisia va efectua o revizuire pentru a lua în considerare extinderea sa în lumina situației generale a furnizării de gaze în UE, până în mai 2023.

  • Textul convenit astăzi va fi adoptat oficial printr-o procedură scrisă. Procedura scrisă va fi lansată și încheiată în zilele următoare, în urma revizuirilor tehnice ale textului.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22