Pe aceeași temă
În timp ce procese de integrare europeană erau inițiate pentru reconciliere în Europa după un război devastator, proiectul eurasiatic este o nouă tentativă a Rusiei de a reclădi sfera intereselor privilegiate în spațiul postsovietic.
Începând din 2010, Rusia a intensificat vizibil competiția cu UE în „vecinătatea comună“, care include Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Moldova și Ucraina. În 2009, UE a lansat Parteneriatul Estic (PE) pentru a aprofunda relații economice și politice cu cele șase state postsovietice. În contrapondere, Rusia a resuscitat ideea integrării eurasiatice, vehiculată încă de la mijlocul anilor ‘90, pentru reintegrarea spațiului postsovietic. În 2010, Moscova a sponsorizat formarea Uniunii Vamale Rusia-Belarus-Kazahstan (UV RBK). În 2012, această formațiune a devenit, cel puțin în acte, un Spațiu Economic Comun (SEC), iar spre 2015 integrarea trebuie să ia forma Uniunii Eurasiatice (UEA).
Statele vizate de Rusia pentru crearea Uniunii Eurasiatice |
Spiritul competitiv
Rusia aduce o serie de argumente în favoarea proiectului eurasiatic. Moscova afirmă că proiectul eurasiatic este o alegere naturală pentru statele postsovietice care împărtășesc o istorie comună. Potrivit unor oficiali ruși, este mai bine să fii membru cu drepturi depline în UEA decât să beneficiezi de un statut de asociere ambiguu cu UE, care nu îți oferă drept de a influența decizii. Prin urmare, Moscova invită statele postsovietice în UEA pentru a extrage termenii mai avantajoşi în relații economice cu UE. Dat fiind accederea în 2012 la Organizația Mondială a Comerțului (OMC), Rusia nu vede niciun obstacol de ordin juridic pentru adâncirea relațiilor UEA cu UE. Totodată, Moscova susține că UEA va reprezenta o piață imensă care va permite statelor postsovietice să reziste șocurilor economice sau financiare externe. Finalmente, argumente economice în favoarea UEA sunt suplimentate de cele ecumenice, care îmbracă forma solidarității ortodoxe, uniunii spirituale și rezistenței în fața imoralității de sorginte occidentală.
Acest discurs însă necesită o abordare critică. Este oare integrarea eurasiatică fezabilă ca proiect regional? Este oferta Moscovei atât de atractivă cum pare la prima vedere? Care sunt efectele adverse posibile sau reale ale integrării eurasiatice? Aceste întrebări pot fi developate prin elucidarea naturii politice a proiectului eurasiatic, examinarea instrumentelor utilizate de Moscova pentru a clădi UEA și evaluarea efectelor integrării până în prezent.
Natura autoritară a proiectului eurasiatic
Idee lansată în ajunul alegerilor prezidențiale din 2012, UEA este o ambiție personală a actualului președinte rus, pentru realizarea căreia este mobilizată o mașinărie birocratică impresionantă (structuri guvernamentale și organizații nonguvernamentale). Prin urmare, nu este deloc surprinzător că Vladimir Putin este principalul promotor al proiectului eurasiatic. Deși se bucură de sprijinul elitelor politice, proiectul UEA neglijează un curent popular critic, la adresa oricărei inițiative de subvenționare nu doar a statelor din „vecinătatea comună“, dar și a regiunilor mai puțin dezvoltate din Rusia, cum ar fi Caucazul de Nord. Însă regimurile autoritare nu au timp și nici dorință pentru dezbateri pe teme de politică internă sau externă. Președintele rus și echipa sa încearcă să realizeze în cinci ani ceea ce UE a edificat în aproximativ 50 de ani, după numeroase eșecuri, blocaje și progrese neașteptate. Saltul în domeniul integrării pe care intenționează să-l facă Rusia lui Putin dă dovadă de înțelegere deficitară a naturii proiectului european pe care Moscova încearcă să-l reproducă. În timp ce procese de integrare europeană erau inițiate pentru reconciliere în Europa după un război devastator, proiectul eurasiatic este o nouă tentativă a Rusiei de a reclădi sfera intereselor privilegiate în spațiul postsovietic. În timp ce integrarea europeană multiplica sfere de cooperare economică și politică între foștii beligeranți, integrarea eurasiatică țintește spre amplificarea și consolidarea controlului Rusiei asupra statelor postsovietice.
În 2018, expiră mandatul președintelui Putin. Dacă va mai candida pentru un nou mandat sau va încerca, la presiunea societății obosite de prezența sa sufocantă pe scena politică timp de aproape două decenii, să realizeze scenariul „succesorul“ este o întrebare relevantă pentru destinul UEA. Ca oricare proiect personalizat, odată cu răcirea motorului integrării eurasiatice, UEA e foarte posibil să se dezintegreze înainte să-și ia avânt sau, în cel mai bun caz, să urmeze soarta Comunității Statelor Independente (CSI), care ulterior a fost descrisă drept un mecanism pentru „divorț civilizat“.
Coerciție și avantaje iluzorii
Este adevărat că Rusia promite candidaților la UEA o serie de avantaje. Pe lângă cele specificate anterior, pachetul de beneficii include livrarea gazelor naturale la un preț redus, accesul nerestricționat la piața rusă de desfacere și mișcarea liberă a persoanelor, inclusiv a muncitorilor. Dar oferta Rusiei nu este în toate situațiile credibilă, iar în altele ceea ce propune Rusia este vital pentru economia ei. De pildă, oferta Moscovei pentru acces nelimitat la piața muncii în cadrul UEA deseori este prezentată ca o favoare făcută statelor postsovietice. Însă, potrivit oficialilor ruși, în următorii ani economia Rusiei va avea nevoie de un influx de peste 300.000 de muncitori anual. În ceea ce privește prețul gazelor, Rusia a demonstrat de câteva ori că reducerea nu înseamnă și un preț mai mic. Ucraina cumpără gaze naturale din Rusia cu o reducere de 100 dolari SUA, contabilizată în contul chiriei pentru baza militară în Crimeea, dar prețul este mai mare decât cel achitat de Germania. Iar dacă sistemul de distribuție a gazelor este controlat de Gazprom, Rusia poate ușor neglija promisiunile, cum este cazul Armeniei. Nu în ultimul rând, accesul pe piața bunurilor din Rusia nu este garantat de un acord sau chiar statut de membru al UV RBK sau UEA, ci de loialitate politică și facilitarea participării capitalului rus la privatizarea sectoarelor strategice din economie. Belarus, care prin cumul este membru al Uniunii Statale Rusia-Belarus, teoretic o formă mai aprofundată de integrare, a simțit pe propria piele efectele nihilismului juridic practicat de către partenerii de la Moscova.
Atunci când argumentele sunt epuizate, Moscova recurge la presiuni. Astfel, avantajele promise se transformă în pârghii de șantaj la adresa statelor postsovietice. Prețul la gaze se majorează, muncitorii sunt expulzați, iar bunurile sunt blocate în vama rusă. Comentând presiunile economice exercitate asupra Ucrainei, un diplomat rus întreabă: „cum să vorbești altfel, dacă ei nu înțeleg?“. Proiectul european, la origine, urmărea reconcilierea franco-germană, ale cărei efecte benefice s-au extins asupra întregului continent. Proiectul eurasiatic, cel puțin până în prezent, a generat o atmosferă dominată de teamă, ostilitate sau suspiciune nu doar în rândurile celor care fac parte deja din UV RBK, dar și ale celor care sunt „invitați“ cu insistență să se alăture grupării. În timp ce forțarea Armeniei de a opta pentru UV RBK, în dauna acordului de asociere cu UE, a generat multe reacții negative la Erevan, presiunile asupra Ucrainei au mobilizat, cel puțin temporar, elita politică să facă o serie de pași în vederea semnării acordului de asociere.
Perspectiva stagnării
Până în prezent, integrarea eurasiatică nu s-a ridicat la nivelul promisiunilor. Kazahstan a fost nevoit să crească tarifele vamale în acord cu cele adoptate la nivelul UV RBK, Rusia servind drept punct de referință. Prin urmare, piața a devenit mai puțin competitivă, iar prețurile la bunuri de consum s-au majorat simțitor. În Kazahstan se înregistrează mișcări sociale pentru organizarea referendumului cu privire la ieșirea din UV RBK. Belarusul, în ciuda numeroaselor războaie comerciale cu Rusia, a reușit să păstreze aproape intact sistemul economic dominat în proporție de 70% de companii de stat. Însă subvențiile acordate de Gazprom (prețul la gaze sub nivelul pieții) descurajează reforme structurale care ar ajuta Belarusul să reducă dependența față de Rusia și să construiască un sistem economic competitiv. În Belarus, unii oameni de afaceri nu sunt mulțumiți de constrângerile generate de UV RBK. Membru anunțat, Armenia va suferi și mai mult. Aplicând tariful vamal unic, ea nu va putea beneficia de avantajele UV RBK, deoarece nu are legătură terestră cu niciun stat membru. Mai mult de atât, Armenia riscă să piardă accesul preferențial la piața europeană (asigurat prin sistemul generalizat de preferințe tarifare), UE fiind principalul partener comercial al său.
Nu în ultimul rând, perspectivele de apropiere între UE și UEA nu sunt încurajatoare. După accederea la OMC, Rusia a refuzat orice inițiativă de a aprofunda relațiile comerciale cu principalul partener economic al său - UE (cu o pondere de 42% în comerțul exterior al Rusiei), cerând răgaz pentru a digera normele și a implementa obligațiile asumate în calitate de membru OMC. În același timp, Rusia a solicitat ca UE să poarte discuțiile pe marginea relațiior comerciale cu reprezentanții instituțiilor UV RBK, și nu cu fiecare stat în mod individual. Din moment ce există mari semne de întrebare cu privire la autonomia Comisiei Economice Eurasiatice în raport cu Kremlinul, în realitate foarte probabil Rusia va fi aceea care va determina poziția UV RBK. Deoarece Rusia evită să adâncească relațiile comerciale cu UE, celelalte state membre UV RBK vor fi nevoite să urmărească poziția Moscovei. Sintetizând efectele deja produse sau cele anticipate ale integrării eurasiatice, practic, la etapa actuală, aceasta poate fi echivalată cu o invitație din partea Rusiei la stagnare colectivă.