Crize şi blocaje în politica românească

Alexandru Gussi 02.04.2013

De același autor

Actuala evoluţie a regimului politic este aceea spre o parlamentarizare crescută, dublată de o relativă instabilitate a majorităţilor guvernamentale. Această instabilitate poate fi limitată de confirmarea existenţei unui partid dominant care îşi poate schimba aliaţii în funcţie de conjunctură.

Sistemul politic românesc pare blocat din ca­uza intrării într-un cerc vicios al lipsei de re­prezentare: alegătorii nu mai au încredere în partidele politice existente, absenteismul creş­te, ceea ce face ca metodele neortodoxe de mobilizare po­litică să fie şi mai eficiente. În plus, concurenţa politică a fost limitată prin instrumente legislative şi mediatice. În aces­te condiţii, cultura politică a elitei care controlează acce­sul la resurse a internalizat cum­părarea de voturi şi, mai nou, „blatul“. Iar, la nivelul mai general al întregii co­mu­nităţi, divorţul flagrant între discurs şi rea­li­tate este privit cu resemnare. După o per­pe­tuă tranziţie, la nivel public nu se mai distinge clar între criză şi normalitate.

În aceste condiţii, cum se poate ieşi din acest cerc vicios? Partidele care s-au succedat la gu­vernare sunt confortabile cu ele însele, po­sibilitatea unei veritabile reforme interne ne apare acum ca o iluzie interesată. Rămâne va­rianta împrospătării scenei politice cu partide care au vocaţia guvernării, dar şi acest sce­nariu fericit presupune o nouă perioadă de… tranziţie.

Dacă o luăm invers cronologic, actuala criză politică a început încă din 2007, odată cu ins­ta­larea unui guvern ultraminoritar, Tă­riceanu 2, şi prima tentativă de demitere a pre­şe­din­telui. Guvernul a supravieţuit, remarcabil, pâ­nă la alegerile din noiembrie 2008, dar cu pre­ţul cedărilor constante în faţa şantajului majorităţii par­lamentare informale şi prin promovarea unor politici po­pu­liste. Atunci s-a creat pe­ri­cu­loasa fantasmă a unei pros­perităţi artificiale, care este la originea neînţelegerii co­lec­ti­ve a situaţiei economice în ca­re se află azi România.

Marea coaliţie PDL-PSD din de­cembrie 2008 a amânat pen­tru câteva luni continuarea crizei politice, a urmat votarea primei moţiuni de cenzură din istoria Ro­mâ­niei postcomuniste, apoi cons­truirea unei gu­vernări Boc 2, susţinută de o majoritate fra­gilă. Pe fond, a fost un guvern minoritar, dar care a avut o majoritate tran­zitorie tocmai pen­tru că era văzut ca un gu­vern de sacri­ficiu. După promovarea unor po­litici de aus­teritate şi după realizarea unor re­forme di­ficile, cum au fost cele de la nivelul justiţiei, educaţiei şi al legislaţiei muncii, ma­joritatea s-a destrămat exact în momentul în care, la începutul lui 2012, părea că poate tre­ce la creşterea salariilor bugetarilor. Adică îşi de­pă­şea mandatul de guvernare de sacrificiu.

Din această perspectivă, a unei perioade de criză structurală şi relativă instabilitate, pu­tem spune că marea coaliţie PSD-PNL a fost creată pentru că devenise singura modalitate de a construi o majoritate guvernamentală sta­bilă. Dar asta nu înseamnă că motivele ins­tabilităţii politice din 2007 au dispărut. Pentru a le înţelege, trebuie să ne întoarcem şi mai mult în timp. Asta pentru a vedea că relativa stabilitate a guvernărilor din perioada 1992-2007 a fost posibilă în ciuda naturii pro­por­ţionale a Legii electorale. Fenomenul alter­nanţelor la putere, implicit al schimbării ma­jorităţilor numai cu ocazia alegerilor, a fost posibil din corelarea a două cauze majore: clivajul structurant din anii 1990 şi efectul suprapunerii alegerilor prezidenţiale cu cele parlamentare. Aceştia au fost cei doi stâlpi ai stabilităţii majorităţilor parlamentare şi gu­vernamentale, dar ei nu mai există. După 2007, alierea PNL cu PSD, întâi informală, apoi formală, în USL, a dus la negarea cli­va­jului pro-anti partidul dominant, care era PSD. Schimbarea Constituţiei din 2003 a dus la decalarea duratei mandatelor preşedintelui, respectiv parlamentarilor, iar efectul deplin al acestei decizii va fi văzut în 2014, când noul preşedinte va fi salutat politicos de un prim-ministru care nu îi datorează nimic, natura semiprezidenţială a regimului fiind astfel al­terată semnificativ.

În consecinţă, actuala evoluţie a regimului po­litic este aceea spre o parlamentarizare cres­cută, dublată de o relativă instabilitate a ma­jorităţilor guvernamentale. Această insta­bi­li­tate poate fi limitată de confirmarea exis­ten­ţei unui partid dominant care îşi poate schim­ba aliaţii în funcţie de conjunctură. PSD este acum în această situaţie. Având, în plus, o relaţie privilegiată atât cu statul, cât şi cu o mare parte a elitei economice, PSD va tinde în mod natural să ocupe durabil guvernarea. Sin­gura ameninţare politică pentru PSD, pe lângă aceea a contextului economic, este rea­pariţia unui clivaj pro-contra PSD, care să-i limiteze din nou capacitatea de a se alia. Ce­ea ce este puţin probabil să se întâmple re­pede, cu atât mai mult cu cât s-a format de­ja o coadă la uşa de intrare într-o ma­joritate cu PSD, dar fără PNL.

În acest context, se pune problema apariţiei unor noi forţe politice. Acestea pot alege între trei căi. Prima este aceea de a se pune la coada amintită mai sus, după ce ar intra în parlament, acesta fiind drumul cel mai scurt către guvernare. A doua este aceea de a în­cerca să supravieţuiască singur sau într-o ali­anţă care îi permite prezenţa în parlament, dar nu mai mult. A treia variantă, cea mai complicată, este aceea de a porni cu gândul că trebuie să se alieze cu toate partidele de la coadă, inclusiv cele mai populiste, pentru a înfrânge PSD. Pentru asta nu e nevoie de un clivaj tip stânga vs. dreapta, ci de un nou cli­vaj pro-contra partidul dominant, dar acesta cere multe erori din partea PSD şi mai ales timp, (prea?) mult timp. Iar asta explică de ce, pentru moment, nu există destule resurse pentru a sparge cercul vicios al nerepre­zen­ta­tivităţii elitei politice. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22