Pe aceeași temă
Efectele crizei politice au avut un impact relativ minor asupra piețelor financiare și de capital sau asupra sistemului instituțional intern al Poloniei. Însă imaginea Poloniei în exterior a fost știrbită, iar politica externă a Poloniei, care s-a demonstrat a fi cel mai consecvent jucător european în spațiul Europei Centrale și de Est, a fost pentru o perioadă scurtă trecută în plan secund.
De două săptămâni, Polonia se află în mijlocul unui scandal indus, din câte se pare, din exterior de către o rețea mafiotă conectată în mod direct la una dintre cele mai securitizate și lucrative piețe globale – energia. Este vorba, în mod particular, de mafia cărbunelui, care ar avea legături încă dificil de distins cu organizații criminale ale căror ramificații ajung în Rusia, Ucraina și Kazahstan. După cum a lăsat să se înțeleagă chiar ministrul de Externe al Poloniei, legăturile mafiei cărbunelui din Polonia cu distributori obscuri din Europa de Est sunt tot mai evidente, iar momentul declanșării scandalului ar putea fi motivat nu atât de evoluții interne ale pieței energetice poloneze, cât de procese politice externe în care Polonia joacă un rol important, inclusiv în strategia energetică a UE. Acestea sunt și concluziile preliminare la care s-a ajuns în urma investigațiilor desfășurate de Agenția pentru Securitate Internă (ABW) și reflectate amplu în presa poloneză.
Scandalul a fost prefațat de încercarea de a reforma cadrul juridic pentru importul de cărbune în Polonia, deoarece existau suspiciuni că circa 40% din cărbunele consumat pe piața poloneză nu ar fi fost importat legal și ar provoca pierderi de sute de milioane de zloți la bugetul de stat. La începutul lunii iunie, Ministerul de Interne a depus la cancelaria premierului un amplu raport despre situația de pe piața cărbunelui, iar cu câteva zile înainte zece persoane fuseseră arestate sub acuzația de spălare de bani și evaziune fiscală în comerțul cu cărbune. Nimeni nu presupunea, însă, că acest episod va fi declanșatorul unei crize politice, pregătită timp de un an, cât s-au făcut înregistrările din restaurantele frecventate de politicieni importanți din actualul guvern.
Un scandal gratuit aruncă în aer o stabilitate solidă
Alegerile pentru Parlamentul European au confirmat stabilitatea scenei politice de la Varșovia și totodată au radiografiat tendințe periculoase. Dacă pentru cele două partide mari de pe scena politică polonă – Platforma Civică (Platforma Obywatelska) și Partidul Dreptate și Justiție (Prawo i Sprawiedliwość) – alegerile nu au reprezentat niciun mare cîștig, dar nici o pierdere considerabilă, ambele partide obținând aproape același număr de locuri în Parlamentul European, atunci ascensiunea partidului populist conservator de dreapta al lui Janusz Korwin-Mikke arată că electoratul polonez începe să manifeste predispoziții antisistemice sau de protest.
Imediat după alegerile pentru Parlamentul European, Polonia a marcat 25 de ani de libertate, celebrând un sfert de secol de la primele alegeri libere care au pus capăt comunismului și au declanșat dominoul eliberării de URSS în toată Europa Centrală și de Est. În acest context, Polonia, prin vocea primului ministru Donald Tusk, a anunțat intenția de a-l propune pe ministrul de Externe, Radosław Sikorski, la șefia politicii extene a UE. Miza nominalizării lui Sikorski este evidentă: un lider polonez carismatic și asertiv la cârma politicii externe a UE ar fi pus în topul agendei europene extinderea UE spre Est și uniunea energetică propusă de Polonia cu trei luni în urmă.
Un catalizator al erodării
Scandalul politic prin care trece Guvernul Tusk este, fără îndoială, cel mai greu test la care a trebuit să facă față coaliția formată din Plaforma Civică și Partidul Țărănesc Polonez. Apogeul crizei s-a consumat miercuri, 25 iunie, atunci când Guvernul Tusk a trecut cu succes de un vot de încredere exprimat în Seim, cu 237 de voturi pentru și 203 împotrivă. Guvernul Tusk a primit relegitimarea necesară pentru a-și continua activitatea pe plan intern și extern. Amenințarea unor viitoare scandaluri va plana, însă, cel puțin pentru următorul semestru politic, deoarece, conform unor surse, ar exista circa 900 de ore de înregistrări.
Pe un asemenea fundal, Donald Tusk a avut de ales între trei scenarii. Primul, demisia sau demiterea acelor miniștri și oficiali care au fost în mijlocul celor mai flagrante dezvăluiri. Însă acest scenariu ar fi presupus slăbirea propriului partid și admiterea greșelilor, respectiv legitimarea morală a celor care au înregistrat ilegal convorbirile. Pe lângă aceasta, înregistrările relevă adesea aspecte de ordin etic (de limbaj și relaționare), și nu normativ. Din acest punct de vedere, e puțin probabil ca Guvernul Tusk să-și asume responsabilitatea pentru caracterul machiavelic al politicii în general și al intrigilor din guvern în mod particular. Al doilea scenariu ar fi fost demisia întregului Cabinet și declanșarea alegerilor anticipate. În acest caz, Platforma Civică ar fi riscat pierderi mai mari, încrederea electoratului putând fi erodată de alte înregistrări și n-ar mai fi beneficiat de resursele de putere necesare pentru a îngrădi posibila publicare a altor înregistrări. În calcul ar fi intrat și cascada electorală în care ar fi trebuit să intre Platforma Civică: în toamna acestui an vor fi alegeri locale, în vara lui 2015 – alegeri prezidențiale, iar în toamna anului 2015, alegeri parlamentare. Al treilea scenariu, cel în care ne aflăm în prezent, este solicitarea (și primirea) unui vot de încredere din partea Seimului (Camera inferioară a Parlamentului) care a relegitimat guvernul și oferă timp pentru diminuarea efectelor scandalului în pragul vacanței politice de vară. La succesul votului de încredere a contribuit și slăbiciunea relativă a opoziției și, în mod special, a PiS (Partidul Lege și Justiție) condus de Jarosław Kaczyński, care, în ciuda retoricii dure, nu ar fi dorit să preia frâiele puterii cu un an înainte de alegeri și ar fi mizat pe erodarea PO (Platformei Civice), mai ales pe fondul treptatei scăderi în sondaje a celei din urmă (conform ultimelor sondaje, în urma scandalului, PO ar avea în jur de 26%, iar PiS în jur de 34%). Nu în ultimul rând, PiS ar fi trebuit să facă față și unui handicap greu de depășit într-un guvern minoritar pe care ar fi trebuit să-l conducă înainte de alegeri.
Până în prezent, au fost vizați direct 10 membri ai Cabinetului Tusk și importanți oameni de afaceri. Deoarece în centrul luptei cu mafia cărbunelui s-a aflat Ministerul de Interne, prima persoană vizată în interceptările ilegale a fost chiar ministrul de Interne și un membru marcant al PO, Bartłomiej Sienkiewicz, dar și guvernatorul Băncii Centrale a Poloniei. Ulterior însă, scandalul s-a extins la alți membri ai guvernului sau oameni de afaceri, declanșând o reacție în lanț care a pus pe agenda publică o serie de probleme, cum ar fi etica profesională a jurnaliștilor, moralitatea și imaginea unor membri ai clasei politice, dar și profesionalismul instituțiilor de securitate și intelligence ale Poloniei.
Vârful dezvăluirilor a fost atins atunci când scandalul a fost internaționalizat prin publicarea unor înregistrări cu ministrul de Externe Radosław Sikorski, care s-a exprimat în termeni duri la adresa utilității parteneriatului cu SUA și a menținerii unor relații de securitate exclusive cu SUA. Însă trebuie accentuat faptul că discuția înregistrată ilegal a avut loc în ianuarie, deci înaintea invadării Crimeei și a Ucrainei de Est de către Rusia. Toate aceste evenimente au produs între timp schimbări de optică în politica externă a Poloniei.
Principalul perdant al actualului scandal din Polonia va fi probabil Donald Tusk. |
Efecte media și ecouri politice
Scandalul a pus pe agenda publică un număr de întrebări și teme de politică internă, dar și europeană. Care a fost adevărata motivație din spatele publicării înregistrărilor și cui i-a servit scandalul? O altă necunoscută este de ce înregistrarea conversațiilor cu numeroși funcționari publici de rang înalt a fost făcută publică după alegeri, și nu în timpul campaniei electorale. O altă întrebare la fel de importantă este cine și la comanda cui a făcut înregistrările? Mai mult, este săptămânalul Wprost (Direct) și editorul acestuia (Sylwester Latkowski) în măsură să dezbată asupra moralității clasei politice, având în vedere că, acum câțiva ani, a stat în închisoare pentru crime economice și estorcare? O întrebare fundamentală este și dacă dreptul de a proteja sursele poate fi invocat în cazul în care înregistrările au fost făcute la comanda unor forțe externe interesate să destabilizeze regimul democratic intern. Finalmente, are legătură actuala criză cu alte scandaluri similare din Europa?
Efectele crizei politice au avut un impact relativ minor asupra piețelor financiare și de capital sau asupra sistemului instituțional intern al Poloniei. Însă imaginea Poloniei în exterior a fost știrbită, iar politica externă a Poloniei, care s-a demonstrat a fi cel mai consecvent jucător european în spațiul Europei Centrale și de Est, a fost pentru o perioadă scurtă trecută în plan secund. Probabil, cel mai vizibil impact al scandalului este alienarea electoratului tânăr și educat. În egală măsură, pe plan extern, Poloniei îi va fi mai greu să se prezinte ca un model elocvent de reformism și stabilitate. Machiavelismul discuțiilor înregistrate (chiar și ilegal) va fi greu de spălat.
Ca în orice istorie de acest fel, și actualul scandal din Polonia are un final, iar principalul perdant va fi probabil Donald Tusk și partidul său. Deși există voci care afirmă că Polonia va urma scenariul Ungariei Guvernului Gurczany din 2006-2008, acesta este puțin probabil. Sistemul de partide din Polonia nu permite formarea unei supermajorități de peste 50% din voturi. Cele mai mari partide se plasează pe centru (PO) și dreapta (PiS) eșichierului politic, iar potențialul coalizării acestor partide este aproape nul. Pe termen scurt, gruparea de dreapta populist conservatoare Corvin-Mikke poate crește cu câteva procente, ceea ce se va reflecta în scorul de la locale, însă, pe termen mediu și lung, scandalul înregistrărilor va contribui la sporirea cinismului alegătorilor și a orientării voturilor spre o nouă generație de politicieni. Un lucru este cert însă: politicienii polonezi nu vor mai frecventa restaurantele din Varșovia pentru discuții politice, iar CV-urile angajaților și managerilor multor localuri vor fi verificate până la cele mai mici detalii. //