De același autor
Puțini se îndoiesc că decizia Comisiei Europene de a cere Apple să plătească retroactiv Irlandei peste 14 miliarde de dolari (care ar putea ajunge la 19 miliarde, după aplicarea unor dobânzi) nu are puternice conotații politice, deși Margrethe Vestager, comisarul european pentru Competiție, a ținut să declare, în repetate rânduri, că e doar una pur tehnică. În fapt, indiferent de atributele asociate acesteia, consecințele vor fi unele majore, inclusiv în plan geopolitic: stimularea tensiunilor intracomunitare și a celor dintre Uniunea Europeană și statele membre, stimularea curentelor eurosceptice pe continent, precum și a celor izolaționiste și deteriorarea relațiilor transatlantice. Ultimul aspect pare însă să îngrijoreze mai ales Estul Europei. Pentru că destui lideri politici europeni și oficiali din Vest se pare că chiar asta vor, mai ales după Brexit, preferând să renunțe la umbrela de protecție americană în favoarea unui aranjament de securitate cu Rusia, principalul beneficiar al acestor tensiuni. În plus, se nasc serioase semne de întrebare cu privire la efectele asupra atractivității în viitor a Europei ca spațiu de investiții.
Cazul în sine se bazează pe interpretarea Comisiei Europene, care consideră facilitățile fiscale oferite de guvernul de la Dublin drept ajutor de stat. În consecință, Bruxellesul cere Apple să returneze suma uriașă menționată mai sus la care a ajuns luând în calcul retroactiv 25 de ani, atâția câți s-au scurs de la semnarea primului acord între corporația americană și Irlanda. Paradoxul situației e acela că guvernul de la Dublin, care în principiu ar trebui să se bucure de un cadou atât de generos (suma acoperă întregul buget de sănătate al țării pe un an), a decis vineri să conteste în justiție, împreună cu Apple, decizia CE. Cu alte cuvinte, irlandezii spun „mulțumim frumos, nu vrem banii și vom ataca decizia la Curtea Europeană de Justiție“. Ceea ce ne aduce aminte de bancul cu bătrânica pe care niște tineri au ajutat-o să treacă strada, deși ea nu voia să o facă... Spre deosebire de birocrații etatiști de la Bruxelles, guvernul de la Dublin spune că a reduce discuția doar la felul în care este taxat profitul e o viziune economică mioapă. Apple a creat în Irlanda peste 6.000 de locuri de muncă și a plătit TVA de 20 procente la sume considerabile. În plus, în jurul acestor mari corporații gravitează multe alte companii mici și mijlocii autohtone care le vând acestora produse sau servicii.
Unele publicații au dezvăluit că în spatele deciziei luate de d-na Vestager se află politicieni și structuri de afaceri influente din capitale europene importante, în primul rând din Berlin și Paris. De altfel, sunt evidente tranșeele atât din Europa, cât și cele transatlantice. În timp ce ministrul de Finanțe francez, Michel Sapin, ministrul german al Economiei, Sigmar Gabriel, și Austria au felicitat Comisia pentru decizia luată, Marea Britanie a fost rezervată. Ceea ce s-a întâmplat îi face pe partizanii Brexit-ului să spună că Regatul Unit a luat decizia corectă atunci când a decis să părăsească o structură instituțională (UE) care se comportă tot mai intruziv în raport cu statele membre. Și, semnificativ, chiar unii dintre cei care au fost împotriva Brexit-ului ajung să-și schimbe părerea. Însă și mai importante sunt reacțiile de pe celălalt mal al Atlanticului. Paul Ryan, speakerul Camerei Reprezentanților, a declarat că „a penaliza o companie cu o taxă enormă, după 25 de ani de la semnarea acordului, este formula sigură de impredictibilitate și taxare exagerată care minează crearea de locuri de muncă și distruge oportunitățile“. O opinie împărtășită chiar și de fostul comisar european pentru Competiție, Neelie Kroes, care, într-un articol publicat în The Guardian, critica în principal retroactivitatea măsurii: „nu poți schimba regulile printr-o reglementare privind ajutorul de stat, după care să vii și să soliciți retroactiv taxe în baza acesteia“. Iar Trezoreria Statelor Unite a caracterizat abordarea Bruxellesului drept „periculoasă“ și a avertizat că Washingtonul va recurge la contramăsuri, în cazul în care se continuă în viitor pe același curs. În orice caz, nu se putea găsi un moment mai nepotrivit pentru deteriorarea relațiilor transatlantice, în condițiile climatului precar de securitate de pe continent din cauza Rusiei, Ucrainei sau situației din Turcia.
Oficialii europeni se apără spunând că nu fac decât să aplice regulile. Care trebuie respectate, nu-i așa, indiferent de consecințe. E însă multă ipocrizie la mijloc. Când e vorba de statele mari, de pildă, atunci când Franța a depășit plafonul de deficit stabilit, nu s-a luat nicio măsură punitivă. La fel, când prevederile acordului de la Dublin privind zona Schengen nu au fost respectate în cazul fluxului de refugiați, Comisia Europeană nu a îndrăznit să-i ceară socoteală d-nei Merkel. Două sunt în realitate motivele profunde care au stat la baza acestei deciziei referitoare la Apple: 1) în primul rând, un rol important îl joacă puternicele curente antiamericane din Vestul Europei (nu întâmplător, cam în același timp, atât președintele Hollande, cât și vicecancelarul german, Sigmar Gabriel, au declarat că acordul TIPP de cooperare transatlantică e practic „mort“, dând vina pe americani), amplificate de frustrările majore față de faptul că Europa nu a fost în stare să producă, ca Statele Unite, lideri globali în noile tehnologii (de aceea și sunt cu predilecție „vânate“ de anchetele CE companii ca Amazon, Google, Facebook, Microsoft etc.); 2) în al doilea rând, guvernele europene, confruntate cu deficite publice record, din cauza unor tot mai puțin sustenabile programe sociale, văd în taxarea mai agresivă a corporațiilor multinaționale o salvatoare sursă de bani. Cu un beneficiu suplimentar: măsuri anticorporatiste sunt în general bine văzute de opinia publică.