De același autor
Ar fi fost capabili candidaţii prezidenţiali Adrian Năstase, Mircea Geoană sau Crin Antonescu ca, în condiţii similare celor din 2012, să nu fie respinşi de marea majoritate a votanţilor?
Adrian Năstase ne anunţă prin intermediul blogului domniei sale că în această perioadă se consideră „într-un fel de cantonament“. În acelaşi timp, d-l Crin Antonescu chiar se află într-un cantonament în care face exerciţii cu atribuţiile prezidenţiale. Mircea Geoană este convins că ar fi coordonat mai bine acţiunea de justificare externă a aberaţiilor interne ale guvernării PSD-PNL, iar pentru asta tot o formă de cantonament ar fi probabil utilă.
Pentru că tot se abuzează de ideea „personalizării“ vieţii politice româneşti ca factor explicativ al originalităţii noastre democratice, este util să reflectăm asupra destinelor acestor trei oameni care au fost în alegerile prezidenţiale din 2004 şi 2009 principalii adversari ai lui Traian Băsescu. Toţi trei ar fi putut câştiga aceste alegeri, toţi trei ar fi putut conduce România altfel, toţi trei sunt convinşi că ar fi făcut-o mult mai bine decât Băsescu.
Orice analiză echilibrată a bilanţului preşedintelui Băsescu nu ar trebui să plece de la standarde ideale, ci de la realitatea că cel puţin unul dintre aceşti lideri PSD şi PNL ar fi ocupat postul de la Cotroceni, dacă actualul preşedinte ales pierdea în 2004 sau în 2009.
Cum ar fi arătat România după unul sau două mandate prezidenţiale ale lui Adrian Năstase? Un răspuns a fost dat chiar în 2004, după patru ani de cvasidomnie Năstase, şi reconfirmat prin condamnarea acestuia: corupţie instituţionalizată şi impunitate a elitei politico-economice care gravita în jurul partidului-stat. Chiar şi în Republica lui Adrian Năstase de la Jilava, Justiţia este umilită. Fiecare cuvânt care apare pe blogul acestuia şi este preluat de mass-media are drept scop relativizarea statutului acestuia de condamnat şi punerea sub semnul întrebării a vinovăţiei sale. Dar toată această zbatere începută la momentul anunţării verdictului definitiv, departe de a-l ajuta pe Adrian Năstase, ne ajută pe noi să ne închipuim mai uşor cum ar fi arătat România sa, câtă slăbiciune era în puterea pe care ar fi concentrat-o, cum orgoliul i-ar fi întunecat în aşa măsură inteligenţa încât până şi calităţile sale de prim-ministru s-ar fi transformat în defecte de preşedinte.
Mircea Geoană a fost cel puţin la fel de aproape ca Năstase de a deveni preşedinte, dar nu este la fel de uşor să ne închipuim cum ar fi arătat mandatul său. Probabil cel mai semnificativ an din cariera sa politică a fost cel în care PSD a guvernat alături de PDL, atunci când l-a propus fără succes pe faimosul senator Cătălin Voicu pentru Ministerul de Interne. Dar probabil că Geoană este în primul rând cel care, după ce a eşuat reformarea partidului său, l-a instalat pe Ion Iliescu în funcţia de preşedinte de onoare al PSD chiar în zilele în care regimul comunist era condamnat oficial. Pe de altă parte, a lăsat definitiv conducerea PSD în mâna baronilor locali, care de altfel l-au sacrificat atunci când se apropiau de luarea puterii.
Spre deosebire de Geoană, Antonescu a fost preşedinte mai mult de o noapte, dar asta nu pledează deloc în favoarea sa. În primul rând, condiţiile în care a preluat funcţia de preşedinte al României anulează prezumţia minimei sale inteligenţe politice. Este greu de înţeles cum cineva care are reale şanse de a fi ales de români preferă să ajungă la Cotroceni în condiţiile respective. Spiritul Constituţiei era ca, în cazul procedurii de demitere, conducătorul Senatului să deţină interimatul, nu ca un senator în câteva ore să fie propulsat de la statutul de simplu parlamentar la cel de şef de stat, situaţia fiind agravată de faptul că Antonescu este candidat la prezidenţiale. Această încălcare evidentă a spiritului Constituţiei va marca inevitabil şi un eventual mandat prezidenţial al lui Antonescu, pentru că s-a înscris în galeria celor care întâi preiau o instituţie şi apoi caută o legitimitate democratică. În plus, în aceste săptămâni putem vedea cum, pentru prima dată după jumătatea anilor 1990, titularul instituţiei prezidenţiale se joacă cu aluzii antiamericane şi antieuropene. Concepţia despre lume a domnului Antonescu este că Merkel şi alţi lideri europeni doresc să fim slabi, iar Mona Pivniceru doreşte să fim puternici, că domnul Morar şi alţi procurori sunt suspecţi, iar suspecţii de fraude electorale sunt victime. Crin Antonescu este la Cotroceni de câteva săptămâni, dar cariera sa de posibil preşedinte onorabil deja s-a încheiat.
Această foarte rapidă privire la alternativele de la un moment sau altul la Traian Băsescu ne ajută să ne imaginăm cum ar fi fost dacă unul dintre cei trei devenea preşedinte şi ne arată de ce majorităţile din 2004, 2007 şi 2009 au fost majorităţi care i-au respins chiar pe cei trei uniţi azi întru demiterea preşedintelui ales.
Ar fi fost capabil vreunul dintre cei trei ca, în condiţii similare celor din 2012, să nu fie respinşi de marea majoritate a votanţilor? Adevărul este că niciun posibil preşedinte nu poate privi cu ochi buni ce s-a întâmplat. Niciun om politic care doreşte să-şi asume un mandat care presupune decizii dificile nu poate accepta ca instituţia demiterii preşedintelui să fie pervertită astfel încât ea să fie declanşată după sondaje. Pare că cei trei învinşi au preferat să se răzbune chiar cu preţul distrugerii instituţiei prezidenţiale. Dar aceasta nu este decât o aparenţă, pentru că nu putem înţelege politica românească ca fiind în primul rând rezultatul acţiunii acestor oameni. Cel puţin Geoană şi Antonescu, cărora trebuie să-l adăugăm pe Victor Ponta, simbolizează lipsa de personalitate a unor preşedinţi de partid împinşi înainte de baroni locali şi de oligarhi naţionali. Nu interesele partidelor sau ale „liderilor“ lor explică aparent aberantele decizii politice din România de azi, ci agenda băieţilor foarte deştepţi care, după falimentarea Hidroelectrica SA, pare că vor să treacă la falimentarea SA România. //