De același autor
Fiecare „bulă“ financiară sau politică e alimentată de decalajul între discurs și realitate. Formarea „bulei“ desenează deja orizontul crizei, numai momentul când aceasta se declanșează rămâne misterios. Cu atât mai misterios, cu cât toată lumea se preface că realitatea virtuală se poate impune în fața realității. Criza e astfel o necesară cădere în realitate. Cu cât e mai mult amânată, cu atât va fi mai dură. Cu cât un sistem este mai închis, cu atât momentul crizei poate fi amânat. Sistemul sovietic și-a putut amâna criza timp de zeci de ani, în timp ce o bulă bursieră se sparge inevitabil în câțiva ani.
Plecând de la aceste observații, poate fi abordată criza declanșată de spargerea buboiului pensiilor speciale și (auto)epurările de la vârful faimoaselor „instituții de forță“. Spectacolul obscen dat de această elită cu multe stele și doctorate ne dă o imagine realistă a „coloanei vertebrale“ a statului român. Unii spun că s-a și dorit slăbirea acestor instituții. Poate, dar s-a reușit cam ușor.
Orice stat e fragil, mai ales în fața loviturilor din interior. Dar capacitatea de rezistență de la nivelul societății e legată de capacitatea cetățenilor mobilizabili de a înțelege mizele momentului. Această capacitate pare azi minimă pentru că cei care pretind că reprezintă societatea anti-PSD nu oferă acel discurs clarificator de care este atâta nevoie. În acest sens, nu întâmplător mulți își îndreaptă așteptările către șeful statului. Reacția acestuia va trebui citită ca parte a unui mini-bilanț de etapă.
Pe tăcute, președintele Klaus Iohannis a trecut în a doua jumătate a mandatului său. A cunoscut deja patru prim-miniștri (cât predecesorul său în 10 ani), a numit trei dintre ei (Cioloș, Grindeanu, Tudose). Imaginea sa a avut mult de câștigat de pe urma a două crize (Colectiv, Ordonanța 13), dar, electoral vorbind, a pierdut bătălia pentru formarea unei majorități parlamentare proprezidențiale. Acest eșec a tensionat și mai mult relația cu partidul care l-a propulsat în cursa prezidențială din 2014.
La orizont se întrevăd încă doi ani și jumătate de coabitare inevitabil neproductivă din punctul de vedere al programului prezidențial. Nu puțini dintre susținătorii săi au început să-l acuze de „blat“. Totuși, Iohannis nu și-a dezamăgit decât parțial electoratul său, zona non- și anti-PSD, și chiar a reușit să impună un nou model prezidențial. Nu-l putem defini aici în detaliu, dar principala sa caracteristică este aceea a evitării ieșirii din ambiguitate. Poate nu e acesta imperativul strategic, dar e cel puțin rezultanta unei succesiuni de elemente tactice care se concentrează pe protejarea și câteodată promovarea imaginii prezidențiale. Rezultatul e însă clar: o președinție a minimei rezistențe, care știe abil să-și transforme nonacțiunea în virtute. Electoratul non-PSD dorea un președinte diferit de modelul Băsescu, asta i se oferă, iar această întâlnire a cererii cu oferta încă mai funcționează.
În perioadele fără crize, ambiguitatea apare drept soluția potrivită, soluția câștigătoare pentru imaginea președintelui Iohannis. Dar acest model prezidențial poate supraviețui în momente de criză? Oricum, prețul temporizărilor de azi poate fi mâine decontat de candidatul Iohannis. Iar asta ar rămâne o problemă abstractă, dacă președintele Iohannis nu ar fi identificat de pe acum cu viitorul candidat Iohannis. Autoritatea președintelui va fi de acum încolo dependentă de șansele candidatului. Din acest moment, simpla protejare a imaginii președintelui divorțează discret, apoi va fi într-o divergență crescândă cu șansele candidatului, cu capacitatea candidatului de a răspunde noului orizont de așteptare al electoratului său potențial.
Strategia ambiguității a avut ca efect pervers emascularea discursului politic prezidențial. Dacă era vorba de un lider cu o identitate politică bine conturată, această situație era rezultatul unui salutar efort de neutralizare în logica „președintele tuturor românilor“. Dar Iohannis a fost apreciat de români în 2009, când era propus prim-ministru de USL, și în 2014, când era numai pentru câteva luni președintele „marelui“ PNL (PNL plus PDL), tocmai ca venind din afara lumii politice, ca element nepolarizant, care poate împăca mai multe sensibilități dintr-o parte și din alta a clivajului pro-anti Băsescu, care trecea prin mijlocul zonei non-PSD. Orice analiză de la începutul lui 2014 spunea că obiectul politic neidentificabil, dar relativ popular Iohannis era singurul care putea să reunească cele două părți electorale seduse și abandonate: una de fostul președinte, alta de USL.
Iohannis știe că fără imaginea sa nu putea deveni președinte. Dar simplul efort de a păstra acest capital de imagine devine periculos în momentul în care contextul se schimbă. Un obiect politic neidentificabil e lipsit de soclu electoral. În acest moment, Iohannis apare drept singura alternativă a zonei anti-PSD. O astfel de poziție avea și Emil Constantinescu cu doi ani înainte de alegeri. Comparația are limitele ei, dar e suficientă o criză prost gestionată pentru ca președintele să apară brusc ca un „viitor fost“. Dar atunci va fi prea târziu.
Incredibilele contorsiuni guvernamentale de la nivelul politicilor economice, financiare și sociale sunt probabil rezultatul încercării de a realiza un improbabil compromis între programul economic profund populist al PSD și imperativul supraviețuirii sistemice, al evitării unei crize majore. Noncombatul prezidențial poate fi semnul că acesta e parte activă a acestui compromis. Dar „imaginea“ a devenit deja inamicul său, iar această imagine transformă compromisul în „blat“ neo-USL-ist și tăcerea în lipsă de autoritate. Criza care probabil va veni îl va prinde pe președinte la jumătatea drumului pe sârma ambiguității. Nu va mai avea de ales decât între drumul spre ieșire (cu pensionare anticipată) și un salto mortale. Oare ce va alege?