De același autor
Garantat 100% este un produs de elită cu o mai mare cuprindere de public, fiindcă îmbină frumos introspecția cu investigația, informarea cu spectacolul mediatic venit din aportul muzicii.
Trecută în categoria „late night“ pe TVR 1, unde se bate cu emisiuni mizerabile de pe alte canale ce nu merită a fi amintite, Garantat 100% rămâne emisiunea culturală fanion a TVR, reușind să surmonteze grile, schimbări de domnie managerială și politică, sezoane și ani. Ce n-a putut surmonta este taxonomia specifică epocii, unde cultura trece la ora pornografiei, fiind, dacă nu e prohibită (avem și astfel de cazuri, vezi distrugerea ICR), atunci e percepută ca marginală, lipsită de haz și de rating. Și totuși, chiar difuzată la miezul nopții de duminică spre luni (noroc cu reluările diurne pe diverse canale ale televiziunii publice), Garantat 100% se încăpățânează să abordeze talk-show-ul în mod diferit față de numeroasele false confruntări, interviuri inautentice, vorbărie de țațe proliferate pe alte televiziuni. Diferit este realizatorul și totodată moderatorul emisiunii, Cătălin Ștefănescu, felul cum se poziționează față de interlocutor, respingând atitudinea patronală, stilul impertinent practicat larg în televiziunea de pe la noi. Șarmul său personal devine un context confortabil, în care invitatul este iscodit în deplină siguranță că nu va fi agresat, că nu va fi subiect de mișto, dar nici nu va fi tratat protocolar, ca un monument. „Centralitatea moderatorului“, cum o numesc P. Charaudeau și R. Ghiglione într-o lucrare despre talk-show, devine aici fină lateralitate, fiindcă moderatorul nu și-a pierdut în cei aproape 15 ani de emisiune curiozitatea, interesul pentru zona mai largă a ceea ce numim cultură, principalul invitat, și nici nu se sfiește să se lase surprins de câte o afirmație a invitatului, reacționând spontan și fără fasoane intelectualiste. Pentru că ăsta este unul dintre beteșugurile moderatorilor din programele noastre TV: fanfaronada, retorica proastă, dramatizarea excesivă, figura de mic dictator al platoului. Într-un cuvânt, lipsa de cultură generală și profesională.
Față în față cu Adelin Petrișor, reporter „de război“ cum îl cunoaște breasla și autor al unei cărți cu film despre Coreea de Nord, Cătălin Ștefănescu investighează în ediția recentă nu numai riscurile jurnalismului de front, ci mai ales înțelesul regimului totalitar a cărui variantă extremă este în prezent regimul dictaturii dinastice Kim. Europenii din fostul bloc comunist înțeleg mai mult din ceea ce se întâmplă acolo, vesticii n-au cum, asta crede Adelin Petrișor, comparând lipsa de libertate și umilința la care este supus individul cu pușcăria din Guantanamo. Însă dialogul purtat într-un fel lejer și lipsit de tensiuni artificiale duce la o concluzie bine subliniată: comunismul nu este ireversibil. Are sens dezbaterea despre reversibilitatea unui regim opresiv într-o Românie cu 60% nostalgici, unde autoritarismul este visat nu doar de politicienii dornici să fie deasupra legii, dar și de mulți cetățeni dezolați și debusolați. Pentru ei, comunismul „cu față umană“, după un proiect iliescian postdecembrist, este un deziderat. A privi cât e permis, adică puțin, în ograda nefericită a Coreei de Nord, a țării „cu un singur gras“ (titlul cărții lui Adelin Petrișor), este un subiect bine țintit.
Deși Bourdieu credea că talk-show-ul este „indezirabil pentru elite“, acesta a devenit genul creator de eroi mediatici, care confirmă deopotrivă vedete și personalități, capabil să țină cu sufletul la gură milioane de telespectatori prin forța sa emoțională. Garantat 100% este un produs de elită cu o mai mare cuprindere de public, fiindcă îmbină frumos introspecția cu investigația, informarea cu spectacolul mediatic venit din aportul muzicii, fie din contribuția originală a lui Puiu Pascu mulți ani la rând, fie din participarea unor tineri muzicieni în noul format, unde s-a găsit un designer inspirat pentru decor. Retorica disputei este substituită cu arta portretului. Fie că stă de vorbă românește sau în engleză cu Andrei Pleșu, cu Amos Oz, cu Vanessa Redgrave, Pascal Bruckner, Virginia Zeani sau Cristian Mungiu, cu Nigel Kennedy sau Claude Lelouch, cu altețe regale sau cu un mare fotograf praghez, Cătălin Ștefănescu găsește buna măsură și tonul, fără a se șterge din peisaj, fiindcă prezența sa originală definește programul, pe bună dreptate devenit un brand al televiziunii publice. Premiat prin 2011 de International Advertising Association pentru „consecvență“ și „excelență“, Cătălin Ștefănescu riscă de fiecare dată să fie concurat de maimuțele producătoare de talk-shov nocturn din peisaj și se încăpățânează să vadă lumea ca și când ar fi dominată nu de ideologii, ci de idealuri. //