Argou de jurnaliști (V). Cartoful de canapea

Brindusa Armanca 29.07.2014

De același autor

Un studiu din 2013 al francezilor de la Médiamétrie, citat de AFP, situează România pe primul loc la consumul de programe TV, fiindcă românii stau zilnic în fața micului ecran nici mai mult, nici mai puțin de cinci ore și jumătate.

Importată din slang-ul american prin tra­du­ce­rea lui „couch potato“, expresia „cartof de ca­napea“ descrie ironic o persoană dependentă de televizor. În debutul unui articol de re­cla­mă la canapele romantice, re­vista Femeia conturează per­sonajul: „În termeni largi, pu­teți asocia acest concept cu imaginea unui grăsan căruia maieul nu îi poate acoperi bur­ta de mare ce e, care stă înconjurat de ambalaje de pu­fuleți și cutii goale de pizza, to­lănit pe canapea, cu ochii roșii de la atâta bere și uitat la TV“.

Consumul de televiziune rămâne ridicat în Eu­ropa, ceea ce îi îngrijorează pe sociologi și an­tr­opologi. O cercetare amplă desfășurată în 2012-2013 sub European Social Survey arată că britanicii, bulgarii, irlandezii, românii pe­trec peste trei ore pe zi în fața televizorului, în proporții care depășesc 40% din public. Un studiu din 2013 al francezilor de la Mé­dia­mé­trie, citat de AFP, situează România pe primul loc la consumul de programe TV, fiindcă ro­mâ­nii stau zilnic în fața micului ecran nici mai mult, nici mai puțin de cinci ore și jumătate. Media europeană, conform institutului fran­cez, este de trei ore și 55 de minute, în creș­tere cu şapte minute față de anul anterior. Du­pă noi vin grecii, cu patru ore şi 30 de minute, și Spania cu patru ore şi cinci minute pe zi pe­tre­cute la televizor.

Cercetătorii au concluzionat că țările afectate de criza eco­nomică produc cei mai mulți „ca­rtofi de canapea“. Oa­me­nii pierd timpul la televizor, afectați de șomaj, încercând să înțeleagă ce se întâmplă sau pur și simplu evadând din co­tidianul apăsător. Evenimentele sportive și di­vertismentul au dus pretutindeni la creșterea audienței. În 2012, de exemplu, în 16 țări de pe glob Vocea... intra în top 10 al audiențelor, cum s-a întâmplat și la Pro TV cu Vocea Ro­mâniei. Dar „cartoful de canapea“ este ade­sea dependent și de seriale bune sau în­do­iel­nice, în orice caz populare. Suleyman Mag­ni­ficul a magnetizat o bună parte din public în Bulgaria, Croaţia, România, Egipt, Rusia, Slo­va­cia şi Ucraina. Americanii și chinezii nu rămân mai prejos: 112 milioane de americani au ur­mărit finala Ligii Profesioniste de Fotbal Ame­rican, iar în China 192 de milioane de per­soane au privit la televizor Festivalul Pri­mă­verii, un eveniment cultural de amploare. Un studiu cantitativ realizat în 2012 de Mercury Research pe un eşantion de 646 de persoane din mediul urban cu vârste între 18-49 de ani arată că 90% se uită zilnic la televizor, în special la știri (85%), pentru a se relaxa (74%) sau pentru a învăța ceva (65%).

 

Pasiv, potențial captiv, publicul de televiziune es­te mai ușor de manipulat decât publicul in­ternaut sau cel al presei scrise. De aceea po­liticienii fac tot posibilul să controleze canale TV sau, cel puțin, să fie prezenți pe ecran. Internetul solicită participare, reacție rapidă, comunicare, dar, paradoxal, tocmai con­ver­gen­ța mediilor a dus la creșterea audienței te­le­viziunii. Că acum meciul sau emisiunea se ur­mărește pe tabletă sau iPhone nu schimbă decât suportul. „Faptul că avem zeci sau poa­te chiar sute de canale de televiziune din ca­re putem alege ce vrem să vizionăm ne dă fal­sa impresie că suntem liberi să privim ce­ea ce dorim. Fals! Nu facem altceva decât să ale­gem dintr-o listă de canale impuse... Și noi stăm ca niște cartofi de canapea în fața te­levizorului, crezându-ne informați, dându-ne deștepți, dar mustind de prostie și mirosind a fraieri manipulați. Iarba crește pe noi, me­taforic vorbind, prindem rădăcini adânci în ca­napea, tot metaforic vorbind, râgâim a be­re ieftină și mici expirați (aici nu mai e nicio metaforă), dar avem impresia că urmărim canalul favorit, că filtrăm tot ceea ce privim și auzim“, se comentează cu năduf pe blogul claudiusurmei.wordpress.com.

Internetul generează și el cartofii săi de scaun ro­tativ. Britanicii sunt preocupați de dez­vol­tarea tinerei generații dependente de jocuri și Facebook. Din 1.500 de copii între 6 și 15 ani întrebați, 15% nu au învățat să înoate, 10% nu știu să meargă pe bicicletă și unul din pa­tru copii nu a alergat pe o distanță de 400 de metri. În schimb, două treimi dețineau telefon mobil, iar jumătate navigau pe Internet, aveau cont pe rețele de socializare și erau fani ai jocurilor video, arată sondajul. În vre­me ce guvernul britanic se gândește la mă­suri concrete împotriva sedentarismului indus de televizor și de accesul la noile tehnologii, decidenții noștri din învățământ restrâng educația fizică din programa școlară, iar sălile și terenurile de sport construite la sate în pe­rioade preelectorale, spre bunăstarea cli­en­ți­lor politici, dispar încet sub bălării. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22