De același autor
Scenariul coabitării ar fi cel mai probabil, dacă ne bazăm pe raţionalitatea actorilor politici, ceea ce s-a dovedit o greşeală în ultimul timp. Asta nu înseamnă însă că nu rămâne unul posibil.
Majoritatea analiştilor vieţii noastre politice au ajuns la concluzia că, în actualul context, coabitarea preşedintelui cu actualul prim-ministru este cvasiimposibilă. Cred însă că suntem obligaţi să ne legăm speranţele de minuscula portiţă lăsată de acest „cvasi“, altfel ne aşteaptă, după alegerile parlamentare, o criză politică mai gravă decât cea din vară. În acest sens, analiza pare simplă: USL are toate şansele să pretindă numirea primului-ministru, iar acesta va fi preşedintele PSD, deci tot Victor Ponta. Refuzul unei astfel de nominalizări ar duce la o nouă suspendare şi, chiar dacă demiterea se va lovi de obiecţiile Curţii Constituţionale, va fi timp pentru nominalizarea primului-ministru de către un preşedinte interimar. Scenariul acestui ipotetic refuz este, deci, contraproductiv pentru toţi actorii politici, ca să nu mai vorbim de interesul general. În plus, neexperimentatul prim-ministru va fi presat de o parte importantă a PSD să nu mai jongleze pe marginea prăpastiei cu statul de drept. O nouă nominalizare a premierului Ponta este aşadar mult mai probabilă decât pare azi, ceea ce nu garantează intrarea într-o coabitare normală, dar deschide perspectiva unei normalizări. Aceasta nu va putea interveni însă decât după 9 decembrie, pentru că atât Traian Băsescu, cât şi Victor Ponta nu vor să recunoască măsura în care sunt prizonierii propriei lor funcţii în stat.
Ce înseamnă o coabitare „normală“? Semiprezidenţialismul francez ne arată limpede că în această perioadă regimul devine temporar unul de tip parlamentar, cu un prim-ministru puternic, dar şefului statului îi sunt respectate cu stricteţe atribuţiile. Coabitarea nu urmăreşte slăbirea funcţiei prezidenţiale cu atât mai mult cu cât, în cazul celor trei experienţe franceze (1986-1988, 1993-1995, 1997-2002), şefii guvernelor doreau să devină preşedinţi. Toţi trei au fost înfrânţi electoral la sfârşitul coabitării, semn că este un exerciţiu mai dificil pentru primul-ministru. Comparaţia cu exemplul francez are limitele ei, dar ea este semnificativă şi prin diferenţele pe care le pune în valoare. Ele ţin, în primul rând, de diferenţa structurală între o cultură politică democratică şi una în care nici măcar nu se mai mimează democraţia. Coabitarea de tip francez nu exclude conflictul între protagonişti, uneori deschis, dar de cele mai multe ori surd. Fiecare ştie însă că are mai mult de pierdut, dacă aruncă instituţiile în aer sau se apucă să-l jignească pe celălalt. Constrângerile coabitării pot deveni, în timp, o lecţie pentru politicienii români, care vor vedea că, în cazul unui conflict la vârful puterii executive, cultura politică democratică este superioară nu numai la nivelul valorilor pe care le exprimă, dar şi la cel pur pragmatic. Scenariul coabitării ar fi cel mai probabil, dacă ne bazăm pe raţionalitatea actorilor politici, ceea ce s-a dovedit o greşeală în ultimul timp. Asta nu înseamnă însă că nu rămâne unul posibil.
Este semnificativ faptul că în această perioadă, în care problema coabitării se pune în contextul aparentei consolidări a bipolarizării vieţii politice româneşti, apar susţinători consecvenţi ai zonei anti-USL, cum este Cristian Câmpeanu, care se întreabă retoric în România liberă dacă nu ne îndreptăm spre un „blat“: „Dreapta, în cel mai bun caz, nu face nimic. (…) Ce sau pe cine mai aşteaptă, când a mai rămas atât de puţin timp până la alegeri este de neînţeles. Dacă nu cumva e vorba de blat“. O observaţie care face cât jumătate de verdict.
Incapabili să conceapă forme transparente de construire a limitelor luptei politice, nu este exclus ca politicienii români, care înţeleg totuşi că ţara mai trebuie să fie şi guvernată, să bată palma în mod netransparent. Cam acesta ar fi „blatul“ în forma lui cea mai onorabilă. Se poate chiar argumenta sofistic despre partea lui bună. Este simptomul unei boli, dar, ca febra, contribuie, la rândul lui, la înrăutăţirea bolii.
Un exemplu de „blat“ sfidător în cel mai înalt grad este cel al prăpastiei între declaraţiile PDL şi USL, care se întreceau în proiecte în favoarea parlamentului cu 300 de membri, şi realitatea crudă a foarte probabilei creşteri masive a numărului acestora în decembrie. Într-o proiecție, Georgeta Condur de la Pro Democraţia Iaşi, nu exclude chiar trecerea de la cei 471 din 2008 la dublul celor 300 votaţi de „poporul suveran“! Indiferent de creştere, aceasta pune fiecare parlamentar ales în 9 decembrie în postura de a fi al 301-lea, delegitimând astfel întregul Legislativ care, prin însăşi numărul membrilor săi, contrazice flagrant voinţa cetăţeanului. Asta ne arată unde poate duce „blatul“, de ce coabitarea este preferabilă şi de ce politicienii ar trebui încurajaţi să o facă posibilă. //