Pe aceeași temă
In jurul anului 1986, cand coordonam rubrica Mythos & Logos la Revista de Istorie si Teorie Literara, am propus celor din conducerea redactiei (Nicolae FloÂrescu, Dan C. Mihailescu s.a.) declanÂsaÂrea in paginile publicatiei a unei dezbateri privind angajarea lui Mircea Eliade in Miscarea Legionara. A fost un proiect utoÂpic la care am renuntat curand pentru ca ni s-a parut indecent sa il initiem imediat dupa trecerea in nefiinta a savantului. In plus, am luat in considerare si urmatoarele aspecte. In primul rand, ne-am gandit ca nu vom putea sa ne documentam suficient. Principalele publicatii legionare din peÂrioada interbelica se aflau la Biblioteca AcaÂdemiei, arestate la Fondul "Secret". In al doilea rand, ne-am dat seama ca nu vom putea spune lucrurilor pe nume. In fine, ne-a fost teama ca, prin demersul nosÂÂtru, vom da autoritatilor politico-culturale ale epocii motive in plus pentru fraÂnaÂrea editarii operei lui Eliade.
Culianu: "Nu pot fi solidar cu Eliade"
In 1982, I.P. Culianu si-a propus sa scrie o carte de convorbiri cu Mircea EliaÂde pe marginea simpatiilor sale politice din tinerete. A redactat cateva zeci de inÂÂtrebari incomode privind "simpatia [lui Eliade] pentru Hitler", "rinocerizarea RoÂmaÂniei", modul in care Eliade a fost "marcat de etica ortodoxa", "pretinsu-i antisemitism", masura in care a fost "un om de extrema dreapta si chiar filonazist", reÂlatiile lui cu Nae Ionescu si C.Z. Codreanu, "slabiciunea pentru maresalul Antonescu" etc.1 Desi Culianu si-a propus atunci sa demonstreze absurditatea unora dintre aceste "denigrari", Eliade a reÂfuzat sa raspunda la intrebari. Culianu era de buna credinta, dar - neavand acces la surse - nu cunostea adevarul. De reÂgula, insa, Eliade prefera sa nu rasÂpunÂda acuzelor care i se aduceau. Replica rarisim si numai in particular. A facut-o, de pilda, in 1972, cand a fost somat sa se explice de prietenul sau israelian, profesorul Gershom Scholem: "Te consider un om sincer si drept - ii scria Scholem -, pe care il privesc cu mult resÂpect. De aceea mi se pare normal sa-ti cer sa-mi spui adeÂvarul. Daca este ceva de spus asuÂpra acestui luÂcru, sa fie spus si atÂmosfera acuzatiilor geÂnerale sau speÂciÂfice sa se clarifice". Scrisoarea de rasÂpuns a lui Mircea Eliade ramane un docuÂment unic in privinta angajamentului sau politic.
De altfel, Culianu trebuia sa se astepte la refuzul lui Eliade de a participa la o carÂte de convorbiri pe aceasta tema. Un refuz similar primise in 1978, cand finaliza moÂnografia Mircea Eliade aparuta in Italia. Pe 10 ianuarie 1978, Culianu isi noÂteaza in jurnalul sau ramas inedit: "Citesc cu disperare Pentru legionari [de C.Z. Codreanu], exasperat de antisemitismul lui delirant. [...] Nu pot fi solidar cu el [cu Eliade]: ideologia legionara imi este tot atat de straina ca si cea coÂmunista. Ele seamana foarte mult [...]. Surpriza ca Mircea Eliade a fost parÂtizanul unei miscari totalitare si ca a ramas toata viata credincios mitologiei sale ma umple de amaraciune". In 1977, Culianu ii ceruse unele lamuriri lui Eliade, dorind sa abordeze acest subiect in monografia despre maestru la care lucra. Datat 17 ianuarie 1978, refuzul lui Eliade este simptomatic: "Nu cred ca se poate scrie o istorie obiectiva a miscarii legionare si nici un portret al lui C.Z.C[odreanu]. Documentele la inÂÂdeÂÂmana sunt insuficiente. In plus, o atiÂtuÂÂdine «obiectiva» [ii] poate fi fatala auÂÂtorului. Astazi, nu sunt acceptate deÂÂcat apologiile (pentru un numar infim de fanatici, de toate natiile) sau exeÂÂcutiile (pentru majoritatea cititorilor euÂropeni si americani). Dupa Buchenwald si Auschwitz, chiar oamenii cinstiti nu-si mai pot ingadui sa fie «obiectivi»".2
Ulterior, dupa moartea lui Eliade, in urma corespondentei cu oameni mai inÂforÂmati, ca Adrian Marino si Mac Linscott Ricketts (care avusesera acces la presa din epoca), pozitia lui Culianu se modifica, dar ramane ambigua. El admite cu juÂmaÂtaÂte de creier ceea ce neaga cu cealalta. La 13 mai 1987, de pilda, Culianu ii scrie urÂmatoarele lui Linscott Ricketts: "D-l EliaÂde nu a fost niciodata antisemit, memÂbru al Garzii de Fier, sau pronazist. Dar inteleg in orice caz ca era mai apropiat de Garda de Fier decat mi-ar fi placut sa cred".3
(In)felix culpa
In 1992, in urma aparitiei in SUA si in RoÂmania, a articolului Felix culpa. Mircea Eliade, fascismul si destinul neÂfeÂricit al Romaniei, semnat de Norman Manea4, revista Contrapunct (nr. 20, 1992) a initiat o ancheta. Intrebarea esenÂtiaÂla era cea de-a doua: "Cum priviti alunecarea lui Mircea Eliade, in tinerete, spre extema dreapta?". Reiau un pasaj din raspunsul meu: "Problema este, in aceeasi masura, delicata si complicata. Este delicata datorita modului emoÂÂtional in care a fost receptata si aborÂdata. ProÂblema este complicata pentru ca ea reclama o analiza aprofundata, nuanÂtata si echilibrata nu numai a optiunilor socio-politice ale tanaÂruÂlui Eliade, dar si o analiza a «geÂneÂratiei lui Eliade», a intregii societati romanesti (cu evoÂluÂtia ei politica de la, sa zicem, sfarÂsitul secolului al XIX-lea) si, nu in ultimul rand, a conjuncturii sociale si politice din Europa interbelica. Si asta nu in vederea gasirii unor «circumstante atenuante», ci pentru intelegerea detaliata a unui fenomen complex si a mecanismelor care l-au generat. Este evident faptul ca acesta ar trebui sa fie subiectul unei (unor) carti si nu (doar) al unei anchete dintr-o revista literara".
Incercam sa spun faptul ca, in astfel de cazuri, diagnosticul este cu atat mai eroÂnat cu cat este mai transant. M-am bucurat sa regasesc peste ani aceeasi paÂrere exprimata si de alti comentatori. De Moshe Idel, de exemplu: "De fapt, cum il poti descrie pe Eliade? Pentru asta trebuie sa scrii o carte, daca o spui in doua-trei minute devine simplist".5
Prizonierul istoriei
De la momentul anchetei revistei ConÂtraÂpunct au aparut diverse carti care au tratat mai mult sau mai putin tangential problema in discutie. Dar cartea la care ma gandeam in 1992 a aparut dupa mai bine de zece ani. Este vorba de volumul isÂtoricului Florin Turcanu, Mircea Eliade. Prizonierul istoriei, publicat la editura Humanitas in 2005. Voi aminti faptul ca aceasta lucrare a aparut initial in 2003 la Paris, la Editions La Découverte, si ca s-a bucurat de o foarte buna primire in Franta. Ecouri pozitive la editia franceza au existat si in Romania. Revista 22, de pilda, a publicat cateva recenzii favorabile. Autorul chiar multumeste revistei in Nota la editia romaneasca. Cu acest priÂlej, revista 22 si unii membri ai GDS au fost acuzati ca ar lauda aceasta carte nu de dragul ei, ci pentru a ascunde intr-o perÂdea de fum cartea Alexandrei Laignel-Lavastine despre angajamentul fascist al lui Emil Cioran, Mircea Eliade si Eugen Ionescu, aparuta in 2002. O reactie simptomatica pentru maladia de care sufera comunitatea intelectuala romaneasca de 17 ani incoace. Caci despre o maladie este vorba.
Intre maximalism si minimalism
De la inceputul anilor ‘90, intelectualii romani s-au postat practic de o parte sau de alta a unei baricade ideologice. Unii au exagerat constant episodul legionar al lui Mircea Eliade si al colegilor sai de geÂneÂratie, aruncandu-le la cos si viata si opera ( maximalistii). Ceilalti au incercat, dimpotriva, sa eludeze sau sa minimalizeze acest episod, sa-l prezinte eufemistic (cu sofisme de tip "a fost gardist, dar nu fascist") (minimalistii). Maximalisti si miÂnimalisti sunt si in randul comentatorilor care analizeaza compromisurile facute de intelectualii comunisti.
Practic, ca intelectual roman, nu aveai incotro: trebuia, volens-nolens, sa faci parte dintr-o tabara sau din alta, de o parte sau alta a baricadei. Au mai existat voci disparate, care s-au trezit prinse inÂÂtre liniile frontului, sustinand, de pilda, ca Eliade a crezut in ideologia legionara, dar ca acest lucru nu a afectat, decat intr-o mica masura, opera sa stiintifica (precum Moshe Idel, care sprijina publicarea operei lui Eliade in Israel si, cu voia dumneavoastra, eu inÂÂsumi, acuzat ca vreau - inÂÂtr-o formulare folÂÂclorica - sa "dansez la ambele nunti").
Pozitiv este macar faptul ca ambele aceste tabere considera ca derapajul legionar al lui Mircea Eliade este comÂproÂmiÂtaÂtor. Doar ca unii il afirma, iar altii il infirma. Spun asta pentru ca exista si o a treia tabara (fascistii insisi, precum Claudio Mutti sau neolegionarii romani) care considera episodul de extrema dreapta ca element pozitiv in CV-ul unui intelectual. Ei clameaza apartenenta la Garda de Fier a lui Eliade, dar nu pentru a-l discredita pe el, ci pentru a credita Miscarea Legionara.
Comunism versus Fascism
Oricum, de 17 ani s-a produs o escaladare a confruntarii. Cele doua tabere s-au provocat una pe alta, ajungandu-se caÂteodata la voci acute si la situatii jenante. In acest razboi absurd, gen Holocaust versus Gulag sau Comunism versus Fascism (ca si cum nu amandoua aceste fenomene si, respectiv, ideologii ar trebui sa fie condamnate cu aceeasi taÂÂÂrie), nimic nu a fost lasat deoparte (nici nuÂÂÂmaÂrul de victime dintr-o parte sau alta, ajunÂgandu-se la o competitie morbida), totul a fost salbatic instrumentalizat si folosit ca arma transanta impotriva celorÂlalti.
Dar nu numai noi nu stim sa gestionam corect o astfel de situatie. Dupa razboi, si francezii au pus la index romanele lui ÂLouis-Ferdinand Céline. Dar, pana la urma, vest-europenii si-au gasit cadenta: disÂputa dintre Fran çois Furét si Ernst Nolte este exemplara in aceasta privinta. De fapt, problema e complicata in sine. Nu exista o reteta miraculoasa. Cum sa apreciezi harul stiintific al doctorului Nicolae Paulescu, cand - cu autoritatea lui proÂfesionala (decanul Facultatii de Medicina si descoperitorul insulinei) - a susÂtinut in mod obsesiv antisemitismul rasial?! Cum sa uiti de compromisurile cu auÂtoritatile comuniste facute de Calinescu sau Sadoveanu, care au cautionat intr-o perioada critica un regim criminal? Pe unde sa tragi linia intre opera si viata, inÂÂtre stiintific si politic, intre talent si morala? Vorbind despre Cioran, Eliade, NoiÂca si ceilalti intelectuali de dreapta din geÂneratia lor, Dan C. Mihailescu scria inspirat: "Nimeni nu poate nega valoarea intelectuala extraordinara a acestei geÂneÂratii in numele sangerosului esec poÂlitic, dupa cum nimeni nu are dreptul sa ablutioneze pacatele ei in numeÂle valorii spirituale".6
Cred ca, in vacarmul confruntarii dintre maximalisti si minimalisti, toata lumea are de pierdut, cu toate ca toata lumea pare sa aiba dreptate. Pana la urma, cred ca este o problema de stilistica, de metoda, de mod de abordare a unei probleme complexe. Or, pe langa alte virtuti, cred ca acestea sunt marile merite ale carÂtii lui Florin Turcanu: este o abordare deÂtasata, nonpasionala, libera de prejuÂdeÂcati si de teze prestabilite, fiind o lucrare echilibrata si obiectiva, care reuseste sa evite capcanele uzuale si locurile comune.
* Fragment dintr-o carte aflata sub tipar la Editura Polirom: Andrei Oisteanu, Religie, mit si politica. Texte despre M. Eliade si I.P. Culianu. Textul este o interventie la dezbaterea pe marginea cartii lui Florin Turcanu, Mircea Eliade. Prizonierul istoriei, Humanitas, 2005. Organizata de Asociatia Romana de Istorie a Religiilor, dezbaterea a avut loc la 22 februarie 2006 la Colegiul Noua Europa. Au mai participat: Moshe Idel, Andrei Plesu, Florin Turcanu, Sorin Alexandrescu, Andrei Cornea, Anca Manolescu, Eugen Ciurtin, Mihail Neamtu s.a.
1. I.P. Culianu, Mircea Eliade, Polirom, 2004, pp. 286-299.
2. I.P. Culianu, Dialoguri intrerupte. Corespondenta Eliade-Culianu, Editie ingrijita de Tereza Culianu-Petrescu si Dan Petrescu, Polirom, 2004, pp. 126-127.
3. I.P. Culianu, Mircea Eliade, ed. cit., p. 363.
4. Norman Manea, Happy Guilt. Mircea Eliade, Fascism, and the Unhappy Fate of Romania, in The New Rupublic, 5 august 1991, pp. 27-36. Articolul a aparut in romana in revista 22.
5. Sorin Antohi in dialog cu Moshe Idel, Ceea ce ne uneste. Istorii, biografii, idei, Polirom, 2006, p.147.
6. Dan C. Mihailescu, Prefata la E. Cioran, Revelatiile durerii, Echinox, Cluj, 1990.