De același autor
La câteva săptămâni după triumful de la prezidențiale, Emmanuel Macron câștigă detașat și primul tur al alegerilor legislative pentru Adunarea Națională, camera decizională a Parlamentului francez. Partidul prezidențial La République en Marche (LREM) va avea o majoritate absolută după cel de-al doilea tur de duminica viitoare, unele proiecții mergând până la 440 de deputați (inclusiv aliații din MoDem) din 577. Cum s-a ajuns ca un partid creat acum un an și ceva să formeze o supermajoritate?
Primul răspuns e unul sistemic: de „vină“ e a V-a Republică, întărită în „hyper“-prezidențialismul său după ce din 2002 durata mandatului președintelui a fost redusă la cea a mandatului deputaților, de la șapte la cinci ani. Președintele devine de facto un superpremier ales direct, alegerile parlamentare devenind dacă nu o formalitate, cel mult un ultim test pentru a vedea dacă cineva e împotriva acestei concentrări de puteri. Președintele e astfel nu numai șeful statului și adevăratul prim-ministru, ci și președintele informal al partidului prezidențial, implicit federatorul majorității parlamentare. Fostul președinte Hollande și-a jucat prost toate aceste roluri, fostul său consilier Macron pare a fi învățat multe din greșelile predecesorului său.
Fără să candideze din partea unuia dintre cele două partide tradiționale de guvernământ, Macron părea a fi amenințat de o coabitare care ar fi redus dramatic puterea sa efectivă. Imediat după al doilea tur al prezidențialelor, ipoteza coabitării devenise improbabilă, dar la fel de improbabilă era și o largă majoritate. Evitarea coabitării a fost un test pentru republica „hyper“-prezidențialistă franceză, un test pe care nu numai Macron l-a trecut, ci și instituțiile ca atare. Prețul acestei confirmări a logicii sistemului constituțional a fost însă bulversarea sistemului de partide.
Socialiștii la putere până acum câteva săptămâni au obținut împreună cu aliații lor 9,5% și vor avea în jur de 20 de deputați din peste 300 în 2012. Practic, dispar momentan din politica națională și nu pot fi siguri că-și vor reveni vreodată. Centrul-dreapta tradițional, Les Républicains-UDI, rezistă mult mai bine cu 22,5%, dar cele în jur de 115 locuri anunțate înseamnă aproape o înjumătățire față de ultimele alegeri. În plus, dintre aleșii dreptei, cel puțin 20 sunt informal parte a majorității prezidențiale.
Totalul aleșilor celorlalte partide parlamentare va fi de sub 50 de deputați, asta dacă adunăm socialiștii, stânga stângii și Frontul Național. Marele paradox al acestor alegeri e că ele confirmă un președinte ale cărui reforme sunt susținute mai mult de electoratul de dreapta decât în cel de stânga și, în același timp, confirmă o opoziție care e și ea dominată de departe de centrul-dreapta.
Opoziția parlamentară va fi deci slabă și dominată de o dreaptă care, pe subiectele economice și sociale, e aproximativ pe aceeași linie cu noul guvern. Un guvern condus de oameni de dreapta, mai ales în zona economică. Pe lângă nevoia de noutate pe care o regăsim în rezultatele de la nivelul marii majorități a celor 577 de circumscripții, cheia victoriei covârșitoare a partidului prezidențial e legată tocmai de această virare spre dreapta care s-a simțit imediat după numirea guvernului. Acest fenomen a fost manifest nu numai la nivelul reformelor anunțate (mai ales aceea a Codului Muncii), ci și la alte niveluri foarte conotate ideologic, cum e cel al educației și cel al politicii de securitate. La asta trebuie adăugat faptul că foarte buna relație cu Angela Merkel și chiar proeuropenismul afișat de Macron sunt mai degrabă pe placul electoratului de centru-dreapta decât al celui de stânga.
Macron și-a început militantismul politic la socialiști și cariera politică lângă Hollande. Zona inițială din care au pornit ideile și rețelele sale era aceea a părții reformiste a PS-ului în derivă. Prin asta, inițial, mișcarea sa se afla la centru-stânga, deși se ferea de orice tip de catalogare. Dar, în istoria celei de a V-a Republici, centrul-stânga nu fusese niciodată autonom. Acum, o victorie era imposibilă după ce în ultimii ani guvernarea Hollande-Valls, din care a făcut parte și Macron, era situată în această zonă a social-liberalismului. Macron avea deci nevoie să meargă spre dreapta.
Primul pas major, decisiv pentru victoria din primul tur al prezidențialelor, a fost alianța cu liderul centrist (venit de la centru-dreapta) François Bayrou. Procentele aduse de acesta au fost esențiale, dar mai importantă a fost evadarea de la stânga. Pasul următor a fost alegerea, surprinzătoare, a unui premier de dreapta, Eduard Philippe. O alegere întărită de atitudinea guvernului din campania electorală. Macron a cucerit o parte a dreptei, dar mai ales a convins o mare parte a electoratului din această zonă că nu trebuie să se mobilizeze împotriva sa. Electoratul dreptei e cel mai atașat instituțiilor Republicii a V-a și i se pare logic ca președintele să primească o majoritate legislativă pentru a guverna.
Androginismul politic al lui Macron e de stânga, de centru și de dreapta. Nu e deci un simplu centrism, dar este central, adună voturi din toate părțile, ceea ce-l duce acum spre o majoritate istorică. Totuși, asta se traduce și într-o lipsă de autentică mobilizare colectivă. De la un partid nou, cei 32% obținuți (împreună cu MoDem-ul) par mult, totuși absenteismul record de 51% (în creștere cu aproape 10%) e un bun termometru al faptului că francezii nu sunt chiar entuziaști. Macron-entuziasmul rămâne mai ales mediatic. Turul al doilea, dincolo de anunțata victorie a LREM, va trebui analizat mai ales din perspectiva amplificări (sau nu) a „tsunamiului“ macronist.