Pe aceeași temă
Săptămâna trecută, Kim Lane Scheppele, director al Programului de Drept şi Afaceri Publice de la Universitatea Princeton, transmitea pe blogul de pe NYT al lui Paul Krugman (laureatul Premiului Nobel pentru economie) un semnal de alarmă despre criza politică din România. Scheppele a oferit în exclusivitate revistei 22opiniile sale asupra consecinţelor privind statul de drept, în contextul suspendării preşedintelui.
Procedura constituţională normală reprezintă o frână în calea disputelor politice, astfel încât politicienii trebuie să se gândească bine înainte de a acţiona. Dar, săptămâna trecută, premierul român a acţionat rapid şi i-a schimbat pe şefii celor două camere ale parlamentului, l-a concediat pe Avocatul Poporului, i-a ameninţat cu suspendarea din funcţie pe judecătorii Curţii Constituţionale (CCR) şi, ulterior, a emis ordonanţe de urgenţă care nu doar că au împiedicat o evaluare constituţională a acţiunilor sale, dar, în acelaşi timp, au schimbat regulile pentru suspendarea preşedintelui – toate cu scopul de a scăpa de principalul său adversar politic. Aceste schimbări au demonstrat că Ponta şi aliaţii săi se află mai presus de lege, aruncând ţara într-un fel de „stare de necesitate juridică“. Indiferent de simpatiile pentru una sau alta dintre părţi, este periculos pentru orice lider să înlăture constrângerile legale şi să acţioneze aşa cum a făcut-o Ponta, cu atât mai îngrijorător cu cât Ponta nu a fost ales. La ora actuală, guvernul său se află la putere doar pentru că guvernele anterioare au eşuat. În vreme ce sondajele de opinie par să-i fie favorabile deocamdată, el acţionează fără un mandat democratic şi fără autorizaţie legală.
Rescrierea regulilor în timpul jocului
Practic, se pare că nu mai există Constituţie. Preşedintele, Avocatul Poporului şi judecătorii CCR au mandate fixe, prevăzute în Constituţie, iar procedurile pentru înlocuirea acestora sunt reglementate prin lege. Potrivit acestor proceduri, persoanele aflate în funcţii publice pot fi înlăturate numai dacă aduc încălcări grave la adresa Constituţiei. În schimb, Guvernul Ponta a declarat că Avocatul Poporului şi judecătorii trebuie să plece pur şi simplu pentru că au legături cu preşedintele şi au fost numiţi în funcţie de acesta pentru a-şi consolida puterea. Ca urmare a criticilor venite de peste hotare, Ponta a dat înapoi în privinţa judecătorilor. Dar înlocuirea Avocatului Poporului şi a preşedinţilor celor două camere, precum şi dorinţa de a-l suspenda pe preşedinte par mai degrabă politici partizane decât măsuri menite să salveze Constituţia, mai ales când CCR este marginalizată.
Constituţia României prevede atât votul parlamentar, cât şi un referendum popular. Însă, prin modificarea numărului de voturi necesare suspendării preşedintelui la referendum – şi organizarea acestuia în mijlocul verii, când mulţi sunt plecaţi în vacanţă –, Ponta a rescris regulile jocului pentru a obţine rezultatul dorit. CCR, care mai mult ca sigur că ar fi declarat aceste noi reguli drept neconstituţionale, nu va apuca să se pronunţe pe această temă înainte ca referendumul să aibă loc efectiv.
Când această epurare a lui Băsescu şi a aliaţilor săi se va fi sfârşit, care vor fi oare limitele puterii pe care Guvernul Ponta va fi dispus să le recunoască? Aceasta este întrebarea pe care ar trebui să şi-o pună românii, în timp ce se pregătesc pentru referendum şi pentru alegerile din toamnă.
Democraţia nu înseamnă doar să controlezi numărul necesar de locuri din parlament şi să faci ceea ce doreşte opinia publică, la un moment dat. O democraţie prosperă trebuie să menţină capacitatea instituţiilor democratice de a răspunde cerinţelor populaţiei, pe termen lung. Poate că atacul asupra opoziţiei în parlament, ameninţarea la adresa judecătorilor CCR, demiterea Avocatului Poporului şi declanşarea unei campanii împotriva preşedintelui sunt primite cu aplauze din partea opiniei publice astăzi, dar, în cele din urmă, poporul va fi cel care va pierde cel mai mult atunci când nu va mai avea un guvern care să respecte Constituţia.
Orice guvern democratic demn de a fi numit astfel presupune o opoziţie democratică puternică. Însă modalitatea prin care Ponta s-a răzbunat pe adversarii săi politici l-a transformat într-un lider nedemocratic. Ponta vrea să elimine de la guvernare orice urmă a regimului Băsescu. Un lider democratic nu ar trebui să-şi dorească să guverneze fără opoziţie.
Majoritatea ţărilor europene au decis că cea mai bună cale de a consolida instituţiile democratice este de a încredinţa mentenanţa sistemului unei curţi constituţionale. Ştiu că majoritatea românilor consideră că Băsescu a fost primul care şi-a depăşit prerogativele (printre altele, numindu-şi oamenii săi la CCR) şi că Ponta nu face altceva decât să-i răspundă cu aceeaşi monedă. Însă două încălcări ale Constituţiei nu se anulează reciproc – ele distrug sistemul. Dacă Băsescu şi-a depăşit prerogativele în trecut, CCR ar fi trebuit să se sesizeze. Însă faptul că nu a spus nimic la vremea respectivă nu înseamnă că acum greşeşte în încercarea de a-l ţine în frâu pe Ponta.
Democraţia este cel mai bine conservată prin limitarea puterii majorităţii pe termen scurt, cu scopul de a o menţine pe termen lung. Democraţia constituţională fixează limite asupra majorităţilor, cerându-le să respecte drepturile minorităţilor şi menţinerea competiţiei între actorii politici, prin separaţia puterilor. Istoria a arătat că aceasta este singura cale prin care democraţiile supravieţuiesc ca atare. Dacă toate ramurile guvernării se află sub controlul unei singure puteri, separaţia puterilor devine un fals. Aspiraţia de a controla toate ramurile guvernării nu este o ambiţie constituţională.
Majorităţile populare sunt adesea pasionale şi oarbe la consecinţele lor asupra capacităţii pe termen lung a sistemului de guvernare de a supravieţui ca democraţie. Misiunea principală a CCR este de a conserva instituţiile împotriva majorităţilor şi de a se asigura că toţi actorii politici rămân în limita frontierelor lor constituţionale. Eliminând o parte din atribuţiile Curţii, Ponta a înlăturat garanţia primară că sistemul constituţional va fi prezervat, aliindu-se cu majoritatea furioasă care nu doreşte să existe nicio limită în calea a ce se poate face celor care li se opun.
Tentaţia orbanizării
Viktor Orbán este un politician charismatic care a fost capabil să reconfigureze întregul sistem constituţional maghiar în favoarea partidului. Există o serie de similitudini între ceea s-a întâmplat în Ungaria şi ce s-a întâmplat în România. Guvernul Orbán, la fel ca şi Guvernul Ponta, a explodat de furie când CCR a votat împotriva unei legi cheie pe care acesta şi-o dorea. Legea permitea guvernului maghiar să îi taxeze retroactiv pe cei care au deţinut funcţii de conducere în administraţia publică, sub guvernul precedent. Când Curtea a decis că legile retroactive nu sunt permise de cadrul constituţional, Orbán a neutralizat-o, schimbând sistemul de numire a noilor judecători, decorând-o cu judecători loiali, limitându-i atribuţiile în cazurile care implică taxe şi bugete sau accesul cetăţenilor la aceasta – ceea nu se putea realiza decât prin amendamente constituţionale sau amendamente la legi organice. Atunci, Guvernul Orbán a trecut o serie de legi pe care Curtea nu mai avea dreptul să le evalueze.
Ponta urmează precedentul Orbán. Respingerea Legii electorale, cât şi verdictul reprezentării la Consiliul European au generat o furie comparabilă. Dar Guvernul Ponta nu are aceeaşi putere legală ca Orbán. Orbán avea o supermajoritate parlamentară care a permis partidului său să amendeze singur Constituţia. Orbán a preferat să schimbe Constituţia în avantajul său decât să accepte limite constituţionale asupra puterii sale. Ponta pare mai degrabă tentat să îi asalteze necruţător pe cei care îl contracarează, fără a schimba mai întâi baza legală. Sigur, Orbán a acţionat mult mai periculos, remodelând sistemul şi încercând să facă aceste schimbări ireversibile. Un viitor guvern român încă poate decide să urmeze Constituţia oficială şi să aducă România înapoi sub statul de drept. Dar Orbán, susţinut de legitimitatea supermajorităţii sale electorale, a rescris o Constituţie care serveşte propriilor obiective. Deocamdată, Ponta violează o Constituţie care îl constrânge în baza unui mandat democratic pe care încă nu l-a primit.
Ponta şi Orbán nu sunt aliaţi ideologici. Dar Ponta se poate inspira de la Orbán pe iniţiative specifice. De exemplu, propunerea electorală românească este, ca substanţă, foarte apropiată de noua lege electorală maghiară. Cel mai mare partid al scenei politice poate câştiga aproape fiecare mandat parlamentar în faţa unei opoziţii fragmentate. Asta a făcut Fidesz în Ungaria şi este unul dintre motivele pentru care majoritatea observatorilor se aşteaptă ca acest partid să câştige şi în 2014. Pare că Ponta tinde să facă la fel.
Totuşi, românii au o opţiune pe care poporul maghiar nu o are. Atât demiterea preşedintelui, cât şi amendarea Constituţiei se fac prin referendum. Asta înseamnă că viitorul democraţiei româneşti şi al Constituţiei este în mâinile cetăţenilor săi, ultima linie de apărare a democraţiei constituţionale.
Românii ar trebui să fie atenţi asupra unui aspect important al Constituţiei – acela că preşedintele republicii trebuie să aprobe toate amendamentele constituţionale. Vrea Ponta să îl înlocuiască pe Băsescu pentru a acorda propriei majorităţi puterea de a amenda Constituţia? Într-o democraţie constituţională normală, amendamentele ar trebui să fie posibile. Dar când acestea sunt făcute, ele au efecte pentru situaţiile viitoare. Schimbarea instrumentală a regulilor, doar pentru a atinge o finalitate politică particulară, într-un moment controversat, transformă ideea de constituţionalism într-o bătaie de joc. Amendarea Constituţiei este departe de a fi acum un drept al lui Ponta, dar ar putea să devină dacă Băsescu este demis.
Traducere deCRISTINA SPĂTĂRELU şi OCTAVIAN MANEA