Pe aceeași temă
Ministerul justitiei desfiinteaza practic proiectul de lege Rosia Montana din motive de neconstitutionalitate. Expertii care au analizat proiectul si au dat acest aviz in data de, atentie, 13 august, sustin ca este neconstitutional cap-coada.
Mai mult, in finalul documentului pe care il puteti citi integral AICI, expertii ministerului justitiei spun ca ar mai fi nevoie de mai multe avize de la mai multe ministere, printre care cel de Externe, de Interne si cel al Apararii Nationale.
„Propunerea de a aproba un contract – acord de drept privat prin Lege nu corespunde finalităţii constituţionale a acesteia de a reglementa de o manieră generală. (…) În aceste condiţii, considerăm că soluţia de a aproba prin Lege contractul – Acordul este de natură să creeze premisele unor vicii de neconstituţionalitate în raport cu art 1 alin. (4) şi art. 61 alin. (1) din Constituţie”, se arată în documentul Ministerului.
Referindu-se la textul proiectului de lege, reprezentanţii Ministerului Justiţiei arată că o mare parte din termeni sunt definiţi imprecis şi/sau incorect, lăsând posibilitatea unor interpretări arbitrare.
„Declararea „utilităţii publice” are relevanţă numai în ceea ce priveşte posibilitatea de expropriere, având în vedere că potrivit art. 44 alin. (3) din Constituţie: „Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru cauză de utilitate publică, stabilită potrivit lege, cu dreaptă şi prealabilă despăgubire”, în timp ce declararea de „interes naţional” nu face decât să sublinieze faptul că statul are calitatea de expropriator şi nu unităţile administrativ-teritoriale.
În ceea ce priveşte calificarea interesului public naţional ca fiind „deosebit”, apreciem că aceasta trebuie să fie reanalizată, deoarece nu face decât să genereze confuzie, respectiv, dacă pentru proiectele de interes naţional expropriator este statul, atunci pentru cele de interes „deosebit” nu se mai poate determina cine este expropriatorul.
Mai mult,această sintagmă nu este nici măcar consecvent utilizată în cadrul proiectului.”, arată Ministerul Justiţiei.
În continuare, raportul mai arată că modul în care e redactat proiectul de lege (normele referitoare la exproprieri efectuate de o companie privată în numele statului) generează o situaţie absurdă, o „dublă expropriere”.
„Guvernul ar urma să aprobe declanşarea procedurii de expropriere pe baza unei simple cereri a persoanei de drept privat care urmează să plătească despăgubirile pentru expropriere. Or, în această situaţie rezultă că are loc o dublă „expropriere”: titularul cumpără de la proprietar la un preţ impus de lege, egal cu despăgubirea, imobilele vizate, iar statul dobândeşte imobilele în proprietate publică realizând o îmbogăţire fără just temei pe seama resurselor financiare ale titularului şi o expropriere de facto a acestuia, fără a-i acorda despăgubiri. De altfel, din modul de reglementare al procedurii exproprierii nu rezultă că sunt respectate cerinţele prevăzute de art. 44 alin. (3) din Constituţie privind dreapta şi prealabila despăgubire pentru expropriere”.
Ministerul Justiţiei arată, în acelaşi document, că şi prevederea posibilităţii prelungirii licenţei de exploatare în od arbitrar este ilegală. „Referitor la pct. 13 – reconfigurarea perimetrelor adiacente (de exploatare – n.a.) „la cererea RMGC” – arătăm că ANRM (Agenţia Naţională de Resurse Minerale – n.a.) reprezintă interesele statului în domeniul resurselor minerale şi, prin urmare, modificarea, fie a perimetrului care face obiectul licenţei, fie a unora adiacente, la cererea titularului este de natură să înlocuiască practic ANRM în activitatea de gestionare a valorificării resurselor minerale, deoarece, practic, titularii ar ajunge să stabilească între ei unilateral perimetrele de care au nevoie. Considerăm că textul propus este de natură să creeze premisele unor vicii de neconstituţionalitate în raport cu art. 136 din Constituţie.”.
În ultima parte a raportului, Ministerul Justiţiei remarcă: „În ceea ce priveşte Anexa nr. 1 la Acord, observăm că aceasta se bazează pe date de la nivelul anului 2012 (de exemplu legislaţia fiscală, cursul de schimb sau actualizarea costurilor de capital şi operaţionale), ceea ce presupune că măsurile ce se preconizează a fi adoptate au în vedere date a căror vechime este de aproape un an”.
La Capitolul IV („Observaţii care vizează Expunerea de motive”), Ministerul Justiţiei atrage atenţia că întreg acest proiect legislativ cuprinde derogări de la dreptul comun, care „constituie tot atâtea restrângeri de drepturi ale cetăţenilor, restrângeri pentru a căror legiferare este esenţială o justificare compatibilă cu condiţiile prevăzute de legea fundamentală” (Constituţia).
În fine, Ministerul Justiţiei mai enumeră încă 10 (zece) avize care trebuie obţinute anterior avizării de proiectului de lege (vezi lista în facsimil). Pentru toate aceste motive (şi altele, cele enumerate sunt cu caracter exemplificativ) Ministerul a retrimis, pe 13 august 2013, proiectul spre „reanalizare” lui Dan Şova.
sursa:voxpublica
Comentarii 9
Popescu Narcisa - 09-05-2013
Foarte bine,dar de ce atât de târziu aceasta "demontare" juridica? Ori este sub presiunea(gratie) "străzii",ori au reacționat cu încetinitorul? Daca nu începeau demonstrațiile, acum poate deja acest oribil Contract-Acord era deja aprobat! Oricum,mai bine mai târziu decât niciodată!
RăspundeADEM DEVLET - 09-05-2013
CEL MAI MARE CLAN MAFIOT DIN TARA ! Victor Ponta fiind in concediu a lasat pe vicepremierul sau Gabriel Oprea , generalul cu patru stele al lui Basescu Traian , din UNPR la conducerea guvernului cu puteri depline ! Pai daca Basescu nu i-a retras din stele dupa plecarea la USL , catalogata de unii tradare , inseamna ca inca mai e generalul credincios al presedintelui si prin urmare avem in fruntea guvernului USL un subordonat al lui Basescu ! Dar cum Cristian Diaconescu fostul contracandidat al lui Victor Ponta la sefia PSD a trecut intocmai si la timp in functia de consilier prezidential la Basescu , probabil ca Victor Ponta era mult mai credibil si credincios de a fost ajutat sa castige sefia PSD prin mutarea unui pion , iar coabitarea Ponta - Basescu - USL a fost posibila si prospera ! PENTRU : USL-listi ; PDL-listi ; UNPR-risti ; PSD-disti ; PNL-isti ; BASISTI ; PONTISTI ; ANTONISTI ; COCALARI ; MANELISTI ; SI MULTI ALTII ! NISTE HOTI ORDINARI SI BORFASI PERFIZI ISI BAT JOC DE TARA NOASTA SI DE NOI CU GARGARA LOR SI VRAJEALA DE PUSCARIE DE CARE M-AM SATURAT ! DOAR SHOW SI GARGARA LA TV . , SUNT IMPREUNA SI NE FURA PRIN ROTATIE !
Răspundeseb - 09-05-2013
:)))) ca bine zici Cip :)
Răspundecip - 09-05-2013
Asa e cand iti dai doctoratul in drept cu dom' Năstase !
Răspundemihaela - 09-05-2013
nu va mai apuca nici sa se bese dupa inceperea razboiului in Siria se sisteaza toate lucrarile
RăspundeAlexandru - 09-05-2013
Duminica, ora 17, in toate orasele din tara Uniti, Salvam Rosia Montana! Pentru dreptul meu la proprietate privata si viata normala Salvati Rosia Montana - respingeti legea neconstitutionala!
Răspunderonea - 09-04-2013
Pai cum frate, cel mai competent guvern al Romaniei face legi neconstitutionale de la cap la coada pe care ministerul justitiei, adica tot Guvernul si le autodesfiinteaza?
RăspundeZeroAbsolut - 09-04-2013
nu va impacientati, renumitul CtrlV Pontanocchio, dottore in copy/paste, a avut grija sa isi inregistreze una bucata originala in nume propriu.
RăspundeTirimineanu - 09-04-2013
Ati trimis proiectul sa-l "reanalizeze" Dan Sova, specialistul in istoria evreilor din Romania?! Vreti sa-l piarda si pe asta?!
Răspunde